L’OMS confirma 18 atacs a Ucraïna contra centres sanitaris

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha confirmat que almenys 10 persones han mort i 16 han resultat ferides en 18 atacs a Ucraïna contra centres sanitaris i ambulàncies, entre els quals es troba un hospital infantil.

El president d’Ucraïna, Volodymyr Zelenski, ha dit que hi havia xiquets sota els enderrocs. Un atac dut a terme per les tropes russes, abans que s’acabara l’alto-el-foc en els corredors humanitaris habilitats perquè milers d’ucraïnesos abandonaren les principals ciutats.

«Aquests atacs priven a comunitats senceres d’atenció sanitària», ha advertit el director general de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus. Per això, ha tornat a demanar a Rússia que resolga «aquesta crisi de manera pacífica» i que «permeta l’accés segur i sense traves de l’ajuda humanitària als qui la necessiten». «Una resolució pacífica és possible», ha insistit.

Segons ha apuntat el director executiu del Programa d’Emergències de l’OMS, Michael Ryan, fins a «1.000 centres de salut de diferent grandària estan en primera línia de la guerra o a menys de 10 quilòmetres». «Així que, en efecte, el sistema sanitari s’està veient embolicat en aquest conflicte», ha precisat.

Abandonats per les autoritats


De fet, ha alertat que «alguns hospitals estan sent abandonats per les autoritats ucraïneses perquè senzillament no poden funcionar i s’intenta traslladar l’equip hospitalari i traslladar als metges i a les infermeres».

«S’està convertint en una resposta sanitària extremadament complexa. Enviar subministraments als hospitals està molt bé, però els hospitals necessiten energia. Necessiten aigua neta. Necessiten enginyers per a poder ajudar. Necessiten combustible», ha ressaltat Ryan.


Malalties infeccioses


Igualment, l’expert de l’OMS ha avisat que les condicions que s’estan produint amb la guerra a Ucraïna «són els pitjors ingredients possibles per a l’amplificació i propagació de malalties infeccioses».

«No importa si és COVID-19, no importa si és pòlio, no importa si és pallola… Poses a aqueixa quantitat de gent desesperada, dones i xiquets amuntegats, gent en soterranis, gent estressada, gent que no menja, que no dorm… Aquestes són les condicions en les quals els sistemes immunològics són febles, les defenses de la gent són baixes. Les malalties infeccioses poden arrasar amb les poblacions d’aquesta manera. Ho hem vist i ho continuem veient», ha argumentat Ryan.


Refugiats


Tedros ha detallat que alguns dels problemes de salut que estan observant en les més de 2 milions de persones refugiades procedents d’Ucraïna són «la hipotèrmia i la congelació, les malalties respiratòries, la falta de tractament per a les malalties cardiovasculars i el càncer, i els problemes de salut mental».

Fins ara, l’OMS ha entregat 81 tones mètriques de subministraments i està establint una reserva de subministraments per als centres sanitaris de tota Ucraïna, especialment en les zones més afectades.

«Ahir vam entregar 5 tones mètriques de subministraments mèdics a Kíev per a donar suport a l’atenció quirúrgica de 150 pacients i altres subministraments per a gestionar una sèrie de patologies per a 45.000 persones durant un mes. Hui es distribuiran més subministraments, i tenim 400 metres cúbics de subministraments a l’espera de ser transportats a Ucraïna des del nostre centre logístic a Dubai», ha subratllat Tedros.

Últimes notícies

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.

El Barça colp València Basket en la pròrroga i es queda el factor pista de la final

El Barça ha guanyat València Basket per 112-113 en la pròrroga en el primer partit de la final de la Lliga Endesa i es queda el factor pista. La sèrie continuarà al Roig Arena este dissabte abans de viatjar a Barcelona per als pròxims duels.

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.