Què fer si estàs treballant i confinen als teus fills o donen positiu en coronavirus?

Ómicron ha disparat la incidència de coronavirus a Espanya fins a fregar els 3.000 positius per cada 100.000 habitants en els últims 14 dies.

L’alta transmissibilitat d’aquesta nova variant de la COVID-19 ha incrementat les baixes laborals de tota la pandèmia fins als 5 milions de parts d’incapacitat, xifres difícilment assumibles tant per a les empreses com per a l’Atenció Primària que és qui les gestiona.

A tota la ressaca de contagis que estan deixant el Nadal se suma ara la volta a l’escola amb part de la comunitat escolar no vacunada d’aquí ve que molts pares aquests dies s’estiguen informant de les possibilitats que tenen si en els pròxims dies els seus fills es contagien de Sars-CoV-2.

Salut Pública va revisar recentment el protocol de quarantenes davant el nou context que està creant la variant ómicron i va acordar reduir el temps d’aïllament dels positius de 10 a 7 dies.

Per una altra costat va suprimir els confinaments dels contactes en els col·legis per a evitar tancar aules d’Infantil i Primària, enmig de l’ona més contagiosa de la pandèmia i mentre avança la vacunació infantil.

Els xiquets menors de 12 anys només hauran de guardar quarantena quan en una aula es notifiquen almenys 5 contagis o el 20% de la classe estiga afectada. Cal recordar a més, que parteix d’aquesta franja d’edat, els menors de 6 anys, no porten màscara i tampoc tenen una cita pròxima per a vacunar-se.

Amb aquest panorama és normal que els pares es pregunten si en cas que el seu fill es contagie de coronavirus ells tenen dret a agafar-se una baixa laboral per a cuidar-ho. La resposta és no. La baixa només es dispensa a aquelles persones que per una incapacitat temporal no puguen exercir el seu treball.

La Seguretat Social va contemplar a l’inici de la pandèmia, el març de 2020, un tipus de baixa específica per COVID-19 que millora les prestacions de la baixa comuna. En la legislació espanyola s’especifica que són els metges de l’Atenció Primària els que poden emetre els comunicats de baixa, que en algunes CCAA ja es pot realitzar de manera telemàtica, això provoca un coll de botella que fa que els centres de salut seguisquen desbordats no sols perquè són sobre els quals recau la pressió d’ómicron, ja que els seus símptomes estan sent més lleus i a més són els que gestionen la paperassa.

Ara com ara existeix una ordre de 2015 que diu que per a les baixes de curta duració, inferiors a 5 dies, els metges en un sol acte poden estendre la baixa i l’alta de manera automàtica de tal manera que quan transcórreguen aqueixos 5 dies el treballador es pot incorporar. Els experts demanen modificar aqueixa ordre perquè en lloc de 5 dies siguen 7 que són els que actualment un positiu ha de romandre aïllat.

 

 

Què poden fer llavors els pares si el seu fill té COVID?

 

En el malabarisme impossible de la conciliació al nostre país els pares ara mateix tenen com a opció el pla ‘Em cuida’ que està prorrogat fins al pròxim 28 de febrer. Aquesta iniciativa forma part de les mesures extraordinàries aprovades pel Govern per a fer front a la pandèmia i es regula en l’article 6 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març.

El Pla ‘Em cuida’ contempla flexibilitzar la jornada laboral per a exercir les tasques de cura respecte del cònjuge o parella de fet, així com dels familiars fins al segon grau de consanguinitat de la persona treballadora, per circumstàncies excepcionals, per a evitar la transmissió comunitària del covid-19. És a dir, pares, mares i avis/es en línia ascendent, i els fills/as i nets/as en línia descendent.

 L’adaptació de la jornada laboral, sense que aquesta supose la pèrdua de salari, en mantindre’s la jornada: distribució del temps o canvi de centre de treball, per exemple.

 La reducció de jornada: suposa una pèrdua d’ingressos que pot arribar al 100% si es redueix la totalitat de la jornada.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Film Symphony Orchestra estrena a València el seu concert Wanted dedicat al western

La Film Symphony Orchestra torna al Palau de la Música de València amb el comiat de Toon Story i l'estrena de Wanted, un nou concert dedicat a les grans bandes sonores del western.

El Consell reivindica la seua aposta per crear més i millor ocupació en la Comunitat Valenciana

La Generalitat subratlla el seu compromís amb una ocupació estable i de qualitat, amb especial atenció a jóvens i dones, i destaca la creació de més de 110.000 llocs de treball en l'últim any.

Agricultura i l’UJI assagen el control biològic contra la plaga que amenaça els cirerers

La Conselleria d'Agricultura i l'UJI proven la solta del parasitoide Ganaspis kimorum i reforcen l'ús d'insecticides biològics per a contindre la Drosophila suzukii en cirerers valencians.

Les tempestes deixen 16,4 litres per metre quadrat a Millares en la matinada de l’1 de maig

Les tempestes registrades de matinada han deixat 16,4 litres per metre quadrat a Millares i acumulats significatius en diversos municipis de l'interior de la Comunitat Valenciana, amb cel cobert i ruixats febles en la resta del territori.

Puente acusa la dreta de bloquejar la regularització d’immigrants per a no cedir en res

Óscar Puente defén la regularització extraordinària d'immigrants com a via per a reconéixer drets bàsics i critica que la dreta es negue a repetir processos que abans va aplicar. El ministre també descarta que existisca fonament en les especulacions sobre una candidatura per Alacant.

Vila-real busca la Champions i el Llevant s’aferra a la permanència en La Ceràmica

Vila-real necessita només un punt per a segellar la seua presència en la pròxima Lliga de Campions, mentres que el Llevant està obligat a guanyar per a continuar viu en la lluita per la permanència.

La Policia proposa sancionar al president del Panathinaikos per alterar la seguretat a la Fonteta

La Policia Nacional ha proposat sancionar al president del Panathinaikos, Dimitris Giannakopoulos, per una conducta que considera generadora d'una situació de risc al final del partit d'Eurolliga a València.

L’Audiència Nacional admet a tràmit el recurs de Castella-la Manxa pel transvasament Tajo-Segura

L'Audiència Nacional ha admés a tràmit el recurs de Castella-la Manxa contra el Govern per no adaptar encara les normes del transvasament Tajo-Segura a les sentències del Suprem i als cabals ecològics del Tajo.