Recomanen als vacunats d’AstraZeneca que vigilen els símptomes d’alerta

L’Agència Europea del Medicament (EMA, per les sigles en anglés) acaba de certificar que les “avantatges de la vacuna AstraZeneca són molt més grans que els riscos”, tot i que confirma que ha trobat” un possible vincle “entre l’administració de les dosis i l’aparició de coàguls o trombes sanguinis (com efectes adversos rars).

Per la seua banda, el Ministeri de Sanitat i les comunitats autònomes han acordat administrar (en el Consell Interterritorial) la vacuna contra el coronavirus desenvolupada per AstraZeneca només a les persones entre 60 i 65 anys.

Davant d’esta informació i per evitar complicacions, el Col·legi Oficial d’Infermeria de València (COEV) recomana a totes les persones que s’hagen de vacunar o s’hagen vacunat recentment amb dosis d’AstraZeneca vigilen els símptomes físics i sol·licitar atenció sanitària quan es patisca algun dels supòsits descrits pels especialistes com a greus.

Des de la EMA, que ha confirmat que seguirà monitoritzant i avaluant els possibles efectes d’AstraZeneca, es consideren símptomes greus la visió borrosa o doble, dificultat per respirar, aparició de múltiples i petits hematomes a la pell (color vermell o violacis), mal de pit, mal en un braç o una cama, mal de cap intens i persistent o que empitjora passats tres dies d’haver-se vacunat.

El president de Col·legi d’Infermeria de València, Juan José Tirado, aconsella “quan aparega algun d’estos símptomes, acudir a centre de salut i explicar al personal sanitari els indicis perquè ho notifiquen a sistema de vigilància dels efectes secundaris de la vacuna AstraZeneca “.

Si la reacció fora de caràcter lleu també pot fer-se constar de manera telemàtica a través de l’enllaç http://www.notificaram.es/, on es remet a un formulari electrònic per notificar sospites de reaccions adverses a medicaments del Sistema espanyol de farmacovigilància de medicaments d’Ús Humà (SEFV-H).

Per l’Agència Europea del Medicament hi ha diferents revelacions que permeten advertir les malalties després d’haver rebut la dosi d’AstraZeneca, com un especial mal de cap que es distingeix d’un mal de cap defecte, ja que és sobtat, es pot localitzar en un costat del cap, sol interrompre el descans nocturn, empitjora si ens recostamos o al fer exercici i va progressivament empitjorant. A més, no millora amb els tractaments habituals.

En els casos en què apareguen símptomes lleus (Sensibilitat, dolor i inflamació a la zona de la punxada, cansament, mal de cap, dolor muscular i de les articulacions o nàusees) no cal acudir als centres de salut perquè s’atenuen al cap de pocs dies. Només en els casos més persistents, els experts de l’EMA recomanen consultar al personal sanitari per evitar les contraindicacions o remeiar amb analgèsics com paracetamol.

S’ha de recordar que fa unes setmanes el Govern va decidir paralitzar la seua administració després de detectar que podia produir trombes. Espanya va seguir l’exemple d’altres països europeus com Itàlia o França, que van suspendre la vacunació per esta mateixa raó. A la Comunitat Valenciana va coincidir amb el torn del personal docent i molts dels que havien anat a vacunar van saber en aquell precís moment de la notícia i van haver de tornar a casa.

El Govern va decidir reprendre la vacunació amb AstraZeneca basant-se que el benefici de la vacuna enfront de Covid-19 d’AstraZeneca en la prevenció d’hospitalització i mort per COVID-19 és superior al possible risc d’aparició d’estos esdeveniments tromboembòlics molt poc freqüents.

El passat dimecres 7 d’abril, Castella i Lleó va decidir la suspensió cautelar de la vacunació enfront de la COVID-19 amb la vacuna d’AstraZeneca-Universitat d’Oxford. No obstant això, després de la Interterritorial de Sanitat, la Junta reprendrà en les pròximes hores, “a mesura que siga factible”, la vacunació enfront de la COVID-19 amb AstraZeneca, atenent a les noves pautes i circumstàncies acordades.

Per la seua banda, la Comunitat de Madrid ha rebutjat la proposta de Sanitat, però, per precaució ia l’espera d’una comunicació oficial del Ministeri, la Conselleria de Sanitat procedirà a descitar a les persones que havien d’anar a vacunar demà a la tarda. El País Basc i Ceuta s’han abstingut i la resta d’autonomies han votat a favor d’administrar la vacuna de moment a les persones entre 60 i 65 anys i la suspensió als menors de 60.

La directora executiva de la EMA, Emer Cooke, assegura que després d’analitzar “en detall amb un grup de revisió ad hoc” els 62 casos de trombes de sins venosos cerebrals i els 24 de trombosi venosa abdominal, 18 d’ells amb resultat de mort, determinen que es tracta “d’efectes secundaris molt rars “i que” el risc de mortalitat derivat del Covid-19 és molt més gran que el risc de mortalitat per estos efectes secundaris”.

De la mateixa manera, la presidenta del PRAC, la Dra. Sabine Straus, aclareix que fins al quatre d’abril s’han reportat 169 casos de trombes cerebrals i 53 de trombes abdominals “en diverses desenes de milions de persones vacunades” a la Unió Europea i al Regne Unit. Concretament, han rebut esta vacuna uns 34 milions de persones: “Tot això no canvia la nostra recomanació després d’un intens debat: són efectes secundaris molt estranys de la vacuna”, ha insistit, per concloure que “els avantatges de la vacuna són molt més grans que els riscos”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pedro Martínez ressalta la victòria coral del València Basket davant el Riu Breogán

Pedro Martínez celebra el triomf del València Basket davant el Riu Breogán com una victòria coral en la qual subratlla l'aportació defensiva d'Isaac Nogués i la bona faena de Yankuba Avenc i Kameron Taylor.

Montero lidera un València Basket coral per a doblegar al Riu Breogán (105-88)

València Basket s'imposa al Riu Breogán per 105-88 en el Roig Arena, en un triomf coral liderat pel dominicà Jean Montero i sustentat en la potència ofensiva local.

Mor als 78 anys Josep Piera, poeta i referent de la literatura valenciana

El poeta i narrador valencià Josep Piera, figura clau de la Generació dels 70 i autor àmpliament premiat, ha mort als 78 anys. Institucions i representants públics destaquen el seu llegat literari i el seu compromís amb la cultura valenciana.

Dos morts en la segona fase de l’operació de trànsit de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana

La segona fase de l'operació especial de trànsit de Setmana Santa registra dos víctimes mortals a Vila-real i Calp i un alt volum de desplaçaments per carretera.

Remuntada del Celta a Mestalla per a afermar-se en llocs europeus

El Celta de Vigo remunta al València amb una espectacular segona part a Mestalla, s'aferra a la zona europea i deixa al conjunt local sense premi malgrat el doblet de Guido Rodríguez.

Les màximes freguen els 27 graus en una Jornada de Pasqua molt temperada en la Comunitat

La Comunitat Valenciana ha viscut un Diumenge de Pasqua molt temperat, amb màximes de fins a 27,5 graus en diversos municipis de l'interior i prelitoral, i valors una mica més moderats en les capitals de província.

El Celta remunta a Mestalla i consolida la seua plaça europea davant el València

El Celta de Vigo remunta al València amb una brillant segona part, s'imposa 2-3 a Mestalla i reforça la seua posició europea mentres el conjunt local deixa escapar una ocasió per a acostar-se a Europa.

Mor un ciclista de 57 anys en xocar amb un cotxe en la N-332 a Calp

Un ciclista de 57 anys ha mort després de col·lidir amb un cotxe en la N-332 al seu pas per Calp. Els servicis d'emergència van intentar reanimar-ho sense èxit.