Catarroja, Paiporta i Benetússer insistixen a entrar al Cecopi per a crear un pla ‘realista’ de reconstrucció

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

Les alcaldesses de Catarroja, Lorena Silvent, de Paiporta, Maribel Albalat, i de Benetússer, Eva Sanz, han reiterat la petició perquè els municipis afectats per la dana participen en el Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi) per a elaborar «un pla realista i conjunt de reconstrucció».

En este sentit, les primeres edils d’estos municipis han sostingut, en un comunicat conjunt, que «no pot justificar-se la no incorporació en què la interlocució amb els responsables municipals «és permanent des del primer dia i funciona bé».

Han explicat que la Generalitat ha començat ara a realitzar una sèrie de visites als municipis «per a la recuperació», però han censurat que els pobles «seguixen estant en una fase d’emergència». «Desconeixem què classe de comunicació considera el president que funciona bé, si ni tan sols s’ha dignat a cridar a algun dels nostres municipis per a saber com estan els nostres veïns i veure què es necessita», han etzibat.

Silvent, Albalat i Sanz han criticat que l’avanç dels treballs i actuacions «segueix sent lent i seguix havent-hi falta de coordinació», al mateix temps que han retret que existixen «moltes carències en la resposta institucional», que al seu juí «mai ha estat a l’altura».

Els tres municipis van reclamar mitjans per a poder afrontar la tasca de retirada de llots i vehicles dels garatges i, «després de dues setmanes insistint, la resposta de Diputació de València, encarregada de la contractació de les empreses professionals encarregades de la retirada de llots en garatges, ha sigut totalment insuficient en tots els casos».

«Per a abordar la neteja de més de 270 garatges a Paiporta, 170 a Catarroja i 96 garatges a Benetússer, no s’han destinat ni una desena d’unitats. Si se’ns haguera escoltat des del principi avui tindríem més mitjans», han asseverat.

Per això, han reiterat la petició que els seus municipis estiguen representats en el Cecopi, un «òrgan clau en la gestió de l’emergència», ja que un mes després «els municipis segueixen estant en una situació d’auxili i d’emergència», per la qual cosa les alcaldesses han reclamat un pla organitzat d’actuacions que permeta oferir informació als veïns i veïnes afectats.

D’altra banda, han censurat que «la gestió deficient i desorganitzada en la tornada a les aules seguix sent una situació complicada i preocupant, sobretot a Catarroja». En el cas de Benetússer, han apuntat que la volta al col·le ha comportat una ordre d’execució, per la qual cosa reclamen a la Conselleria d’Educació més de 250.000 euros per actuacions impròpies de l’Ajuntament.

A Paiporta l’alumnat reprèn les classes «amb un abandó molt palés per part de la Conselleria d’Educació i amb molta confusió per a les famílies per culpa de les resolucions poc realistes amb les dates de tornada al col·le».

DECIDIR «SENSE TREPITJAR EL TERRENY»

«Això és el que ocorre quan es decidixen coses sense trepitjar el terreny i comprovar la realitat que s’està vivint en els municipis», han retret les alcaldesses, els qui han agregat que els municipis «no disposen dels recursos suficients» per a afrontar la reconstrucció i la recuperació de totes les seues infraestructures.

Sobre este tema, han assenyalat que la direcció de la Recuperació «pretén que amb els pressupostos i el personal municipal s’afronten obres públiques d’esta envergadura». En este context, han enlletgit l'»abandó» i han exigit a la Generalitat «un suport real, un pla de reconstrucció conjunta i coordinada que passe necessàriament per tenir línia directa amb Mazón».

«Necessitem un pla d’actuació, amb dates, amb objectius i, sobretot, en el qual quede clar quines competències va a assumir cada administració i fins a on es pot arribar per a poder informar a la població de quan van a poder reprendre un poc de normalitat», han demanat.

Finalment, han lamentat que la mobilitat és «escassa» per a la densitat de població que s’ha vist afectada, ja que la majoria de la població ha perdut els seus vehicles i «els autobusos llançadores no cobreixen la necessitat de mobilitat entre pobles o la quantitat de desplaçaments que s’esperen».

Últimes notícies

Temperatures de fins a 39 °C encenen l’avís taronja en el nord de València i el sud d’Alacant

Aemet ha activat hui l’avís taronja per calor extrema a l’interior nord de València i el litoral sud d’Alacant, amb màximes de fins a 39 graus.

Els pressupostos de la Generalitat de 2026 s’aprovaran a Les Corts amb els vots de Vox

El ple de Les Corts aprovarà dimecres que ve els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, gràcies al suport de Vox i amb el debat centrat en la controvertida ‘prioritat nacional’.

Els òptics valencians alerten que el relleu generacional està en risc i reclamen més presència en la sanitat pública

El nou president del COOCV, Rafael Pérez Cambrodí, adverteix que el relleu generacional en òptica-optometria està en perill i reclama més integració en la sanitat pública valenciana per a millorar la salut visual i atraure nous estudiants.

Immobilitzen un ramat ocult i sense control veterinar a San Miguel de Salinas

La Guàrdia Civil ha descobert en una finca de San Miguel de Salinas un corral amb 29 ovelles i cabres sense documentació ni controls veterinaris, i ha immobilitzat els animals a disposició de les autoritats sanitàries.

Demostren que les pedres de la Lluna poden servir per a construir carreteres i edificis lunars

Personal investigador de la UPV i la Universitat de Surrey ha confirmat que el regolita lunar es fon de manera més ràpida i eficient amb microones, fet que obri la porta a fabricar carreteres, pistes d’aterratge i edificis directament a la superfície de la Lluna.

Alerta groga diumenge per temperatures de fins a 38 °C i tronades a València i al sud de Castelló

Aemet ha activat per a diumenge l’avís groc en tota la província de València i al sud de Castelló per màximes de fins a 38 graus i risc de tronades amb granís i ratxes de vent molt fortes.

Oratge calorós i risc de tempestes amb granís i ratxes fortes a l’interior de València

La Comunitat Valenciana viu este diumenge una jornada de molta calor, amb risc de tempestes fortes amb granís i ratxes de vent molt intenses a l’interior de València, i pols en suspensió a tot el territori.

135.000 persones omplin Benicàssim en el 30é aniversari del FIB amb The Prodigy com a colofó

El FIB ha tancat la seua 30a edició a Benicàssim amb 135.000 assistents i un potent concert final de The Prodigy, en un festival cada volta més orientat al públic estatal.