22.5 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

El preu de l’energia afecta l’encariment dels aliments

Com no podia ser d’una altra manera, les progressives pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants se segueixen traduint en un significatiu increment de l’IPC des de començament d’aquest any 2021, especialment a les partides de transport (10,8%) i d’habitatge (18,1%), tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística a les dades desagregades de l’octubre.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que les pujades enormes del cost de l’energia estan afectant també el cost dels hotels, cafés i restaurants: de gener a agost el seu IPC s’ha incrementat un 2,5%; i, més preocupant, al cost dels productes alimentaris: des del gener del 2021, l’IPC dels aliments i les begudes no alcohòliques s’ha incrementat un 3% (amb una pujada de l’1,3% el darrer mes).

En concret, diversos aliments de primera necessitat ja han patit importants pujades de preus des de començament d’any, com la fruita fresca (13,6%), els ous (4,5%), la carn d’au (un 2, 9%), la llet (2,8%) i els llegums i hortalisses fresques (2,8%).

De fet, només tres productes no han apujat els preus a l’octubre: les creïlles, la carn de porc i els productes lactis. Però el pitjor, segons OCU, és que els índexs continuaran apujant mentre el preu de l’energia es mantinga alt.

OCU adverteix que aquestes pujades no han afectat de la mateixa manera totes les regions. Entre les que més han patit l’increment de preus destaquen Castella-la Manxa (6,1%), Extremadura (5,9%), Aragó (5,6%) i Castella i Lleó (5,6%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a les Canàries (4,2%) i Catalunya (4,5%).

Ara, més que mai, OCU recomana adquirir productes de temporada i prioritzar els supermercats més barats. Escollint bé el lloc on es fa la compra, es poden obtenir estalvis molt rellevants: uns 1.073 euros a l’any de mitjana (més de 3.500 euros a algunes ciutats).

Últimes notícies

Marcelino complirà 200 partits en Primera amb el Vila-real davant un Getafe on no perd des de 2017

El Vila-real visita al Getafe amb Marcelino a un partit d'aconseguir els 200 en Primera amb el club. L'equip no perd en el Coliseum en Lliga des de 2017.

El PP atribuïx a Miguel Polo la responsabilitat política per les morts del barranc de Poio

El PP ha responsabilitzat políticament a Miguel Polo per les morts del barranc de Poio en la comissió d'investigació de la DANA al Senat. Polo ha replicat que la CHJ va facilitar tota la informació i ha assenyalat a la direcció del Cecopi.

Compromís plena València de cartells i acusa a Catalá del calvari del transport

Compromís ha llançat una campanya de cartells amb QR per a denunciar la deterioració del transport públic a València i acusa a Catalá. La formació denuncia un veto en Metrovalencia i alerta de costos per la ZBE no implantada.

L’Elx tanca la jornada 23 en la seua pitjor posició del curs: 15é

L'Elx ha tancat la jornada 23 en la quinzena plaça, la seua pitjor posició de la temporada, després de la derrota del dissabte. El marge sobre el descens s'ha estret.

Els davanters del Llevant, en sequera: només un gol en els últims dotze partits

Només Carlos Espí ha marcat per la davantera del Llevant en els últims dotze partits de Lliga; la resta de punts va arribar des de la segona línia i la defensa. Amb Luís Castro, Iván Romero va ser titular sense encert i Etta Eyong va perdre temps per la Copa Àfrica; així i tot l'equip suma 26 gols.

Un home es refugia en un traster després de ser acoltellat per la seua parella a València

La Policia Nacional va localitzar en Patraix a un home ferit per arma blanca ocult en un traster i va detindre a la seua parella després de seguir una reguera de sang en la vivenda.

Desarticulat un grup itinerant per robatoris en salons de joc d’Alacant i Múrcia

La Policia Nacional ha desarticulat un grup criminal itinerant que ha assaltat salons de joc a Múrcia i Alacant amb la tècnica 'stacker'. Quatre persones han sigut detingudes i la investigació ha quedat oberta per a altres fets similars.

Alacant frega el 10% de la construcció i rehabilitació de vivendes a Espanya

Alacant va concentrar el 9,2% dels visats d'obra nova i rehabilitació residencial en 2025, amb focus a Torrevieja, Elx, Sant Joan d'Alacant i la capital. L'impuls es va recolzar en obra nova i en una forta pujada de la rehabilitació de vivenda.