Els campaners de la Catedral de València anunciaran el Misteri de L’Assumpció amb un toc medieval

Els campaners de la Catedral de València realitzaran l’avís previ a la representació del Misteri de L’Assumpció, que recuperarà el temple dimarts que ve, 13 d’agost, després de 400 anys.

A les 19.30 hores, “després de molts segles de silenci, s’interpretarà el toc ‘Quan torna la processó’ de la Consueta del segle XV, que sonava precisament quan tornava la processó de l’enterrament de la Verge, pròleg del Misteri en el qual es representa el seu Asunción als cels i coronació com a Reina de Cels i Terra”, assenyala Francesc Llop, president de Campaners de la Catedral de València.

Es tracta d’un toc “que combina repics i balancejos de les campanes, perquè en aquells anys encara no s’havien introduït els voltejos, que van arribar a la nostra Catedral segurament de la mà del Patriarca Sant Joan de Ribera, a la fi d’eixe mateix segle XVI”, afig Llop.

Tocs de campanes en la solemnitat de L’Assumpció

El dijous 15, solemnitat de L’Assumpció, els campaners realitzaran el toc d’alba, a les 8 hores, seguit del toc de cor una hora més tard. A l’arribada de la imatge està previst que realitzen el primer dels voltejos del dia, que continuaran al migdia. A la vesprada, els campaners interpretaran el toc de cor, previ a la processó, que acompanyaran amb el volteig de les campanes majors.

A més, el dia anterior, les campanes de la Seu anunciaran la solemnitat amb el toc de vespres, a les 18 hores i voltejos a partir de les huit de la vesprada.

Este dissabte, ‘repret dels campanes’

La posada a punt de les campanes de la torre del Micalet durant la festivitat de Sant Lorenzo és una tradició que té el seu origen en l’Edat mitjana.

Així, demà, 10 d’agost, els campaners realitzaran el tradicional “repret dels campanes”, en el qual “aprietamos els caragols dels jous de fusta de cadascuna de les campanes per a fixar-les”.

El “repret” es realitza a la sala de campanes del Micalet, a partir de les cinc de la #vesprada i es prolongarà aproximadament una hora, en la qual els campaners alçaran les campanes, de menor a major grandària, i aniran estrenyent els ferros que fixen les peces als jous de fusta. Una vegada finalitzat el “repret” de totes les campanes, la campana major, coneguda com “La Maria”, serà voltejada a mà per a “anunciar que tot ha eixit bé”, recorda Llop.

Esta tècnica es realitza en la festivitat de Sant Lorenzo, martiritzat en ser cremat en una graella, “perquè segons la tradició és el dia més calorós de l’any” i a causa de les altes temperatures “els ferros que fixen les campanes a les seues ´truges` o jous de fusta estan dilatats al màxim i això s’aprofitava per a estrényer-los més”. Però el costum del “repret” té “un significat molt més profund, recordant que no solament cal usar el patrimoni sinó que també cal conservar-lo i mantindre’l. El dia de més calor és una excusa simbòlica per a recordar, cada any, esta obligació als campaners”, assenyala Llop.

Últimes notícies

Les noves beques i la matrícula gratis marquen l’estratègia del Consell per a la universitat valenciana

El Consell aposta per una nova Llei de Ciència, el Pla 2030, més beques i matrícula gratis per a qui aprove tot primer per a reforçar el sistema universitari valencià, tal com ha explicat Juanfran Pérez Llorca en la presa de possessió del nou rector de l’UJI, Jesús Lancis.

Beques més fortes i matrícula gratis si s’aprova tot: així vol el Consell reforçar la universitat valenciana

El Consell ha detallat a Castelló la seua estratègia per a reforçar el sistema universitari valencià, amb una nova Llei de Ciència, el Pla 2030, més beques i matrícula gratis per a qui aprove totes les assignatures del primer curs.

OWN València espera més de 20.000 aficionats als videojocs del 3 al 5 de juliol

El festival de videojocs, e-sports i cultura digital OWN reunix del 3 al 5 de juliol a Fira València més de 20.000 assistents i les principals companyies del sector.

València cedeix el relleu dels Gay Games a Perth, seu de l’edició de 2030

València, amfitriona dels Gay Games 2026 amb prop de deu mil participants, ha fet el traspàs simbòlic de seu a Perth, ciutat australiana que acollirà l’edició de 2030, amb un balanç positiu en economia i imatge de ciutat oberta i inclusiva.

València cede el testimoni dels Gay Games a Perth, seu en 2030

València, seu dels Gay Games 2026 amb prop de deu mil participants, ha realitzat el traspàs simbòlic del testimoni a Perth, que acollirà la tretzena edició en 2030, destacant l’impacte econòmic i el llegat en imatge de ciutat diversa i inclusiva.

La Malva-rosa reunirà quasi 700 jugadors en la quarta prova del Beach Volley Tour

La platja de la Malva-rosa acollirà este cap de setmana la quarta prova del Beach Volley Tour Comunitat Valenciana, amb quasi 700 jugadors entre categories cadet, infantil i professional.

Catalá defensa la gestió de Pérez Llorca però recorda que la candidatura la decidirà el PP

María José Catalá destaca la bona faena de Juanfran Pérez Llorca i demana donar-li suport, però subratlla que la candidatura autonòmica la decidirà la direcció del PP.

La Generalitat concedeix 7,95 milions a 417 ajuntaments per a previndre incendis forestals

Les ajudes permetran finançar tallafocs, pistes forestals, punts d’aigua, podes, desbrossaments i actuacions de gestió forestal durant 2026