Alerta sanitària pel risc de càncer d’un medicament

Sanitat ha alertat sobre l’ús de medicaments  | cedida

 

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, ha informat sobre la suspensió de la comercialització a escala europea, com a mesura de precaució, del fàrmac ‘Picato’, un medicament tòpic indicat per al tractament de l’aqueratosi actínica no hiperqueratòtica i no hipertròfica en adults, mentres avalua si la seua aplicació augmenta el risc de càncer cutani.

 

Este fàrmac, que té un principi actiu com l’ingenol mebutat, està autoritzat des del 2012 i es comercialitza en dos dosis: 150 micrograms/ gram gel (per a l’administració en la cara i el cuir cabellut) i 500 micrograms/ gram gel (per a l’administració en el tronc i les extremitats).

 

El Comité Europeu per a l’Avaluació de Riscos en Farmacovigilància (PRAC, per les seues sigles en anglés), de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seues sigles en anglés), ha seguit el perfil de risc de ‘Picato’ des de la seua autorització, i actualment es troba estudiant tant les dades més recents com la informació acumulada relacionada amb este risc en assajos clínics, estudis no clínics i notificació de sospites de reaccions adverses.

 

En concret, estan analitzant, entre altres, els resultats d’un assaig clínic dut a terme durant tres anys de seguiment en 484 pacients, que han mostrat un major número de casos de carcinoma de cèl·lules escatoses en el grup de tractats amb ingenol mebutat davant del grup de tractats amb imiquimod: 3,3 de 0,4 per cent.

 

D’altra part, altres tres assajos clínics amb 8 setmanes de seguiment fets en 1.262 pacients han mostrat un major creixement de tumors cutanis en el grup de tractats amb ingenol mebutat davant del grup de tractats amb un vehicle: 1 enfront de 0,1 per cent. I quatre assajos clínics fes amb ingenol disoxat sobre un total de 1.234 pacients evidencien un major número de tumors cutanis (entre els que s’inclouen carcinomes de cèl·lules basals, malaltia de Bowen i carcinoma de cèl·lules escatoses) en el grup de pacients tractats amb disoxat: 7,7 davant de 2,9 per cent.

 

Segons explica en un comunicat l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, «continuen existint incerteses» al voltant del mecanisme d’acció pel que el medicament podria intervindre en el creixement de tumors cutanis, a més de la influència d’un possible efecte protector d’imiquimod i possibles biaixos de falta d’emmascarament en alguns estudis.

 

El fàrmarc té una «eficàcia moderada»

D’eixa manera, apunten que les conclusions d’un estudi publicat recentment indiquen que la seua eficàcia és «moderada i no mantinguda en el temps». En concret, xifra els nivells d’eficàcia entre 3 i 12 mesos després de tractament en un 67,3 i 42,9 per cent, respectivament. «Eixos resultats situen al medicament per davall dels altres tres tractaments alternatius usats», argumenten.

 

«Sobre la base d’estes dades, i com que actualment no pot descartar-se un augment del risc de creixement de càncer cutani associat als èsters d’ingenol, el PRAC ha conclòs que la relació benefici-risc de ‘Picato’ resulta desfavorable, considerant necessari suspendre l’autorització de comercialització del medicament», conclouen.

 

En este context, el PRAC ha demanat no iniciar nous tractaments i valorar l’ús d’altres alternatives terapèutiques; informar detalladament els pacients tractats amb ‘Picato’ per a que davant de l’aparició de noves lesions cutànies consulten al seu metge; no dispensar el medicament i informar els pacients que han d’acudir al seu metge; i que els pacients que estiguen gastant actualment ‘Picato’ han de suspendre la seua aplicació i consultar el seu metge.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.

El BBVA Open Internacional de València obri edició amb més presència espanyola i tenistes del top-100

El BBVA Open Internacional de València de 2026 alça el teló este diumenge amb fase prèvia, ampli cartell de tenistes espanyoles i diverses jugadores situades entre les cent millors del món, i estrena un trofeu amb figura de fallera.

Castro confia en el factor Ciutat de València per plantar cara al Barça

Luís Castro assegura que el Levante afronta el duel davant el Barcelona amb la màxima concentració i confiança en el suport de l’afició al Ciutat de València. El tècnic remarca que el partit comença zero a zero i que preparen el xoc per a guanyar, sense reservar jugadors.

Pérez Llorca acusa Baldoví i Morant d’hipocresia per sumar-se ara a les protestes educatives

El president del PPCV, Juanfran Pérez Llorca, acusa Joan Baldoví i Diana Morant d’hipocresia per encapçalar ara mobilitzacions docents després d’huit anys de govern del Botànic. Defensa que el Consell actual ha posat en marxa millores salarials i un pla de reforç educatiu i d’ajudes pels incendis a Castelló.

El PSPV acusa el PP de tindre la Comunitat paralitzada per un president en precari

El síndic del PSPV-PSOE, José Muñoz, acusa el PP de mantindre la Generalitat i les Corts pràcticament paralitzades per la situació d'interinitat de Pérez Llorca i per les lluites internes del partit.