Els regants de la Comunitat Valenciana amb falta d’aigua i venen la del Xúquer a Almeria

La Unió de Llauradors s’oposa de manera frontal al transvasament encobert que es pretén realitzar des de la Séquia Real del Xúquer a Almeria, mitjançant una cessió de drets d’aigua, perquè les necessitats dels regants de la Comunitat Valenciana no estan encara cobertes i existeixen zones amb un evident dèficit hídric.

En principi durant almenys cinc anys, es pretén portar 10 hectòmetres cúbics d’aigua des del Xúquer fins a l’Almanzora d’Almeria. L’aigua es vendria entre 0,27/0,30 euros/metre cúbic i es vol aconseguir 15 milions d’euros (3 milions d’euros anuals) amb l’excusa de dur a terme la modernització de regadius.

L’organització agrària denuncia que aquesta aigua no servirà per tant per a regar les nostres terres, ni per a regenerar l’Albufera, ni per a augmentar el cabal del Xúquer, ja que es transvasaria des d’Alarcón a 300 quilòmetres de la desembocadura.

No pot ser que hui estiguem manifestant-nos a Alacant per les retallades del Tajo que reduiran la transferència a les comarques alacantines, que els regants del Vinalopó seguisquen amb dificultats per a regar, que ens oposem al fet que s’exhaurisquen els aqüífers del Xúquer a la Manxa oriental i mentrestant alguns es dediquen a vendre l’aigua a altres comunitats autònomes en una maniobra que al final el que tracta és de lucrar-se amb aquest bé públic, que és de tots els regants”, critica el dirigent de la Unió, Carles Peris.

En aquest sentit, la Unió reafirma així mateix el seu compromís ferm a favor del transvasament Tajo-Segura, com a font de subministrament d’aigua de qualitat per a una de les zones més riques agrícolament de tota Europa, com són les comarques del sud d’Alacant.

Així, insisteix a “rebutjar qualsevol acord que supose una reducció en els cabals d’aigua transvasada des de la Conca Hidrogràfica del Tajo a la Conca Hidrogràfica del Segura, en compliment del seu defensa dels interessos dels llauradors i dels ciutadans en general, a disposar de recursos alimentaris de qualitat, que només poden aconseguir-se mitjançant un subministrament adequat d’aigua per al reg agrícola”.

Recomana la Unió a les autoritats competents que plantegen una solució integral en els recursos hídrics, integrant propostes vertebradores i constructives per a tots, en evitació de conflictes entre territoris. La coordinació entre les diferents Confederacions Hidrològiques, l’habilitació de plans hidrològics estatals i fins i tot europeus, entre altres mesures, són passos indispensables per a resoldre els conflictes. Per això “reclamem una visió d’Estat a tots els nostres governants, perquè cal socialitzar les solucions, no els problemes”, assegura el secretari general de la Unió.

“La realitat actual ens indica que altres alternatives viables als transvasaments amb un preu assumible perquè els llauradors puguem mantindre les nostres explotacions no existeixen i per tant no és moment d’assumir ara retallades d’aigua, just quan els costos de producció estan desorbitats”, assenyala Peris.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.