El preu de l’energia afecta l’encariment dels aliments

Com no podia ser d’una altra manera, les progressives pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants se segueixen traduint en un significatiu increment de l’IPC des de començament d’aquest any 2021, especialment a les partides de transport (10,8%) i d’habitatge (18,1%), tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística a les dades desagregades de l’octubre.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que les pujades enormes del cost de l’energia estan afectant també el cost dels hotels, cafés i restaurants: de gener a agost el seu IPC s’ha incrementat un 2,5%; i, més preocupant, al cost dels productes alimentaris: des del gener del 2021, l’IPC dels aliments i les begudes no alcohòliques s’ha incrementat un 3% (amb una pujada de l’1,3% el darrer mes).

En concret, diversos aliments de primera necessitat ja han patit importants pujades de preus des de començament d’any, com la fruita fresca (13,6%), els ous (4,5%), la carn d’au (un 2, 9%), la llet (2,8%) i els llegums i hortalisses fresques (2,8%).

De fet, només tres productes no han apujat els preus a l’octubre: les creïlles, la carn de porc i els productes lactis. Però el pitjor, segons OCU, és que els índexs continuaran apujant mentre el preu de l’energia es mantinga alt.

OCU adverteix que aquestes pujades no han afectat de la mateixa manera totes les regions. Entre les que més han patit l’increment de preus destaquen Castella-la Manxa (6,1%), Extremadura (5,9%), Aragó (5,6%) i Castella i Lleó (5,6%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a les Canàries (4,2%) i Catalunya (4,5%).

Ara, més que mai, OCU recomana adquirir productes de temporada i prioritzar els supermercats més barats. Escollint bé el lloc on es fa la compra, es poden obtenir estalvis molt rellevants: uns 1.073 euros a l’any de mitjana (més de 3.500 euros a algunes ciutats).

Últimes notícies

Rehabilitar un os triat per a l’alliberament marca després com es comporta al bosc

Un estudi amb ossos orfes rehabilitats en sis països europeus mostra que el tipus de rehabilitació influïx en com es mouen i en la seua actitud davant espais humanitzats quan tornen a la natura.

El Nou Mestalla entra en una fase clau amb l’itzat de la coberta

El Nou Mestalla ha iniciat l’itzat coordinat de l’estructura principal de la futura coberta, una maniobra complexa amb tecnologia d’elevació sincronitzada que marcarà la configuració definitiva de l’estadi.

Tres dels cinc detinguts per tràfic de droga a gran escala ingressen en presó

La Policia Nacional ha desarticulat un grup criminal que distribuïa cocaïna i haixix des del camp de Gibraltar i ha detingut cinc persones, tres ja en presó provisional.

Consternació a Alzira per la mort d’una xiqueta de 11 anys en caure-li un pilar a casa

Una xiqueta de 11 anys ha mort a Alzira en caure-li un pilar en una vivenda de la Vall de la Casella. El seu germà de 9 anys continua ingressat a l’Hospital La Fe amb diversos traumatismes.

Catorze detinguts a Torrevieja per una xarxa de venda de droga

La Guàrdia Civil ha desarticulat a Torrevieja una organització dedicada a la venda i distribució de droga, amb catorze detinguts i quatre domicilis escorcollats.

El Consell aprovarà la pròxima setmana la pujada salarial del professorat públic

El Consell té previst donar llum verda en el pròxim ple a la primera pujada salarial pactada amb ANPE i CSIF per al professorat de l’educació pública no universitària. El president Juanfran Pérez Llorca ha remarcat a Polop que el Govern valencià complix així els compromisos adquirits.

El PSPV-PSOE reclama disculpes a Mompó per dir-li a Morant ‘lameculos de Sánchez’

El PSPV-PSOE ha demanat a Vicent Mompó, president de la Diputació de València, que es disculpe per haver qualificat Diana Morant de ‘lameculos de Sánchez’ en un missatge en xarxes socials, unes paraules que els socialistes consideren masclistes i agressives.

Mompó carrega contra Morant i la titla de lameculos de Sánchez per la gestió de la DANA

Vicent Mompó ha atacat durament Diana Morant en xarxes socials i l'ha anomenada lameculos de Sánchez després que ella criticara la gestió de la Diputació de València durant la DANA de 2024.