Anuncios

Afectats per la DANA aposten per la reconstrucció participativa a València

La destructiva dana que va arrasar gran part de la província de València el 29 d’octubre ha posat a desenes de municipis davant una cruïlla: “tornar al vell” o intentar “afrontar la reconstrucció apostant des de l’economia social i local”. “Almenys, volem intentar somiar que una altra manera de fer les coses és possible i comptant sempre amb les persones que han patit la barrancada en primera persona”.

Aquest és el punt de partida dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció, un moviment que ja s’està organitzant en diverses de les localitats de la ‘zona zero’ de la riuada i que naix amb una premissa fonamental: “donar una resposta a la situació que s’ha creat a partir de la catàstrofe amb la participació de les persones que han patit directament el drama i que han de ser presents en la planificació del seu futur”.

Anuncios

Així ho explica a Europa Press Toni Valero, integrant de la Koordinadora de Col·lectius del Parc Alcosa, a Alfafar, que està impulsant la iniciativa. Més d’un centenar de persones de diverses poblacions han participat en una primera reunió per a acordar els pròxims passos que seguiran.

Com a primer fruit sorgeixen noves propostes de comités –aquest mateix dissabte es desenvolupa a Benetússer una assemblea oberta per a habilitar un espai propi de reflexió i acció– i un calendari, que inclou una presentació pública d’aquests òrgans el 29 de gener.

“Ara toca reconstruir i això només serà possible amb la participació directa de tots els afectats mitjançant la creació de Comités d’Emergències i Reconstrucció en cada municipi enfangat en els quals participen totes les persones afectades, les associacions, les esglésies, el personal sanitari i docent, les empreses locals, els negocis xicotets i, per descomptat i els ajuntaments…”, expliquen.

De la mateixa família que “Els Salvem”

Així doncs, els comités recuperen l’esperit de moviments socials com les plataformes ‘Salvem’. “Són iniciatives de la mateixa família, que pretendre donar el protagonisme a la població per a participar en política amb la seua pròpia veu”, assenyala Valero.

Des d’aquest punt de vista, es marquen com a meta constituir organismes participatius que elaboren i coordinen plans de mesures d’emergències i que, alhora, puguen funcionar com a interlocutors amb les institucions per a mobilitzar recursos.

I ho fan, apunten, des d’una “visió crítica del que ha ocorregut” i de la gestió de la tragèdia, ja que “l’administració no ha estat a l’altura”. “Ara, si no ens deixen participar, serà una segona manera d’ofegar-nos”, adverteixen.

Voluntat política

Perquè aquests reptes es facen realitat, els promotors dels comités són conscients que han de comptar amb la voluntat política per a acompanyar-los.

“Entenem la política com a acció i com a dret de la ciutadania. Les paraules estan tan pervertides que es confon la política amb la gestió particularitzada d’interessos de l’administració, però del que realment es tracta és de treballar per interessos comuns col·lectivament per a poder sobreviure. Això és la política i cal cridar-la pel seu nom perquè no li l’apropien els que es proclamen salvadors i li l’apropien”, reflexiona aquest portaveu.

Per això, confia que les corporacions municipals s’unisquen i donen suport a aquests projectes. “Seria l’ideal. Ens agradaria que l’espai que oferim siga respectat i cura per a aconseguir la nostra participació, però no com a ‘florers’ que donen suport a decisions ja preses, sinó comptant amb nosaltres”, conclou.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Residus de palmera per a fabricar taulers d’aglomerat sense cola

Una empresa vinculada a la Universitat Miguel Hernández ha patentat taulers d'aglomerat fabricats amb residus de palmera que no necessiten coles químiques i poden reemplaçar a la fusta convencional.

El comissionat de la DANA autonòmic tanca les compareixences en Les Corts

La comissió d'investigació de Les Corts sobre la DANA del 29 d'octubre de 2024 celebra la seua última sessió de compareixences amb la intervenció del comissionat per a la recuperació i altres dos responsables implicats.

Una empresa alacantina patenta taulers d’aglomerat amb residus de palmera i sense coles

Una spin off de la Universitat Miguel Hernández ha patentat taulers d'aglomerat fabricats amb residus de palmera i sense coles, aprofitant milers de tones que hui acaben en abocadors.

PLD Space ultima el debut del coet Miura 5 entre nervis i ambició global

PLD Space es prepara per al primer vol demostratiu de Miura 5 en el segon semestre de l'any des de Kurú, un examen clau per al seu salt comercial i la seua ambició global.

Les tempestes descarreguen més de 50 litres per metre quadrat a Estubeny i quasi 500 llamps a Alacant

Les tempestes d'este dissabte deixen més de 50 litres per metre quadrat a Estubeny, quasi 500 llamps sobretot a Alacant i diverses incidències ateses pels bombers.

La dona ingressada a Alacant per possible hantavirus dona negatiu en la primera PCR

La primera PCR realitzada a la dona ingressada en un hospital d'Alacant per sospita de hantavirus ha donat resultat negatiu, encara que es manté el protocol amb una segona prova i l'aïllament preventiu.

La Policia Nacional investiga la violació d’una jove de 18 anys en la Marina de València

La Unitat de Família i Dona de la Policia Nacional investiga la violació amb penetració patida per una jove de 18 anys de matinada en la zona de l'aparcament de la Marina de València.

Elx i Alabés firmen un empat patit que deixa el descens encara obert

Elx i Esportiu Alabés empaten 1-1 en un partit tibant marcat per la pluja i la por de fallar, un resultat que a penes millora la seua situació en la lluita per la permanència.
Anuncios