Castelló preveu recuperar 18 víctimes del franquisme en una nova exhumació

L’Ajuntament de Castelló ha encetat hui una nova campanya d’exhumacions al cementiri civil de Castelló. Arranca així la quarta fase municipal dels treballs per recuperar els cossos dels represaliats pel franquisme on es preveuen localitzar i identificar 18 víctimes.

Aquest any, l’Ajuntament ha tornat a incrementar el pressupost propi destinat a aquestes tasques d’excavacions i treballs arqueològics fins als 39.000 euros. Uns treballs que també contemplen el posterior transport de les restes trobades, l’anàlisi genètic així com els respectius informes antropològics.

Cal ressenyar que l’Ajuntament de Castelló fou la primera administració local en assumir amb fons propis les exhumacions de víctimes de la dictadura franquista, un procés que va iniciar l’any 2018.

Precisament, en aquestes tres anteriors campanyes, les del 2018, 2019 i 2020, l’Ajuntament de Castelló ha exhumat 49 cossos, que se sumen als 24 de la campanya 2020 de la Diputació de Castelló i als 20 de la campanya del 2020 de la Generalitat Valenciana. Fruit d’aquesta col·laboració entre totes tres administracions, Castelló ha pogut recuperar en total de 93 víctimes de la repressió franquista al cementiri de Castelló.

Pel que fa a aquesta nova intervenció, l’objectiu és recuperar 18 cossos en les files 4 i 11 del cementiri. De fet, tal com ha explicat l’arqueòleg i director de les excavacions, Miguel Mezquida, els treballs duraran al voltant de dos mesos dels quals es pretén identificar el màxim de persones possibles, ja que en acabar la campanya del consistori s’engegarà la de la Diputació de Castelló.

Cal recordar que el cementiri civil de Castelló es troba en un punt on el pas subterrani de les aigües del riu Sec desmineralitza les restes òssies, motiu pel qual es complica el procés d’extracció d’ADN dels cossos.

La regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, ha visitat aquest matí el cementiri amb l’inici d’aquesta quarta fase. Durant aquesta primera jornada de treballs Ruiz ha insistit en “el compromís d’aquesta ciutat en la memòria històrica per recordar les víctimes del franquisme, i en les famílies que amb aquestos treballs, per fi, poden recuperar els cossos dels seus avantpassats per donar-li un soterrament digne”.

Ruiz també ha destacat que poder entregar les restes als familiars “és un acte de justícia social, dignitat humana i de reparació de les víctimes”. La regidora responsable de la política de Memòria Democràtica a la ciutat ha conclòs que es tracta de «donar dignitat a totes les persones que els van arrancar la vida d’una forma miserable per una qüestió ideològica i per ser demòcrates».

Aquesta mateixa vesprada, la regidora Verònica Ruiz i l’equip d’ArqueoAntro, que coordina l’arqueòleg Miguel Mezquida, es reuneixen amb les famílies dels sepultats a les files 4 i 11 per explicar-los quin és el procediment de les exhumacions i com es van a dur a terme al llarg de les properes setmanes.

Últimes notícies

Quasi 2.000 valencianistes esclaten a Mestalla contra la gestió i els mals resultats

Quasi 2.000 aficionats del Valencia CF s’han concentrat fora de Mestalla després del 0-5 contra el Barcelona per a protestar per la gestió del club i la situació esportiva de l’equip, colista de LaLiga amb un punt en quatre jornades.

Corberán admet que el València està per davall del seu nivell després del 0-5 contra el Barça

Carlos Corberán admet que el València està rendint per davall del que pot oferir després del 0-5 del Barcelona a Mestalla, que deixa l’equip colista amb un punt en quatre jornades. L’entrenador assumix la responsabilitat, demana autocrítica i assegura que el vestidor buscarà solucions unit per remuntar.

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.

Xiulets massius a Kiat Lim en el seu primer partit de Lliga a Mestalla

Kiat Lim ha viscut a Mestalla el seu primer partit de Lliga com a president del Valencia entre xiulets, càntics contra Peter Lim i un vaciat parcial de la grada d’animació.

Part de Mestalla entra al minut 19 entre crits contra Lim

La Curva Nord ha accedit a Mestalla al minut 19 del Valencia-Barcelona, després d’una protesta fora de l’estadi i entre forts càntics contra Peter Lim i la seua gestió del club.