Mor el torero Miguel Báez ‘Litri’ als 91 anys

El destre Miguel Báez Espuny, ‘Litri’ pare, una de les grans figures del toreig en la dècada dels cinquanta, ha mort a Madrid.

Havia complit els 91, però portava ja diversos anys retirat pràcticament de la vida social a causa de la malaltia que patia. De fet, dissabte passat no va poder assistir a la boda a Sevilla del seu fill Miguel amb Casilda Ybarra, en un enllaç celebrat davant 250 convidats en la finca familiar de la localitat de Sanlúcar la Mayor.

En la nit d’aquest dimecres, les seues restes mortals eren vetlats en el tanatori madrileny de San Isidro. Fins al mateix es van acostar familiars, amics i professionals del bou, compungits pel trist desenllaç, que s’ha produït a penes quatre dies després que el seu únic fill home tornara a contraure matrimoni després de separar-se de la seua primera esposa, Adriana Carolina Herrera, per a casar-se amb la qual era la seua parella des de feia dos anys, Casilda Ybarra de Fontcuberta, un festeig que sempre van portar amb la màxima discreció.

Litri ha sigut el nom d’una il·lustre dinastia taurina, marcada sempre pel segell del valor i que és clau en la història taurina de Huelva. El primer Litri, Miguel Báez (1862-1932), fill de torero, va prendre l’alternativa en 1893 i va patir greus banyades. El seu fill Manuel (1905-1926) va ser ferit de mort, a Màlaga, pel bou extremeny, de Guadalest.

Encara que havia nascut a Gandia, on s’havia traslladat el seu pare, se l’ha considerat el màxim estendard de la tauromàquia de Huelva. (També en terres valencianes li van tindre com a propi).

Va debutar amb cavalls en 1947, al costat d’un altre destre de Huelva, Juan Posada. En 1949, la parella formada pels novillers Julio Aparicio i Litri va obtindre èxits irresistibles en tota Espanya, arribant a ser el centre dels cartells de moltes importants Fires.

El contrapunt d’estils dels dos resultava evident i la seua rivalitat, molt atractiva. El madrileny Aparicio era un destre científic, dominador, que a vegades queia en l’apatia, però també reaccionava amb arrancades de punt d’honor; va ser, des del començament, un ‘jove mestre’, com a Marcial Lalanda.

 Miguel Báez, en canvi, era el prototip del valor més pur, natural i autèntic que cal imaginar. En aqueixa temporada, va torejar ni més ni menys que cent catorze vesprades.

Els dos van prendre junts l’alternativa a València, el 12 d’octubre de 1950, de mans de Cagancho. Compte la història que el problema es va plantejar en coincidir les dos alternatives: quin dels dos destres la prendria abans, adquirint la primacia en l’antiguitat.

L’enorme popularitat del Litri va provocar que es rodara, amb ell com a protagonista, la pel·lícula ‘El Litri y su sombra’ (1959), dirigida per Rafael Gil, que unia una trama novel·lesca a la realitat tràgica de la història de la dinastia. Fent de si mateix, Miguel salvava la papereta. Li acompanyaven Ismael Merlo, Katia Loritz i Pilar Cansino (ni més ni menys que una germana de Rita Hayworth).

Últimes notícies

Axel Werner renova amb l’Elx fins a 2028 i se’n va cedit a Rosario Central

El porter argentí Axel Werner ha renovat amb l’Elx fins a juny de 2028 i jugarà cedit la pròxima temporada en Rosario Central, on ja ha militat anteriorment.

Mor un home ofegat al riu Xúquer mentre es banyava a Sumacàrcer

Els Bombers del Consorci Provincial de València han localitzat sense vida un home que havia desaparegut mentre es banyava al riu Xúquer, al terme de Sumacàrcer. La víctima és el segon mort en pocs dies en este municipi mentre es banyava al mateix riu.

Localitzen sense vida l’home de 66 anys amb demència desaparegut a Aldaia

Els Bombers del Consorci Provincial de València han trobat mort l’home de 66 anys amb demència que havia desaparegut divendres a Aldaia, després d’un ampli dispositiu de recerca en zones agrícoles.

Pols en suspensió i nits molt càlides a València per l’oratge de nord-est

El vent de nord-est ha deixat este diumenge mínimes molt altes a la Marina Baixa, núvols baixos a València i nord d’Alacant i menys visibilitat per pols en suspensió. Este dilluns hi haurà avís groc a l’interior de València per màximes de fins a 38 graus.

El foc de Lucena del Cid queda controlat i la Generalitat activa mitjans a Cabanes

L’incendi forestal declarat divendres a Lucena del Cid (Castelló) ha quedat controlat i en Fase 3 del PEIF, mentres Emergències ha mobilitzat mitjans aeris i terrestres per un altre foc de vegetació a Cabanes.

L’Operació Pas de l’Estret supera els 450.000 passatgers amb xifres molt semblants a les de 2025

L’Operació Pas de l’Estret ha registrat 458.150 passatgers i 115.002 vehicles des del 15 de juny, amb un lleuger descens respecte a les mateixes dates de 2025 però amb una fluïdesa general en ports i frontera.

Jorge Rodríguez alerta que el municipalisme ‘ha deixat de fer gràcia i comença a fer por’ als grans partits

El secretari general d'Ens Uneix, Jorge Rodríguez, assegura que el municipalisme guanya força a la Comunitat Valenciana i ja ‘comença a fer por’ als partits tradicionals, amb més de 60 alcaldies sota l’òrbita d’Unión Municipalista.

Reb alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El veí de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro d’este diumenge ha rebut l’alta, mentres continuen ingressats diversos corredors, entre ells un alacantí en Medicina Intensiva.