El preu de l’energia afecta l’encariment dels aliments

Com no podia ser d’una altra manera, les progressives pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants se segueixen traduint en un significatiu increment de l’IPC des de començament d’aquest any 2021, especialment a les partides de transport (10,8%) i d’habitatge (18,1%), tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística a les dades desagregades de l’octubre.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que les pujades enormes del cost de l’energia estan afectant també el cost dels hotels, cafés i restaurants: de gener a agost el seu IPC s’ha incrementat un 2,5%; i, més preocupant, al cost dels productes alimentaris: des del gener del 2021, l’IPC dels aliments i les begudes no alcohòliques s’ha incrementat un 3% (amb una pujada de l’1,3% el darrer mes).

En concret, diversos aliments de primera necessitat ja han patit importants pujades de preus des de començament d’any, com la fruita fresca (13,6%), els ous (4,5%), la carn d’au (un 2, 9%), la llet (2,8%) i els llegums i hortalisses fresques (2,8%).

De fet, només tres productes no han apujat els preus a l’octubre: les creïlles, la carn de porc i els productes lactis. Però el pitjor, segons OCU, és que els índexs continuaran apujant mentre el preu de l’energia es mantinga alt.

OCU adverteix que aquestes pujades no han afectat de la mateixa manera totes les regions. Entre les que més han patit l’increment de preus destaquen Castella-la Manxa (6,1%), Extremadura (5,9%), Aragó (5,6%) i Castella i Lleó (5,6%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a les Canàries (4,2%) i Catalunya (4,5%).

Ara, més que mai, OCU recomana adquirir productes de temporada i prioritzar els supermercats més barats. Escollint bé el lloc on es fa la compra, es poden obtenir estalvis molt rellevants: uns 1.073 euros a l’any de mitjana (més de 3.500 euros a algunes ciutats).

Últimes notícies

El juliol deixa 234 morts atribuïbles a la calor en la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 2.036 morts atribuïbles a les altes temperatures en Espanya durant juliol, 234 d’elles en la Comunitat Valenciana. La quarta onada de calor ha sigut especialment letal, encara que les temperatures han començat a baixar.

Remuntada del Levante davant l’Albacete en el primer amistós sense Carlos Espí

El Levante ha capgirat un 0-1 inicial i ha vençut l’Albacete per 2-1 en el primer amistós després de la marxa de Carlos Espí, amb gols de Roger Brugué i Etta Eyong a Buñol.

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.

Arresten a Algorfa un fugitiu britànic buscat per tràfic de drogues i armes

La Policia Nacional ha detingut a Algorfa un ciutadà britànic de 27 anys, considerat objectiu criminal prioritari al seu país, reclamat per tràfic de drogues i ús d'armes de foc contra persones.

Els bombers contenen sense mitjans aeris el gran incendi de la Vall d’Uixó

Els bombers han refrescat tota la nit la zona cremada en l’incendi de la Vall d'Uixó, estabilitzat des de la vesprada d’ahir, amb 9.568 hectàrees afectades i sense mitjans aeris incorporats este dissabte.

Una start-up d’Elx crea una IA que automatitza la comunicació amb pacients en clíniques

Healthmate, una empresa d’Elx, ha creat una intel·ligència artificial que automatitza cites, recordatoris i gestions amb pacients en clíniques, fet que reduïx costos i millora l’atenció. La ferramenta ja treballa amb 100 clíniques d’Espanya i ha gestionat 800.000 missatges de 30.000 pacients.

Una IA permet a les clíniques automatitzar cites i recordatoris amb pacients

La startup il·licitana Healthmate ha creat una intel·ligència artificial que gestiona de forma automàtica cites, recordatoris i comunicacions amb pacients, ja operativa en un centenar de clíniques espanyoles.
FILMOTECA D'ESTIU