La Audiencia obliga la jutgessa a mantindre la transcripció de les declaracions del cas DANA

La Audiència de València ha estimat el recurs de l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas, investigada en la causa de la DANA, i ha ordenat a la jutjat de Catarroja instructora que garantisca que es continuen transcrivint totes les declaracions del procediment més enllà del 30 de juny de 2026, malgrat el cessament anunciat de quatre funcionàries adscrites al cas.

Esta resolució judicial afecta directament el ritme de la investigació oberta per la DANA, ja que la transcripció íntegra de les declaracions és clau per al desenvolupament del juí i per a la preparació de les defenses i de les acusacions. Sense este treball de la Letrada de l’Administració de Justícia (LAJ) i del personal de suport, els interrogatoris quedarien només registrats en àudio o vídeo i la consulta detallada del contingut seria molt més lenta i complexa per a totes les parts.

La decisió de la Audiencia respon al recurs d’apel·lació present per la defensa de Salomé Pradas contra un auto previ de la jutgessa instructora del jutjat de Catarroja.

En aquell auto, la magistrada acceptava que la LAJ deixara de transcriure les declaracions a partir del 30 de juny de 2026, data en què s’havia comunicat el cessament de diverses funcionàries destinades específicament a esta causa des del 26 de març de 2025.

Segons s’arreplega en aquell auto, firmat el passat 10 d’abril per la titular del jutjat de Catarroja, el tribunal havia rebut una comunicació oficial de la Direcció General de Justícia i Autogovern de la Conselleria de Justícia. En esta comunicació s’informava de la supressió dels llocs que ocupaven quatre funcionàries assignades a la instrucció de la DANA, una mesura que, en la pràctica, deixava el jutjat amb menys personal per a afrontar el volum de treball del cas.

L’escrit de la directora general de Justícia i Autogovern, subscrit el 7 d’abril de 2026, especificava literalment que ‘la fecha de finalización será el 30 de junio de 2026’.

A partir d’esta data, les quatre treballadores deixarien d’estar adscrites a la causa, la qual cosa havia portat la jutgessa instructora a planificar l’aturada de la transcripció de les declaracions.

Amb la nova resolució de la Audiencia, eixa previsió queda invalidada i el jutjat haurà de buscar fórmules per a mantindre el servici de transcripció, siga reorganitzant recursos interns o reclamant nous mitjans a l’administració competent. La continuïtat d’este treball administratiu resulta essencial perquè totes les parts disposen d’un registre escrit fidel del que s’ha declarat en sala.

La defensa de Pradas havia al·legat que l’absència de transcripcions podia perjudicar els drets de les persones investigades i també la correcta formació de la causa.

A més, argumentava que la decisió de deixar de transcriure no podia quedar només condicionada per una reorganització interna de personal acordada per la Conselleria de Justícia, ja que afecta una instrucció penal en marxa.

Amb la resolució coneguda ara, la Audiencia de València dona cobertura a estos arguments i recorda la importància que la instrucció del cas DANA es tramite amb totes les garanties processals. Així, reforça la idea que la manca de recursos humans no pot traduir-se en una reducció de drets per a les parts personades en el procediment.

Esta decisió judicial s’emmarca en un moment en què molts jutjats de la Comunitat Valenciana han vingut denunciant la falta de mitjans i de personal per a fer front a macrocauses o procediments especialment complexos. El cas DANA, per la quantitat de documentació i de declaracions que acumula, és un exemple clar d’este tipus d’instruccions de llarga durada.

Encara que l’auto de la Audiencia se centra exclusivament en la qüestió de la transcripció i en la situació de les quatre funcionàries afectades, la seua incidència pràctica va més enllà. La continuïtat del servici administratiu facilita que la causa avance amb major seguretat jurídica i evita possibles recursos futurs per defectes de forma relacionats amb la manca de registre escrit de les declaracions.

En definitiva, la Audiencia de València ha deixat clar que les declaracions del cas DANA hauran de continuar plasmant-se per escrit, més enllà del 30 de juny de 2026 i malgrat la reorganització de personal acordada per la Conselleria de Justícia, la qual cosa obligarà l’Administració a garantir mitjans suficients per a complir esta exigència judicial.

Últimes notícies

S’alça parcialment el confinament per l’incendi de la Vall d’Uixó en quatre barris

La Generalitat mantindrà fins a les 23.59 hores les evacuacions i confinaments per l’incendi de la Vall d’Uixó, però permet tornar a casa als veïns de quatre barris concrets.

Ferit un xiquet en caure un carret de golf des d’un pont a Rojales

Un xiquet ha resultat ferit en eixir-se de la via un carret de golf i caure d’un pont d’uns tres metres d’alçària en un camp de Rojales (Alacant). El menor ha patit diversos colps i ha sigut atés per personal sanitari al lloc.

La Vilavella queda buida després del desallotjament pel greu incendi de la Vall d’Uixó

La Vilavella, municipi de quasi 3.000 habitants a l'interior de Castelló, ha sigut desallotjada pel gran incendi forestal de la Vall d'Uixó i espera l'autorització per a tornar a les vivendes.

Onda alça totes les restriccions d’aigua després de l’incendi forestal

L’Ajuntament d’Onda ha informat que ja ha deixat sense efecte totes les restriccions d’ús d’aigua de la xarxa imposades pel recent incendi forestal, després de la nova valoració del Departament de Salut Pública de Castellón.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa ja 8.500 hectàrees i arriba als 72 km de perímetre

L’incendi forestal iniciat dissabte a la Vall d’Uixó ha cremat unes 8.500 hectàrees i té ja 72 quilòmetres de perímetre. S’ha alçat el confinament en quatre barris i este dimarts es decidirà si s’estén la mesura a la resta de zones afectades.

Apunyala l’home que va defensar la seua ex parella en un carrer d’Alacant

Un home de 54 anys ha sigut detingut a Alacant acusat d’intentar matar amb un ganivet l’home que havia defensat la seua ex parella hores abans.

Els afectats pels incendis de La Vall d’Uixó no hauran d’anar als jutjats si tenen dificultats

El TSJ de la Comunitat Valenciana ha acordat eximir fins al 29 de juliol les persones afectades per evacuacions i restriccions de mobilitat per l’incendi de La Vall d'Uixó de l’obligació d’acudir als jutjats si tenen dificultats per desplaçar-se.

El Valencia Basket incorpora Wildens Leveque i el cedix a l’Hestia Menorca

El Valencia Basket ha fitxat el pívot Wildens Leveque per tres temporades i l’ha cedit per a la pròxima campanya a l’Hestia Menorca de Primera FEB.