Sanitat es planteja vacunar contra el coronavirus en el lloc de vacances

 

La Comissió de Sanitat Pública ha posat sobre la taula un nou debat, la possibilitat de vacunar-se en el lloc d’estiueig en comptes d’en l’autonomia de residència.

El director del Centre d’Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón, va obrir el dilluns la porta a rebre la segona dosi de la vacuna en una altra comunitat, però el Ministeri de Sanitat, a preguntes de ‘El País’, remet a l’estratègia nacional de vacunació, que preveu injectar la dosi en el lloc “on es troben residint” les persones.

Això és, on estan empadronats i tenen la seua targeta sanitària. No obstant això, un portaveu va afegir: “S’està treballant en un document de casos excepcionals concrets”. Però no va aclarir quins, ni com s’articularia un eventual canvi del lloc de vacunació.

Algunes comunitats, com Andalusia, Cantàbria o la Comunitat Valenciana, s’avenen a fer-ho, mentre que el País Basc no ho ha previst.

Els experts, per part seua, discrepen sobre la conveniència de la mesura: asseguren que pot complicar la logística de la campanya vacunal, encara que admeten que és viable.

Mancant directrius comunes sobre com i quan vacunar-se en altres comunitats, Sanitat assenyala que el document de casos excepcionals ha d’aprovar-se en la Comissió de Salut Pública, les autonomies comencen a moure fitxa.

La consellera de Sanitat de la Comunitat Valenciana, Ana Barceló, ha revelat que, en el seu cas, ja s’estan inoculant segones dosis a turistes procedents d’altres comunitats, prèvia tramitació de la targeta sanitària de desplaçat. Es tracta d’una gestió que fan molts estiuejants i, de fet, hi ha centres de salut que s’obrin només per a ells. Amb este document, se’ls inclou en el cens sanitari i els citen quan els toque vacunar-se.

Barceló ha demanat, no obstant això, que Sanitat establisca un criteri perquè existisca reciprocitat i ha exigit que es faça una adequació entre el número de dosi que es reben i les que s’injecten amb l’arribada d’estos desplaçats.

Precisament, el repartiment de dosi i la logística administrativa de la vacunació són dos dels elements que compliquen la proposta, segons els experts. En l’actualitat, les vacunes es distribueixen en funció de la població de referència, amb dades de l’Institut Nacional d’Estadística.

Fernando Simón ja va avançar el dilluns que existia l’opció de punxar-se la segona dosi en una altra comunitat autònoma, encara que seria apropiat en eixe cas fer els tràmits per a sol·licitar la targeta sanitària de desplaçat. Amb tot, va admetre, és més senzill canviar la cita i vacunar-se en el lloc de residència.

“La segona dosi té un temps mínim des de la primera dosi, però no passa res si es posa una mica després. Les comunitats donen un marge de flexibilitat per a adaptar la data i modificar la cita”, va dir.

Segons els experts consultats, encara que l’ideal és complir la fitxa tècnica, els estudis recullen que la segona dosi de Pfizer, per exemple, prevista als 21 dies de la primera, es podria administrar fins a 42 dies després de la primera punxada.

Últimes notícies

Carlos Espí fitxa pel Real Madrid fins 2031 després de brillar al Levante

El davanter valencià Carlos Espí deixa el Levante UD i firma pel Real Madrid per cinc temporades, fins al 30 de juny de 2031, després d’una irrupció destacada en l’elit.

Carlos Espí, màxim golejador granota, fitxa pel Real Madrid

El Levante UD ha tancat amb el Real Madrid el traspàs del davanter Carlos Espí, màxima venda d’un jugador de la seua pedrera. El punta valencià, de 20 anys, s’acomiada com a màxim golejador granota de l’última temporada.

1.800 veïns poden tornar a casa pel bon avanç de l’incendi de la Vall d’Uixó

La millora en l’evolució de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó ha permés el retorn de 1.800 persones a Alfondeguilla, Chóvar i Sueras, encara amb el foc sense estabilitzar i unes 5.200 persones desalojades.

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.
FILMOTECA D'ESTIU