Els campaners de la Catedral de València anunciaran el Misteri de L’Assumpció amb un toc medieval

Els campaners de la Catedral de València realitzaran l’avís previ a la representació del Misteri de L’Assumpció, que recuperarà el temple dimarts que ve, 13 d’agost, després de 400 anys.

A les 19.30 hores, “després de molts segles de silenci, s’interpretarà el toc ‘Quan torna la processó’ de la Consueta del segle XV, que sonava precisament quan tornava la processó de l’enterrament de la Verge, pròleg del Misteri en el qual es representa el seu Asunción als cels i coronació com a Reina de Cels i Terra”, assenyala Francesc Llop, president de Campaners de la Catedral de València.

Es tracta d’un toc “que combina repics i balancejos de les campanes, perquè en aquells anys encara no s’havien introduït els voltejos, que van arribar a la nostra Catedral segurament de la mà del Patriarca Sant Joan de Ribera, a la fi d’eixe mateix segle XVI”, afig Llop.

Tocs de campanes en la solemnitat de L’Assumpció

El dijous 15, solemnitat de L’Assumpció, els campaners realitzaran el toc d’alba, a les 8 hores, seguit del toc de cor una hora més tard. A l’arribada de la imatge està previst que realitzen el primer dels voltejos del dia, que continuaran al migdia. A la vesprada, els campaners interpretaran el toc de cor, previ a la processó, que acompanyaran amb el volteig de les campanes majors.

A més, el dia anterior, les campanes de la Seu anunciaran la solemnitat amb el toc de vespres, a les 18 hores i voltejos a partir de les huit de la vesprada.

Este dissabte, ‘repret dels campanes’

La posada a punt de les campanes de la torre del Micalet durant la festivitat de Sant Lorenzo és una tradició que té el seu origen en l’Edat mitjana.

Així, demà, 10 d’agost, els campaners realitzaran el tradicional “repret dels campanes”, en el qual “aprietamos els caragols dels jous de fusta de cadascuna de les campanes per a fixar-les”.

El “repret” es realitza a la sala de campanes del Micalet, a partir de les cinc de la #vesprada i es prolongarà aproximadament una hora, en la qual els campaners alçaran les campanes, de menor a major grandària, i aniran estrenyent els ferros que fixen les peces als jous de fusta. Una vegada finalitzat el “repret” de totes les campanes, la campana major, coneguda com “La Maria”, serà voltejada a mà per a “anunciar que tot ha eixit bé”, recorda Llop.

Esta tècnica es realitza en la festivitat de Sant Lorenzo, martiritzat en ser cremat en una graella, “perquè segons la tradició és el dia més calorós de l’any” i a causa de les altes temperatures “els ferros que fixen les campanes a les seues ´truges` o jous de fusta estan dilatats al màxim i això s’aprofitava per a estrényer-los més”. Però el costum del “repret” té “un significat molt més profund, recordant que no solament cal usar el patrimoni sinó que també cal conservar-lo i mantindre’l. El dia de més calor és una excusa simbòlica per a recordar, cada any, esta obligació als campaners”, assenyala Llop.

Últimes notícies

La Comunitat viu la primera nit d’agost sense nits tòrrides

Per primera vegada en este mes d’agost, cap estació d’Aemet a la Comunitat Valenciana ha registrat nit tòrrida, amb mínimes que han baixat fins als 12,7 graus a Vilafranca del Cid.

Bejís es refà de la brutal tempesta que ha deixat 186 l/m² en poques hores

Bejís es recupera de la tempesta torrencial que este dissabte ha deixat 186 l/m², amb greus inundacions, danys en ponts i caiguda d’arbres. El temporal també ha afectat altres punts de Castelló i diverses localitats de la província de València.

Deting per amenaçar amb una navalla un socorrista i un banyista en una piscina municipal de València

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 39 anys per amenaçar de mort amb una navalla un socorrista i un banyista en una piscina municipal, després d’una discussió per incomplir una norma del recinte.

Detinguts un pare i el seu fill per repartir cocaïna a domicili en moto a Elx

La Policia Nacional ha detingut a Elx un home de 56 anys i el seu fill de 30 per repartir cocaïna a domicili amb un ciclomotor des d’un pis del barri de Carrús, on s’han intervingut 95 grams de droga i més de 5.600 euros en metàl·lic.

El Rototom encén motors a Benicàssim com a gran cita reggae d’Europa

El Rototom Sunsplash ha iniciat a Benicàssim una setmana de música reggae, convivència i activitats socials, culturals i de benestar, amb especial atenció al calor i a la sostenibilitat. El festival reforça espais com el Foro Social i àrees familiars perquè el públic visca unes vacacions diferents.

Diumenge amb ruixats al nord de la Comunitat Valenciana i temperatures a la baixa

La Comunitat Valenciana viurà este diumenge un ambient poc nuvolós, amb ruixats i tronades a la vesprada al terç nord i temperatures màximes lleugerament més baixes.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m2 en una hora, i manté avisos grocs per precipitacions i tempestes en altres zones de la província.

Les entrades per a l’Elx-Barça costaran entre 95 i 340 euros

L’Elche ha fixat els preus de les entrades per al partit contra el Barcelona del 23 d’agost entre 95 i 340 euros, amb avantatges per a abonats i titulars del Carnet Franjiverde.