Compromís impulsa una campanya en favor de l’accés a l’habitatge i per a limitar els apartaments turístics

Que no et tiren’ crea una web que arreplega denúncies d’allotjaments temporals il·legals i obres sense llicència davant del «descontrol actual»

VALÈNCIA, 20 (EUROPA PRESS)

El grup municipal Compromís a l’Ajuntament de València ha impulsat una campanya, ‘Que no et tiren’, en favor de l’accés a l’habitatge i en contra de la proliferació dels apartaments turístics. A través d’aquesta iniciativa s’ha habilitat una pàgina web, quenotetiren.com, per mitjà de la qual els ciutadans poden denunciar de forma anònima les residències d’aquest tipus il·legals i obres sense llicències que es duguen a terme en immobles.

Aquestes denúncies es podran presentar «de forma molt senzilla, ràpida i intuïtiva» a través d’un formulari habilitat en la web i seran tramitades per Compromís davant del consistori. Així ho ha anunciat aquest dilluns la portaveu d’aquesta coalició en la corporació local, Papi Robles, que ha indicat que la seua formació llança aquesta proposta davant de la «situació de descontrol actual».

«El descontrol en els preus de l’habitatge està hipotecant la vida de tots els veïns», ha exposat. Robles ha assenyalat que el «problema» no afecta únicament «als joves, que no poden emancipar-se» sinó «a totes les persones, moltes de les quals estan veient-se expulsades de la ciutat cap a altres poblacions».

Així mateix, ha apuntat, en la roda de premsa que ha oferit per a presentar la campanya, que la situació «també té una derivada» en «el tancament dels comerços de proximitat en els barris». Compromís insisteix a reclamar una moratòria per a obrir nous apartaments turístics.

‘Que no et tiren’ planteja «limitar els apartaments turístics» i «topar el preu del lloguer». Aquesta iniciativa es difondrà a través de la web, del repartiment de cartells i d’actes en diferents barris de València. «No anem a parar en aquesta reivindicació fins que el govern municipal decidisca fer alguna cosa i eixir del seu immobilisme», ha assenyalat la representant de Compromís.

«Proposem solucions valentes davant de la inacció de l’Ajuntament i la Generalitat», ha exposat Papi Robles, que ha manifestat que «ha arribat l’hora de passar a l’acció». «Estem arribant a límits inassolibles», ha insistit.

En aquesta línia, ha indicat que amb l’actual govern municipal, format per PP i Vox i presidit per María José Catalá, València s’ha convertit «a la ciutat en la qual més ha pujat el preu del lloguer en tota Espanya».

Papi Robles ha exposat que «un dels principals factors que està contribuint a aquest desaguisat és el descontrol dels apartaments turístics» perquè «a més de provocar una pujada dels preus, està rebaixant el nombre d’habitatges de lloguer residencial». «Mentre hi ha 1.300 habitatges de lloguer residencial a València són més de 2.100 els apartaments de lloguer de curta durada, el doble», ha lamentat.

L’edil ha precisat que aqueixes són xifres que correspon als immobles «legals», després del que ha destacat que «la bambolla d’aquest problema és difícil de calcular perquè hi ha molts altres apartaments turístics que són irregulars i que no apareixen en cap registre».

La portaveu de Compromís ha assegurat que des d’aquest grup «s’ha tendit al govern municipal amb moltes propostes» per a fer front a aquest context i ha citat entre algunes iniciatives la moratòria de llicències per a apartaments turístics que es va deixar «acabada en l’anterior mandat» i la mesura en favor de declaració de València com a ciutat tensionada per a poder limitar els preus del lloguer, «a la qual Catalá, desgraciadament, ha renunciat».

«DE FORMA DRÀSTICA»

Igualment, ha al·ludit al pla per a restringir «de forma dràstica» els apartaments turístics amb un règim sancionador, un registre obligatori i una taxa progressiva per als propietaris», així com a la modificació del Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de la ciutat.

Robles ha comentat també que en l’anterior mandat, l’executiu format per Compromís i PSPV i presidit per Joan Ribó (Compromís), «va iniciar l’engegada de 850 habitatges públics que s’estan incorporant a poc a poc al parc municipal» després que a l’arribada de l’executiu progressista el 2015, després de l’etapa del PP, la capital valenciana tinguera «el parc d’habitatge públic més baix de totes les grans ciutats d’Espanya».

No obstant això, la regidora ha considerat que la mesura esmentada «avui dia no és suficient» i ha incidit en la «pujada desmesurada del cost de l’habitatge a València». «Tenim una situació d’emergència exacerbada. Tant els preus del lloguer com de la compra en la ciutat són inassumibles per a les persones que volen viure ací. Lidera a dia de hui la major pujada de lloguer de tot l’estat espanyol», ha remarcat.

«Estem en una situació d’emergència que requerirà mesures molt valentes per a poder parar açò. Ja estem en xifres que indiquen que una de cada tres persones que lloguen a València estan dedicant més del 30% del seu salari al lloguer», ha afegit. Després d’això, ha manifestat que això porta al fet que hi haja persones que opten per llogar habitacions i també a compartir-les.

«Aqueixes no són circumstàncies de vida que es puguen assumir per a cap persona en cap lloc del món. Això està fent que la gent jove no es puga emancipar, que hi haja persones que estan sent expulsades de la ciutat i que estiguen tancant comerços de proximitat», ha reiterat, al mateix temps que ha destacat entre les circumstàncies que incideixen en això «el descontrol dels apartaments turístics».

«ARTICULEM SOLUCIONS»

Robles ha afirmat que això suposa «una taca d’oli que està envaint tota la ciutat» i ha subratllat que «s’ha de frenar i parar de manera immediata. «Nosaltres treballem barri a barri i articulem solucions», ha dit, alhora que ha assenyalat que a això se suma la campanya presentada aquest dilluns i la web habilitada.

«Volem ser pedagògics. Volem ser valents. Volem ser actius enfront de la situació que tenim. Volem posar eines davant del problema principal de la nostra ciutat –l’habitatge, ha dit– sense mirar cap a un altre costat i sense escapar de la nostra responsabilitat política», ha agregat.

Últimes notícies

Setmana d’inici amb ruixats a València i sud de Castelló i oratge més calorós

La setmana ha començat en la Comunitat Valenciana amb núvols i ruixats forts a València i el sud de Castelló, mentres les temperatures màximes es mantindran o pujaran lleugerament.

Golejada del Barcelona per a iniciar la Lliga amb un 0-5 a Elx

El Barcelona ha iniciat la defensa del títol amb una contundent victòria per 0-5 al camp de l’Elx, en un partit on ha destacat el potencial ofensiu malgrat no tindre un davanter centre pur. Raphinha, amb un doblet, Adeyemi, Fermín i Gordon, en un debut brillant, han firmat els gols.

Gerard lamenta el gol final encaixat pel Villarreal al Metropolitano

Gerard Moreno, autor del 1-1 de penalti davant l Atlético de Madrid, ha lamentat que el Villarreal encaixara un segon gol que considera molt evitable i ha destacat el marge de millora amb el nou entrenador, Íñigo Pérez.

El Villarreal d’Íñigo Pérez ix del Metropolitano frustrat després de deixar escapar la victòria

Íñigo Pérez admet que el Villarreal se’n va del Metropolitano amb frustració després d’un 2-2 en què guanyava 1-2 i jugava amb superioritat numèrica. El tècnic defensa que el seu equip ha interpretat el partit quasi a la perfecció, però lamenta haver deixat escapar més punts en este inici de LALIGA.

Tete Morente entra en l’onze inicial de l’Elx contra un Barça amb Espart i Adeyemi

Tete Morente és l’únic canvi en l’alineació de l’Elx respecte a la primera jornada, en un duel contra el Barcelona on destaquen el canterà Xavi Espart i el debut de Karim Adeyemi en LaLiga.

Giuliano salva un punt per a l’Atlético davant el Villarreal amb deu

L’Atlético de Madrid ha empatat 2-2 contra el Villarreal gràcies a un gol final de Giuliano Simeone, en inferioritat numèrica després de l’expulsió de Le Normand i amb dos penals a favor del conjunt groguet.

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.