Mor el torero Miguel Báez ‘Litri’ als 91 anys

El destre Miguel Báez Espuny, ‘Litri’ pare, una de les grans figures del toreig en la dècada dels cinquanta, ha mort a Madrid.

Havia complit els 91, però portava ja diversos anys retirat pràcticament de la vida social a causa de la malaltia que patia. De fet, dissabte passat no va poder assistir a la boda a Sevilla del seu fill Miguel amb Casilda Ybarra, en un enllaç celebrat davant 250 convidats en la finca familiar de la localitat de Sanlúcar la Mayor.

En la nit d’aquest dimecres, les seues restes mortals eren vetlats en el tanatori madrileny de San Isidro. Fins al mateix es van acostar familiars, amics i professionals del bou, compungits pel trist desenllaç, que s’ha produït a penes quatre dies després que el seu únic fill home tornara a contraure matrimoni després de separar-se de la seua primera esposa, Adriana Carolina Herrera, per a casar-se amb la qual era la seua parella des de feia dos anys, Casilda Ybarra de Fontcuberta, un festeig que sempre van portar amb la màxima discreció.

Litri ha sigut el nom d’una il·lustre dinastia taurina, marcada sempre pel segell del valor i que és clau en la història taurina de Huelva. El primer Litri, Miguel Báez (1862-1932), fill de torero, va prendre l’alternativa en 1893 i va patir greus banyades. El seu fill Manuel (1905-1926) va ser ferit de mort, a Màlaga, pel bou extremeny, de Guadalest.

Encara que havia nascut a Gandia, on s’havia traslladat el seu pare, se l’ha considerat el màxim estendard de la tauromàquia de Huelva. (També en terres valencianes li van tindre com a propi).

Va debutar amb cavalls en 1947, al costat d’un altre destre de Huelva, Juan Posada. En 1949, la parella formada pels novillers Julio Aparicio i Litri va obtindre èxits irresistibles en tota Espanya, arribant a ser el centre dels cartells de moltes importants Fires.

El contrapunt d’estils dels dos resultava evident i la seua rivalitat, molt atractiva. El madrileny Aparicio era un destre científic, dominador, que a vegades queia en l’apatia, però també reaccionava amb arrancades de punt d’honor; va ser, des del començament, un ‘jove mestre’, com a Marcial Lalanda.

 Miguel Báez, en canvi, era el prototip del valor més pur, natural i autèntic que cal imaginar. En aqueixa temporada, va torejar ni més ni menys que cent catorze vesprades.

Els dos van prendre junts l’alternativa a València, el 12 d’octubre de 1950, de mans de Cagancho. Compte la història que el problema es va plantejar en coincidir les dos alternatives: quin dels dos destres la prendria abans, adquirint la primacia en l’antiguitat.

L’enorme popularitat del Litri va provocar que es rodara, amb ell com a protagonista, la pel·lícula ‘El Litri y su sombra’ (1959), dirigida per Rafael Gil, que unia una trama novel·lesca a la realitat tràgica de la història de la dinastia. Fent de si mateix, Miguel salvava la papereta. Li acompanyaven Ismael Merlo, Katia Loritz i Pilar Cansino (ni més ni menys que una germana de Rita Hayworth).

Últimes notícies

Veïns del Marítim organitzen un sopar a la fresca per plantar cara a la massificació turística

Associacions veïnals dels barris marítims de València convoquen un sopar a la fresca multitudinari per denunciar la mercantilització dels espais públics i reivindicar que la platja i els barris continuen sent dels veïns.

Bernabé acusa Feijóo de traure rèdit polític de la crisi migratòria de Ceuta

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, acusa Alberto Núñez Feijóo de voler traure rèdit polític de la crisi migratòria de Ceuta, igual que amb la DANA que va afectar la província de València. Bernabé reclama lleialtat institucional i que es deixen de costat les estratègies partidistes davant situacions catastròfiques.

Catalá crida a defensar la sobirania nacional després dels altercats de Ceuta

María José Catalá ha reclamat defensar la sobirania nacional i la integritat territorial arran dels altercats d este estiu a Ceuta i ha confirmat que participarà en la concentració convocada a València. La dirigeix especialment als ceutins residents en la ciutat, que considera que han de ser els protagonistes.

La base Alinghi es transforma en el nou centre de Marina d’Empreses per a mil emprenedors

La Marina de València estrena el renovat edifici Alinghi com a nou centre de Marina d’Empreses, amb 7.600 metres quadrats i capacitat per a 1.000 persones, finançat amb 25 milions d’euros del patrimoni de Juan Roig.

Cada volta hi ha més famílies de Casa Caridad vivint en habitacions de lloguer

Quatre de cada deu famílies que han demanat plaça per al curs 2026-2027 a les escoles infantils de Casa Caridad viuen en habitacions llogades, quasi el doble que en el procés anterior. L’informe també alerta de la falta de xarxa familiar, l’atur femení i la precarietat laboral i residencial.

Maria Àngels Francés prendrà possessió com a presidenta de l’AVL este dijous al Palau

Maria Àngels Francés prendrà possessió este dijous com a nova presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en un acte solemne al Palau de la Generalitat presidit per Juanfran Pérez Llorca.

Alerta groga per fortes pluges i tempestes a l’interior nord de Castelló este dimecres

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat l’alerta groga per pluges intenses i tempestes amb possible granissat este dimecres a l’interior nord de Castelló, on es poden acumular fins a 20 litres per metre quadrat en una hora.

Ford Almussafes reprén la producció amb més calma gràcies a l’aliança amb Geely

La planta de Ford a Almussafes ha tornat hui a produir vehicles després de les vacacions d’agost, amb un ambient de més tranquil·litat per l’aliança estratègica amb Geely i la reactivació de la negociació de l’Acord per l’Electrificació 2030.