Alerta sanitària pel risc de càncer d’un medicament

Sanitat ha alertat sobre l’ús de medicaments  | cedida

 

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, ha informat sobre la suspensió de la comercialització a escala europea, com a mesura de precaució, del fàrmac ‘Picato’, un medicament tòpic indicat per al tractament de l’aqueratosi actínica no hiperqueratòtica i no hipertròfica en adults, mentres avalua si la seua aplicació augmenta el risc de càncer cutani.

 

Este fàrmac, que té un principi actiu com l’ingenol mebutat, està autoritzat des del 2012 i es comercialitza en dos dosis: 150 micrograms/ gram gel (per a l’administració en la cara i el cuir cabellut) i 500 micrograms/ gram gel (per a l’administració en el tronc i les extremitats).

 

El Comité Europeu per a l’Avaluació de Riscos en Farmacovigilància (PRAC, per les seues sigles en anglés), de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seues sigles en anglés), ha seguit el perfil de risc de ‘Picato’ des de la seua autorització, i actualment es troba estudiant tant les dades més recents com la informació acumulada relacionada amb este risc en assajos clínics, estudis no clínics i notificació de sospites de reaccions adverses.

 

En concret, estan analitzant, entre altres, els resultats d’un assaig clínic dut a terme durant tres anys de seguiment en 484 pacients, que han mostrat un major número de casos de carcinoma de cèl·lules escatoses en el grup de tractats amb ingenol mebutat davant del grup de tractats amb imiquimod: 3,3 de 0,4 per cent.

 

D’altra part, altres tres assajos clínics amb 8 setmanes de seguiment fets en 1.262 pacients han mostrat un major creixement de tumors cutanis en el grup de tractats amb ingenol mebutat davant del grup de tractats amb un vehicle: 1 enfront de 0,1 per cent. I quatre assajos clínics fes amb ingenol disoxat sobre un total de 1.234 pacients evidencien un major número de tumors cutanis (entre els que s’inclouen carcinomes de cèl·lules basals, malaltia de Bowen i carcinoma de cèl·lules escatoses) en el grup de pacients tractats amb disoxat: 7,7 davant de 2,9 per cent.

 

Segons explica en un comunicat l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, «continuen existint incerteses» al voltant del mecanisme d’acció pel que el medicament podria intervindre en el creixement de tumors cutanis, a més de la influència d’un possible efecte protector d’imiquimod i possibles biaixos de falta d’emmascarament en alguns estudis.

 

El fàrmarc té una «eficàcia moderada»

D’eixa manera, apunten que les conclusions d’un estudi publicat recentment indiquen que la seua eficàcia és «moderada i no mantinguda en el temps». En concret, xifra els nivells d’eficàcia entre 3 i 12 mesos després de tractament en un 67,3 i 42,9 per cent, respectivament. «Eixos resultats situen al medicament per davall dels altres tres tractaments alternatius usats», argumenten.

 

«Sobre la base d’estes dades, i com que actualment no pot descartar-se un augment del risc de creixement de càncer cutani associat als èsters d’ingenol, el PRAC ha conclòs que la relació benefici-risc de ‘Picato’ resulta desfavorable, considerant necessari suspendre l’autorització de comercialització del medicament», conclouen.

 

En este context, el PRAC ha demanat no iniciar nous tractaments i valorar l’ús d’altres alternatives terapèutiques; informar detalladament els pacients tractats amb ‘Picato’ per a que davant de l’aparició de noves lesions cutànies consulten al seu metge; no dispensar el medicament i informar els pacients que han d’acudir al seu metge; i que els pacients que estiguen gastant actualment ‘Picato’ han de suspendre la seua aplicació i consultar el seu metge.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Milers de transportistes omplin València en honor a Sant Cristòfol

Uns mil transportistes amb tres-centes capçaleres tractors han recorregut València en la tradicional cabalgata de Sant Cristòfol, amb presència d’autoritats i de la Fallera Major.

Iniciativa-Compromís planta cara a qui criminalitza les baixes mèdiques i reivindica treball digne

Iniciativa-Compromís ha reivindicat el treball digne, la sanitat pública i els drets laborals davant de les paraules d’Alberto Núñez Feijóo sobre les baixes mèdiques, que qualifica de molt perilloses, i ha definit la seua estratègia política fins a les eleccions de 2027.

València guanyarà més de 700.000 m² de zones verdes amb els nous plans urbanístics

València preveu sumar més de 700.000 metres quadrats de zones verdes gràcies a nous plans urbanístics i a la reactivació de diversos PAI, que també impulsaran quasi 13.000 vivendes, 3.000 d’elles de protecció pública.

València guanyarà més de 700.000 m² de zones verdes amb els nous plans urbanístics

València preveu incorporar més de 700.000 metres quadrats de zones verdes amb nous plans urbanístics com el Delta Verd, el Parc Central o el PAI del Grau, alhora que impulsa quasi 13.000 vivendes, 3.000 de protecció pública.

Les exposicions de Miquel Navarro i ‘El Roto’ sacsegen la mirada a la Llotja del Peix d’Alacant

La Llotja del Peix d’Alacant acull fins al mes de novembre les exposicions ‘La ciudad de las torres’, de Miquel Navarro, i ‘Museo Imaginario’, d’Andrés Rábago ‘El Roto’, que conviden a una experiència profunda i reflexiva.

Les exposicions de Miquel Navarro i ‘El Roto’ convertixen la Llotja del Peix d’Alacant en un espai de reflexió

La Llotja del Peix d’Alacant acull fins novembre dues exposicions de Miquel Navarro i Andrés Rábago ‘El Roto’ que conviden a una experiència artística profunda i reflexiva.

Pacients d’Elx podran fer la hemodiàlisi des de casa amb suport de l’hospital

L’Hospital General Universitari d’Elx ha posat en marxa un programa de hemodiàlisi domiciliària per a pacients amb malaltia renal crònica, amb formació prèvia i seguiment del servici de Nefrologia.

Campanya d’inspeccions de ulleres per a vore l’eclipsi en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha iniciat una campanya d’inspeccions d’ulleres d’observació solar, físiques i en línia, davant l’eclipsi total del 12 d’agost, que tindrà millors vistes al nord de la Comunitat Valenciana.