Què fer si estàs treballant i confinen als teus fills o donen positiu en coronavirus?

Ómicron ha disparat la incidència de coronavirus a Espanya fins a fregar els 3.000 positius per cada 100.000 habitants en els últims 14 dies.

L’alta transmissibilitat d’aquesta nova variant de la COVID-19 ha incrementat les baixes laborals de tota la pandèmia fins als 5 milions de parts d’incapacitat, xifres difícilment assumibles tant per a les empreses com per a l’Atenció Primària que és qui les gestiona.

A tota la ressaca de contagis que estan deixant el Nadal se suma ara la volta a l’escola amb part de la comunitat escolar no vacunada d’aquí ve que molts pares aquests dies s’estiguen informant de les possibilitats que tenen si en els pròxims dies els seus fills es contagien de Sars-CoV-2.

Salut Pública va revisar recentment el protocol de quarantenes davant el nou context que està creant la variant ómicron i va acordar reduir el temps d’aïllament dels positius de 10 a 7 dies.

Per una altra costat va suprimir els confinaments dels contactes en els col·legis per a evitar tancar aules d’Infantil i Primària, enmig de l’ona més contagiosa de la pandèmia i mentre avança la vacunació infantil.

Els xiquets menors de 12 anys només hauran de guardar quarantena quan en una aula es notifiquen almenys 5 contagis o el 20% de la classe estiga afectada. Cal recordar a més, que parteix d’aquesta franja d’edat, els menors de 6 anys, no porten màscara i tampoc tenen una cita pròxima per a vacunar-se.

Amb aquest panorama és normal que els pares es pregunten si en cas que el seu fill es contagie de coronavirus ells tenen dret a agafar-se una baixa laboral per a cuidar-ho. La resposta és no. La baixa només es dispensa a aquelles persones que per una incapacitat temporal no puguen exercir el seu treball.

La Seguretat Social va contemplar a l’inici de la pandèmia, el març de 2020, un tipus de baixa específica per COVID-19 que millora les prestacions de la baixa comuna. En la legislació espanyola s’especifica que són els metges de l’Atenció Primària els que poden emetre els comunicats de baixa, que en algunes CCAA ja es pot realitzar de manera telemàtica, això provoca un coll de botella que fa que els centres de salut seguisquen desbordats no sols perquè són sobre els quals recau la pressió d’ómicron, ja que els seus símptomes estan sent més lleus i a més són els que gestionen la paperassa.

Ara com ara existeix una ordre de 2015 que diu que per a les baixes de curta duració, inferiors a 5 dies, els metges en un sol acte poden estendre la baixa i l’alta de manera automàtica de tal manera que quan transcórreguen aqueixos 5 dies el treballador es pot incorporar. Els experts demanen modificar aqueixa ordre perquè en lloc de 5 dies siguen 7 que són els que actualment un positiu ha de romandre aïllat.

 

 

Què poden fer llavors els pares si el seu fill té COVID?

 

En el malabarisme impossible de la conciliació al nostre país els pares ara mateix tenen com a opció el pla ‘Em cuida’ que està prorrogat fins al pròxim 28 de febrer. Aquesta iniciativa forma part de les mesures extraordinàries aprovades pel Govern per a fer front a la pandèmia i es regula en l’article 6 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març.

El Pla ‘Em cuida’ contempla flexibilitzar la jornada laboral per a exercir les tasques de cura respecte del cònjuge o parella de fet, així com dels familiars fins al segon grau de consanguinitat de la persona treballadora, per circumstàncies excepcionals, per a evitar la transmissió comunitària del covid-19. És a dir, pares, mares i avis/es en línia ascendent, i els fills/as i nets/as en línia descendent.

 L’adaptació de la jornada laboral, sense que aquesta supose la pèrdua de salari, en mantindre’s la jornada: distribució del temps o canvi de centre de treball, per exemple.

 La reducció de jornada: suposa una pèrdua d’ingressos que pot arribar al 100% si es redueix la totalitat de la jornada.

Últimes notícies

Ferran Torres dedica el gol del Mundial a tot Espanya: “Ha sigut de 47 milions de persones”

El valencià Ferran Torres ha assegurat després de marcar en la final del Mundial 2026 que el gol és de tota Espanya i ha recordat les crítiques patides durant el torneig, destacant que el destí estava escrit.

Ràfegues de fins a 94 km/h a Zarra i 19 litres en mitja hora a Ayora per les tempestes

Les tempestes desta vesprada a linterior sud de la província de València han deixat ratxes molt fortes de vent a Zarra i una intensa precipitació a Ayora, on shan recollit 19,4 litres per metre quadrat en només mitja hora.

Tres ferits en un accident múltiple al túnel de la Font Roja, a l’A-7 d’Alcoi

Tres persones, entre elles un menor de 16 anys, han resultat ferides en un accident de trànsit a l’A-7, dins dels túnels de la Font Roja a Alcoi, en què s’han vist implicats una moto i diversos vehicles.

Zarra arriba als 39 graus en una nova jornada de calor intens a la Comunitat

Zarra ha registrat 39,3 graus en un diumenge de calor generalitzada a l’interior de València, amb previsions de màximes de fins a 40 graus dilluns.

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.