Espanya es vacunarà del coronavirus en gener en tres fases: residències, sanitaris i persones dependents

 

El ministre de Sanitat, Salvador Illa, ha assegurat en una roda de premsa que es decidirà quins grups de població accedixen primer a les vacunes contra el coronavirus en funció d’un marc ètic.

 

Segons ha avançat el diari ‘Las Provincias’, els residents i el personal dels centres de majors, 2,5 milions de persones en total, seran els primers en vacunar-se i ho faran a partir de gener, tal com preveu l’estratègia de vacunació enfront del Covid-19, que este dimarts ha sigut aprovada pel Consell de Ministres.

 

«Els residents i el personal sanitari de residències seran els primers a vacunar-se. Li seguirà el personal sanitari i les persones dependents que no estan institucionalitzats», ha explicat Illa. 

 

18 grups poblacionals

El pla del Govern establix l’existència de 18 grups poblacionals als quals se’ls anirà administrant la vacuna progressivament. Els grups s’han definit d’acord amb quatre nivells de risc: morbiditat greu i mortalitat, grau d’exposició a la malaltia, impacte socioeconòmic i el ritme de transmissió.

 

Sanitat s’ha basat en principis «ètics, d’igualtat i de dignitat», entre altres criteris, per a establir l’ordre de vacunació. Amb estos quatre grups de població, del total de 18, s’iniciarà la vacunació en el mes de gener.

 

  • Residents, personal sanitari i sociosanitari de residències de majors i persones amb discapacitat.

 

  • Personal sanitari de primera línia enfront de la pandèmia.

 

  • Resta de personal sanitari i sociosanitari.

 

  • Persones amb discapacitat que no estan en residències, però necessiten intenses mesures de suport per a desenvolupar la seua vida.

 

El Govern confia a tindre a tota la població vacunada en un any

L’ordre dels 14 grups restants serà abordat en la segona i la tercera etapa i el ministre ha assegurat que serà més endavant quan es donarà a conèixer quins seran els següents.

 

El Govern ha manifestat que en el termini d’un any, confien a poder vacunar al cent per cent de la població. L’estratègia de vacunació espanyola s’ha fixat, segons ha explicat Illa, en tres etapes.

 

La primera, en la que es disposarà «d’unu subministrament molt limitat» de dosi, s’estén de gener a març; la segona, en la qual augmentarà «de manera progressiva» la capacitat de vacunació, anirà de març a juny i en la tercera s’immunitzarà als 18 grups poblacionals contemplats.

 

Els 140 milions de dosis de la vacuna

Espanya té garantit el subministrament de 140 milions de dosis al llarg dels pròxims mesos, una quantitat que, a dos dosis per vacunació, permetria immunitzar a 80 milions de persones, quasi el doble de la població espanyola.

 

El motiu d’este excés en l’ordre de compra radica en el risc que suposa estar adquirint medicaments que encara no estan fabricats. Amb esta estratègia, compartida en la Unió Europea -que ha comprat 1.400 milions de dosis-, es pretén garantir que en cap moment escassege el subministrament.

 

En principi, les immunitzacions es duran a terme en 13.000 punts de vacunació, que en principi seran els centres d’atenció primària.

 

La vacuna no serà obligatòria

El responsable del Centre d’Emergències i Alertes Sanitàries, Fernando Simón, va apuntar el dijous passat que això dependrà de les condicions en les que s’haja d’administrar la vacuna, ja que algunes d’elles necessiten una refrigeració de 60 graus baix zero. Sanitat no farà que la vacunació siga obligatòria.

 

A demés, Sanitat contempla que l’administració de vacunes es faça «inicialment» amb cita confirmada per a «evitar el desaprofitament de dosi i seguint els protocols de seguretat».

 

D’altra banda, les dosis de vacunes administrades s’inclouran en els sistemes de registre i en la història clínica de la persona vacunada s’inclouran la data i les dades de la vacuna rebuda.

Últimes notícies

Diana Morant agraïx a Ana Barceló la seua tasca després de renunciar a repetir com a alcaldessa d’Alacant

La ministra Diana Morant ha reconegut públicament el treball i el compromís d’Ana Barceló després que l’exconsellera de Sanitat haja anunciat que no repetirà com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027. La líder del PSPV ha destacat en xarxes socials la seua manera de fer política, centrada a millorar la vida de la gent.

Cullera activa un macrodispositiu amb 700 efectius per al festival Zevra

Cullera ha activat un dispositiu especial de més de 700 persones per garantir la seguretat del Zevra Festival, que espera més de 150.000 assistents en tres dies. L’Ajuntament remarca l’esforç de coordinació entre cossos policials i administracions per assegurar convivència i resposta ràpida davant emergències.

Les màximes es moderen al final de la tercera onada de calor però freguen encara els 40 graus

Les màximes han baixat fins a nou graus en la Comunitat Valenciana respecte a dijous, però moltes poblacions continuen acostant-se als 40. Requena, Beneixama, Teresa de Cofrentes i Alcoi han tornat a registrar valors molt alts.

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.