Castelló preveu recuperar 18 víctimes del franquisme en una nova exhumació

L’Ajuntament de Castelló ha encetat hui una nova campanya d’exhumacions al cementiri civil de Castelló. Arranca així la quarta fase municipal dels treballs per recuperar els cossos dels represaliats pel franquisme on es preveuen localitzar i identificar 18 víctimes.

Aquest any, l’Ajuntament ha tornat a incrementar el pressupost propi destinat a aquestes tasques d’excavacions i treballs arqueològics fins als 39.000 euros. Uns treballs que també contemplen el posterior transport de les restes trobades, l’anàlisi genètic així com els respectius informes antropològics.

Cal ressenyar que l’Ajuntament de Castelló fou la primera administració local en assumir amb fons propis les exhumacions de víctimes de la dictadura franquista, un procés que va iniciar l’any 2018.

Precisament, en aquestes tres anteriors campanyes, les del 2018, 2019 i 2020, l’Ajuntament de Castelló ha exhumat 49 cossos, que se sumen als 24 de la campanya 2020 de la Diputació de Castelló i als 20 de la campanya del 2020 de la Generalitat Valenciana. Fruit d’aquesta col·laboració entre totes tres administracions, Castelló ha pogut recuperar en total de 93 víctimes de la repressió franquista al cementiri de Castelló.

Pel que fa a aquesta nova intervenció, l’objectiu és recuperar 18 cossos en les files 4 i 11 del cementiri. De fet, tal com ha explicat l’arqueòleg i director de les excavacions, Miguel Mezquida, els treballs duraran al voltant de dos mesos dels quals es pretén identificar el màxim de persones possibles, ja que en acabar la campanya del consistori s’engegarà la de la Diputació de Castelló.

Cal recordar que el cementiri civil de Castelló es troba en un punt on el pas subterrani de les aigües del riu Sec desmineralitza les restes òssies, motiu pel qual es complica el procés d’extracció d’ADN dels cossos.

La regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, ha visitat aquest matí el cementiri amb l’inici d’aquesta quarta fase. Durant aquesta primera jornada de treballs Ruiz ha insistit en “el compromís d’aquesta ciutat en la memòria històrica per recordar les víctimes del franquisme, i en les famílies que amb aquestos treballs, per fi, poden recuperar els cossos dels seus avantpassats per donar-li un soterrament digne”.

Ruiz també ha destacat que poder entregar les restes als familiars “és un acte de justícia social, dignitat humana i de reparació de les víctimes”. La regidora responsable de la política de Memòria Democràtica a la ciutat ha conclòs que es tracta de «donar dignitat a totes les persones que els van arrancar la vida d’una forma miserable per una qüestió ideològica i per ser demòcrates».

Aquesta mateixa vesprada, la regidora Verònica Ruiz i l’equip d’ArqueoAntro, que coordina l’arqueòleg Miguel Mezquida, es reuneixen amb les famílies dels sepultats a les files 4 i 11 per explicar-los quin és el procediment de les exhumacions i com es van a dur a terme al llarg de les properes setmanes.

Últimes notícies

Torrent destinarà quasi 13 milions a reforçar 80 camins davant noves inundacions

L’Ajuntament de Torrent invertirà 12,8 milions d’euros en reparar i reforçar 80 camins afectats per la dana d’octubre de 2024, amb actuacions especials en sis vados i punts de pas per reduir el risc d’inundacions futures.

La calor sostinguda baixa l’aigua embassada al Segura i al Xúquer a poc més del 55%

La reserva d’aigua al Segura ha baixat fins al 53,7 % i la del Xúquer al 55,3 %, en un context de calor sostinguda i d’un descens general de l’aigua embassada a Espanya fins al 64,9 % de la seua capacitat.

Vols directes entre València i Nova York amb United a partir de juny de 2027

United Airlines connectarà València i Nova York amb tres vols setmanals des de juny de 2027, en el marc d’una gran expansió internacional de la companyia. Generalitat i Ajuntament destaquen l’impacte per al turisme i la connexió amb el mercat nord-americà.

L’eclipsi solar deixa 317 atencions oculars a la Comunitat Valenciana sense ingressos hospitalaris

L’eclipsi solar total del 12 d’agost ha generat 317 consultes oftalmològiques als centres sanitaris públics de la Comunitat Valenciana, totes sense necessitat d’ingrés hospitalari. Sanitat havia reforçat les urgències i els servicis d’oftalmologia i insistit en l’ús de ulleres homologades.

Buñol ja té preparada la seua ‘artilleria roja’ per a la 79a Tomatina

Buñol ja té carregats en set camions els 150.000 quilos de tomata que este dimecres llançaran 22.000 participants en la 79a Tomatina, amb reforç de trens de Rodalia, mesures d’accessibilitat i una crida a vestir de verd en defensa de l’escola pública.

El Govern català critica la violència policial contra un aficionat del Barça a Elx

La portaveu del Govern català, Sílvia Paneque, ha censurat la violència policial contra un seguidor del Barça a qui agents de la Policia Nacional van pegar després de retirar-li una estelada abans del partit a Elx. La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha comunicat a l’executiu català que ha obert una investigació interna i que no hi havia cap ordre específica de requisar estes banderes.

Tres detinguts per una onada de robatoris en camps i granges d’Almassora i Cabanes

La Guàrdia Civil ha detingut tres hòmens de 40 a 44 anys relacionats amb diversos robatoris en explotacions agrícoles i ramaderes d’Almassora i Cabanes, on es van emportar dos vedells i combustible, coure i altres objectes. Els detinguts ja han passat a disposició judicial.

El Port de València duplicarà la seua potència elèctrica amb una nova subestació

El Port de València ha posat en marxa els tràmits per a construir una nova subestació elèctrica de 110 megavats que duplicarà la seua capacitat de subministrament i millorarà la fiabilitat operativa i ambiental del recinte portuari.