L’AVL presenta les publicacions dels ‘Escriptors valencians de l’exili’

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua presenta les publicacions relacionades amb la celebració de l’Escriptor de l’Any 2023, dedicat als «Escriptors valencians de l’exili». Es tracta del facsímil del poemari Miratge, d’Angelí Castanyer, la reedició d’El País Valencià i els altres, d’Emili Gómez Nadal, a cura de Francesc Pérez Moragón, i la miscel·lània La pàtria llunyana

L’acte tindrà lloc el dimarts 13 de febrer, a les 19 hores, en la sala Seminari del Centre Cultural La Nau, a València. En la presentació participaran la presidenta de l’AVL, Verònica Cantó, el president de la Comissió Escriptor de l’Any 2023, Josep Palomero, i el curador d’El País Valencià i els altres, Francesc Pérez Moragón.

Miratge

Miratge és un dels dos únics poemaris que l’exili valencià va publicar a França. Castanyer va presentar, en 1954, en edició d’autor, este poemari, primer i únic exemplar de la col·lecció Quaderns Literaris del Casal Valencià de París, que comprén tretze poemes distribuïts en dos parts, precedides d’una il·lustració de Juli Macián. Angelí Castanyer fou un dels fundadors, en 1947, de la Casa Regional Valenciana de París, ciutat en què s’havia establit després de la Segona Guerra Mundial procedent d’Orà, on havia anat a parar amb el seu germà Josep, embarcats en l’Stanbrook.

En els anys cinquanta i seixanta, l’autor homenatjat per l’Acadèmia va fer bastants conferències, es va ocupar de redactar diversos manifests ideològics i va col·laborar en diferents mitjans de l’exili, ocupacions que li van impedir dedicar-se amb més constància a l’obra pròpia. Castanyer col·laborà en Senyera, Pont Blau, Vincle, Foc Nou —publicació mensual de la Joventut del Casal de Catalunya de París—, Mirador Valencià de la Humanitat, i en Nueva República, que dirigí ell mateix.

També va participar esporàdicament en els Jocs Florals de la Llengua Catalana de l’exili. De fet, va resultar premiat en els celebrats a Londres (1947) i a Nova York (1951). També va formar part del consistori dels Jocs Florals que es van celebrar a París en 1965, en l’amfiteatre Richelieu de la Sorbona.

El País Valencià i els altres

El País Valencià i els altres és un llibre escrit en l’exili, però no és un llibre d’exiliat. Fou escrit en un ambient de llibertat personal, pensant més en el present i en el futur del seu poble, de la seua «ètnia», que no en el passat. A banda dels diaris anotats des de 1944, arran de l’alliberament de París, este llibre és la més clara demostració de la fidelitat de l’autor a la seua llengua materna i a lectures i experiències que estaven en el rerefons d’estes pàgines. La primera edició va aparéixer a València en 1972, en la segona etapa de l’editorial L’Estel, que dirigia Manuel Sanchis Guarner. Llegint-lo, moltes persones van descobrir un autor que ignoraven. Per desgràcia, aquell assaig no tingué continuïtat, i l’autor continuà allunyat del país.

La pàtria llunyana, la miscel·lània

La miscel·lània titulada La pàtria llunyana (citant un vers de Francesc Puig Espert), a càrrec de l’acadèmic Josep Palomero, reunix trenta-huit articles distribuïts en quatre apartats, que corresponen a les mateixes seccions de l’exposició que s’exhibix en la sala Martínez Guerricabeitia des del 21 de novembre del 2023. «En tractar-se d’un conjunt d’autors exiliats, el projecte ha resultat més complex que en ocasions anteriors, en què, normalment, l’Acadèmia va optar per una sola figura», explica Palomero.

«Geografies de l’exili» és la primera secció del llibre, en la qual trobem quatre textos: la periodista Rosa Brines presenta els camps de treball d’Àfrica del Nord; Miquel Aguirre, director del Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera, escriu sobre els camps d’internament dels exiliats a França; Manuel Aznar detalla la tercera geografia important de l’exili, Amèrica Llatina, i, per últim, Vicente Muñoz Puelles narra les peculiaritats de l’evacuació dels xiquets de Rússia.

La segona secció de la miscel·lània comprén quinze articles en què s’analitza el context i les activitats dels escriptors exiliats. En este apartat podem llegir els textos de José Ignacio Cruz, Jesús Peris Llorca, Víctor Agulló, Recaredo Agulló, Lluís Meseguer, Bruno Tur, Antoni Furió, Óscar Pérez, Andreu Beltrán, Cristina Escrivà, Vicent Climent i Agustí Colomer.

La tercera secció del volum, «La cultura valenciana exiliada», conté nou articles dels professors Irene Ballester, Jorge García, Carme Jordà, Maite Palomares, Fernando Usó, José Luis Baró, Josep Lluís Barona, Àlvar Martínez-Vidal, Víctor Agulló, Helena Paricio, Dayana Artea i José Ignacio Cruz.

L’últim apartat de la miscel·lània, «Una llarga successió d’exilis», reunix onze articles, firmats per Emilio Sales, M. Pilar Hernando, Germán Ramírez, Conxa Rodríguez, Vicent Baydal, Pilar García, José Luis Villacañas, Antoni Furió i Jesús Huguet. Els texts situen l’exili republicà del 1939 com l’últim episodi d’una successió d’exilis de la història d’Espanya.

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU