Verònica Cantó pren possessió com a presidenta de l’AVL

Verònica Cantó ha pres possessió com a presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) en un acte solemne celebrat en el Palau de la Generalitat aquest migdia. L’acadèmica ha explicat la necessitat de continuar com a un «exemple d’integració i un referent de transferència de coneixement». A més, ha volgut destacar el treball de la institució al llarg dels seus vint anys de recorregut.

“L’AVL és una institució del segle XXI, participativa, paritària i oberta a la societat contemporània. Deu ser més necessària, valorada i estimada i hi ha de continuar sent exemple d’integració. Ha de convertir-se en un referent de transferència de coneixement i ha d’estar present en tot el que haja de veure amb la llegua i el territori”, ha comentat la presidenta durant el seu discurs.

La presidenta ha afegit que «la nostra llegua es troba entre els fonaments que faculten l’exercici del dret d’autogovern, ha subratllat Cantó. Enfortir el valencià afavoreix l’autogovern, afeblir-ho és condemna a ser un poble subaltern, i enfortir-lo és tan senzill com usar-ho, tan senzill i tan complex alhora». En aquest sentit, també ha volgut destacar l’ús del valencià als mitjans de comunicació i la seua importància «per a la cohesió social i la vertebració lingüística del nostre territori».

D’altra banda, Cantó ha esmentat que s’ha arribat a 100 milions de consultes al diccionari i 60.000 consultes diaris. Amb aquestes dades ha remarcat que açò demostra que «l’AVL és una institució necessària i útil per als valencians». Finalment, la presidenta ha anunciat la de les relacions amb l’Institut d’Estudis Catalans i amb la Universitat de les Illes Balears, així com de reprendre contactes i col·laboracions amb institucions com Lo rat penat i la Reial acadèmia de cultura valenciana.

Verònica Cantó va ser elegida presidenta de l’AVL el passat 11 de març, per unanimitat, en la Junta de Govern de la institució. Un ple extraordinari on la seua va ser l’única candidatura i en la qual també va haver-hi canvis en altres càrrecs de la institució amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretària, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies.

Per part seua, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha volgut destacar el paper de l’acadèmia en la societat valenciana i també, ha destacat el paper de V. Cantó en la institució de la qual forma part des de la seua creació en 2001, quinze d’ells com a secretària.«Amb la divisa de la concòrdia, l’AVL ha estat un punt d’inflexió i és una institució d’èxit». «El valencià és una casa comuna, un espai de trobada per a tots i totes», hi ha conclòs.

Verònica Cantó Domènech (Cocentaina, 1964)

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement “Aula” durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

Els veïns de Gátova tornen a casa però hauran de quedar-se confinats

Els veïns de Gátova desallotjats per l’incendi de Segorbe poden tornar a les seues vivendes, però han de mantindre’s confinats i consumir només aigua embotellada. El foc de la Serra Calderona ha quedat estabilitzat després d’haver cremat 631,82 hectàrees.

El Rototom tanca a Benicàssim amb 169.000 assistents de quasi 100 països

El Rototom Sunsplash de Benicàssim ha tancat la seua 31a edició amb 169.000 assistents de quasi 100 països i una forta aposta social i mediambiental. El festival ha anunciat que tornarà a Benicàssim en agost de 2027.

Guido Rodríguez reclama ambició i unió després dels primers pitos a Mestalla

Guido Rodríguez, migcampista del València i nou capità, demana unió i ambició entre club, plantilla i afició després de l’empat sense gols davant el Celta a Mestalla, que ha deixat els primers pitos de la grada.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades en l’interior nord de València esta vesprada

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís groc per pluges i tronades amb granís i ratxes de vent molt fortes en l’interior nord de València, mentre es mantenen avisos per precipitacions intenses a trams del litoral de Castelló i València.

Buñol prepara una Tomatina més inclusiva amb un nou pla d’accessibilitat

Buñol ultima els preparatius de la 79a Tomatina, que es viurà dimecres amb aforament complet i un nou pla '+ ACCESSIBLE' per a garantir l’acompanyament i la participació de persones amb discapacitat.

L’incendi de Segorbe queda estabilitzat després de cremar 630 hectàrees

L’incendi forestal iniciat dijous a Segorbe per un llamp ha quedat estabilitzat després de calcinar 630 hectàrees al Parc Natural de la Sierra Calderona. Un miler de veïns de Gàtova continuen desallotjats, encara que es preveu que puguen tornar prompte a les seues cases.

Corberán valora l’empat: partit equilibrat i exigència de Mestalla

Carlos Corberán ha qualificat d’equilibrat l’empat del València CF contra el Celta de Vigo i ha admés que l’equip va defensar més del que volia. El tècnic ha defensat la línia de cinc, ha reclamat reforços i ha mostrat respecte per l’exigència de Mestalla.

Javi Guerra dona per bo l’empat del València contra el Celta a Mestalla

El migcampista del València Javi Guerra ha valorat com a just l’empat sense gols contra el Celta en l’estrena de LALIGA a Mestalla i ha demanat el suport de l’afició per al pròxim partit de lliga.