13.9 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

Què fer si estàs treballant i confinen als teus fills o donen positiu en coronavirus?

Ómicron ha disparat la incidència de coronavirus a Espanya fins a fregar els 3.000 positius per cada 100.000 habitants en els últims 14 dies.

L’alta transmissibilitat d’aquesta nova variant de la COVID-19 ha incrementat les baixes laborals de tota la pandèmia fins als 5 milions de parts d’incapacitat, xifres difícilment assumibles tant per a les empreses com per a l’Atenció Primària que és qui les gestiona.

A tota la ressaca de contagis que estan deixant el Nadal se suma ara la volta a l’escola amb part de la comunitat escolar no vacunada d’aquí ve que molts pares aquests dies s’estiguen informant de les possibilitats que tenen si en els pròxims dies els seus fills es contagien de Sars-CoV-2.

Salut Pública va revisar recentment el protocol de quarantenes davant el nou context que està creant la variant ómicron i va acordar reduir el temps d’aïllament dels positius de 10 a 7 dies.

Per una altra costat va suprimir els confinaments dels contactes en els col·legis per a evitar tancar aules d’Infantil i Primària, enmig de l’ona més contagiosa de la pandèmia i mentre avança la vacunació infantil.

Els xiquets menors de 12 anys només hauran de guardar quarantena quan en una aula es notifiquen almenys 5 contagis o el 20% de la classe estiga afectada. Cal recordar a més, que parteix d’aquesta franja d’edat, els menors de 6 anys, no porten màscara i tampoc tenen una cita pròxima per a vacunar-se.

Amb aquest panorama és normal que els pares es pregunten si en cas que el seu fill es contagie de coronavirus ells tenen dret a agafar-se una baixa laboral per a cuidar-ho. La resposta és no. La baixa només es dispensa a aquelles persones que per una incapacitat temporal no puguen exercir el seu treball.

La Seguretat Social va contemplar a l’inici de la pandèmia, el març de 2020, un tipus de baixa específica per COVID-19 que millora les prestacions de la baixa comuna. En la legislació espanyola s’especifica que són els metges de l’Atenció Primària els que poden emetre els comunicats de baixa, que en algunes CCAA ja es pot realitzar de manera telemàtica, això provoca un coll de botella que fa que els centres de salut seguisquen desbordats no sols perquè són sobre els quals recau la pressió d’ómicron, ja que els seus símptomes estan sent més lleus i a més són els que gestionen la paperassa.

Ara com ara existeix una ordre de 2015 que diu que per a les baixes de curta duració, inferiors a 5 dies, els metges en un sol acte poden estendre la baixa i l’alta de manera automàtica de tal manera que quan transcórreguen aqueixos 5 dies el treballador es pot incorporar. Els experts demanen modificar aqueixa ordre perquè en lloc de 5 dies siguen 7 que són els que actualment un positiu ha de romandre aïllat.

 

 

Què poden fer llavors els pares si el seu fill té COVID?

 

En el malabarisme impossible de la conciliació al nostre país els pares ara mateix tenen com a opció el pla ‘Em cuida’ que està prorrogat fins al pròxim 28 de febrer. Aquesta iniciativa forma part de les mesures extraordinàries aprovades pel Govern per a fer front a la pandèmia i es regula en l’article 6 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març.

El Pla ‘Em cuida’ contempla flexibilitzar la jornada laboral per a exercir les tasques de cura respecte del cònjuge o parella de fet, així com dels familiars fins al segon grau de consanguinitat de la persona treballadora, per circumstàncies excepcionals, per a evitar la transmissió comunitària del covid-19. És a dir, pares, mares i avis/es en línia ascendent, i els fills/as i nets/as en línia descendent.

 L’adaptació de la jornada laboral, sense que aquesta supose la pèrdua de salari, en mantindre’s la jornada: distribució del temps o canvi de centre de treball, per exemple.

 La reducció de jornada: suposa una pèrdua d’ingressos que pot arribar al 100% si es redueix la totalitat de la jornada.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.