11.5 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

Aprovada la llei que suprimeix l’impost ‘a la mort’ a la Comunitat

Les Corts han aprovat el projecte de llei del Consell de modificació de la Llei 13/1997, per la qual es regula el tram autonòmic de l’impost sobre la renda de les persones físiques i la resta de tributs cedits, per introduir una nova bonificació del 99% a l’Impost de Successions i Donacions per als familiars més pròxims.

L’objectiu d’esta mesura, que va ser un dels primers acords adoptats pel Consell que presideix Carlos Mazón, és reduir la càrrega impositiva sobre les persones contribuents valencianes i acabar amb un impost anacrònic, injust i insolidari, tal com ha destacat la consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino.

Esta bonificació del 99% sobre la quota a pagar, que entra en vigor amb efecte retroactiu des del 28 de maig, s’aplicarà a parents directes: fills i altres descendents; pares i altres ascendents; i cònjuges. La mesura beneficiarà al voltant de 20.000 persones contribuents a la Comunitat Valenciana, on fins ara l’única bonificació vigent amb caràcter general era del 50%, i del 75% i únicament per a fills menors de 21 anys o persones amb discapacitat.

La bonificació està plantejada perquè tots els nostres familiars puguen gaudir de les herències sense que es vegen obligats a renunciar o a pagar quanties molt elevades“, ha destacat la responsable d’Hisenda, que rebutja que la bonificació beneficie els contribuents de més renda.

La responsable de les finances valencianes ha incidit que rebaixar la càrrega fiscal de la ciutadania també és “cuidar-la” perquè genera més liquiditat a les economies familiars i estimula l’economia, les possibilitats de crear ocupació, el consum i les possibilitats d’inversió. “Amb impostos justos i amb una bona gestió, cobrem els serveis essencials i assegurem la prosperitat i el progrés econòmic de la Comunitat. Per tant, rebaixem impostos per reactivar, per progressar i per créixer”, ha reiterat la consellera.

El 95% dels contribuents ja no haurà de pagar l’impost de successions i donacions

Amb esta rebaixa fiscal, el 95% dels contribuents ja no haurà de pagar l’impost de successions i donacions (sumant les noves bonificacions i els que ja estaven exempts) i s’estima que beneficiarà cada any al voltant de 15.000 persones en el cas de l’impost de successions i 3.000 en el cas de donacions a la Comunitat Valenciana, prenent com a referència els declarants de 2022. A això cal sumar les més de 5.000 renúncies a herències per diverses causes per no pagar impostos.

Per províncies, d’acord amb les declaracions presentades el 2022, la rebaixa fiscal afavorirà a València a 10.082 persones; a Alacant 5.695 persones i en Castelló 2.273 persones.

Efectes retroactius des del 28 de maig

La bonificació de l’impost s’aplicarà per als drets meritats a partir del 28 de maig, data de les passades eleccions autonòmiques, beneficiant així un gran nombre de contribuents que abans no tenien cap desgravació o la tenien més reduïda.

La bonificació del 99% s’aplica sobre la quota tributària a les adquisicions mortis causa i percepcions de quantitats obtingudes pels beneficiaris d’assegurances de vida que s’afegisquen al cabal hereditari efectuat per parents del causant pertanyents als grups I i II (descendents i adoptats, cònjuges, ascendents i adoptants) de la Llei 29/1987 de l’impost sobre successions i donacions.

També es podran beneficiar de la reducció de l’impost les adquisicions per donació o altres actes lucratius inter vivos celebrades a favor del cònjuge, pares, adoptants, fills o adoptats del donant, nets i avis amb la finalitat de simplificar l’actual regulació de les reduccions associades al parentiu i incorporant com a beneficiaris els cònjuges del donant.

Igualment, gaudiran del mateix benefici les adquisicions per persones amb discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat igual o superior al 65% o per persones amb discapacitat psíquica amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%.

Reduccions en transmissions inter vivos

Per al càlcul de la base liquidable de l’impost sobre successions i donacions, en les transmissions inter vivos seran aplicables a la base imposable diverses reduccions per circumstàncies pròpies de la Comunitat Valenciana.

En concret, si les adquisicions es realitzen per fills o adoptats menors de 21 anys, s’aplicarà una reducció de 100.000 eurosmés 8.000 euros per cada any menys de 21 que tinga el donatari, sense que la reducció puga excedir els 156.000 euros.

En cas que les adquisicions es realitzen per fills o adoptats de 21 anys o més, pel cònjuge, pares o adoptants, s’assignarà una reducció de 100.000 euros; a les adquisicions per nets es fixarà una reducció de 100.000 euros si el net té 21 anys o més i 100.000 eurosmés 8.000 euros per cada any menys de 21 que tinga el net, sense que, en este últim anyreducció puga excedir els 156.000 euros, mentre que a les adquisicions realitzades per avis, les reduccions seran de 100.000 euros.

A les adquisicions per persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat igual o superior al 65%, i amb discapacitat psíquica, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%, s’aplicarà una reducció a la base imposable de 240.000 euros.

Finalment, quan l’adquisició s’efectue per persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%, que siguen el cònjuge, pares, adoptants, fills o adoptats del donant, s’aplicarà una reducció de 120.000 eurosIgual reducció, amb els mateixos requisits de discapacitat, s’aplica als nets i als avis.

Últimes notícies

Cel nuvolós a València i Alacant i màximes en descens este dijous en la Comunitat

Jornada amb cel nuvolós a València i Alacant i intervals a Castelló. Descendixen les màximes de forma generalitzada i les mínimes baixen a l'interior nord.

Controlat l’incendi industrial a Alzira després de quasi quatre hores de treball

El foc en una nau sense activitat que emmagatzemava cartó i bidons, al carrer Callao, va quedar controlat a les 22.32. Va haver-hi desallotjaments preventius en vivendes pròximes.

El Congrés suspén a Ábalos de drets i deures com a diputat després de l’acte ferm del Suprem

La Mesa del Congrés ha acordat la suspensió de José Luis Ábalos després que el Tribunal Suprem haja confirmat el seu processament. La mesura aplica l'article 21.2 del Reglament i implica la pèrdua de prerrogatives i percepcions econòmiques.

L’Ajuntament d’Alacant ha aprovat l’ajuda de 300 euros per cada fill nascut en 2025

Alacant ha aprovat la resolució provisional de les ajudes per naixement de 2025: 300 euros per fill i 100.000 euros de dotació. 332 famílies ja assignades i la resta es pagarà amb càrrec a 2026 si complix les bases.

Camps demana a Pérez Llorca la data del congrés regional del PPCV

El expresident ha demanat al secretari general del PPCV que concrete el calendari del congrés regional i explique per què no s'ha convocat. També reclama garanties perquè els aspirants puguen dirigir-se a la militància.

L’acusació readmesa en la causa de la DANA demana anul·lar la instrucció des de setembre

L'Audiència de València va estimar el recurs i va readmetre a l'acusació particular. Després d'això, ha demanat anul·lar l'actuat entre el 4 de setembre i el 10 de desembre o repetir les diligències.

El PSPV demana el nom del funcionari que suposadament va esborrar missatges del mòbil de Conca

El PSPV-PSOE ha anunciat que sol·licitarà identificar al funcionari que va fer el canvi de mòbil de José Manuel Cuenca, després del qual es van perdre mesos de missatges. Reclama també l'acte administratiu i el llistat de crides per a aclarir decisions durant la DANA.

Lorenzo Silva, Premi Alacant Noir 2025 per la seua trajectòria en la ficció policial

Lorenzo Silva rebrà el Premi Alacant Noir 2025 en reconeixement a la seua trajectòria en la ficció policial. El lliurament està previst el 18 de desembre a casa Mediterrani.