Empreses i particulars es beneficien de 27 milions en estalvi fiscal en la Comunitat Valenciana

L’entrada en vigor del decret llei de mesures extraordinàries per a la millora de la fiscalitat verda permet estalviar 27 milions d’euros anuals a particulars i empreses de la Comunitat Valenciana.

Així ho han confirmat el conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, i la consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, que han coincidit que era necessari evitar “una doble imposició fiscal i promoure el desenrotllament de l’activitat econòmica”.

“L’objectiu és que les decisions de caràcter fiscal s’orienten a incentivar l’activitat econòmica, empresarial i professional amb la finalitat d’optimitzar el disseny del marc fiscal i igualar-nos a la resta d’autonomies”, han destacat els dos dirigents.

Amb el decret llei es modifiquen diferents normes per a adaptar-les a la conjuntura actual. En concret, en la Llei 6/2022, de 5 de desembre, del Canvi Climàtic i la Transició Ecològica de la Comunitat Valenciana, es corregix la fiscalitat per a la transició ecològica per a evitar càrregues fiscals derivades de nous impostos, que podrien representar una doble imposició. 

D’esta manera, queden suprimits l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica, l’impost sobre l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle a l’atmosfera d’activitats i l’impost ambiental sobre grans establiments comercials. 

El gravamen a les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica hauria afectat a tots els usuaris amb vehicles matriculats a partir de l’1 de gener de 2023 i hauria suposat una recaptació de quasi 10 milions d’euros. Per part seua, el relatiu a l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle a l’atmosfera hauria recaigut des d’este exercici en aquelles empreses amb processos productius en els quals es generaren estos gasos i s’estimaven uns ingressos de mig milió d’euros.

Finalment, l’impost ambiental sobre grans establiments comercials buscava que, des del 2025, es cobrara una taxa a establiments comercials, oci, hostaleria o espectacles implantats en grans superfícies que, pel seu efecte d’atracció al consum, provoca un desplaçament de vehicles. S’estimava una recaptació anual de 17 milions d’euros.

D’altra banda, es va modificar la regulació dels requisits per al càlcul de la petjada de carboni i el pla de reducció d’emissions de CO₂, perquè no siga obligatòria la inscripció de les empreses en el Registre d’Iniciatives de CambioClimático a partir de l’1 de gener de 2025. D’esta manera, la inscripció passa a tindre caràcter voluntari, en la mateixa línia que la normativa nacional i la d’altres comunitats autònomes.

Totes estes modificacions tenen la meta comuna de reduir la pressió fiscal i harmonitzar amb altres territoris amb la vista posada d’evitar situacions que resten competitivitat a les empreses respecte a altres autonomies o països de la Unió Europea, així com donar solució als problemes tècnics detectats en els tres impostos. Entre ells, la complexitat d’implementació en alguns casos, la doble imposició que suposaria en uns altres, la ruptura de la regla bàsica fiscal de qui contamina paga (en el cas concret de la taxa als grans establiments comercials) o les distorsions de disseny (per exemple, en exigir l’impost a vehicles més nous i per tant menys contaminants).

Últimes notícies

Diana Morant reivindica el seu doble paper de ministra i candidata a la Generalitat Valenciana

Diana Morant defén que el seu càrrec de ministra reforça, i no resta, la seua candidatura a la Generalitat Valenciana i reivindica que la seua prioritat és presidir el govern autonòmic.

Scariolo reivindica al Reial Madrid abans de la Final Four malgrat les baixes de Tavares i Len

Sergio Scariolo afronta la Final Four de l'Eurolliga a Atenes amb il·lusió i recalca que el Reial Madrid sempre competix, malgrat les importants baixes de Walter Tavares i Alex Len en el joc interior.

La ZAS de Russafa entra en vigor mentres València analitza el recurs de les discoteques

La Zona Acústicament Saturada de Russafa s'aplicarà des de demà amb límits a l'hostaleria, mentres l'Ajuntament estudia el recurs de les discoteques del carrer Tomasos.

Educació i sindicats encaren una tercera reunió clau en el sèptim dia de vaga docent

Educació i sindicats inicien la seua tercera reunió per a intentar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat públic no universitari en la Comunitat Valenciana, que complix set dies.

Teatre Magnètic impulsa el pensament crític enfront de les pseudociències en el CCCC

El Centre del Carme presenta Teatre Magnètic, primera mostra a València de Pablo Helguera, que usa el mesmerisme per a qüestionar les pseudociències i reforçar el pensament crític.

La defensa de Pradas reforça davant el CGPJ la seua queixa per l’actuació de la jutgessa en la causa de la dana

La defensa de la exconsellera Salomé Pradas ha presentat un nou escrit al CGPJ en el qual denuncia la falta d'avanços en la seua queixa per la instrucció de la causa de la dana i amplia els seus retrets a la magistrada.

Els Arts anuncia quatre noves produccions d’òpera i consolida el seu equilibri econòmic per a 2026-2027

Els Arts estrenarà quatre noves produccions d'òpera en la temporada 2026-2027, amb títols com Carmen i Simon Boccanegra, i confirma un sòlid equilibri pressupostari.

La Comunitat Valenciana frega el 81% d’ocupació hotelera en la primera mitat de maig

L'ocupació hotelera mitjana en la Comunitat Valenciana va aconseguir el 80,8% en la primera quinzena de maig, 1,5 punts més que en 2025, amb València i Benidorm al capdavant i Castelló com el destí que més creix.