Compromís denuncia davant la Fiscalia 1,17 milions del IVASS sense contracte i l’institut defén el seu pla

Compromís ha presentat una denúncia davant la Fiscalia perquè investigue presumptes gastos sense expedient de contractació ni justificació en l’Institut Valencià de Servicis Socials (IVASS) durant 2024, per un total d’1.173.362,11 euros. La formació demana la intervenció de la Fiscalia especialitzada en corrupció i criminalitat organitzada i apunta a possibles delictes contra l’Administració pública, com a prevaricació administrativa, malversació, frau a l’Administració i tràfic d’influències.

La denúncia es recolza en l’informe d’auditoria de la Intervenció de la Generalitat corresponent a 2024, que atorga una valoració global desfavorable i detalla greus irregularitats en la contractació. Entre elles, gastos massius sense expedient de contractació per al voltant de 1,1 milions en servicis i subministraments, l’ús reiterat de la contractació menor i el fraccionament de contractes per a cobrir necessitats estructurals. Este tipus de pràctiques eludixen la concurrència i la publicitat, i xoquen amb la Llei de Contractes del Sector Públic, que reserva la contractació menor per a casos puntuals i prohibix dividir contractes per a evitar controls.

L’escrit també al·ludix a pagaments de servicis no prestats o per imports superiors als pactes, la qual cosa evidenciaria falta de control en l’execució i certificació de contractes. A més, assenyala un increment exponencial i injustificat del gasto en assessoria i consultoria, que va aconseguir 570.054 euros en 2024, i l’absència de reacció davant indicis de pràctiques col·lusòries detectades per la Intervenció. Per a Compromís, estos fets suposen riscos clars per al bon ús dels recursos públics, deterioren la transparència i debiliten la competència entre proveïdors.

Què demana Compromís

La formació reclama que es prenga declaració en qualitat d’investigats als màxims responsables del IVASS entre gener de 2024 i l’actualitat, així com a altres càrrecs o personal que haguera intervingut en l’autorització dels gastos i contractes qüestionats. També sol·licita que els funcionaris de la Intervenció que van firmar les auditories de 2024 compareguen com a testimonis per a ratificar les seues conclusions i aportar aclariments. Si la Fiscalia admet la denúncia, el procediment podria derivar en la recopilació de documentació, requeriments interns i noves diligències per a delimitar responsabilitats.

La rèplica del IVASS

El IVASS sosté que en 2025 ha posat en marxa un pla d’acció per a resoldre deficiències que, assegura, s’arrosseguen des de fa més d’una dècada. Explica que l’actual equip directiu va arribar en 2023 i que, després de conéixer l’informe de 2024, va aprovar el 19 de desembre d’eixe any un pla anual que prioritza millores en l’àrea de contractació i en la gestió econòmica. L’institut subratlla a més una inversió important en digitalització amb l’objectiu de reforçar el control i la transparència.

Segons l’organisme, el desenrotllament del pla va ser revisat al juny i ja s’han completat mesures rellevants com l’aprovació del pla de contractació i la implantació del procediment de pagaments per caixa fixa, que digitalitza expedients i facturació. Afirma que s’estan millorant la verificació de tercers i la conciliació bancària, i que és pròxima l’actualització dels procediments de pagament. Afig que en 2026 hi haurà un nou pla, basat en el que determine la pròxima auditoria, i defén que l’últim informe de la Intervenció està desfasat perquè no arreplega estos avanços. El IVASS també retrau que en etapes anteriors no es van realitzar inversions en digitalització.

Últimes notícies

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.

Els veïns de Gátova tornen a casa però hauran de quedar-se confinats

Els veïns de Gátova desallotjats per l’incendi de Segorbe poden tornar a les seues vivendes, però han de mantindre’s confinats i consumir només aigua embotellada. El foc de la Serra Calderona ha quedat estabilitzat després d’haver cremat 631,82 hectàrees.

El Rototom tanca a Benicàssim amb 169.000 assistents de quasi 100 països

El Rototom Sunsplash de Benicàssim ha tancat la seua 31a edició amb 169.000 assistents de quasi 100 països i una forta aposta social i mediambiental. El festival ha anunciat que tornarà a Benicàssim en agost de 2027.

Guido Rodríguez reclama ambició i unió després dels primers pitos a Mestalla

Guido Rodríguez, migcampista del València i nou capità, demana unió i ambició entre club, plantilla i afició després de l’empat sense gols davant el Celta a Mestalla, que ha deixat els primers pitos de la grada.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades en l’interior nord de València esta vesprada

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís groc per pluges i tronades amb granís i ratxes de vent molt fortes en l’interior nord de València, mentre es mantenen avisos per precipitacions intenses a trams del litoral de Castelló i València.

Buñol prepara una Tomatina més inclusiva amb un nou pla d’accessibilitat

Buñol ultima els preparatius de la 79a Tomatina, que es viurà dimecres amb aforament complet i un nou pla '+ ACCESSIBLE' per a garantir l’acompanyament i la participació de persones amb discapacitat.