Ximo Puig: Demanarem que la mascareta no siga obligatòria a l’aire lliure

 

El president de la Generalitat ha avançat en una entrevista en exclusiva amb À Punt, amb motiu dels dos anys de la seua segona investidura com a cap del Consell, que demanarà al Consell interterritorial de salut que no siga obligatori l’ús de la mascareta en les platges i espais naturals a partir de juliol «com ja recomanen els experts».

Puig, no obstant això, s’ha mostrat prudent enfront de la idea de deixar de portar-la en les grans ciutats, “per un fet simbòlic, perquè el virus està ahí i fora i hem de manifestar clarament tots que estem encara combatent el virus i la imatge de la mascareta és fonamental”.

Amb la incidència acumulada més baixa d’Espanya, 40 casos per cada 100 mil habitants, i 216 contagis, el cap del Consell ha afirmat que l’actiu més important que té ara la Comunitat Valenciana de cara a l’estiu i el turisme és la situació epidemiològica, que la converteix en «un destí segur i que ofereix garanties d’estabilitat.»

L’objectiu del govern valencià no és en cap cas retrocedir en les mesures de confinament, sinó el contrari: a mesura que avance la vacunació, relaxar-les fins a arribar a una nova normalitat.

Tot i les imatges de botellots que s’han vist en el primer cap de setmana sense toc de queda, el cap del Consell ha afirmat que «no són la tònica general» sinó «situacions anecdòtiques», ja que els joves valencians «han fet un gran esforç».

Així mateix, Puig ha agraït als sectors més afectats el seu esforç i ha remarcat la necessitat d’avançar cap a la normalitat «prioritzant la salut» amb mesures que «han funcionat», amb la ratificació del TSJ de les decisions de l’obertura progressia de l’oci nocturn fins a les 2 de la matinada.

Ha assegurat que tots treballen «per un objectiu comú»: superar la pandèmia, recuperar l’economia i la salut emocional.

Calendari de vacunació adaptat a les vacances

 

Preguntat per la vacunació, que en aquests moments està prop del 50% de la població amb almenys una dosi, Puig ha dit que les cites s’adaptaran a les vacances dels ciutadans, com ja ha fet la Conselleria de Sanitat en vacunar vora 100.000 persones de fora.

Futur del segon pacte del Botànic: recuperació econòmica i social

 

Quan es compleixen dos anys des que va ser investit, Puig ha explicat que el Consell es reunirà a finals de juliol en Altea per a planificar el futur i impulsar la segona part de legislatura, que s’enfocarà en la recuperació econòmica, social i emocional de la Comunitat Valenciana.

Preguntat pels moments de desavinences amb la vicepresidenta del Consell i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, el president ha afirmat que «un govern de coalició és un govern on s’ha de gestionar la diversitat, on poden haver-hi desavinences com els pot haver-hi també en governs de majoria absoluta».

«No em sent en absolut identificat en la confrontació, en el fet de fer de tot un problema visceral, com passa en altres comunitats autònomes. Ací això no passa i això és molt bo per al futur de la Comunitat Valenciana», ha subratllat.

A favor dels indults i contra «l’odi partidista»

 

Preguntat per la manifestació celebrada a la plaça de Colon de Madrid contra els indults dels polítics catalans, el cap del Consell ha assegurat que els indults «no resoldran la qüestió catalana«, però considera que «poden ajudar a obrir vies de diàleg».

Puig ha rebutjat «l’odi partidista, el rancor i la venjança» i ha convidat els partits a buscar fórmules per a la integració de Catalunya dins de l’estat espanyol.

A més, el president de la Generalitat ha descartat la convocatòria extraordinària d’eleccions autonòmiques i ha afirmat que el govern de la Generalitat dels darrers sis anys és «el més estable de tot Espanya».

Condemna total al «terrorisme masclista»

 

Respecte al repunt de casos de violència de gènere, Puig s’ha mostrat contundent i ha condemnat «el terrorisme masclista«, que arriba a ser tan inhumà que fins i tot és capaç de matar els mateixos fills, referint-se a la violència vicària de les xiquetes de Tenerife.

«Això no ho fa un animal», això ho fa «una persona amb un grau enorme de maldat» ha assegurat, i ha assenyalat la cultura masclista que «inocula que els homes cometen aquests assassinats«.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.