Catalá expressa el seu suport a Mompó per parlar en valenciana ‘passe el que passe’

VALÈNCIA, 17 (EUROPA PRESS)

L’alcaldessa de València, María José Catalá, ha expressat el dilluns el seu suport al presidenta de la Diputació de València i del PP en la província, Vicent Mompó, per parlar en valenciana «passe el que passe». Així, ha assegurat que «la millor manera de promoure el valencià és parlant-ho» i ha assenyalat que «la gent ha de tenir llibertat per a parlar-ho».

«Em sent super orgullosa i ho dic super orgullosa del president provincial del meu partit quan parla valenciana passe el que passe», ha exposat la primera edil en al·lusió a crítiques rebudes per Mompó en algun acte polític per parlar en la llengua.

La responsable municipal, que s’ha pronunciat així en una entrevista en Radio València Cadena Ser coincidint amb el seu primer any a l’Alcaldia, ha agregat que davant dels qui qüestionen a Mompó per el motiu ella es posaria «sempre del seu costat».

«Crec que seríem el 95 per cent els que estaríem del seu costat. I hi haurà un 5 per cent de gent que només vulga que es parle castellà», però «ho sent, tenim una llengua cooficial, és la nostra llengua i la protegim», ha asseverat Catalá, que ha destacat que ella parla «molt valencià i sense problemes» i que ho parla també amb els seus fills.

«Vull que aprenguen valencià i la millor manera de promoure el valencià és parlant-ho, no imposant-ho. Res en esta vida que s’haja imposat per l’article 33 i al bèstia es promou més. La gent ha de tenir llibertat i llibertat per a parlar-ho», ha agregat en valencià. «I jo intente fer-ho, tot el que puc i més», ha postil·lat.

NOM DE LA CIUTAT, INFORME PENDENT

L’alcaldessa ha començat parlant de la llengua durant la seua entrevista preguntada per la denominació del nom de la capital valenciana com Valencia o València, pels informes sobre este tema i per què mesures adoptaria per a fomentar l’ús del valencià en esta ciutat.

Catalá ha asseverat que «el tema del canvi de l’accent està pendent d’un informe de Normalització Lingüística». «És un expedient administratiu delicat i complex que requerix d’aportació de diversos experts lingüístics que facen l’estudi», ha assenyalat.

Així mateix, ha comentat respecte a aquesta qüestió que «hi havia experts lingüístics que deien que fonèticament l’accent no era el correcte» encara que ha matisat que «cal acreditar i documentar això». La responsable municipal ha insistit que aquest és «un procés que té els seus passos».

Últimes notícies

Tres joves detinguts a la A-3 amb un quilo de cocaïna en un fals fons del cotxe

La Guàrdia Civil ha interceptat a l’A-3, a Requena, un vehicle d’alta gamma que s’havia donat a la fuga en un control i en el qual s’ha localitzat un quilo de cocaïna ocult en un doble fons. El conductor, de 20 anys, i els altres dos ocupants, de 24 i 33 anys, han sigut posats a disposició judicial acusats de diversos delictes.

Quatre joves detinguts pels greus incidents violents fora de Mestalla al maig

La Policia Nacional ha detingut a València quatre joves, d’entre 18 i 21 anys, acusats de desordes públics i atemptat a agents per les agressions registrades abans del partit Valencia-Barça del 23 de maig als voltants de Mestalla.

Mor un jove de 25 anys en bolcar el seu cotxe a Castelló

Un jove de 25 anys ha mort i una dona de 29 ha resultat ferida en eixir-se un turisme de la via a l’avinguda del Castell Vell de Castelló, esta matinada. La Policia Local ha obert una investigació per aclarir les causes del sinistre.

Quasi un de cada quatre menors patix assetjament escolar durant més d’un any

L’assetjament escolar, presencial o en línia, ha augmentat en el curs 2025-2026 i ja afecta més d’un 14 % de l’alumnat, amb un 27,6 % de víctimes que el patix durant més d’un any. L’informe alerta també del creixement del ciberassetjament i de l’ús de la intel·ligència artificial per crear vídeos falsos i manipular imatges.

Pérez Llorca retreu a Sánchez que només vulga resistir i no atenga les demandes d’Alacant

Juanfran Pérez Llorca acusa Pedro Sánchez de centrar-se a resistir al càrrec i d’ignorar les principals reivindicacions d’Alacant, després de la visita del president del Govern a empreses d’Elx i Novelda.

Coles contra calor, inundacions i focs: el llarg camí per adaptar-se al nou clima

Els centres educatius afronten un inici de curs marcat per onades de calor, risc d’inundacions i incendis, mentre la comunitat educativa critica les solucions provisionals i reclama canvis estructurals a llarg termini.

Les manifestacions educatives tornen dissabte per reclamar una escola pública digna

Docents, famílies i entitats cíviques tornaran este dissabte als carrers de València, Alacant i Castelló per exigir una escola pública digna i advertir que la lluita continua davant la Generalitat. Les protestes arriben després d’una vaga indefinida suspesa però no desconvocada i en un context de desacord amb la Conselleria d’Educació.

Intervenen 1.500 caderneres ocultes en un cotxe que anava cap a Algèria des d’Alacant

La Guàrdia Civil ha descobert unes 1.500 caderneres amagades en 30 caixes xicotetes dins d’un cotxe que anava a embarcar en un ferri cap a Orà, a Algèria. El conductor, de 57 anys, ha sigut detingut per contraban, delicte contra la fauna silvestre, maltractament animal i resistència a l’autoritat.