Els campaners de la Catedral de València anunciaran el Misteri de L’Assumpció amb un toc medieval

Els campaners de la Catedral de València realitzaran l’avís previ a la representació del Misteri de L’Assumpció, que recuperarà el temple dimarts que ve, 13 d’agost, després de 400 anys.

A les 19.30 hores, “després de molts segles de silenci, s’interpretarà el toc ‘Quan torna la processó’ de la Consueta del segle XV, que sonava precisament quan tornava la processó de l’enterrament de la Verge, pròleg del Misteri en el qual es representa el seu Asunción als cels i coronació com a Reina de Cels i Terra”, assenyala Francesc Llop, president de Campaners de la Catedral de València.

Es tracta d’un toc “que combina repics i balancejos de les campanes, perquè en aquells anys encara no s’havien introduït els voltejos, que van arribar a la nostra Catedral segurament de la mà del Patriarca Sant Joan de Ribera, a la fi d’eixe mateix segle XVI”, afig Llop.

Tocs de campanes en la solemnitat de L’Assumpció

El dijous 15, solemnitat de L’Assumpció, els campaners realitzaran el toc d’alba, a les 8 hores, seguit del toc de cor una hora més tard. A l’arribada de la imatge està previst que realitzen el primer dels voltejos del dia, que continuaran al migdia. A la vesprada, els campaners interpretaran el toc de cor, previ a la processó, que acompanyaran amb el volteig de les campanes majors.

A més, el dia anterior, les campanes de la Seu anunciaran la solemnitat amb el toc de vespres, a les 18 hores i voltejos a partir de les huit de la vesprada.

Este dissabte, ‘repret dels campanes’

La posada a punt de les campanes de la torre del Micalet durant la festivitat de Sant Lorenzo és una tradició que té el seu origen en l’Edat mitjana.

Així, demà, 10 d’agost, els campaners realitzaran el tradicional “repret dels campanes”, en el qual “aprietamos els caragols dels jous de fusta de cadascuna de les campanes per a fixar-les”.

El “repret” es realitza a la sala de campanes del Micalet, a partir de les cinc de la #vesprada i es prolongarà aproximadament una hora, en la qual els campaners alçaran les campanes, de menor a major grandària, i aniran estrenyent els ferros que fixen les peces als jous de fusta. Una vegada finalitzat el “repret” de totes les campanes, la campana major, coneguda com “La Maria”, serà voltejada a mà per a “anunciar que tot ha eixit bé”, recorda Llop.

Esta tècnica es realitza en la festivitat de Sant Lorenzo, martiritzat en ser cremat en una graella, “perquè segons la tradició és el dia més calorós de l’any” i a causa de les altes temperatures “els ferros que fixen les campanes a les seues ´truges` o jous de fusta estan dilatats al màxim i això s’aprofitava per a estrényer-los més”. Però el costum del “repret” té “un significat molt més profund, recordant que no solament cal usar el patrimoni sinó que també cal conservar-lo i mantindre’l. El dia de més calor és una excusa simbòlica per a recordar, cada any, esta obligació als campaners”, assenyala Llop.

Últimes notícies

El Valencia Basket estrena la segona equipació negra ‘Carácter’ per al curs 2026-27

El Valencia Basket ha presentat ‘Carácter’, la nova segona equipació per a la temporada 2026-27, que manté el negre com a color principal i adopta la identitat del 40 aniversari del club.

Debutar en Primera amb 15 anys: el repte que assumix el Levante amb Marc Santos

El director de la cantera del Levante UD, Joaqui Navarro, explica com el club ha gestionat el debut en Primera de Marc Santos, lateral de 15 anys format des de prebenjamí en l’entitat granota.

Desarticulada una xarxa que portava migrants d’Alacant a França per 200 euros

Dos persones han ingressat en presó provisional i una tercera està investigada per organitzar trasllats irregulars de migrants d’Alacant a França per 200 euros el viatge. La Policia Nacional calcula que haurien guanyat prop de 100.000 euros amb més de vint trajectes.

Uns policies salven un jove que volia llançar-se des d’un quint pis a Alacant

Agents de la Policia Nacional han impedit que un home de 27 anys es llançara al buit des d’un quint pis a Alacant després d’un desengany sentimental. Després de quasi tres quarts d’hora de negociació, els agents han aconseguit rescatar-lo quan ja penjava del tendedero.

Detingut per decapitar 80 guatles i 24 coloms en una finca de la Vall d’Alba

Un home de 46 anys ha sigut detingut a la Vall d'Alba acusat de decapitar 80 guatles i 24 coloms en una finca i d'endur-se part de les aus. La Guàrdia Civil l'imputa un delicte de robatori amb força i un altre de maltractament animal.

A presó un jove per robatoris violents a dones majors a Sueca

La Guàrdia Civil ha detingut a Sueca un jove de 28 anys, ja en presó provisional, per diversos robatoris violents de joies a dones d’edat avançada. Un altre home, de 44 anys, ha sigut arrestat per receptació i estafa en relació amb la venda de les peces sostretes.

Alerta groga per temperatures de fins a 38 °C a l’interior de València i el litoral sud

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor a l’interior de la província de València i el seu litoral sud, on s’esperen fins a 38 graus abans de dos dies encara més calorosos.

Oratge calorós a València i possibles ruixats a l’interior nord esta vesprada

El dimarts estarà marcat per cels poc ennuvolats, calor significativa a l’interior i litoral de València i alguns ruixats al nord interior. Dimecres la calor s’intensificarà i podria arribar als 41 o 42 graus en punts de València i Alacant.