El preu de l’energia afecta l’encariment dels aliments

Com no podia ser d’una altra manera, les progressives pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants se segueixen traduint en un significatiu increment de l’IPC des de començament d’aquest any 2021, especialment a les partides de transport (10,8%) i d’habitatge (18,1%), tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística a les dades desagregades de l’octubre.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que les pujades enormes del cost de l’energia estan afectant també el cost dels hotels, cafés i restaurants: de gener a agost el seu IPC s’ha incrementat un 2,5%; i, més preocupant, al cost dels productes alimentaris: des del gener del 2021, l’IPC dels aliments i les begudes no alcohòliques s’ha incrementat un 3% (amb una pujada de l’1,3% el darrer mes).

En concret, diversos aliments de primera necessitat ja han patit importants pujades de preus des de començament d’any, com la fruita fresca (13,6%), els ous (4,5%), la carn d’au (un 2, 9%), la llet (2,8%) i els llegums i hortalisses fresques (2,8%).

De fet, només tres productes no han apujat els preus a l’octubre: les creïlles, la carn de porc i els productes lactis. Però el pitjor, segons OCU, és que els índexs continuaran apujant mentre el preu de l’energia es mantinga alt.

OCU adverteix que aquestes pujades no han afectat de la mateixa manera totes les regions. Entre les que més han patit l’increment de preus destaquen Castella-la Manxa (6,1%), Extremadura (5,9%), Aragó (5,6%) i Castella i Lleó (5,6%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a les Canàries (4,2%) i Catalunya (4,5%).

Ara, més que mai, OCU recomana adquirir productes de temporada i prioritzar els supermercats més barats. Escollint bé el lloc on es fa la compra, es poden obtenir estalvis molt rellevants: uns 1.073 euros a l’any de mitjana (més de 3.500 euros a algunes ciutats).

Últimes notícies

Chelva i Utiel freguen els 40 graus en una nova jornada de calor extrema

Les màximes han arribat hui fins als 39,8 graus en municipis de linterior de la província de València, en una jornada amb avís taronja dAemet per calor extrema. Ademuz ha tornat a batre el seu rècord de temperatura més alta en un mes de setembre.

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.