Els campaners de la Catedral de València anunciaran el Misteri de L’Assumpció amb un toc medieval

Els campaners de la Catedral de València realitzaran l’avís previ a la representació del Misteri de L’Assumpció, que recuperarà el temple dimarts que ve, 13 d’agost, després de 400 anys.

A les 19.30 hores, “després de molts segles de silenci, s’interpretarà el toc ‘Quan torna la processó’ de la Consueta del segle XV, que sonava precisament quan tornava la processó de l’enterrament de la Verge, pròleg del Misteri en el qual es representa el seu Asunción als cels i coronació com a Reina de Cels i Terra”, assenyala Francesc Llop, president de Campaners de la Catedral de València.

Es tracta d’un toc “que combina repics i balancejos de les campanes, perquè en aquells anys encara no s’havien introduït els voltejos, que van arribar a la nostra Catedral segurament de la mà del Patriarca Sant Joan de Ribera, a la fi d’eixe mateix segle XVI”, afig Llop.

Tocs de campanes en la solemnitat de L’Assumpció

El dijous 15, solemnitat de L’Assumpció, els campaners realitzaran el toc d’alba, a les 8 hores, seguit del toc de cor una hora més tard. A l’arribada de la imatge està previst que realitzen el primer dels voltejos del dia, que continuaran al migdia. A la vesprada, els campaners interpretaran el toc de cor, previ a la processó, que acompanyaran amb el volteig de les campanes majors.

A més, el dia anterior, les campanes de la Seu anunciaran la solemnitat amb el toc de vespres, a les 18 hores i voltejos a partir de les huit de la vesprada.

Este dissabte, ‘repret dels campanes’

La posada a punt de les campanes de la torre del Micalet durant la festivitat de Sant Lorenzo és una tradició que té el seu origen en l’Edat mitjana.

Així, demà, 10 d’agost, els campaners realitzaran el tradicional “repret dels campanes”, en el qual “aprietamos els caragols dels jous de fusta de cadascuna de les campanes per a fixar-les”.

El “repret” es realitza a la sala de campanes del Micalet, a partir de les cinc de la #vesprada i es prolongarà aproximadament una hora, en la qual els campaners alçaran les campanes, de menor a major grandària, i aniran estrenyent els ferros que fixen les peces als jous de fusta. Una vegada finalitzat el “repret” de totes les campanes, la campana major, coneguda com “La Maria”, serà voltejada a mà per a “anunciar que tot ha eixit bé”, recorda Llop.

Esta tècnica es realitza en la festivitat de Sant Lorenzo, martiritzat en ser cremat en una graella, “perquè segons la tradició és el dia més calorós de l’any” i a causa de les altes temperatures “els ferros que fixen les campanes a les seues ´truges` o jous de fusta estan dilatats al màxim i això s’aprofitava per a estrényer-los més”. Però el costum del “repret” té “un significat molt més profund, recordant que no solament cal usar el patrimoni sinó que també cal conservar-lo i mantindre’l. El dia de més calor és una excusa simbòlica per a recordar, cada any, esta obligació als campaners”, assenyala Llop.

Últimes notícies

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.

El FIB de 2027 ja té dates i posa a la venda els primers abonaments este dimarts

El Festival Internacional de Benicàssim celebrarà la seua 31a edició del 15 al 17 de juliol de 2027 i llançarà este dimarts 3.000 primers abonaments promocionals.

Nit rècord de calor a Castelló de la Plana amb 27,2 graus, la més càlida en 115 anys

Castelló de la Plana ha viscut la nit més càlida des de 1911, amb 27,2 graus de mínima i una humitat molt alta, en una nova nit tòrrida a la Comunitat Valenciana a les portes d’una altra ona de calor.

Formació obligatòria en emergències i nou Fons de Resiliència proposats pel PSPV

El PSPV ha registrat en Les Corts una Proposició de Llei per a garantir formació obligatòria en emergències a tota la ciutadania i crear un Fons Valencià de Resiliència dotat amb el 2 % del pressupost autonòmic en protecció civil.

Temperatures de fins a 39 °C encenen l’avís taronja en el nord de València i el sud d’Alacant

Aemet ha activat hui l’avís taronja per calor extrema a l’interior nord de València i el litoral sud d’Alacant, amb màximes de fins a 39 graus.