Castelló preveu recuperar 18 víctimes del franquisme en una nova exhumació

L’Ajuntament de Castelló ha encetat hui una nova campanya d’exhumacions al cementiri civil de Castelló. Arranca així la quarta fase municipal dels treballs per recuperar els cossos dels represaliats pel franquisme on es preveuen localitzar i identificar 18 víctimes.

Aquest any, l’Ajuntament ha tornat a incrementar el pressupost propi destinat a aquestes tasques d’excavacions i treballs arqueològics fins als 39.000 euros. Uns treballs que també contemplen el posterior transport de les restes trobades, l’anàlisi genètic així com els respectius informes antropològics.

Cal ressenyar que l’Ajuntament de Castelló fou la primera administració local en assumir amb fons propis les exhumacions de víctimes de la dictadura franquista, un procés que va iniciar l’any 2018.

Precisament, en aquestes tres anteriors campanyes, les del 2018, 2019 i 2020, l’Ajuntament de Castelló ha exhumat 49 cossos, que se sumen als 24 de la campanya 2020 de la Diputació de Castelló i als 20 de la campanya del 2020 de la Generalitat Valenciana. Fruit d’aquesta col·laboració entre totes tres administracions, Castelló ha pogut recuperar en total de 93 víctimes de la repressió franquista al cementiri de Castelló.

Pel que fa a aquesta nova intervenció, l’objectiu és recuperar 18 cossos en les files 4 i 11 del cementiri. De fet, tal com ha explicat l’arqueòleg i director de les excavacions, Miguel Mezquida, els treballs duraran al voltant de dos mesos dels quals es pretén identificar el màxim de persones possibles, ja que en acabar la campanya del consistori s’engegarà la de la Diputació de Castelló.

Cal recordar que el cementiri civil de Castelló es troba en un punt on el pas subterrani de les aigües del riu Sec desmineralitza les restes òssies, motiu pel qual es complica el procés d’extracció d’ADN dels cossos.

La regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, ha visitat aquest matí el cementiri amb l’inici d’aquesta quarta fase. Durant aquesta primera jornada de treballs Ruiz ha insistit en “el compromís d’aquesta ciutat en la memòria històrica per recordar les víctimes del franquisme, i en les famílies que amb aquestos treballs, per fi, poden recuperar els cossos dels seus avantpassats per donar-li un soterrament digne”.

Ruiz també ha destacat que poder entregar les restes als familiars “és un acte de justícia social, dignitat humana i de reparació de les víctimes”. La regidora responsable de la política de Memòria Democràtica a la ciutat ha conclòs que es tracta de «donar dignitat a totes les persones que els van arrancar la vida d’una forma miserable per una qüestió ideològica i per ser demòcrates».

Aquesta mateixa vesprada, la regidora Verònica Ruiz i l’equip d’ArqueoAntro, que coordina l’arqueòleg Miguel Mezquida, es reuneixen amb les famílies dels sepultats a les files 4 i 11 per explicar-los quin és el procediment de les exhumacions i com es van a dur a terme al llarg de les properes setmanes.

Últimes notícies

Cocemfe denuncia que les persones amb discapacitat seguixen fora de les platges d’Alacant al juny

Cocemfe Alacant denuncia que les platges de la ciutat obrin l'1 de juny mentres els punts accessibles es retarden fins a juliol, deixant un mes més fora de la mar a les persones amb discapacitat.

Ryanair supera el milió de passatgers a Castelló i estrena rutes a Manchester i Bolonya

Ryanair celebra en l'aeroport de Castelló l'estrena de dos rutes estivals a Manchester i Bolonya després de superar el milió de passatgers des de 2015. L'aeròdrom aconseguix 15 connexions regulars i encara la seua major programació de vols.

El València Basket encadena dos segons llocs en la Lliga Endesa i firma el seu millor curs en Eurolliga

El València Basket assegura per segon any seguit el subcampionat de la fase regular de la Lliga Endesa i el fa per primera vegada en una temporada amb participació en l'Eurolliga i presència històrica en la Final a Quatre.

CSIF denuncia amenaces als seus delegats i demana rebaixar la tensió en la negociació educativa

CSIF denuncia agressions i amenaces contra els seus delegats en la negociació amb Educació i reclama rebaixar la tensió per a centrar el diàleg en les millores de l'educació pública valenciana.

Presó per al jove que va provocar un incendi i va amenaçar a veïns a Callosa de Segura

Un home de 26 anys ha ingressat a la presó acusat de provocar un incendi intencionat a Callosa de Segura que va calcinar vehicles, va danyar vivendes i es va sumar a diverses amenaces amb arma de foc i gossos d'atac.

Sindicats escenifiquen un funeral davant Sanitat per a denunciar el greu estat de la sanitat pública valenciana

Els principals sindicats sanitaris valencians escenifiquen un funeral simbòlic davant la Conselleria de Sanitat per a denunciar la greu deterioració de la sanitat pública, el desviament de fons a la privada i reclamar més plantilla i jornada de 35 hores.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’incompetència en la gestió de la vaga docent

Diana Morant critica la gestió de Juanfran Pérez Llorca i del Consell davant la vaga indefinida del professorat i reclama canvis urgents en la negociació.

Good Films rodarà vint pel·lícules en Ciutat de la Llum en la dècada vinent

Good Films Studios Spain es compromet a rodar vint pel·lícules en els estudis Ciutat de la Llum d'Alacant en els pròxims deu anys, amb una forta aposta per convertir el complex en un gran pol audiovisual europeu.