Afectats per la DANA aposten per la reconstrucció participativa a València

La destructiva dana que va arrasar gran part de la província de València el 29 d’octubre ha posat a desenes de municipis davant una cruïlla: “tornar al vell” o intentar “afrontar la reconstrucció apostant des de l’economia social i local”. “Almenys, volem intentar somiar que una altra manera de fer les coses és possible i comptant sempre amb les persones que han patit la barrancada en primera persona”.

Aquest és el punt de partida dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció, un moviment que ja s’està organitzant en diverses de les localitats de la ‘zona zero’ de la riuada i que naix amb una premissa fonamental: “donar una resposta a la situació que s’ha creat a partir de la catàstrofe amb la participació de les persones que han patit directament el drama i que han de ser presents en la planificació del seu futur”.

Així ho explica a Europa Press Toni Valero, integrant de la Koordinadora de Col·lectius del Parc Alcosa, a Alfafar, que està impulsant la iniciativa. Més d’un centenar de persones de diverses poblacions han participat en una primera reunió per a acordar els pròxims passos que seguiran.

Com a primer fruit sorgeixen noves propostes de comités –aquest mateix dissabte es desenvolupa a Benetússer una assemblea oberta per a habilitar un espai propi de reflexió i acció– i un calendari, que inclou una presentació pública d’aquests òrgans el 29 de gener.

“Ara toca reconstruir i això només serà possible amb la participació directa de tots els afectats mitjançant la creació de Comités d’Emergències i Reconstrucció en cada municipi enfangat en els quals participen totes les persones afectades, les associacions, les esglésies, el personal sanitari i docent, les empreses locals, els negocis xicotets i, per descomptat i els ajuntaments…”, expliquen.

De la mateixa família que “Els Salvem”

Així doncs, els comités recuperen l’esperit de moviments socials com les plataformes ‘Salvem’. “Són iniciatives de la mateixa família, que pretendre donar el protagonisme a la població per a participar en política amb la seua pròpia veu”, assenyala Valero.

Des d’aquest punt de vista, es marquen com a meta constituir organismes participatius que elaboren i coordinen plans de mesures d’emergències i que, alhora, puguen funcionar com a interlocutors amb les institucions per a mobilitzar recursos.

I ho fan, apunten, des d’una “visió crítica del que ha ocorregut” i de la gestió de la tragèdia, ja que “l’administració no ha estat a l’altura”. “Ara, si no ens deixen participar, serà una segona manera d’ofegar-nos”, adverteixen.

Voluntat política

Perquè aquests reptes es facen realitat, els promotors dels comités són conscients que han de comptar amb la voluntat política per a acompanyar-los.

“Entenem la política com a acció i com a dret de la ciutadania. Les paraules estan tan pervertides que es confon la política amb la gestió particularitzada d’interessos de l’administració, però del que realment es tracta és de treballar per interessos comuns col·lectivament per a poder sobreviure. Això és la política i cal cridar-la pel seu nom perquè no li l’apropien els que es proclamen salvadors i li l’apropien”, reflexiona aquest portaveu.

Per això, confia que les corporacions municipals s’unisquen i donen suport a aquests projectes. “Seria l’ideal. Ens agradaria que l’espai que oferim siga respectat i cura per a aconseguir la nostra participació, però no com a ‘florers’ que donen suport a decisions ja preses, sinó comptant amb nosaltres”, conclou.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket tomba al Olympiacos amb dos tirs lliures finals de De Larrea (85-84)

Dos tirs lliures de Sergio De Larrea a 2,9 segons del final donen al València Basket una agònica victòria davant el Olympiacos i reforcen les seues opcions de passada directa a quarts de l'Eurolliga.

Morant acusa a Azcón de masclisme pel seu comentari sobre Montero i Alegria

Diana Morant acusa a Jorge Azcón d'evidenciar el masclisme que, al seu juí, persistix en el PP després de comparar físicament a Pilar Alegría i María Jesús Montero, i vincula este tipus de discursos amb el retrocés en igualtat i la violència de gènere.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons destinats a la investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta ferma del Govern i col·laboració total amb la justícia.

Tercer dia de busca de l’home desaparegut en un llogaret de Requena

L'operatiu per a localitzar a l'home desaparegut en el llogaret de Casas del Riu, a Requena, continua actiu per tercer dia amb reforços de Castella-la Manxa i ampli desplegament d'efectius.

Diana Morant qualifica d’intolerable el veto a les dones en una confraria de Sagunt

Diana Morant considera intolerable el rebuig d'una confraria de Sagunt a la participació de dones i defén que la Setmana Santa ha d'incorporar plenament la seua presència.

Morant veu molt apropiat que la jutgessa de la dana cite a Mazón com a testimoni

Diana Morant considera clau la declaració de Carlos Mazón en la causa penal sobre la gestió de la dana i reclama a l'actual president que ho aparte i li retire l'escó.

Diana Morant agraïx el treball de María Jesús Montero en Hisenda i li desitja sort en el seu salt a Andalusia

Diana Morant reconeix la gestió de María Jesús Montero al capdavant d'Hisenda, subratlla el seu paper en diverses crisis i li desitja sort com a candidata del PSOE en les eleccions andaluses.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons d'investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta contundent del Govern i reivindica la col·laboració amb la justícia per a aclarir les irregularitats.