13.2 C
València
Dimecres, 10 desembre, 2025

Recomanen als vacunats d’AstraZeneca que vigilen els símptomes d’alerta

L’Agència Europea del Medicament (EMA, per les sigles en anglés) acaba de certificar que les “avantatges de la vacuna AstraZeneca són molt més grans que els riscos”, tot i que confirma que ha trobat” un possible vincle “entre l’administració de les dosis i l’aparició de coàguls o trombes sanguinis (com efectes adversos rars).

Per la seua banda, el Ministeri de Sanitat i les comunitats autònomes han acordat administrar (en el Consell Interterritorial) la vacuna contra el coronavirus desenvolupada per AstraZeneca només a les persones entre 60 i 65 anys.

Davant d’esta informació i per evitar complicacions, el Col·legi Oficial d’Infermeria de València (COEV) recomana a totes les persones que s’hagen de vacunar o s’hagen vacunat recentment amb dosis d’AstraZeneca vigilen els símptomes físics i sol·licitar atenció sanitària quan es patisca algun dels supòsits descrits pels especialistes com a greus.

Des de la EMA, que ha confirmat que seguirà monitoritzant i avaluant els possibles efectes d’AstraZeneca, es consideren símptomes greus la visió borrosa o doble, dificultat per respirar, aparició de múltiples i petits hematomes a la pell (color vermell o violacis), mal de pit, mal en un braç o una cama, mal de cap intens i persistent o que empitjora passats tres dies d’haver-se vacunat.

El president de Col·legi d’Infermeria de València, Juan José Tirado, aconsella “quan aparega algun d’estos símptomes, acudir a centre de salut i explicar al personal sanitari els indicis perquè ho notifiquen a sistema de vigilància dels efectes secundaris de la vacuna AstraZeneca “.

Si la reacció fora de caràcter lleu també pot fer-se constar de manera telemàtica a través de l’enllaç http://www.notificaram.es/, on es remet a un formulari electrònic per notificar sospites de reaccions adverses a medicaments del Sistema espanyol de farmacovigilància de medicaments d’Ús Humà (SEFV-H).

Per l’Agència Europea del Medicament hi ha diferents revelacions que permeten advertir les malalties després d’haver rebut la dosi d’AstraZeneca, com un especial mal de cap que es distingeix d’un mal de cap defecte, ja que és sobtat, es pot localitzar en un costat del cap, sol interrompre el descans nocturn, empitjora si ens recostamos o al fer exercici i va progressivament empitjorant. A més, no millora amb els tractaments habituals.

En els casos en què apareguen símptomes lleus (Sensibilitat, dolor i inflamació a la zona de la punxada, cansament, mal de cap, dolor muscular i de les articulacions o nàusees) no cal acudir als centres de salut perquè s’atenuen al cap de pocs dies. Només en els casos més persistents, els experts de l’EMA recomanen consultar al personal sanitari per evitar les contraindicacions o remeiar amb analgèsics com paracetamol.

S’ha de recordar que fa unes setmanes el Govern va decidir paralitzar la seua administració després de detectar que podia produir trombes. Espanya va seguir l’exemple d’altres països europeus com Itàlia o França, que van suspendre la vacunació per esta mateixa raó. A la Comunitat Valenciana va coincidir amb el torn del personal docent i molts dels que havien anat a vacunar van saber en aquell precís moment de la notícia i van haver de tornar a casa.

El Govern va decidir reprendre la vacunació amb AstraZeneca basant-se que el benefici de la vacuna enfront de Covid-19 d’AstraZeneca en la prevenció d’hospitalització i mort per COVID-19 és superior al possible risc d’aparició d’estos esdeveniments tromboembòlics molt poc freqüents.

El passat dimecres 7 d’abril, Castella i Lleó va decidir la suspensió cautelar de la vacunació enfront de la COVID-19 amb la vacuna d’AstraZeneca-Universitat d’Oxford. No obstant això, després de la Interterritorial de Sanitat, la Junta reprendrà en les pròximes hores, “a mesura que siga factible”, la vacunació enfront de la COVID-19 amb AstraZeneca, atenent a les noves pautes i circumstàncies acordades.

Per la seua banda, la Comunitat de Madrid ha rebutjat la proposta de Sanitat, però, per precaució ia l’espera d’una comunicació oficial del Ministeri, la Conselleria de Sanitat procedirà a descitar a les persones que havien d’anar a vacunar demà a la tarda. El País Basc i Ceuta s’han abstingut i la resta d’autonomies han votat a favor d’administrar la vacuna de moment a les persones entre 60 i 65 anys i la suspensió als menors de 60.

La directora executiva de la EMA, Emer Cooke, assegura que després d’analitzar “en detall amb un grup de revisió ad hoc” els 62 casos de trombes de sins venosos cerebrals i els 24 de trombosi venosa abdominal, 18 d’ells amb resultat de mort, determinen que es tracta “d’efectes secundaris molt rars “i que” el risc de mortalitat derivat del Covid-19 és molt més gran que el risc de mortalitat per estos efectes secundaris”.

De la mateixa manera, la presidenta del PRAC, la Dra. Sabine Straus, aclareix que fins al quatre d’abril s’han reportat 169 casos de trombes cerebrals i 53 de trombes abdominals “en diverses desenes de milions de persones vacunades” a la Unió Europea i al Regne Unit. Concretament, han rebut esta vacuna uns 34 milions de persones: “Tot això no canvia la nostra recomanació després d’un intens debat: són efectes secundaris molt estranys de la vacuna”, ha insistit, per concloure que “els avantatges de la vacuna són molt més grans que els riscos”.

Últimes notícies

El Congrés suspén a Ábalos de drets i deures com a diputat després de l’acte ferm del Suprem

La Mesa del Congrés ha acordat la suspensió de José Luis Ábalos després que el Tribunal Suprem haja confirmat el seu processament. La mesura aplica l'article 21.2 del Reglament i implica la pèrdua de prerrogatives i percepcions econòmiques.

L’Ajuntament d’Alacant ha aprovat l’ajuda de 300 euros per cada fill nascut en 2025

Alacant ha aprovat la resolució provisional de les ajudes per naixement de 2025: 300 euros per fill i 100.000 euros de dotació. 332 famílies ja assignades i la resta es pagarà amb càrrec a 2026 si complix les bases.

Camps demana a Pérez Llorca la data del congrés regional del PPCV

El expresident ha demanat al secretari general del PPCV que concrete el calendari del congrés regional i explique per què no s'ha convocat. També reclama garanties perquè els aspirants puguen dirigir-se a la militància.

L’acusació readmesa en la causa de la DANA demana anul·lar la instrucció des de setembre

L'Audiència de València va estimar el recurs i va readmetre a l'acusació particular. Després d'això, ha demanat anul·lar l'actuat entre el 4 de setembre i el 10 de desembre o repetir les diligències.

El PSPV demana el nom del funcionari que suposadament va esborrar missatges del mòbil de Conca

El PSPV-PSOE ha anunciat que sol·licitarà identificar al funcionari que va fer el canvi de mòbil de José Manuel Cuenca, després del qual es van perdre mesos de missatges. Reclama també l'acte administratiu i el llistat de crides per a aclarir decisions durant la DANA.

Lorenzo Silva, Premi Alacant Noir 2025 per la seua trajectòria en la ficció policial

Lorenzo Silva rebrà el Premi Alacant Noir 2025 en reconeixement a la seua trajectòria en la ficció policial. El lliurament està previst el 18 de desembre a casa Mediterrani.

Ha mort un conductor de 24 anys després de ser atropellat en eixir del seu cotxe en l’AP-7 a Dénia

Un jove de 24 anys ha mort en ser atropellat després de baixar-se del seu cotxe en l'AP-7 a l'altura de Dénia. El succés, en el km 602 sentit València, ha provocat retencions.

Terra Nullius inaugura Fragments amb una mirada crítica a les infraestructures energètiques

Terra Nullius, d'Andreu Esteban, obri la quinta edició de Fragments amb una anàlisi visual sobre com el desplegament energètic reconfigura el paisatge valencià. La mostra s'inaugura l'11 de desembre i podrà visitar-se fins al 8 de febrer a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset.