Els campaners de la Catedral de València anunciaran el Misteri de L’Assumpció amb un toc medieval

Els campaners de la Catedral de València realitzaran l’avís previ a la representació del Misteri de L’Assumpció, que recuperarà el temple dimarts que ve, 13 d’agost, després de 400 anys.

A les 19.30 hores, “després de molts segles de silenci, s’interpretarà el toc ‘Quan torna la processó’ de la Consueta del segle XV, que sonava precisament quan tornava la processó de l’enterrament de la Verge, pròleg del Misteri en el qual es representa el seu Asunción als cels i coronació com a Reina de Cels i Terra”, assenyala Francesc Llop, president de Campaners de la Catedral de València.

Es tracta d’un toc “que combina repics i balancejos de les campanes, perquè en aquells anys encara no s’havien introduït els voltejos, que van arribar a la nostra Catedral segurament de la mà del Patriarca Sant Joan de Ribera, a la fi d’eixe mateix segle XVI”, afig Llop.

Tocs de campanes en la solemnitat de L’Assumpció

El dijous 15, solemnitat de L’Assumpció, els campaners realitzaran el toc d’alba, a les 8 hores, seguit del toc de cor una hora més tard. A l’arribada de la imatge està previst que realitzen el primer dels voltejos del dia, que continuaran al migdia. A la vesprada, els campaners interpretaran el toc de cor, previ a la processó, que acompanyaran amb el volteig de les campanes majors.

A més, el dia anterior, les campanes de la Seu anunciaran la solemnitat amb el toc de vespres, a les 18 hores i voltejos a partir de les huit de la vesprada.

Este dissabte, ‘repret dels campanes’

La posada a punt de les campanes de la torre del Micalet durant la festivitat de Sant Lorenzo és una tradició que té el seu origen en l’Edat mitjana.

Així, demà, 10 d’agost, els campaners realitzaran el tradicional “repret dels campanes”, en el qual “aprietamos els caragols dels jous de fusta de cadascuna de les campanes per a fixar-les”.

El “repret” es realitza a la sala de campanes del Micalet, a partir de les cinc de la #vesprada i es prolongarà aproximadament una hora, en la qual els campaners alçaran les campanes, de menor a major grandària, i aniran estrenyent els ferros que fixen les peces als jous de fusta. Una vegada finalitzat el “repret” de totes les campanes, la campana major, coneguda com “La Maria”, serà voltejada a mà per a “anunciar que tot ha eixit bé”, recorda Llop.

Esta tècnica es realitza en la festivitat de Sant Lorenzo, martiritzat en ser cremat en una graella, “perquè segons la tradició és el dia més calorós de l’any” i a causa de les altes temperatures “els ferros que fixen les campanes a les seues ´truges` o jous de fusta estan dilatats al màxim i això s’aprofitava per a estrényer-los més”. Però el costum del “repret” té “un significat molt més profund, recordant que no solament cal usar el patrimoni sinó que també cal conservar-lo i mantindre’l. El dia de més calor és una excusa simbòlica per a recordar, cada any, esta obligació als campaners”, assenyala Llop.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Raig rescata un 1-1 en l’afegit davant el Llevant amb deu

Un gol en el temps afegit de Pathé Ciss va donar un punt al Llamp després de jugar quasi tota la segona part amb deu per l'expulsió de Mendy. El Llevant es va avançar amb Carlos Espí i va deixar escapar una victòria que li acostava a la salvació, encara a cinc punts

1-1. El Raig salva un punt en l’últim sospir davant el Llevant

Pathé Ciss va empatar en el temps afegit i el Llamp va rescatar un 1-1 davant el Llevant després de jugar quasi tota la segona part amb deu. El Llevant va deixar escapar una victòria i seguix a cinc de la salvació.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo i disseny de Daniel Gómez. El podi l'han completat Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i Na Jordana, amb 200.000 i 185.000 euros de pressupost.

Convent Jerusalem, millor falla de 2026 amb la sàtira ‘Redimonis’

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo. La comissió repetix el títol de 2025; Monestir de Poblet i Na Jordana completen el podi.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi de la Secció Especial de les Falles 2026

Amb Redimonis, la comissió ha revalidat el triomf aconseguit en 2025. El jurat també ha reconegut a Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i a Na Jordana.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi d’Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial de les Falles 2026 amb 'Redimonis', de David Sánchez Llongo. La comissió, amb un monument de 260.000 euros dissenyat per Daniel Gómez, revalida el títol; Monestir i Na Jordana completen el podi.

El juí ràpid al regidor d’Altea se celebrarà a Benidorm en les pròximes setmanes

Rafael Ramón Mompó, edil de Compromís, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumpta agressió a la seua parella. El cas passa a Benidorm amb un juí ràpid per violència de gènere.

Z, l’artista faller xilé-croat que ha encimbellat la falla infantil d’Esparter

Zvonimir Ostoic, conegut com a Z, s'ha convertit en el primer artista faller estranger amb un ninot indultat infantil i ha portat a Esparter al primer premi infantil de la Secció Especial amb Arca. El viatge de Pepet. La seua trajectòria unix formació musical, escenografia i un taller versàtil que ha sabut traduir il·lustració a volum i apostar per materials més sostenibles.