Recomanen als vacunats d’AstraZeneca que vigilen els símptomes d’alerta

L’Agència Europea del Medicament (EMA, per les sigles en anglés) acaba de certificar que les «avantatges de la vacuna AstraZeneca són molt més grans que els riscos», tot i que confirma que ha trobat» un possible vincle «entre l’administració de les dosis i l’aparició de coàguls o trombes sanguinis (com efectes adversos rars).

Per la seua banda, el Ministeri de Sanitat i les comunitats autònomes han acordat administrar (en el Consell Interterritorial) la vacuna contra el coronavirus desenvolupada per AstraZeneca només a les persones entre 60 i 65 anys.

Davant d’esta informació i per evitar complicacions, el Col·legi Oficial d’Infermeria de València (COEV) recomana a totes les persones que s’hagen de vacunar o s’hagen vacunat recentment amb dosis d’AstraZeneca vigilen els símptomes físics i sol·licitar atenció sanitària quan es patisca algun dels supòsits descrits pels especialistes com a greus.

Des de la EMA, que ha confirmat que seguirà monitoritzant i avaluant els possibles efectes d’AstraZeneca, es consideren símptomes greus la visió borrosa o doble, dificultat per respirar, aparició de múltiples i petits hematomes a la pell (color vermell o violacis), mal de pit, mal en un braç o una cama, mal de cap intens i persistent o que empitjora passats tres dies d’haver-se vacunat.

El president de Col·legi d’Infermeria de València, Juan José Tirado, aconsella «quan aparega algun d’estos símptomes, acudir a centre de salut i explicar al personal sanitari els indicis perquè ho notifiquen a sistema de vigilància dels efectes secundaris de la vacuna AstraZeneca «.

Si la reacció fora de caràcter lleu també pot fer-se constar de manera telemàtica a través de l’enllaç http://www.notificaram.es/, on es remet a un formulari electrònic per notificar sospites de reaccions adverses a medicaments del Sistema espanyol de farmacovigilància de medicaments d’Ús Humà (SEFV-H).

Per l’Agència Europea del Medicament hi ha diferents revelacions que permeten advertir les malalties després d’haver rebut la dosi d’AstraZeneca, com un especial mal de cap que es distingeix d’un mal de cap defecte, ja que és sobtat, es pot localitzar en un costat del cap, sol interrompre el descans nocturn, empitjora si ens recostamos o al fer exercici i va progressivament empitjorant. A més, no millora amb els tractaments habituals.

En els casos en què apareguen símptomes lleus (Sensibilitat, dolor i inflamació a la zona de la punxada, cansament, mal de cap, dolor muscular i de les articulacions o nàusees) no cal acudir als centres de salut perquè s’atenuen al cap de pocs dies. Només en els casos més persistents, els experts de l’EMA recomanen consultar al personal sanitari per evitar les contraindicacions o remeiar amb analgèsics com paracetamol.

S’ha de recordar que fa unes setmanes el Govern va decidir paralitzar la seua administració després de detectar que podia produir trombes. Espanya va seguir l’exemple d’altres països europeus com Itàlia o França, que van suspendre la vacunació per esta mateixa raó. A la Comunitat Valenciana va coincidir amb el torn del personal docent i molts dels que havien anat a vacunar van saber en aquell precís moment de la notícia i van haver de tornar a casa.

El Govern va decidir reprendre la vacunació amb AstraZeneca basant-se que el benefici de la vacuna enfront de Covid-19 d’AstraZeneca en la prevenció d’hospitalització i mort per COVID-19 és superior al possible risc d’aparició d’estos esdeveniments tromboembòlics molt poc freqüents.

El passat dimecres 7 d’abril, Castella i Lleó va decidir la suspensió cautelar de la vacunació enfront de la COVID-19 amb la vacuna d’AstraZeneca-Universitat d’Oxford. No obstant això, després de la Interterritorial de Sanitat, la Junta reprendrà en les pròximes hores, «a mesura que siga factible», la vacunació enfront de la COVID-19 amb AstraZeneca, atenent a les noves pautes i circumstàncies acordades.

Per la seua banda, la Comunitat de Madrid ha rebutjat la proposta de Sanitat, però, per precaució ia l’espera d’una comunicació oficial del Ministeri, la Conselleria de Sanitat procedirà a descitar a les persones que havien d’anar a vacunar demà a la tarda. El País Basc i Ceuta s’han abstingut i la resta d’autonomies han votat a favor d’administrar la vacuna de moment a les persones entre 60 i 65 anys i la suspensió als menors de 60.

La directora executiva de la EMA, Emer Cooke, assegura que després d’analitzar «en detall amb un grup de revisió ad hoc» els 62 casos de trombes de sins venosos cerebrals i els 24 de trombosi venosa abdominal, 18 d’ells amb resultat de mort, determinen que es tracta «d’efectes secundaris molt rars «i que» el risc de mortalitat derivat del Covid-19 és molt més gran que el risc de mortalitat per estos efectes secundaris».

De la mateixa manera, la presidenta del PRAC, la Dra. Sabine Straus, aclareix que fins al quatre d’abril s’han reportat 169 casos de trombes cerebrals i 53 de trombes abdominals «en diverses desenes de milions de persones vacunades» a la Unió Europea i al Regne Unit. Concretament, han rebut esta vacuna uns 34 milions de persones: «Tot això no canvia la nostra recomanació després d’un intens debat: són efectes secundaris molt estranys de la vacuna», ha insistit, per concloure que «els avantatges de la vacuna són molt més grans que els riscos».

Últimes notícies

Jaime Pradilla assumix la derrota davant el Reial Madrid i reivindica la temporada del València Basket

Jaime Pradilla lamenta l'eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en semifinals de l'Eurolliga, però defén l'any de l'equip i confia que prompte puguen sentir-se orgullosos del seu recorregut.

Scariolo destaca la resiliència del Reial Madrid després de reinventar-se rumb a la final d’Eurolliga

Sergio Scariolo subratlla que el Reial Madrid ha hagut de reinventar el seu joc per les baixes interiors i ressalta la resiliència de l'equip abans de la final d'Eurolliga davant Olympiacos.

Scariolo descarta a Usman Garuba per a la final de l’Eurolliga després de lesionar-se davant el València

Usman Garuba es lesiona en la semifinal de l'Eurolliga davant el València Basket i Sergio Scariolo confirma que el pivot del Reial Madrid queda descartat per a la final contra el Olympiacos.

Hezonja llança un missatge d’optimisme abans de la final de l’Eurolliga

Mario Hezonja es mostra convençut de les opcions del Reial Madrid en la final de l'Eurolliga davant Olympiacos i demana confiança malgrat l'esglai per la lesió de Garuba.

Pedro Martínez lamenta l’eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en l’Eurolliga

Pedro Martínez va reconéixer que al València Basket li haguera agradat competir millor en la semifinal de la Final a Quatre, després de caure amb claredat davant un Reial Madrid al qual va considerar just vencedor.

El Reial Madrid atropella al València i se cita amb el Olympiacos en la final de l’Eurolliga

El Reial Madrid va derrotar al València Basket per 90-105 en la Final Four de l'Eurolliga i jugarà la final davant el Olympiacos, després de firmar al costat del conjunt taronja la mitat més anotadora d'este segle en una semifinal.

Francisco Camps arranca la seua campanya per a liderar el PPCV amb la promesa de recuperar el govern

Francisco Camps dona per iniciada la carrera cap al congrés regional del PPCV i s'oferix a liderar de nou el partit amb el compromís d'aconseguir una majoria absoluta en 2027.

Extingit l’incendi a l’Hospital de Torrevieja després de deixar dos ferits greus

L'incendi declarat en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja s'ha donat per extingit després de causar un treballador en l'UCI per inhalació de fum i un altre pacient amb cremades greus traslladat a València.