18.6 C
València
Dilluns, 17 novembre, 2025

Belarra acusa a Mazón de ser responsable de 229 morts per la dana a València

Ione Belarra ha assegurat que Carlos Mazón és el responsable de la mort de 229 persones per la dana a la província de València i ha subratllat que esperen que siga el primer pas per a fer justícia. L’afirmació s’ha produït durant la comissió d’investigació en el Congrés sobre la catàstrofe, en la qual el president de la Generalitat en funcions ha sigut convocat per a explicar la seua gestió de l’emergència.

La compareixença ha arrancat amb un to molt crític per part de Belarra, que ha situat el focus en l’actuació del Consell durant les primeres hores de l’episodi i en la cadena de comandament activada. Segons ha exposat, la comissió busca esclarir decisions i temps de resposta, i ha reclamat que es depuren responsabilitats polítiques derivades d’eixa gestió.

Acusacions i preguntes a Mazón

Belarra ha assenyalat que, al seu juí, la magnitud de la tragèdia era evident des de l’inici i ha retret a Mazón la seua reacció. ‘Tota Espanya sabia el que estava passant menys vostés’, ha afirmat. A continuació, ha remarcat l’objectiu de la seua intervenció: ‘Tractarem de traure-li la veritat, però sobretot esperem que hui siga el primer pas perquè es comence a fer justícia i perquè este senyor acabe on ha d’estar, en la presó per la seua gestió homicida d’eixa dana a València que es va cobrar 229 vides’.

La dirigent ha insistit en eixe missatge de reparació: ‘Esperem que hui siga el primer pas perquè es comence a fer justícia‘. Amb això, ha donat a entendre que el treball de la comissió no es limita a recaptar testimoniatges, sinó a impulsar conclusions amb efectes polítics directes.

Belarra també ha centrat les seues crítiques en la coordinació i la comunicació internes durant les hores més crítiques. Ha plantejat una qüestió específica dirigida a Mazón: ‘M’agradaria fer-li una pregunta molt concreta, per què en quatre hores només va parlar una sola vegada durant dos minuts amb la persona que era el comandament únic al capdavant de l’emergència en eixe moment que era la seua consellera, Salomé Pradas?’. En destacar eixe extrem, ha suggerit que el contacte entre el president i el comandament operatiu va ser insuficient i que eixa falta d’interlocució podria haver condicionat la resposta institucional en les primeres hores.

Al llarg de la seua intervenció, Belarra ha emmarcat les seues acusacions en la necessitat d’aclarir quines decisions es van adoptar, qui les va prendre i amb quina informació es comptava, insistint que de les respostes que oferisca Mazón poden derivar-se conseqüències polítiques. L’oposició ha posat l’accent en la gestió, els temps i la cadena de comandament, mentres la comissió continua recaptant explicacions per a construir un relat detallat de l’ocorregut i avaluar responsabilitats.

Últimes notícies

Les comunitats rebran un rècord de 157.731 milions en lliuraments a compte en 2026

Hisenda ha confirmat que en 2026 les comunitats rebran 157.731 milions en lliuraments a compte, un 7% més que enguany. El CPFF fixa a més un dèficit del 0,1% del PIB per a 2026-2028.

Merino acudix al CPFF amb poques esperances d’avanços en el finançament autonòmic

La consellera d'Hisenda en funcions ha acudit al CPFF amb 'poques esperances' de progrés en la reforma del sistema. Exigix un fons d'anivellament i abordarà el FLA extraordinari.

Familiars de les víctimes de la DANA es concentren davant el Congrés contra la gestió de Mazón

Un centenar de familiars i amics de les víctimes de la DANA s'ha concentrat davant el Congrés per a retraure a Carlos Mazón la seua gestió del temporal en la Comunitat Valenciana.

La seu del PP de Castelló ha començat el dia amb pintades contra Mazón

La seu del PP de Castelló ha aparegut amb pintades contra Mazón que esmenten a Arran. El partit ha denunciat els fets com a delicte d'odi i ha rebutjat la intimidació.

El juí a l’alcalde d’Orihuela, Pepe Vegara, per presumpta falsedat arrancarà el divendres 21

El juí contra Pepe Vegara i tres empresaris per presumpta falsedat documental i frau fiscal arrancarà el dia 21 després d'ajornar-se per un problema mèdic. La Fiscalia sol·licita set anys de presó per a l'alcalde.

Mazón diu que no va contestar a Pradas perquè podia tindre el mòbil en la motxilla

El president en funcions ha explicat en el Congrés que no va respondre a dos crides de la exconsellera d'Interior perquè podia tindre el mòbil en la motxilla o estar en altres gestions. Ha subratllat que la decisió del missatge d'alerta no li corresponia i ha denunciat faules sobre el seu itinerari.

Dos detinguts per agredir amb un martell a un veí de Novelda

La Guàrdia Civil ha detingut a dos hòmens de 27 i 24 anys per una agressió amb martell en un parc de Novelda. La víctima va patir ferides greus al cap.

Belarra assegura que Mazón és responsable de 229 morts per la DANA a València

Ione Belarra ha atribuït a Carlos Mazón la responsabilitat de 229 morts per la DANA a la província de València durant la seua compareixença en el Congrés. Ha demanat que la comissió siga el primer pas per a fer justícia i ha qüestionat la coordinació amb la consellera Salomé Pradas.