20.1 C
València
Dissabte, 25 octubre, 2025

El govern espanyol podria apujar els IVA reduït i superreduït

El govern espanyol porta setmanes explorant noves vies per a incrementar els ingressos de l’Estat davant de la crisi que s’acosta. Per ara s’han plantejat taxes a les transaccions i a les grans empreses tecnològiques, i una pujada d’impostos a les grans fortunes, però també s’han temptejat mecanismes per a apujar els impostos a les classes mitjanes.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

Aconsellen apujar l’IVA

Ara, pareix que el Govern podria haver trobat la clau definitiva per a augmentar els ingressos: es tracta de l’Impost de Valor Afegit (IVA), una figura que a Espanya oferix un major marge de millora en els seus ingressos respecte a la mitjana europea i que el Banc d’Espanya acaba d’aconsellar al Govern de Pedro Sánchez com una solució.

 

Durant la seua intervenció en el Congrés de dimarts, el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández Cos, ha explicat que en Espanya hi ha un major número de productes gravats amb un tipus inferior al general, el 4% o el 10%. Per això ha recomanat a l’Executiu explorar la forma d’explotar esta figura, l’IVA, l’única precisament en què Sánchez i Iglesias coincidixen en no tocar.

 

El 40% de la diferència en la recaptació entre Espanya i la resta d’Europa s’explica, segons Hernández, pels menors ingressos de l’IVA derivats del major percentatge de béns de consum taxats en el tipus reduït o superreduït. L’any passat, l’IVA va ser al costat de l’IRPF, l’instrument impositiu que més ingressos va aportar, però segons el governador del Banc d’Espanya hi ha un clar marge de millora. La seua opinió és compartida, a demés, pel Fons Monetari Internacional o la Comissió Europea, que aconsellen al Govern espanyol revisar l’impost.

 

Impost de Societats

Esta revisió afectaria els articles que estan en l’IVA reduït (10%) o superreduït (4%). Però l’acord del govern espanyol no preveu en absolut esta via. Les poques actuacions que es preveuen respecte de l’IVA són les reduccions per a servicis veterinaris i productes d’higiene femenina, cosa que va reafirmar ahir la portaveu del govern, María Jesús Montero. Com a mínim, per ara.

 

Segons Montero, el govern té el convenciment que hi ha marge fiscal per a elevar els ingressos a través de línies ja pactades, com apujar l’IRPF a les rendes altes, la taxa Google, la taxa Tobin, l’harmonització entre comunitats, la fiscalitat verda i l’impost de societats. A este últim impost es va referir, precisament, el governador del banc d’Espanya. Segons ell, també té un marge de millora respecte a la mitjana europea, però en este cas hi ha una certa discussió sobre si realment l’impost pot donar prou de si. Els òrgans empresarials defenen que Espanya ja es troba per damunt de França i Alemanya en este impost.

 

El govern discrepa, i manté que les empreses han d’abonar-ne més. De fet, una de les claus del seu pla fiscal és imposar un tipus mínim del 15%, que seria del 18% per a entitats bancàries i empreses petrolieres. Segons l’Agència Tributària, l’any passat la recaptació va caure un 4%, fins als 23.733.000 d’euros.

Últimes notícies

Espanyol i Elx mesuren la seua condició d’equips revelació en el RCDE Stadium

Espanyol, sext, i Elx, sèptim, s'enfronten en el RCDE Stadium en plena lluita per Europa després del seu retorn a Primera. Dol de ratxes, baixes i retorns a les 16.15.

Dol autonòmic a Mestalla amb urgències per a València i Vila-real

València i Vila-real arriben amb ratxes negatives i necessitat de victòria. Els locals miren al descens; els grocs volen sostindre's en la part alta.

Antonio Tejero rep l’alta hospitalària

Antonio Tejero, de 93 anys, ha rebut l'alta hospitalària i es troba en situació d'estabilitat clínica. La seua família afirma que seguirà 'la seua recuperació en l'entorn familiar'.

València inicia la neteja del barranc del Palmaret i critica la inacció de la CHJ

L'Ajuntament ha començat a netejar el barranc del Palmaret en Carpesa i Massarrojos i retrau a la CHJ no assumir la seua competència. Els treballs podrien acabar la primera setmana de novembre.

La Fiscalia rebutja la petició de sobreseïment de la exconsellera Salomé Pradas

La Fiscalia de València ha informat en contra del recurs de la exconsellera i la causa s'eleva a l'Audiència Provincial. El procediment continua obert.

Detenen al lladre de Benimaclet la cara del qual va acabar en samarretes i xapes

La Policia Nacional ha detingut al presumpte autor de 19 robatoris en comerços i locals de restauració de Benimaclet. El seu rostre dibuixat es va estampar en samarretes i xapes que es van esgotar en hores.

Generalitat, patronal i sindicats destaquen el dinamisme de l’ocupació en la Comunitat Valenciana en el tercer trimestre

La Comunitat Valenciana ha sumat 37.400 ocupats en el tercer trimestre, fins a 2.451.000, mentres l'atur ha repuntat en 11.500 persones, fins a 325.600 i una taxa del 11,73%. Indústria i jóvens van liderar l'avanç, segons Generalitat, CEV i sindicats, que reclamen millorar la qualitat de l'ocupació.

Sanitat estudiarà vies jurídiques per a obligar comunitats del PP a publicar les dades dels seus cribratges

Mónica García ha avisat que activarà totes les vies legals per a forçar a les autonomies del PP a entregar les dades de cribratges. El plançó dels consellers populars ha impedit aprovar 2 milions per a vigilància del càncer i altres mesures.