Recomanen als vacunats d’AstraZeneca que vigilen els símptomes d’alerta

L’Agència Europea del Medicament (EMA, per les sigles en anglés) acaba de certificar que les “avantatges de la vacuna AstraZeneca són molt més grans que els riscos”, tot i que confirma que ha trobat” un possible vincle “entre l’administració de les dosis i l’aparició de coàguls o trombes sanguinis (com efectes adversos rars).

Per la seua banda, el Ministeri de Sanitat i les comunitats autònomes han acordat administrar (en el Consell Interterritorial) la vacuna contra el coronavirus desenvolupada per AstraZeneca només a les persones entre 60 i 65 anys.

Davant d’esta informació i per evitar complicacions, el Col·legi Oficial d’Infermeria de València (COEV) recomana a totes les persones que s’hagen de vacunar o s’hagen vacunat recentment amb dosis d’AstraZeneca vigilen els símptomes físics i sol·licitar atenció sanitària quan es patisca algun dels supòsits descrits pels especialistes com a greus.

Des de la EMA, que ha confirmat que seguirà monitoritzant i avaluant els possibles efectes d’AstraZeneca, es consideren símptomes greus la visió borrosa o doble, dificultat per respirar, aparició de múltiples i petits hematomes a la pell (color vermell o violacis), mal de pit, mal en un braç o una cama, mal de cap intens i persistent o que empitjora passats tres dies d’haver-se vacunat.

El president de Col·legi d’Infermeria de València, Juan José Tirado, aconsella “quan aparega algun d’estos símptomes, acudir a centre de salut i explicar al personal sanitari els indicis perquè ho notifiquen a sistema de vigilància dels efectes secundaris de la vacuna AstraZeneca “.

Si la reacció fora de caràcter lleu també pot fer-se constar de manera telemàtica a través de l’enllaç http://www.notificaram.es/, on es remet a un formulari electrònic per notificar sospites de reaccions adverses a medicaments del Sistema espanyol de farmacovigilància de medicaments d’Ús Humà (SEFV-H).

Per l’Agència Europea del Medicament hi ha diferents revelacions que permeten advertir les malalties després d’haver rebut la dosi d’AstraZeneca, com un especial mal de cap que es distingeix d’un mal de cap defecte, ja que és sobtat, es pot localitzar en un costat del cap, sol interrompre el descans nocturn, empitjora si ens recostamos o al fer exercici i va progressivament empitjorant. A més, no millora amb els tractaments habituals.

En els casos en què apareguen símptomes lleus (Sensibilitat, dolor i inflamació a la zona de la punxada, cansament, mal de cap, dolor muscular i de les articulacions o nàusees) no cal acudir als centres de salut perquè s’atenuen al cap de pocs dies. Només en els casos més persistents, els experts de l’EMA recomanen consultar al personal sanitari per evitar les contraindicacions o remeiar amb analgèsics com paracetamol.

S’ha de recordar que fa unes setmanes el Govern va decidir paralitzar la seua administració després de detectar que podia produir trombes. Espanya va seguir l’exemple d’altres països europeus com Itàlia o França, que van suspendre la vacunació per esta mateixa raó. A la Comunitat Valenciana va coincidir amb el torn del personal docent i molts dels que havien anat a vacunar van saber en aquell precís moment de la notícia i van haver de tornar a casa.

El Govern va decidir reprendre la vacunació amb AstraZeneca basant-se que el benefici de la vacuna enfront de Covid-19 d’AstraZeneca en la prevenció d’hospitalització i mort per COVID-19 és superior al possible risc d’aparició d’estos esdeveniments tromboembòlics molt poc freqüents.

El passat dimecres 7 d’abril, Castella i Lleó va decidir la suspensió cautelar de la vacunació enfront de la COVID-19 amb la vacuna d’AstraZeneca-Universitat d’Oxford. No obstant això, després de la Interterritorial de Sanitat, la Junta reprendrà en les pròximes hores, “a mesura que siga factible”, la vacunació enfront de la COVID-19 amb AstraZeneca, atenent a les noves pautes i circumstàncies acordades.

Per la seua banda, la Comunitat de Madrid ha rebutjat la proposta de Sanitat, però, per precaució ia l’espera d’una comunicació oficial del Ministeri, la Conselleria de Sanitat procedirà a descitar a les persones que havien d’anar a vacunar demà a la tarda. El País Basc i Ceuta s’han abstingut i la resta d’autonomies han votat a favor d’administrar la vacuna de moment a les persones entre 60 i 65 anys i la suspensió als menors de 60.

La directora executiva de la EMA, Emer Cooke, assegura que després d’analitzar “en detall amb un grup de revisió ad hoc” els 62 casos de trombes de sins venosos cerebrals i els 24 de trombosi venosa abdominal, 18 d’ells amb resultat de mort, determinen que es tracta “d’efectes secundaris molt rars “i que” el risc de mortalitat derivat del Covid-19 és molt més gran que el risc de mortalitat per estos efectes secundaris”.

De la mateixa manera, la presidenta del PRAC, la Dra. Sabine Straus, aclareix que fins al quatre d’abril s’han reportat 169 casos de trombes cerebrals i 53 de trombes abdominals “en diverses desenes de milions de persones vacunades” a la Unió Europea i al Regne Unit. Concretament, han rebut esta vacuna uns 34 milions de persones: “Tot això no canvia la nostra recomanació després d’un intens debat: són efectes secundaris molt estranys de la vacuna”, ha insistit, per concloure que “els avantatges de la vacuna són molt més grans que els riscos”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Vox sosté que la prioritat nacional d’Extremadura ja està en el pacte amb Pérez Llorca

Vox defén que el concepte de prioritat nacional de l'acord a Extremadura ja s'aplica en el pacte d'investidura amb Juanfran Pérez Llorca, mentres PP, PSPV i Compromís discrepen sobre el seu abast.

El PSPV exigix l’expedient íntegre de la campanya institucional de Pérez Llorca

El PSPV-PSOE reclama a la Generalitat l'expedient complet de contractació de la campanya institucional que atribuïx al president Juanfran Pérez Llorca, a la qual acusa de ser propaganda personal pagada amb fons públics.

Pérez Llorca defén tancar ràpid els pactes i posa a la Comunitat Valenciana com a exemple

Juanfran Pérez Llorca sosté que retardar els acords de govern desatén als electors i reivindica la Comunitat Valenciana com a referència enfront del pacte a Extremadura.

Detinguda una persona pel robatori de maquinària agrícola en una finca d’Alcalà de Xivert

La Guàrdia Civil ha detingut a una persona per un robatori amb força en una finca d'Alcalà de Xivert, on es van sostraure maquinària i ferramentes agrícoles, i ha recuperat un motocultor venut a Benicarló.

Pérez Llorca demana al Govern que finance el Pla Viu valencià i l’estenga a altres regions

Juanfran Pérez Llorca reclama al Govern una aportació econòmica estatal per a reforçar el Pla Viu valencià i planteja copiar el model en altres comunitats en considerar que ja està donant resultats.

S&P alerta de noves pressions de gasto en les autonomies i de l’impacte del repartiment en la Comunitat Valenciana

S&P destaca que les comunitats van millorar el seu resultat pressupostari en 2025, però avisa de fortes pressions de gasto i que l'actual repartiment de recursos penalitza a la Comunitat Valenciana i a Múrcia.

Pérez Llorca acusa el Govern de provocar caos als ajuntaments amb la regularització d’immigrants

Juanfran Pérez Llorca critica que la regularització extraordinària d'immigrants genera caos en molts ajuntaments per la falta de planificació del Govern i advertix de riscos per a sanitat i polítiques socials.

L’ampliació de l’Hospital Vega Baixa estarà llesta abans de 2027 després d’una inversió de 82 milions

La Generalitat preveu culminar enguany l'ampliació de l'Hospital Vega Baixa, a Orihuela, amb dos nous edificis, més consultes i 52 llits addicionals després d'una inversió superior a 82 milions d'euros.