Ómicron pot ser el principi de la fi de la pandèmia: així conviurem amb el virus

 

El 2 de novembre, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) alertava de la presència d’una nova variant i batejada posteriorment com Ómicron. És la cinquena versió del virus SARS-CoV-2, i la societat i l’economia van tornar a sacsejar-se de nou.

El comportament d’Ómicron fa que alguns experts defensen que aquesta variant marcarà un abans i un després en la pandèmia. Probablement l’any que ve continuem vivint noves ones però anirem a un escenari centrat en la vacunació i, cada vegada, amb menys mesures i restriccions.

 

Brots ràpids

 

Sud-àfrica informava de brots aïllats que tenien una característica nova: una ràpida i elevada incidència.
Les mutacions d’Ómicron disminueixen alguna cosa l’eficàcia de les vacunes actuals, però aquestes continuen fent el seu treball.

En tot just 4 setmanes des de la seua primera caracterització a Sud-àfrica s’ha fet predominant, a més de Sud-àfrica, al Regne Unit. A Espanya, Ómicron és hui responsable del 50% dels contagis a Madrid i Barcelona, i es convertirà en dominant en escassos dies o setmanes en tot el país.

Alemanya encara resisteix a Ómicron, però al gener ja compten les seues autoritats sanitàries amb una explosió de contagis pel fet que serà també la predominant. Entrem en 2022 en l’era d’Ómicron en el món.

La raó per la qual una variant predomina sobre unes altres, segons els experts, són els factors ambientals, probablement. Alfa es dissemine per Europa però mai per Sud-àfrica. Sud-àfrica va patir un brot de beta a la fi de 2020, però no va arribar a ser el cep predominant. Delta va ser detectada a l’Índia per primera vegada i es va convertir en la causant de noves ones a tot el món, fins hui.

Fa a penes quatre setmanes ens preguntàvem si Ómicron seria capaç de desplaçar a Delta, i ara ja sabem que ha fet un tomb a la pandèmia, incrementant els contagis fins a nivells mai vistos, i disminuint la seua gravetat.

 

Ómicron: més diferent que cap altra

 

Ómicron és la variant més diferent fins ara. Entra millor en les cèl·lules eucariotes i evita els anticossos amb més eficàcia que els seus parents pròxims, com a Delta. Però un 97% del seu genoma és el de la variant original de Wuhan, i les Cèl·lules T de les persones són eficaces en el seu defensa, diuen els experts.

 

«Jugar-nos-ho tot a les vacunes seria un gravíssim error»

 

Les persones completament vacunades i amb dosis de reforç estan en disposició d’afrontar millor la seua defensa. Entrar millor en les cèl·lules i evitar alguna cosa més els anticossos és la combinació que està fent disparar els contagis en el món. I ens ha recordat que el SARS-CoV-2 no s’anirà sense presentar batalla, abans de convertir-se en una mica més que un refredat.

Els estudis posats en marxa confirmen que la nova variant ha seguit el camí predit pels epidemiòlegs: la idea és que la COVID-19 es convertirà en una malaltia endèmica en el món occidental.

Per a això seria similar al refredat, causat per un Rinovirus, uns símptomes en la seua majoria autolimitats que poden incloure febrícula i mal de cap que en 2 o 3 dies es resol.

«No podem jugar-nos-ho a tot a les vacunes perquè seria un gravíssim error. L’estratègia de jugar-li-ho tot a la vacunes no sembla la més encertada perquè les persones amb segones i terceres dosis no són 100% immunes», apunta Alfredo Corell, Catedràtic d’immunologia de la Universitat de Valladolid.

No obstant això, l’avanç d’aquesta nova variant podrà marcar un abans i un després en la nostra manera de viure en pandèmia. «El virus en si no desapareixerà. Probablement, passa a tindre un patró de transmissió sota causant brots ocasionals entre les poblacions menys vacunades. Esperem que això siga el pas final», indica Mike Ryan, Director Executiu d’Emergències de l’OMS.

 

Col·lapse de l’atenció primària

 

Davant un escenari de molts contagis lleus, l’Atenció Primària i les farmàcies s’omplin de persones que volen un diagnòstic.

Ómicron ens recorda que a casa es pot estar i aïllar-se, i llevat que els símptomes siguen severs, és millor estar confinat.

Com afectarà l’activitat de les empreses és una preocupació. França tem un col·lapse de serveis essencials per a gener de 2022, i les baixes es multipliquen cada dia, batent nous rècords de contagis diaris en tots els països.

La realitat és que s’estan observant símptomes lleus, encara que continuen les hospitalitzacions per l’elevat número, però també les altes hospitalàries són més ràpides i no hi ha col·lapse per ocupació de llits. En les UCIs d’algunes Comunitats Autonomes. Sí que hi ha preocupació, i ja superen un terç dels llits de vigilància intensiva.

La probabilitat de pneumònia bilateral, freqüent en la COVID-19 causada per Delta que ingressen en hospital, és molt infreqüent amb Ómicron.

Amb tot, molts contagis significa més persones en risc d’hospitalització i mort. I encara que ho desitgem, Ómicron encara no causa una COVID-19 similar a un refredat comú de manera general.

 

Mesures per a la fi de la pandèmia: formatge gruyère

 

Com han assegurat els experts, les mesures eficaces contra la COVID-19 són com un formatge gruyère.  L’“estratègia del formatge suís” explica que cada forat és espai lliure per al contagi i per a impedir el mateix cal treballar en totes les capes; si una mesura falla pot resultar eficaç altra.

Màscares, distància, higiene, espais tancats, vacunació, reforç amb noves dosis…i volta a començar. L’estratègia “Do-it-all” (“fer-ho tot”) està sent impulsada per diferents grups d’epidemiòlegs i recomanada per l’OMS.

Si se segueix amb aqueixa estratègia de manera completa, estaríem en disposició d’acabar amb la pandèmia en 2022, deixant-la com un procés respiratori infecciós comú a altres virus.

En aquest final desitjat podria ser un accelerador una nova vacuna per a mediats de 2022 amb major eficàcia sobre la variant predominant, i que Ómicron es quede una llarga temporada fins a ser acorralat. Això sí, Delta va començar a detectar-se a la fi de 2020 a l’Índia, per la qual cosa hauríem d’estar lliures d’una nova VOC dominant durant un any, almenys.

En aquest temps podrien les noves vacunes eficaces arraconar al virus. Encara que Ómicron ha tornat a sorprendre l’ésser humà, potser en 2022 podem sorprendre nosaltres al SARS-CoV-2. Un desig per a 2022 i tot un regal de Reis Mags.

Últimes notícies

Mazzolari diu que només va saber pel telenotícies que s’havia convocat el Cecopi

La diputada de Carreteres Reme Mazzolari ha declarat que va saber de la convocatòria del Cecopi per les notícies i nega haver parlat aquell dia amb l’exalcaldessa de Chiva, amb qui només va intercanviar missatges i àudios per Whatsapp.

La inversió de 36 milions en Hinojosa reforça l’ocupació i la indústria sostenible a l’Alqueria d’Asnar

La planta Hinojosa Paper Alqueria, a l’Alqueria d’Asnar, rep una inversió de més de 36 milions per augmentar un 20 % la producció de paper reciclat, impulsar l’ocupació local i avançar en descarbonització, en un context en què la Generalitat defensa una menor pressió fiscal i menys burocràcia per atraure empreses.

L’únic conductor detingut per l’accident mortal de Benicàssim queda en llibertat amb mesures cautelars

La jutgessa ha deixat en llibertat provisional, amb mesures cautelars estrictes, el jove de 19 anys detingut per l'accident de trànsit de Benicàssim, on van morir quatre persones i sis més van resultar ferides greus.

Més de 150 vivendes de lloguer assequible alleujaran el problema d’habitatge a l’Alfàs del Pi

La Generalitat ha anunciat la construcció de més de 150 vivendes de protecció pública de lloguer assequible a l’Alfàs del Pi, en una parcel·la municipal de més de 5.000 metres quadrats inclosa en el Pla Vive Comunitat Valenciana.

La nova doble via entre La Encina i l’Alcúdia de Crespins avança amb una inversió de 17,8 milions

Transportes ha autoritzat licitar per 17,8 milions les obres de duplicació de via entre La Encina i l’Alcúdia de Crespins, clau per al Corredor Mediterrani i per reforçar la connexió ferroviaria entre València i Alacant.

L’últim Wimbledon de Roberto Bautista, al torneig on ha arribat més lluny

Roberto Bautista, tenista castellonenc de 38 anys, disputa des d’este dilluns el seu últim Wimbledon, escenari de les seues històriques semifinals de 2019. El duel de primera ronda davant el jove brasiler Joao Fonseca podria ser el seu últim partit al All England Club.

Alexis Peterson reforça el Valencia Basket per al pròxim curs en la Lliga Femenina

L exterior nord-americana amb passaport alemany Alexis Peterson, de 31 anys, s incorpora al Valencia Basket per a la pròxima temporada i disputarà l Eurolliga sense clàusula de fuga a la WNBA.

Els veïns exigixen més concrecions al ministre Puente sobre el Parc Central d’Alacant

Les associacions veïnals de l’entorn del futur Parc Central d’Alacant han demanat al ministre Óscar Puente més dades, obres prèvies i compromisos clars per recuperar la confiança després de 23 anys d’espera.