Merino exigirà en el CPFF la reforma immediata del finançament autonòmic

Ruth Merino ha informat que exigirà este dilluns, en el Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF), la reforma immediata del sistema de finançament autonòmic i que es concreten més recursos per a les comunitats. La consellera ha subratllat que acudix a la reunió per a defendre que l’assumpte s’aborde amb urgència, retraient al Govern que no el tinga entre les seues prioritats.

La trobada del CPFF suposa el primer pas cap als Pressupostos de 2026, ja que el Ministeri d’Hisenda presentarà a les autonomies la seua proposta de senda d’estabilitat per a 2026-2028. Eixe marc guiarà la planificació fiscal dels pròxims exercicis i condicionarà l’elaboració dels comptes públics, per la qual cosa la Generalitat vol que el finançament autonòmic no es tracte com una qüestió secundària.

Merino ha assenyalat que assistiran a l’òrgan per responsabilitat institucional i que el seu objectiu és centrar el debat en com i quan iniciar la reforma. En les seues paraules, ‘Assistim al Consell per responsabilitat, per respecte institucional’, però considera que la convocatòria respon, sobretot, a la necessitat de l’Executiu de fixar objectius per a projectar una sensació de normalitat.

Reforma del finançament, prioritat de la Generalitat

La consellera ha qüestionat que el punt de finançament autonòmic figure al final de l’orde del dia, en entendre que resta rellevància a un debat que afecta de manera directa als recursos disponibles per a finançar servicis públics essencials. La seua posició és que la ministra hauria de detallar quants fons addicionals es posaran sobre la taula i marcar una data per a arrancar la reforma d’una vegada per sempre. Sense eixe compromís, advertix, no hi haurà avanços reals.

Segons ha explicat, el Consell defendrà que la reforma no es demore més i que es traduïsca en un repartiment més just, alguna cosa que considera especialment necessari per a la Comunitat Valenciana. Merino sosté que la falta de canvis durant els últims anys ha impedit corregir desequilibris i que esta situació perjudica els ciutadans, per la qual cosa reclamarà certesa, calendari i quanties perquè les comunitats puguen planificar amb estabilitat.

De cara a la reunió, la Generalitat preveu insistir que la reforma siga immediata i en què el Govern concrete recursos i terminis. Merino ha remarcat que exigirà compromisos clars i que no acceptarà un tractament simbòlic del tema de finançament, en considerar que condiciona el marge de les autonomies en els pròxims pressupostos.

Últimes notícies

Deting per traure quasi 5.700 euros del compte del seu veí de 83 anys a la Salzadella

La Guàrdia Civil de Sant Mateu ha detingut un home de 63 anys acusat de buidar 5.690 euros del compte bancari del seu veí malalt, de 83 anys, a la Salzadella, aprofitant-se de la confiança i de l’accés al seu domicili.

Baldoví insta a accelerar un front electoral a l’esquerra del PSPV

Joan Baldoví reclama accelerar un acord per a una candidatura única a l’esquerra del PSPV-PSOE a la Comunitat Valenciana i anuncia recursos i iniciatives de Compromís contra les polítiques del Consell de PP i Vox.

Detingut per calar foc a una vivenda d’Anna i deixar veïns i guàrdies ferits

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 36 anys per un incendi provocat en una vivenda d’Anna el 23 d’agost, que ha causat ferits per fum i cremades entre veïns i agents.

Trenta-nou vivendes públiques a València per a jóvens amb dificultats d’accés a un pis

L’Ajuntament de València ha adjudicat 39 vivendes de protecció pública a Patraix a persones menors de 45 anys amb forts problemes per accedir al lloguer privat. Les famílies seleccionades presenten alts nivells de vulnerabilitat i un llarg arrelament a la ciutat.

Més policia al Postiguet d’Alacant per frenar furts a banyistes

La Policia Nacional ha reforçat la vigilància a la platja del Postiguet d’Alacant per previndre furts a banyistes i ha resolt diversos casos este estiu. El cos policial ofereix també consells bàsics per reduir el risc de robatoris a la sorra.

La Rambleta acollirà ‘20:11 Memòria i justícia’ amb científics i víctimes de la DANA

La Rambleta acollirà el 18 de setembre la jornada ‘20:11 Memòria i justícia’, amb científics, col·lectius socials i víctimes de la DANA que va causar 231 morts.

Xixona vol multiplicar els mesos de pasturatge controlat per a previndre incendis

L’Ajuntament de Xixona preveu augmentar de fins a sis mesos a l’any el pasturatge controlat amb ramats d’ovelles als monts públics per a reduir el risc d’incendis forestals i millorar el manteniment de camins i tallafocs.

Agost tanca amb 225 morts per calor a la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 225 morts atribuïbles a les altes temperatures en agost a la Comunitat Valenciana, fins a 517 des de l’inici de l’estiu i amb un fort augment respecte a 2025.