Compromís impulsa una campanya en favor de l’accés a l’habitatge i per a limitar els apartaments turístics

Que no et tiren’ crea una web que arreplega denúncies d’allotjaments temporals il·legals i obres sense llicència davant del «descontrol actual»

VALÈNCIA, 20 (EUROPA PRESS)

El grup municipal Compromís a l’Ajuntament de València ha impulsat una campanya, ‘Que no et tiren’, en favor de l’accés a l’habitatge i en contra de la proliferació dels apartaments turístics. A través d’aquesta iniciativa s’ha habilitat una pàgina web, quenotetiren.com, per mitjà de la qual els ciutadans poden denunciar de forma anònima les residències d’aquest tipus il·legals i obres sense llicències que es duguen a terme en immobles.

Aquestes denúncies es podran presentar «de forma molt senzilla, ràpida i intuïtiva» a través d’un formulari habilitat en la web i seran tramitades per Compromís davant del consistori. Així ho ha anunciat aquest dilluns la portaveu d’aquesta coalició en la corporació local, Papi Robles, que ha indicat que la seua formació llança aquesta proposta davant de la «situació de descontrol actual».

«El descontrol en els preus de l’habitatge està hipotecant la vida de tots els veïns», ha exposat. Robles ha assenyalat que el «problema» no afecta únicament «als joves, que no poden emancipar-se» sinó «a totes les persones, moltes de les quals estan veient-se expulsades de la ciutat cap a altres poblacions».

Així mateix, ha apuntat, en la roda de premsa que ha oferit per a presentar la campanya, que la situació «també té una derivada» en «el tancament dels comerços de proximitat en els barris». Compromís insisteix a reclamar una moratòria per a obrir nous apartaments turístics.

‘Que no et tiren’ planteja «limitar els apartaments turístics» i «topar el preu del lloguer». Aquesta iniciativa es difondrà a través de la web, del repartiment de cartells i d’actes en diferents barris de València. «No anem a parar en aquesta reivindicació fins que el govern municipal decidisca fer alguna cosa i eixir del seu immobilisme», ha assenyalat la representant de Compromís.

«Proposem solucions valentes davant de la inacció de l’Ajuntament i la Generalitat», ha exposat Papi Robles, que ha manifestat que «ha arribat l’hora de passar a l’acció». «Estem arribant a límits inassolibles», ha insistit.

En aquesta línia, ha indicat que amb l’actual govern municipal, format per PP i Vox i presidit per María José Catalá, València s’ha convertit «a la ciutat en la qual més ha pujat el preu del lloguer en tota Espanya».

Papi Robles ha exposat que «un dels principals factors que està contribuint a aquest desaguisat és el descontrol dels apartaments turístics» perquè «a més de provocar una pujada dels preus, està rebaixant el nombre d’habitatges de lloguer residencial». «Mentre hi ha 1.300 habitatges de lloguer residencial a València són més de 2.100 els apartaments de lloguer de curta durada, el doble», ha lamentat.

L’edil ha precisat que aqueixes són xifres que correspon als immobles «legals», després del que ha destacat que «la bambolla d’aquest problema és difícil de calcular perquè hi ha molts altres apartaments turístics que són irregulars i que no apareixen en cap registre».

La portaveu de Compromís ha assegurat que des d’aquest grup «s’ha tendit al govern municipal amb moltes propostes» per a fer front a aquest context i ha citat entre algunes iniciatives la moratòria de llicències per a apartaments turístics que es va deixar «acabada en l’anterior mandat» i la mesura en favor de declaració de València com a ciutat tensionada per a poder limitar els preus del lloguer, «a la qual Catalá, desgraciadament, ha renunciat».

«DE FORMA DRÀSTICA»

Igualment, ha al·ludit al pla per a restringir «de forma dràstica» els apartaments turístics amb un règim sancionador, un registre obligatori i una taxa progressiva per als propietaris», així com a la modificació del Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de la ciutat.

Robles ha comentat també que en l’anterior mandat, l’executiu format per Compromís i PSPV i presidit per Joan Ribó (Compromís), «va iniciar l’engegada de 850 habitatges públics que s’estan incorporant a poc a poc al parc municipal» després que a l’arribada de l’executiu progressista el 2015, després de l’etapa del PP, la capital valenciana tinguera «el parc d’habitatge públic més baix de totes les grans ciutats d’Espanya».

No obstant això, la regidora ha considerat que la mesura esmentada «avui dia no és suficient» i ha incidit en la «pujada desmesurada del cost de l’habitatge a València». «Tenim una situació d’emergència exacerbada. Tant els preus del lloguer com de la compra en la ciutat són inassumibles per a les persones que volen viure ací. Lidera a dia de hui la major pujada de lloguer de tot l’estat espanyol», ha remarcat.

«Estem en una situació d’emergència que requerirà mesures molt valentes per a poder parar açò. Ja estem en xifres que indiquen que una de cada tres persones que lloguen a València estan dedicant més del 30% del seu salari al lloguer», ha afegit. Després d’això, ha manifestat que això porta al fet que hi haja persones que opten per llogar habitacions i també a compartir-les.

«Aqueixes no són circumstàncies de vida que es puguen assumir per a cap persona en cap lloc del món. Això està fent que la gent jove no es puga emancipar, que hi haja persones que estan sent expulsades de la ciutat i que estiguen tancant comerços de proximitat», ha reiterat, al mateix temps que ha destacat entre les circumstàncies que incideixen en això «el descontrol dels apartaments turístics».

«ARTICULEM SOLUCIONS»

Robles ha afirmat que això suposa «una taca d’oli que està envaint tota la ciutat» i ha subratllat que «s’ha de frenar i parar de manera immediata. «Nosaltres treballem barri a barri i articulem solucions», ha dit, alhora que ha assenyalat que a això se suma la campanya presentada aquest dilluns i la web habilitada.

«Volem ser pedagògics. Volem ser valents. Volem ser actius enfront de la situació que tenim. Volem posar eines davant del problema principal de la nostra ciutat –l’habitatge, ha dit– sense mirar cap a un altre costat i sense escapar de la nostra responsabilitat política», ha agregat.

Últimes notícies

El PSPV busca amb la societat civil una alternativa per a governar la Comunitat Valenciana

El PSPV-PSOE ha obert la seua Conferència Política a col·lectius socials i ciutadania per a dissenyar una alternativa de govern a la Generalitat i recuperar drets que considera retallats pels executius de PP i Vox.

Les oposicions de mestres arrenquen amb quasi 15.700 aspirants en la Comunitat

Educació inicia este cap de setmana les oposicions al cos de Mestres d’Infantil i Primària amb 15.697 aspirants per a 1.959 places en la Comunitat Valenciana, mentre CSIF reclama la màxima transparència i informació en tot el procés selectiu.

El PSPV acusa Catalá d’un discurs ‘racista’ que assenyala la població migrant pels assentaments

El portaveu socialista a l’Ajuntament de València, Borja Sanjuan, ha acusat l’alcaldessa María José Catalá d’emprar un discurs ‘racista’ en responsabilitzar la població migrant dels problemes vinculats als assentaments de persones sense llar, i li retreu que no assenyale els fons voltor i inversors que especulen amb la vivenda.

Morant planteja lleis d’equitat per garantir plaça universitària a tot l’alumnat

La ministra Diana Morant defensa a València unes lleis d’equitat que obliguen les autonomies a finançar prou places públiques, cosa que a la Comunitat Valenciana suposaria fins a 10.000 noves places. La Generalitat replica que ja autoritza totes les places sol·licitades i destaca l’augment de beques i del finançament universitari.

Morant retreu al PP que només haja creat odi a Ceuta mentre reclama dimissions

La ministra Diana Morant qüestiona els qui exigixen dimissions per la crisi migratòria a Ceuta i els acusa de crear odi i alimentar la tensió social, mentre defensa la gestió del Govern central.

Rebaixes d’impostos i campanya per a reactivar l’hostaleria d’El Saler després de l’incendi

L’Ajuntament de València ha aprovat rebaixes fiscals i una campanya de promoció per a bars i restaurants d’El Saler, El Palmar i El Perellonet afectats per l’incendi de la Devesa, i es personarà en la causa judicial per exigir responsabilitats.

Tres joves detinguts a la A-3 amb un quilo de cocaïna en un fals fons del cotxe

La Guàrdia Civil ha interceptat a l’A-3, a Requena, un vehicle d’alta gamma que s’havia donat a la fuga en un control i en el qual s’ha localitzat un quilo de cocaïna ocult en un doble fons. El conductor, de 20 anys, i els altres dos ocupants, de 24 i 33 anys, han sigut posats a disposició judicial acusats de diversos delictes.

Quatre joves detinguts pels greus incidents violents fora de Mestalla al maig

La Policia Nacional ha detingut a València quatre joves, d’entre 18 i 21 anys, acusats de desordes públics i atemptat a agents per les agressions registrades abans del partit Valencia-Barça del 23 de maig als voltants de Mestalla.