Catarroja, Paiporta i Benetússer insistixen a entrar al Cecopi per a crear un pla ‘realista’ de reconstrucció

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

Les alcaldesses de Catarroja, Lorena Silvent, de Paiporta, Maribel Albalat, i de Benetússer, Eva Sanz, han reiterat la petició perquè els municipis afectats per la dana participen en el Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi) per a elaborar «un pla realista i conjunt de reconstrucció».

En este sentit, les primeres edils d’estos municipis han sostingut, en un comunicat conjunt, que «no pot justificar-se la no incorporació en què la interlocució amb els responsables municipals «és permanent des del primer dia i funciona bé».

Han explicat que la Generalitat ha començat ara a realitzar una sèrie de visites als municipis «per a la recuperació», però han censurat que els pobles «seguixen estant en una fase d’emergència». «Desconeixem què classe de comunicació considera el president que funciona bé, si ni tan sols s’ha dignat a cridar a algun dels nostres municipis per a saber com estan els nostres veïns i veure què es necessita», han etzibat.

Silvent, Albalat i Sanz han criticat que l’avanç dels treballs i actuacions «segueix sent lent i seguix havent-hi falta de coordinació», al mateix temps que han retret que existixen «moltes carències en la resposta institucional», que al seu juí «mai ha estat a l’altura».

Els tres municipis van reclamar mitjans per a poder afrontar la tasca de retirada de llots i vehicles dels garatges i, «després de dues setmanes insistint, la resposta de Diputació de València, encarregada de la contractació de les empreses professionals encarregades de la retirada de llots en garatges, ha sigut totalment insuficient en tots els casos».

«Per a abordar la neteja de més de 270 garatges a Paiporta, 170 a Catarroja i 96 garatges a Benetússer, no s’han destinat ni una desena d’unitats. Si se’ns haguera escoltat des del principi avui tindríem més mitjans», han asseverat.

Per això, han reiterat la petició que els seus municipis estiguen representats en el Cecopi, un «òrgan clau en la gestió de l’emergència», ja que un mes després «els municipis segueixen estant en una situació d’auxili i d’emergència», per la qual cosa les alcaldesses han reclamat un pla organitzat d’actuacions que permeta oferir informació als veïns i veïnes afectats.

D’altra banda, han censurat que «la gestió deficient i desorganitzada en la tornada a les aules seguix sent una situació complicada i preocupant, sobretot a Catarroja». En el cas de Benetússer, han apuntat que la volta al col·le ha comportat una ordre d’execució, per la qual cosa reclamen a la Conselleria d’Educació més de 250.000 euros per actuacions impròpies de l’Ajuntament.

A Paiporta l’alumnat reprèn les classes «amb un abandó molt palés per part de la Conselleria d’Educació i amb molta confusió per a les famílies per culpa de les resolucions poc realistes amb les dates de tornada al col·le».

DECIDIR «SENSE TREPITJAR EL TERRENY»

«Això és el que ocorre quan es decidixen coses sense trepitjar el terreny i comprovar la realitat que s’està vivint en els municipis», han retret les alcaldesses, els qui han agregat que els municipis «no disposen dels recursos suficients» per a afrontar la reconstrucció i la recuperació de totes les seues infraestructures.

Sobre este tema, han assenyalat que la direcció de la Recuperació «pretén que amb els pressupostos i el personal municipal s’afronten obres públiques d’esta envergadura». En este context, han enlletgit l'»abandó» i han exigit a la Generalitat «un suport real, un pla de reconstrucció conjunta i coordinada que passe necessàriament per tenir línia directa amb Mazón».

«Necessitem un pla d’actuació, amb dates, amb objectius i, sobretot, en el qual quede clar quines competències va a assumir cada administració i fins a on es pot arribar per a poder informar a la població de quan van a poder reprendre un poc de normalitat», han demanat.

Finalment, han lamentat que la mobilitat és «escassa» per a la densitat de població que s’ha vist afectada, ja que la majoria de la població ha perdut els seus vehicles i «els autobusos llançadores no cobreixen la necessitat de mobilitat entre pobles o la quantitat de desplaçaments que s’esperen».

Últimes notícies

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.