10.6 C
València
Dilluns, 8 desembre, 2025

Sanitat autoritza el primer assaig clínic d’una vacuna espanyola contra la Covid-19

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, ha autoritzat l’assaig clínic de la vacuna PHH-1V contra la COVID-19, de la companyia Hipra. Es tracta del primer assaig en persones d’una vacuna desenvolupada a Espanya.

 

És un assaig fase I d’escalada de dosi, aleatoritzat, controlat i emmascarat (s’administra la vacuna de Hipra o una vacuna autoritzada emmascarades, de manera que s’impedisca la seua identificació tant pel pacient com per l’equip investigador), que estudiarà principalment la seguretat i la tolerabilitat d’aquesta vacuna, així com la seua immunogenicitat i eficàcia com a objectius secundaris.

 

Per a això es reclutaran diverses desenes de voluntaris de centres hospitalaris que iniciaran, tan prompte com siga possible, el procés per a seleccionar als voluntaris que complisquen amb els criteris d’inclusió especificats en el seu protocol.

 

Aquesta vacuna està basada en dues proteïnes recombinants estructuralment similars, una corresponent a la variant alfa i una altra corresponent a la variant beta, que s’uneixen formant una estructura única anomenada dímer, i que s’acompanyen d’un adjuvant que incrementa la resposta immunològica. Aquesta combinació és capaç de generar una resposta immunològica enfront d’una de les proteïnes del virus SARS-CoV-2, coneguda com a proteïna S.

 

Aquesta plataforma és la mateixa que s’ha utilitzat per a les vacunes de Novavax i Sanofi/GSK, que ja estan en procés d’avaluació per a la seua potencial autorització per part de l’Agència Europea del Medicament. Però a diferència d’elles, aquesta vacuna ‘espanyola’ expressa proteïnes de dues variants diferents.

 

Els voluntaris rebran 2 immunitzacions

En l’estudi es dividirà als voluntaris en grups i es començarà administrant la dosi més baixa a la primera cohort. Després de l’avaluació per part d’un comité independent de vigilància de les dades de seguretat d’aquests participants, s’aniran escalant a les dosis següents si no s’han detectat problemes de seguretat. Sanitat explica que aquesta pràctica, “habitual en aquesta mena d’assajos”, està orientada a avaluar la dosi òptima de vacuna. Cada participant rebrà 2 immunitzacions separades per 21 dies.

 

Durant tot l’assaig es durà a terme un monitoratge estret de tots els voluntaris i una identificació de tots els casos d’esdeveniments adversos i d’infecció per SARS-CoV-2 que es vagen produint. Això permetrà dur a terme anàlisis preliminars amb dades intermèdies que permeten continuar avançant en la investigació.

 

No obstant això, el Ministeri de Sanitat puntualitza que “serà necessari esperar que l’assaig clínic haja finalitzat per a poder analitzar totes les dades i extraure conclusions finals”.

 

“Aquests assajos clínics formen part dels requeriments que han de dur a terme totes les vacunes en investigació per a demostrar la seua qualitat, seguretat i eficàcia. Només després d’haver sigut avaluats i si compleixen amb els estàndards reguladors seran autoritzades per a la seua comercialització”, afigen sobre aquest tema.

 

El president del Govern, Pedro Sánchez, i la ministra de Sanitat, Carolina Darias, van visitar a l’abril la planta de Hipra per a seguir de primera mà els avanços en la investigació de la vacuna. La companyia espera que els assajos clínics culminen amb èxit per a iniciar la producció a l’octubre d’aquest mateix any, amb l’objectiu de posar en marxa la seua comercialització a la fi de 2021.

 

 

Últimes notícies

Pedro Martínez aconseguix la seua victòria 100 amb el València en la Lliga Endesa

El 89-91 en la pista del Baskonia, decidit amb una canastra final de Kameron Taylor, va donar al València Basket el seu octau triomf i va elevar a Pedro Martínez a les 100 victòries en Lliga Endesa amb el club.

Taylor sentencia al Baskonia sobre la botzina: 89-91 per a València Basket

València Basket es va imposar 89-91 en el Buesa Arena amb una canastra final de Kameron Taylor després de l'empat de Diakité. Montero havia forçat el desenllaç amb un robatori i dos tirs lliures.

Rescatat un senderista després d’esvair-se al Fort de Bèrnia, en Callosa

Un senderista ha sigut rescatat al Fort de Bèrnia després de patir un mareig i caure a terra durant una ruta. Van recuperar el pols amb un DEA i el van evacuar en helicòpter.

John Korir guanya la Marató de València amb 2.02:25

John Korir s'ha imposat amb 2.02:25, tercera millor marca mundial de l'any, en una edició amb 36.000 participants. Amanal Petros va ser segon i Awat Kibrab va completar el podi; Ibrahim Chakir, millor espanyol.

Jepkosgei firma la millor marca mundial de l’any a València

Joyciline Jepkosgei va guanyar la Marató de València amb 2.14:00, millor marca mundial de l'any i rècord de la prova. Peres Jepchirchir va ser segona amb 2.14:43.

Detingut a Madrid per robar l’exclusiva bicicleta d’un pilot de MotoGP a Cheste

La Guàrdia Civil ha detingut a Madrid a un home que va sostraure la bicicleta d'alt valor d'un pilot de MotoGP durant el GP de Cheste. Va ser identificat gràcies a cambres i testimonis.

Corberán destaca que l’equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se

El tècnic del València va subratllar que el seu equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se després del 1-1 davant el Sevilla, igualat per Hugo Duro en el 93. Va defendre a Tárrega, va parlar d'un dol físic i travat i va deixar en mans del cos tècnic les solucions per la sanció del central de cara al Metropolità.

Més de 30.000 atletes travessen la meta de la Marató València, rècord històric

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers sobre 36.000 dorsals, la major xifra de la seua història. John Korir i Joyciline Jepkosgei van firmar les millors marques de l'any a València.