Castelló preveu recuperar 18 víctimes del franquisme en una nova exhumació

L’Ajuntament de Castelló ha encetat hui una nova campanya d’exhumacions al cementiri civil de Castelló. Arranca així la quarta fase municipal dels treballs per recuperar els cossos dels represaliats pel franquisme on es preveuen localitzar i identificar 18 víctimes.

Aquest any, l’Ajuntament ha tornat a incrementar el pressupost propi destinat a aquestes tasques d’excavacions i treballs arqueològics fins als 39.000 euros. Uns treballs que també contemplen el posterior transport de les restes trobades, l’anàlisi genètic així com els respectius informes antropològics.

Cal ressenyar que l’Ajuntament de Castelló fou la primera administració local en assumir amb fons propis les exhumacions de víctimes de la dictadura franquista, un procés que va iniciar l’any 2018.

Precisament, en aquestes tres anteriors campanyes, les del 2018, 2019 i 2020, l’Ajuntament de Castelló ha exhumat 49 cossos, que se sumen als 24 de la campanya 2020 de la Diputació de Castelló i als 20 de la campanya del 2020 de la Generalitat Valenciana. Fruit d’aquesta col·laboració entre totes tres administracions, Castelló ha pogut recuperar en total de 93 víctimes de la repressió franquista al cementiri de Castelló.

Pel que fa a aquesta nova intervenció, l’objectiu és recuperar 18 cossos en les files 4 i 11 del cementiri. De fet, tal com ha explicat l’arqueòleg i director de les excavacions, Miguel Mezquida, els treballs duraran al voltant de dos mesos dels quals es pretén identificar el màxim de persones possibles, ja que en acabar la campanya del consistori s’engegarà la de la Diputació de Castelló.

Cal recordar que el cementiri civil de Castelló es troba en un punt on el pas subterrani de les aigües del riu Sec desmineralitza les restes òssies, motiu pel qual es complica el procés d’extracció d’ADN dels cossos.

La regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, ha visitat aquest matí el cementiri amb l’inici d’aquesta quarta fase. Durant aquesta primera jornada de treballs Ruiz ha insistit en “el compromís d’aquesta ciutat en la memòria històrica per recordar les víctimes del franquisme, i en les famílies que amb aquestos treballs, per fi, poden recuperar els cossos dels seus avantpassats per donar-li un soterrament digne”.

Ruiz també ha destacat que poder entregar les restes als familiars “és un acte de justícia social, dignitat humana i de reparació de les víctimes”. La regidora responsable de la política de Memòria Democràtica a la ciutat ha conclòs que es tracta de “donar dignitat a totes les persones que els van arrancar la vida d’una forma miserable per una qüestió ideològica i per ser demòcrates”.

Aquesta mateixa vesprada, la regidora Verònica Ruiz i l’equip d’ArqueoAntro, que coordina l’arqueòleg Miguel Mezquida, es reuneixen amb les famílies dels sepultats a les files 4 i 11 per explicar-los quin és el procediment de les exhumacions i com es van a dur a terme al llarg de les properes setmanes.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

1-1: Joel Roca empata en el 93 i frena el somni de permanència del Llevant

Un tret de Joel Roca, desviat i validat pel VAR, va evitar la victòria local en el Ciutat després del 1-0 de Carlos Espí. La roja a Olasagasti va canviar el guió.

Morant ha reclamat més feminisme i defensa dels drets de les dones enfront del feixisme

La líder del PSPV ha lligat el 8M amb una crida a frenar el masclisme institucional i la violència digital, i ha reivindicat al PSOE com a alternativa. També ha citat avanços com l'SMI i els permisos per a defendre que el feminisme es traduïx en drets

Pastor (PP) ha acusat a Morant de guerres internes i ha posat el focus a Almussafes

El síndic del PP en Les Corts ha arremés contra la líder del PSPV pel conflicte a Almussafes i per la seua gestió. També ha citat el CNIO i ha carregat contra el Govern de Sánchez.

Morant defén l’expulsió de l’alcalde d’Almussafes i afirma que en el PSOE no caben señoros ni puters

La líder del PSPV-PSOE ha recolzat l'expulsió de Toni González i ha recalcat que el partit se situa del costat de les víctimes. També ha assenyalat conductes que considera assetjament i ha marcat límits interns.

Pérez Llorca anuncia ajudes de 6.000 €/hectàrea per a replantar cultius permanents

La Generalitat llança una línia de 26,7 milions, a 6.000 euros per hectàrea, per a agricultors amb pèrdues per la DANA de 2024. Exigirà densitat mínima per cultiu i se suma a inversions en camins, canalitzacions i regadiu.

Activistes porten làpides en la plaça de bous de València per a denunciar el suport del Consell a la tauromàquia

Un centenar d'activistes de AnimaNaturalis i CAS ha protestat enfront de la plaça de bous de València amb làpides amb noms de bous morts. Han demanat la fi de les ajudes públiques i de les corregudes.

Corberán demana un València protagonista i avisa de l’empremta de Quique davant l’Alabés

Corberán va afrontar la visita de l'Alabés amb Quique en la banqueta subratllant la identitat del València. Busquen encadenar dos victòries; Beltrán és baixa i Saravia entra.

El València vol afermar la seua escalada davant un Alabés amb l’estrena de Quique a Mestalla

El València busca enllaçar la seua segona victòria per a prendre aire respecte al descens davant un Alabés que inicia etapa amb Quique Sánchez Flores. Les baixes i les possibles estrenes marquen un dol directe a Mestalla