Espanya es vacunarà del coronavirus en gener en tres fases: residències, sanitaris i persones dependents

 

El ministre de Sanitat, Salvador Illa, ha assegurat en una roda de premsa que es decidirà quins grups de població accedixen primer a les vacunes contra el coronavirus en funció d’un marc ètic.

 

Segons ha avançat el diari ‘Las Provincias’, els residents i el personal dels centres de majors, 2,5 milions de persones en total, seran els primers en vacunar-se i ho faran a partir de gener, tal com preveu l’estratègia de vacunació enfront del Covid-19, que este dimarts ha sigut aprovada pel Consell de Ministres.

 

«Els residents i el personal sanitari de residències seran els primers a vacunar-se. Li seguirà el personal sanitari i les persones dependents que no estan institucionalitzats», ha explicat Illa. 

 

18 grups poblacionals

El pla del Govern establix l’existència de 18 grups poblacionals als quals se’ls anirà administrant la vacuna progressivament. Els grups s’han definit d’acord amb quatre nivells de risc: morbiditat greu i mortalitat, grau d’exposició a la malaltia, impacte socioeconòmic i el ritme de transmissió.

 

Sanitat s’ha basat en principis «ètics, d’igualtat i de dignitat», entre altres criteris, per a establir l’ordre de vacunació. Amb estos quatre grups de població, del total de 18, s’iniciarà la vacunació en el mes de gener.

 

  • Residents, personal sanitari i sociosanitari de residències de majors i persones amb discapacitat.

 

  • Personal sanitari de primera línia enfront de la pandèmia.

 

  • Resta de personal sanitari i sociosanitari.

 

  • Persones amb discapacitat que no estan en residències, però necessiten intenses mesures de suport per a desenvolupar la seua vida.

 

El Govern confia a tindre a tota la població vacunada en un any

L’ordre dels 14 grups restants serà abordat en la segona i la tercera etapa i el ministre ha assegurat que serà més endavant quan es donarà a conèixer quins seran els següents.

 

El Govern ha manifestat que en el termini d’un any, confien a poder vacunar al cent per cent de la població. L’estratègia de vacunació espanyola s’ha fixat, segons ha explicat Illa, en tres etapes.

 

La primera, en la que es disposarà «d’unu subministrament molt limitat» de dosi, s’estén de gener a març; la segona, en la qual augmentarà «de manera progressiva» la capacitat de vacunació, anirà de març a juny i en la tercera s’immunitzarà als 18 grups poblacionals contemplats.

 

Els 140 milions de dosis de la vacuna

Espanya té garantit el subministrament de 140 milions de dosis al llarg dels pròxims mesos, una quantitat que, a dos dosis per vacunació, permetria immunitzar a 80 milions de persones, quasi el doble de la població espanyola.

 

El motiu d’este excés en l’ordre de compra radica en el risc que suposa estar adquirint medicaments que encara no estan fabricats. Amb esta estratègia, compartida en la Unió Europea -que ha comprat 1.400 milions de dosis-, es pretén garantir que en cap moment escassege el subministrament.

 

En principi, les immunitzacions es duran a terme en 13.000 punts de vacunació, que en principi seran els centres d’atenció primària.

 

La vacuna no serà obligatòria

El responsable del Centre d’Emergències i Alertes Sanitàries, Fernando Simón, va apuntar el dijous passat que això dependrà de les condicions en les que s’haja d’administrar la vacuna, ja que algunes d’elles necessiten una refrigeració de 60 graus baix zero. Sanitat no farà que la vacunació siga obligatòria.

 

A demés, Sanitat contempla que l’administració de vacunes es faça «inicialment» amb cita confirmada per a «evitar el desaprofitament de dosi i seguint els protocols de seguretat».

 

D’altra banda, les dosis de vacunes administrades s’inclouran en els sistemes de registre i en la història clínica de la persona vacunada s’inclouran la data i les dades de la vacuna rebuda.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Troben en el pantà de La Pedrera el cos de l’home desaparegut a Fortuna

La Guàrdia Civil localitza en el pantà de La Pedrera el cos sense vida d'un home de 47 anys desaparegut a Fortuna i manté oberta la investigació a l'espera de l'autòpsia.

València endurix la normativa i deixa quasi impossible obrir nous apartaments turístics

L'Ajuntament de València ultima una normativa que limita de forma molt estricta els apartaments turístics, amb topalls per barris i fortes condicions urbanístiques.

La Guàrdia Civil intenta identificar un cadàver trobat en un penya-segat al costat del cap de la Nau

La Guàrdia Civil manté oberta una investigació per a identificar el cadàver trobat en un penya-segat pròxim al cap de la Nau, en el terme municipal de Xàbia.

València defén que limitar els Rodalia en Falles va ser una bona mesura de seguretat

L'Ajuntament de València considera que la restricció de trens de Rodalia a l'Estació del Nord en hores punta de Falles 2026 ha contribuït a unes festes més tranquil·les i sense incidents greus.

Dos guàrdies civils salven la vida a un ancià després d’ennuegar-se en un restaurant de Cullera

Dos agents de la Guàrdia Civil reanimen a un home de 86 anys que es va ennuegar mentres menjava en un restaurant de Cullera i el mantenen amb vida fins al seu trasllat a l'hospital.

Vetusta Morla anuncia gira de tornada per set ciutats i actuarà a València el 9 d’octubre

Vetusta Morla posa fi a la seua aturada de dos anys amb una gira de tornada per set grans ciutats espanyoles, que arrancarà a Barcelona el 2 d'octubre i passarà per València el dia 9.

Dos guàrdies civils salven la vida a un ancià ennuegat en un restaurant de Cullera

Dos guàrdies civils reanimen a un home de 86 anys que va deixar de respirar després d'ennuegar-se mentres menjava en un restaurant de Cullera. L'ús ràpid de la maniobra de Heimlich va permetre que l'ancià expulsara el menjar i recuperara la respiració abans de ser traslladat a l'hospital.

Cinc persones ateses per inhalació de fum en un incendi en una vivenda de Pedralba

Un incendi declarat de matinada en una vivenda de Pedralba ha obligat a atendre cinc persones per inhalació de fum, una d'elles traslladada a l'Hospital de Llíria.