Empreses i particulars es beneficien de 27 milions en estalvi fiscal en la Comunitat Valenciana

L’entrada en vigor del decret llei de mesures extraordinàries per a la millora de la fiscalitat verda permet estalviar 27 milions d’euros anuals a particulars i empreses de la Comunitat Valenciana.

Així ho han confirmat el conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, i la consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, que han coincidit que era necessari evitar «una doble imposició fiscal i promoure el desenrotllament de l’activitat econòmica”.

«L’objectiu és que les decisions de caràcter fiscal s’orienten a incentivar l’activitat econòmica, empresarial i professional amb la finalitat d’optimitzar el disseny del marc fiscal i igualar-nos a la resta d’autonomies”, han destacat els dos dirigents.

Amb el decret llei es modifiquen diferents normes per a adaptar-les a la conjuntura actual. En concret, en la Llei 6/2022, de 5 de desembre, del Canvi Climàtic i la Transició Ecològica de la Comunitat Valenciana, es corregix la fiscalitat per a la transició ecològica per a evitar càrregues fiscals derivades de nous impostos, que podrien representar una doble imposició. 

D’esta manera, queden suprimits l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica, l’impost sobre l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle a l’atmosfera d’activitats i l’impost ambiental sobre grans establiments comercials. 

El gravamen a les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica hauria afectat a tots els usuaris amb vehicles matriculats a partir de l’1 de gener de 2023 i hauria suposat una recaptació de quasi 10 milions d’euros. Per part seua, el relatiu a l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle a l’atmosfera hauria recaigut des d’este exercici en aquelles empreses amb processos productius en els quals es generaren estos gasos i s’estimaven uns ingressos de mig milió d’euros.

Finalment, l’impost ambiental sobre grans establiments comercials buscava que, des del 2025, es cobrara una taxa a establiments comercials, oci, hostaleria o espectacles implantats en grans superfícies que, pel seu efecte d’atracció al consum, provoca un desplaçament de vehicles. S’estimava una recaptació anual de 17 milions d’euros.

D’altra banda, es va modificar la regulació dels requisits per al càlcul de la petjada de carboni i el pla de reducció d’emissions de CO₂, perquè no siga obligatòria la inscripció de les empreses en el Registre d’Iniciatives de CambioClimático a partir de l’1 de gener de 2025. D’esta manera, la inscripció passa a tindre caràcter voluntari, en la mateixa línia que la normativa nacional i la d’altres comunitats autònomes.

Totes estes modificacions tenen la meta comuna de reduir la pressió fiscal i harmonitzar amb altres territoris amb la vista posada d’evitar situacions que resten competitivitat a les empreses respecte a altres autonomies o països de la Unió Europea, així com donar solució als problemes tècnics detectats en els tres impostos. Entre ells, la complexitat d’implementació en alguns casos, la doble imposició que suposaria en uns altres, la ruptura de la regla bàsica fiscal de qui contamina paga (en el cas concret de la taxa als grans establiments comercials) o les distorsions de disseny (per exemple, en exigir l’impost a vehicles més nous i per tant menys contaminants).

Últimes notícies

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.

La calor ofegant dispara la sensació tèrmica fins als 49 graus a Sumacàrcer

La Comunitat Valenciana ha patit fins primera hora de la vesprada màximes pròximes als 39 graus i sensacions tèrmiques de fins a 49 per la combinació de calor i una humitat que ha fregat el 90 % en diversos punts del territori.

El Tribunal Suprem fixa que un canvi de sexe no anul·la una condemna per violència masclista

El Tribunal Suprem ha establit que un canvi de sexe registral no pot anul·lar una condemna prèvia per violència masclista comesa quan l’autor era legalment un home. La resolució confirma una pena de presó imposada a Castelló per agressions a l’exparella i a la filla menor.

Extingit l’incendi en una empresa de palets d’Algar de Palància

El Consorci Provincial de Bombers de València ha donat per extingit este dimarts, a les 11.14 hores, l’incendi declarat dilluns en una empresa de palets d’Algar de Palància, que també va afectar una zona forestal. En l’extinció han treballat durant tota la nit bombers de València i Castelló, així com efectius de la Generalitat.