Anuncios

Castelló preveu recuperar 18 víctimes del franquisme en una nova exhumació

L’Ajuntament de Castelló ha encetat hui una nova campanya d’exhumacions al cementiri civil de Castelló. Arranca així la quarta fase municipal dels treballs per recuperar els cossos dels represaliats pel franquisme on es preveuen localitzar i identificar 18 víctimes.

Aquest any, l’Ajuntament ha tornat a incrementar el pressupost propi destinat a aquestes tasques d’excavacions i treballs arqueològics fins als 39.000 euros. Uns treballs que també contemplen el posterior transport de les restes trobades, l’anàlisi genètic així com els respectius informes antropològics.

Anuncios

Cal ressenyar que l’Ajuntament de Castelló fou la primera administració local en assumir amb fons propis les exhumacions de víctimes de la dictadura franquista, un procés que va iniciar l’any 2018.

Precisament, en aquestes tres anteriors campanyes, les del 2018, 2019 i 2020, l’Ajuntament de Castelló ha exhumat 49 cossos, que se sumen als 24 de la campanya 2020 de la Diputació de Castelló i als 20 de la campanya del 2020 de la Generalitat Valenciana. Fruit d’aquesta col·laboració entre totes tres administracions, Castelló ha pogut recuperar en total de 93 víctimes de la repressió franquista al cementiri de Castelló.

Pel que fa a aquesta nova intervenció, l’objectiu és recuperar 18 cossos en les files 4 i 11 del cementiri. De fet, tal com ha explicat l’arqueòleg i director de les excavacions, Miguel Mezquida, els treballs duraran al voltant de dos mesos dels quals es pretén identificar el màxim de persones possibles, ja que en acabar la campanya del consistori s’engegarà la de la Diputació de Castelló.

Cal recordar que el cementiri civil de Castelló es troba en un punt on el pas subterrani de les aigües del riu Sec desmineralitza les restes òssies, motiu pel qual es complica el procés d’extracció d’ADN dels cossos.

La regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, ha visitat aquest matí el cementiri amb l’inici d’aquesta quarta fase. Durant aquesta primera jornada de treballs Ruiz ha insistit en “el compromís d’aquesta ciutat en la memòria històrica per recordar les víctimes del franquisme, i en les famílies que amb aquestos treballs, per fi, poden recuperar els cossos dels seus avantpassats per donar-li un soterrament digne”.

Ruiz també ha destacat que poder entregar les restes als familiars “és un acte de justícia social, dignitat humana i de reparació de les víctimes”. La regidora responsable de la política de Memòria Democràtica a la ciutat ha conclòs que es tracta de “donar dignitat a totes les persones que els van arrancar la vida d’una forma miserable per una qüestió ideològica i per ser demòcrates”.

Aquesta mateixa vesprada, la regidora Verònica Ruiz i l’equip d’ArqueoAntro, que coordina l’arqueòleg Miguel Mezquida, es reuneixen amb les famílies dels sepultats a les files 4 i 11 per explicar-los quin és el procediment de les exhumacions i com es van a dur a terme al llarg de les properes setmanes.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Dilluns de cels buidats i màximes a l’alça en la Comunitat Valenciana

La setmana arranca en la Comunitat Valenciana amb cels buidats, pujada de les temperatures màximes en zones del litoral i ambient estable abans d'un dimarts amb tempestes en el nord de Castelló.

Els bombers donen per controlat l’incendi en una fàbrica de teules d’Agost

L'incendi declarat en una fàbrica de teules d'Agost ha quedat controlat de matinada i els bombers mantenen diverses dotacions refrescant l'estructura de la nau, molt afectada per les flames.

Controlen un incendi en una fàbrica de teules d’Agost sense causar ferits

Un incendi declarat en una fàbrica de teules d'Agost, al costat de la CV-820, evoluciona de manera favorable i no ha causat ferits, segons el Consorci Provincial de Bombers.

Román aconseguix una orella insuficient davant un gran bou de Conde de Mayalde a San Isidro

Román només va obtindre una orella considerada curta enfront del millor bou de Conde de Mayalde en una llarga vesprada de San Isidro marcada per la lesió de David Galván i per fins a cinc avisos.

Pedro Martínez destaca la reacció del València Basket malgrat la derrota davant Baskonia

Pedro Martínez ressalta l'actitud competitiva de València Basket després de remuntar catorze punts i fregar la victòria davant Baskonia abans d'un decisiu dol d'Eurolliga.

Segon PCR negatiu descarta ara com ara hantavirus en la dona aïllada a Alacant

La dona aïllada en un hospital d'Alacant per sospita de hantavirus ha donat negatiu en una segona PCR, encara que Sanitat manté l'aïllament i repetirà la prova en 48 hores.

El Baskonia assalta el Roig Arena i s’enganxa a la lluita per la zona alta

El Baskonia es va imposar 86-88 al València Basket en el Roig Arena després d'un dol ple d'alternatives, aprofitant el desgast europeu del quadre taronja malgrat la remuntada final local.

Gayá reivindica al València després de guanyar en San Mamés: hem demostrat que no ens rendim

José Luis Gayá celebra el triomf del València en San Mamés, destaca que l'equip no es rendix i defén a Hugo Duro i Dimitrievski després d'un partit clau per a aconseguir els 42 punts en LaLiga.
Anuncios