Alerta sanitària pel risc de càncer d’un medicament

Sanitat ha alertat sobre l’ús de medicaments  | cedida

 

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, ha informat sobre la suspensió de la comercialització a escala europea, com a mesura de precaució, del fàrmac ‘Picato’, un medicament tòpic indicat per al tractament de l’aqueratosi actínica no hiperqueratòtica i no hipertròfica en adults, mentres avalua si la seua aplicació augmenta el risc de càncer cutani.

 

Este fàrmac, que té un principi actiu com l’ingenol mebutat, està autoritzat des del 2012 i es comercialitza en dos dosis: 150 micrograms/ gram gel (per a l’administració en la cara i el cuir cabellut) i 500 micrograms/ gram gel (per a l’administració en el tronc i les extremitats).

 

El Comité Europeu per a l’Avaluació de Riscos en Farmacovigilància (PRAC, per les seues sigles en anglés), de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seues sigles en anglés), ha seguit el perfil de risc de ‘Picato’ des de la seua autorització, i actualment es troba estudiant tant les dades més recents com la informació acumulada relacionada amb este risc en assajos clínics, estudis no clínics i notificació de sospites de reaccions adverses.

 

En concret, estan analitzant, entre altres, els resultats d’un assaig clínic dut a terme durant tres anys de seguiment en 484 pacients, que han mostrat un major número de casos de carcinoma de cèl·lules escatoses en el grup de tractats amb ingenol mebutat davant del grup de tractats amb imiquimod: 3,3 de 0,4 per cent.

 

D’altra part, altres tres assajos clínics amb 8 setmanes de seguiment fets en 1.262 pacients han mostrat un major creixement de tumors cutanis en el grup de tractats amb ingenol mebutat davant del grup de tractats amb un vehicle: 1 enfront de 0,1 per cent. I quatre assajos clínics fes amb ingenol disoxat sobre un total de 1.234 pacients evidencien un major número de tumors cutanis (entre els que s’inclouen carcinomes de cèl·lules basals, malaltia de Bowen i carcinoma de cèl·lules escatoses) en el grup de pacients tractats amb disoxat: 7,7 davant de 2,9 per cent.

 

Segons explica en un comunicat l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, «continuen existint incerteses» al voltant del mecanisme d’acció pel que el medicament podria intervindre en el creixement de tumors cutanis, a més de la influència d’un possible efecte protector d’imiquimod i possibles biaixos de falta d’emmascarament en alguns estudis.

 

El fàrmarc té una «eficàcia moderada»

D’eixa manera, apunten que les conclusions d’un estudi publicat recentment indiquen que la seua eficàcia és «moderada i no mantinguda en el temps». En concret, xifra els nivells d’eficàcia entre 3 i 12 mesos després de tractament en un 67,3 i 42,9 per cent, respectivament. «Eixos resultats situen al medicament per davall dels altres tres tractaments alternatius usats», argumenten.

 

«Sobre la base d’estes dades, i com que actualment no pot descartar-se un augment del risc de creixement de càncer cutani associat als èsters d’ingenol, el PRAC ha conclòs que la relació benefici-risc de ‘Picato’ resulta desfavorable, considerant necessari suspendre l’autorització de comercialització del medicament», conclouen.

 

En este context, el PRAC ha demanat no iniciar nous tractaments i valorar l’ús d’altres alternatives terapèutiques; informar detalladament els pacients tractats amb ‘Picato’ per a que davant de l’aparició de noves lesions cutànies consulten al seu metge; no dispensar el medicament i informar els pacients que han d’acudir al seu metge; i que els pacients que estiguen gastant actualment ‘Picato’ han de suspendre la seua aplicació i consultar el seu metge.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Els supermercats envien productes bàsics als afectats pels incendis

La patronal Asedas ha activat un pla de donacions de productes de primera necessitat per a les més de 100.000 persones confinades o evacuades pels incendis de Madrid, Àvila i Toledo.

El Lucentum tanca la plantilla amb l’escolta nord-americà MaCio Teague

El Lucentum Alicante ha incorporat l’escolta nord-americà MaCio Teague, de 29 anys, i completa així les dotze fitxes per a competir en Primera FEB la temporada 2026-27.

Vox culpa el “fanatisme climàtic” de l’augment d’incendis forestals

La diputada de Vox en Les Corts, Teresa Ramírez, responsabilitza el que anomena fanatisme climàtic de la falta de neteja de boscos i camps i reclama més prevenció davant els incendis forestals a Espanya.

La reforma fiscal del Consell ja ha rebaixat 469,8 milions en impostos des de 2023

La reforma fiscal del Consell ha suposat un estalvi de 469,8 milions d’euros per als contribuents valencians des de 2023, principalment en Successions i Donacions i Transmissions Patrimonials, segons la Generalitat.

El PP reclama unitat davant l’incendi de la Vall d’Uixó i acusa el PSPV d’autoexcluir-se

El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, demana aplicar la màxima de ‘tots contra el foc’ davant l’incendi de la Vall d’Uixó i acusa els socialistes de fer política i d’autoexcluir-se d’eixa unitat.

El debat per la ‘prioritat nacional’ encén els pressupostos de la Generalitat

El PP defensa que incloure el concepte de ‘prioritat nacional’ en la llei d’acompanyament és només una qüestió semàntica, mentres Vox ho vincula al sentit comú i l’oposició acusa el Consell de racisme i xenofòbia.

Enganya dones majors per xarxes socials i furta joies en els seus domicilis

La Policia Nacional ha detingut a Barcelona un home de 63 anys acusat de furtar joies a dones majors de diferents ciutats espanyoles, després de guanyar-se la seua confiança per xarxes socials amb la tècnica del 'love bombing'.

Corona de llorer a Jaume I en el 750 aniversari de la seua mort al Parterre

L'Ajuntament de València ha depositat una corona de llorer a l'estàtua eqüestre de Jaume I al Parterre, en l'inici dels actes pel 750 aniversari de la seua mort, que se centraran en un 9 d'Octubre especial amb la participació de l'espasa del rei en la Processó Cívica.