Verònica Cantó pren possessió com a presidenta de l’AVL

Verònica Cantó ha pres possessió com a presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) en un acte solemne celebrat en el Palau de la Generalitat aquest migdia. L’acadèmica ha explicat la necessitat de continuar com a un «exemple d’integració i un referent de transferència de coneixement». A més, ha volgut destacar el treball de la institució al llarg dels seus vint anys de recorregut.

“L’AVL és una institució del segle XXI, participativa, paritària i oberta a la societat contemporània. Deu ser més necessària, valorada i estimada i hi ha de continuar sent exemple d’integració. Ha de convertir-se en un referent de transferència de coneixement i ha d’estar present en tot el que haja de veure amb la llegua i el territori”, ha comentat la presidenta durant el seu discurs.

La presidenta ha afegit que «la nostra llegua es troba entre els fonaments que faculten l’exercici del dret d’autogovern, ha subratllat Cantó. Enfortir el valencià afavoreix l’autogovern, afeblir-ho és condemna a ser un poble subaltern, i enfortir-lo és tan senzill com usar-ho, tan senzill i tan complex alhora». En aquest sentit, també ha volgut destacar l’ús del valencià als mitjans de comunicació i la seua importància «per a la cohesió social i la vertebració lingüística del nostre territori».

D’altra banda, Cantó ha esmentat que s’ha arribat a 100 milions de consultes al diccionari i 60.000 consultes diaris. Amb aquestes dades ha remarcat que açò demostra que «l’AVL és una institució necessària i útil per als valencians». Finalment, la presidenta ha anunciat la de les relacions amb l’Institut d’Estudis Catalans i amb la Universitat de les Illes Balears, així com de reprendre contactes i col·laboracions amb institucions com Lo rat penat i la Reial acadèmia de cultura valenciana.

Verònica Cantó va ser elegida presidenta de l’AVL el passat 11 de març, per unanimitat, en la Junta de Govern de la institució. Un ple extraordinari on la seua va ser l’única candidatura i en la qual també va haver-hi canvis en altres càrrecs de la institució amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretària, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies.

Per part seua, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha volgut destacar el paper de l’acadèmia en la societat valenciana i també, ha destacat el paper de V. Cantó en la institució de la qual forma part des de la seua creació en 2001, quinze d’ells com a secretària.«Amb la divisa de la concòrdia, l’AVL ha estat un punt d’inflexió i és una institució d’èxit». «El valencià és una casa comuna, un espai de trobada per a tots i totes», hi ha conclòs.

Verònica Cantó Domènech (Cocentaina, 1964)

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement “Aula” durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

Ezequiel Ponce torna a l’Elx amb contracte fins 2027

L’argentí Ezequiel Ponce torna a l’Elx després del seu pas pel Houston Dynamo i firma fins juny de 2027, ampliable dos anys més.

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.