Un xiquet valencià de 6 anys és curat de leucèmia amb una nova teràpia genètica

 

Un xiquet de 6 anys d’Alacant, Álvaro, que patia una leucèmia limfoblàstica aguda de tipus B i que no responia al tractament convencional, s’ha curat i ha pogut tornar a la seua vida normal gràcies a una nova teràpia genètica, denominada CAR-T 19, que ha sufragat el Sistema Nacional de Salut. Aquest xiquet ha sigut tractat a l’Hospital Sant Joan de Déu (HSJD), d’Esplugues de Llobregat, a Barcelona, un dels tres únics centres pediàtrics acreditats a Espanya per a oferir el tractament CAR-T, juntament amb l’Hospital de la Vall d’Hebron, també a Barcelona, i l’Hospital Niño Jesús, de Madrid.

  

Álvaro ja ha pogut tornar a la seua casa i aquest mateix dijous els metges de Sant Joan de Déu li han donat permís per a fer «una vida normal plena i disfrutar de la vida», ha explicat aquest dijous amb molta emoció la seua mare, Marina. La mare d’Álvaro, juntament amb els doctors Miquel Pons, director mèdic de l’Hospital barceloní, i Susana Rives, l’hematòloga que ha seguit el cas, han donat a conéixer en roda de premsa els detalls de l’aplicació del tractament CAR-T 19 en el xiquet.

  

Álvaro va ser diagnosticat de leucèmia limfoblàstica aguda quan era molt menut i, després de rebre el tractament habitual i ser sotmés a un trasplantament de medul·la a Alacant, va recaure de la seua malaltia i va ser derivat a Sant Joan de Déu, on se li va aplicar el CAR-T 19. Després de patir algunes complicacions, de les quals va haver de ser tractat en l’UCI, Álvaro ja ha pogut tornar a la seua casa, a compartir el seu dia a dia amb el seu germà i la resta de la seua família. El CAR-T 19 és una teràpia que ajuda al sistema immunitari del pacient perquè puga reconéixer, atacar i destruir les cèl·lules canceroses d’una manera dirigida.

  

Consistix a extreure sang del pacient mitjançant afèresi, una tècnica que permet separar els components de la sang, per a obtindre limfòcits T, un tipus de cèl·lules del sistema immunitari. Els limfòcits T extrets al pacient són modificats en el laboratori mitjançant tècniques d’enginyeria genètica perquè expressen en la seua superfície el receptor CAR-T, que és capaç de reconéixer l’antigen tumoral CD19, i destruir les cèl·lules canceroses.

  

Una vegada modificats genèticament, en un procés que pot durar de dos a quatre setmanes, els limfòcits són transferits de nou al pacient, que pot fer vida normal al cap d’uns tres mesos. El cas d’Álvaro és el primer que finança el Sistema Nacional de Salut per a un pacient pediàtric i ha costat uns 320.000 euros, ha indicat el doctor Pons, que ha afegit que el HSJC ja tenia experiència a aplicar la citada teràpia des de l’any 2016.

  

De fet, Sant Joan de Déu va ser l’únic hospital espanyol que va participar en l’assaig clínic que la multinacional Novartis va fer a nivell mundial amb el CAR-T 19, amb 16 pacients pediàtrics. D’aquests 16 malalts, la resposta al tractament va ser positiva en un 80% dels casos, i el 62% d’ells continua sense rastre de la malaltia al cap de dos anys de l’estudi, ha precisat la doctora Rives. No obstant això, en alguns casos, un 30% aproximadament, es produïxen complicacions per toxicitat en alguns òrgans i també de tipus neurològic, que han portat a part d’aquests pacients a la Unitat de Vigilància intensiva, ha indicat.

  

D’altra banda, aquest centre, juntament amb l’Hospital Clínic de Barcelona, ha creat una plataforma conjunta per a la realització d’un assaig del denominat CAR-T Ari, amb deu pacients que patixen altres tipus de càncer. Sant Joan de Déu té, a més, altres dos assajos oberts amb aquesta tècnica CAR-T, un per a aconseguir un CAR-T universal, amb el qual es poguera transfondre les cèl·lules no pròpies del pacient i ja preparades, i un CAR-T de primera línia d’atac al càncer.

Últimes notícies

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.

La CHJ invertix 1,3 milions per a reforçar la seguretat al barranc del Poyo a Riba-roja

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha destinat 1,3 milions d'euros a una nova mota de protecció al barranc del Poyo, al seu pas pel polígon industrial La Reva de Riba-roja de Túria, per a millorar la capacitat hidràulica i reduir el risc d'inundacions en una zona clau per a l'economia local.