Els regants de la Comunitat Valenciana amb falta d’aigua i venen la del Xúquer a Almeria

La Unió de Llauradors s’oposa de manera frontal al transvasament encobert que es pretén realitzar des de la Séquia Real del Xúquer a Almeria, mitjançant una cessió de drets d’aigua, perquè les necessitats dels regants de la Comunitat Valenciana no estan encara cobertes i existeixen zones amb un evident dèficit hídric.

En principi durant almenys cinc anys, es pretén portar 10 hectòmetres cúbics d’aigua des del Xúquer fins a l’Almanzora d’Almeria. L’aigua es vendria entre 0,27/0,30 euros/metre cúbic i es vol aconseguir 15 milions d’euros (3 milions d’euros anuals) amb l’excusa de dur a terme la modernització de regadius.

L’organització agrària denuncia que aquesta aigua no servirà per tant per a regar les nostres terres, ni per a regenerar l’Albufera, ni per a augmentar el cabal del Xúquer, ja que es transvasaria des d’Alarcón a 300 quilòmetres de la desembocadura.

No pot ser que hui estiguem manifestant-nos a Alacant per les retallades del Tajo que reduiran la transferència a les comarques alacantines, que els regants del Vinalopó seguisquen amb dificultats per a regar, que ens oposem al fet que s’exhaurisquen els aqüífers del Xúquer a la Manxa oriental i mentrestant alguns es dediquen a vendre l’aigua a altres comunitats autònomes en una maniobra que al final el que tracta és de lucrar-se amb aquest bé públic, que és de tots els regants”, critica el dirigent de la Unió, Carles Peris.

En aquest sentit, la Unió reafirma així mateix el seu compromís ferm a favor del transvasament Tajo-Segura, com a font de subministrament d’aigua de qualitat per a una de les zones més riques agrícolament de tota Europa, com són les comarques del sud d’Alacant.

Així, insisteix a “rebutjar qualsevol acord que supose una reducció en els cabals d’aigua transvasada des de la Conca Hidrogràfica del Tajo a la Conca Hidrogràfica del Segura, en compliment del seu defensa dels interessos dels llauradors i dels ciutadans en general, a disposar de recursos alimentaris de qualitat, que només poden aconseguir-se mitjançant un subministrament adequat d’aigua per al reg agrícola”.

Recomana la Unió a les autoritats competents que plantegen una solució integral en els recursos hídrics, integrant propostes vertebradores i constructives per a tots, en evitació de conflictes entre territoris. La coordinació entre les diferents Confederacions Hidrològiques, l’habilitació de plans hidrològics estatals i fins i tot europeus, entre altres mesures, són passos indispensables per a resoldre els conflictes. Per això “reclamem una visió d’Estat a tots els nostres governants, perquè cal socialitzar les solucions, no els problemes”, assegura el secretari general de la Unió.

“La realitat actual ens indica que altres alternatives viables als transvasaments amb un preu assumible perquè els llauradors puguem mantindre les nostres explotacions no existeixen i per tant no és moment d’assumir ara retallades d’aigua, just quan els costos de producció estan desorbitats”, assenyala Peris.

Últimes notícies

Chelva i Utiel freguen els 40 graus en una nova jornada de calor extrema

Les màximes han arribat hui fins als 39,8 graus en municipis de linterior de la província de València, en una jornada amb avís taronja dAemet per calor extrema. Ademuz ha tornat a batre el seu rècord de temperatura més alta en un mes de setembre.

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.