13.6 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Conclou sense èxit el rescat dels wasaps de l’excap de gabinet de Mazón

La prova pericial practicada este divendres en el telèfon que manejava José Manuel Cuenca, excap de gabinet del expresident de la Generalitat Carlos Mazón, el dia de la DANA ha conclòs sense que haja sigut possible recuperar els missatges que va enviar i va rebre aquella jornada. Amb este resultat, la instrucció prescindix ara com ara d’un canal directe de comunicació que podria haver ajudat a reconstruir minut a minut les decisions adoptades en plena emergència.

La causa penal oberta per la gestió de l’episodi del 29 d’octubre de 2024, en el qual van morir 230 persones, ha mantingut el focus a esclarir quines ordes es van donar, com es van coordinar els responsables i quina informació va circular entre càrrecs i servicis. Els missatges d’eixe dia es consideren rellevants perquè permetrien contrastar testimoniatges i documents amb el rastre cronològic de les comunicacions.

La jutgessa de Catarroja havia citat a Conca per quarta vegada perquè aportara la targeta SIM del seu telèfon actual, inserir-la en el terminal que va utilitzar durant la DANA i comprovar si així era possible accedir i acarar els missatges intercanviats aquell dia. L’objectiu d’esta maniobra ha sigut vincular de nou la línia del testimoni amb el dispositiu emprat llavors per a intentar restaurar l’accés als xats.

Per a la pericial ha sigut necessària la presència d’un tècnic de la Direcció General de Tecnologia de la Generalitat, que ha aportat el terminal que Cuenca va usar aquella jornada i que ell va retornar reinicialitzat després de deixar el càrrec, és a dir, amb les dades esborrades. Esta circumstància ha limitat les opcions de recuperació directa en el propi aparell.

Petició a Meta

Després de l’intent fallit, i amb l’autorització expressa de Conca, es tractarà de recaptar la informació a través de Meta Platforms, propietària de l’aplicació de missatgeria. Segons fonts personades en la causa, esta via busca identificar els missatges enviats i rebuts en la data clau per a incorporar-los al procediment.

Este pas ha sigut acordat després de constatar que l’accés local no ha sigut possible i suposa traslladar la busca a l’empresa que gestiona el servici. La sol·licitud judicial i l’obtenció de resposta poden condicionar els temps de la instrucció, que ha seguit centrada en delimitar responsabilitats per la gestió de l’emergència.

Mentrestant, l’absència de contingut en el dispositiu físic ha reforçat el pes d’altres proves ja incorporades o en curs, com a declaracions de testimonis, registres administratius i cronogrames d’actuació. La comparació d’eixes fonts amb els missatges, si finalment s’obtenen, ha de permetre una lectura més precisa de la seqüència de fets i de la cadena de comandaments.

Últimes notícies

El Suprem celebrarà una audiència prèvia del juí contra Ábalos el 6 de febrer

El Suprem celebrarà el 6 de febrer una audiència preliminar per a resoldre nul·litats i altres qüestions prèvies del cas Koldo. La data del juí es perfila per a després de Setmana Santa.

La policia judicial intentarà recuperar els missatges de WhatsApp de l’excap de gabinet de Mazón

La policia judicial adscrita al jutjat de Catarroja ha assumit la sol·licitud a Meta per a intentar recuperar els xats de José Manuel Cuenca del dia de la DANA. Un acarament tècnic previ ha fallat perquè el telèfon es va retornar reinicialitzat i la jutgessa, amb la Fiscalia, ha avalat el nou pas.

El Consell cessa a Alberto Martín, número 3 d’Interior durant la dana

El Consell ha aprovat este divendres el cessament a petició pròpia d'Alberto Martín, que va ser número 3 d'Interior durant la dana de 2024, i ha designat a Andrés Balfagó com a substitut. Martín està citat a declarar com a testimoni el 6 de febrer en la causa sobre la gestió d'aquell episodi.

L’excap de gabinet de Mazón nega esborrar missatges i diu que va restablir el mòbil abans de retornar-lo

José Manuel Cuenca ha defés que no va esborrar missatges del telèfon usat durant la DANA i que només ho va restaurar abans de retornar-ho. La pericial no va poder recuperar els xats.

UGT, CCOO i SITVAL han aconseguit un acord per al conveni col·lectiu de les ITV

El nou conveni de les ITV valencianes reforça permisos i conciliació, homogeneïtza la classificació professional i avança cap a l'equiparació de condicions.

Aemet establix l’avís groc en el nord de Castelló per al dissabte per pluja i neu

Aemet ha establit per a este dissabte l'avís groc en el nord de Castelló per pluja i neu. En el litoral s'esperen 20 l/m² en una hora i a l'interior 5 cm de neu sobre 1.000 m amb probabilitat baixa.

Dos menors i huit adults arriben en pastera a Benidorm, primera arribada de 2026 a la Comunitat Valenciana

Deu persones, dos d'elles menors, han aconseguit la costa de Benidorm i han sigut ateses en relatiu bon estat. És la primera arribada a la Comunitat Valenciana en 2026.

El València encadena 5 anys sense perdre fora en Copa i més de 20 sense caure davant rivals de menor categoria

El València es va ficar en quarts després d'imposar-se al Burgos en El Cultivable i enllaça cinc anys invicte a domicili en la Copa del Rei. A més, acumula més de dos dècades sense caure davant equips de menor categoria.