19.7 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

Un nou coronavirus de gossos a humans

Amb l’objectiu de prevenir una futura catàstrofe després de patir esta pandèmia un professor de la Universitat estatunidenca Duke Gregory Gray li va indicar a un dels seus estudiants que desenvolupés una prova capaç de detectar totes les espècies de coronavirus.

Veient com e virus es propagava per tot el món arreu va arribar esta petició.

Investigant es van emportar una sorpresa i és que van descobrir a Malasia un coronavirus que semblava haver saltat de gossos a humans. La troballa va ser aconseguida després d’analitzar hisops nasals de 301 persones en Sarawak, la majoria en nens ingressats entre 2017 i 2018 amb pneumònia.

En vuit d’estos pacients, es van detectar rastres d’ARN d’un virus d’esta mena d’origen caní. Així ho va publicar la revista ‘Clinical Infectious Disease‘.

Van seguir investigant per poder confirmar el descobriment, i ahí van detectar el virus en dos dels pacients. No obstant això, van veure una mescla que estava combinada de coronavirus caní i felí.

Esta és la primera vegada que es registrava una recombinació de coronavirus amb origen en gossos i gats en pacients amb pneumònia. A més, indiquen que este coronavirus comparteix diverses característiques genètiques amb la pandèmia del coronavirus.

Encara i tot això i per molt que se vulga investigar, els propis investigadors indiquen que l’estudi té una sèrie de limitacions. També reconeixen que el coronavirus detectat podria trobar-se en les vies respiratòries dels pacients sense ser la causa de la malaltia.

Cal fer un estudi més gran

A més, alerten d’una capacitat d’evolucionar ràpidament a través de “freqüents esdeveniments de recombinació i induir una malaltia de gravetat variable”.

 

Malasia

Malasia és un país del Sud-est Asiàtic la història del qual ha estat fortament determinada per la seua posició geogràfica estratègica que ho va convertir en un punt de convergència d’influències comercials i internacionals. Per l’oest l’Índia hindú, el mig orient islàmic i l’Europa cristiana, mentre que la Xina i el Japó pel nord-est van ser importants influències que van arribar de la mà de les rutes comercials que travessaven la regió. La història malaia es troba també entrellaçada amb la dels seus veïns, Indonèsia, Singapur, Filipines, Brunei i Tailàndia. Estes influències producte del comerç i de cultures exògenes van aportar una gran riquesa i diversitat a Malàisia, encara que també van ser vectors de dominació i colonialisme.

La història de Malasia està marcada per successives onades d’influència forana, seguides per la independència dels poders colonials que obté a mitjan segle XX. Les cultures hindú i budista importades des de l’Índia van dominar la història primerenca de Malasia. Estes cultures van aconseguir la seua cúspide en la civilització Srivijaya de Sumatra, la influència de la qual es va estendre per tota Sumatra, Java, i la península malaia i gran part de Borneo entre els segles VII al XIV.

Si bé els musulmans van passar per Malasia, ja en el segle X, no va ser fins als segles XIV i XV que l’islam s’assentesca en la península malaia. L’adopció de l’Islam cap al segle XV es reflecteix en l’augment del nombre de sultanats, el més important dels quals va ser el Sultanat de Malacca. La cultura islàmica no sols va tenir una profunda influència al poble malai, sinó que també va ser influïda per ell.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La pólvora i la música tornen a València en la Crida que obri les Falles 2026

La Crida marcarà l'inici oficial de les Falles 2026 amb milers de fallers davant les Torres de Serrans. La jornada inclou despertà, bandes i la primera mascletà.

Catalá demana canvis en el Codi Tècnic de l’Edificació per a evitar incendis com el de Campanar

Catalá ha reclamat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat després de l'incendi de Campanar. València ha activat una fitxa per a bombers i bonifica el 95% del ICIO, amb 68 sol·licituds en tràmit.

Kipngeno i Hariso dominen la Marató bp Castelló amb victòries en solitari

Els kenians Leonard Kipngeno i Keleitu Kayamo Hariso es van imposar amb autoritat en la Marató bp Castelló. Cap va batre el rècord, però van firmar àmplies victòries.

Pérez Llorca subratlla l’hospitalitat com a nexe entre valencians i andalusos

Pérez Llorca ha reivindicat l'hospitalitat, l'enteniment i l'alegria com a trets compartits per valencians i andalusos. Ho ha fet a Burjassot, en l'acte del Dia d'Andalusia organitzat per FECACV, que enguany ret homenatge a Huelva.

Catalá demana revisar el Codi Tècnic per a evitar incendis com el de Campanar

L'alcaldessa de València ha demanat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat i evitar materials que agreugen incendis. Ha detallat mesures locals i ajudes fiscals ja en marxa i l'avanç en 68 sol·licituds.

Cepeda va assegurar que l’Elx està capacitat i apunta a l’Espanyol per a frenar la mala ratxa

El xilé va defendre que l'equip està preparat per a revertir la mala dinàmica i va demanar passar pàgina després de la derrota a Bilbao. Va assenyalar el dol a casa davant l'Espanyol com a opció immediata per a sumar i allunyar el descens.

Harbert Kibet firma la millor marca mundial de 2026 en el 10K de Castelló; Schrub i Keith, rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any. Yann Schrub (26:43) i Megan Keith (30:07) van batre els rècords d'Europa. Caroline Makandi va guanyar en dones amb 29:34.

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.