Verònica Cantó pren possessió com a presidenta de l’AVL

Verònica Cantó ha pres possessió com a presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) en un acte solemne celebrat en el Palau de la Generalitat aquest migdia. L’acadèmica ha explicat la necessitat de continuar com a un «exemple d’integració i un referent de transferència de coneixement». A més, ha volgut destacar el treball de la institució al llarg dels seus vint anys de recorregut.

“L’AVL és una institució del segle XXI, participativa, paritària i oberta a la societat contemporània. Deu ser més necessària, valorada i estimada i hi ha de continuar sent exemple d’integració. Ha de convertir-se en un referent de transferència de coneixement i ha d’estar present en tot el que haja de veure amb la llegua i el territori”, ha comentat la presidenta durant el seu discurs.

La presidenta ha afegit que «la nostra llegua es troba entre els fonaments que faculten l’exercici del dret d’autogovern, ha subratllat Cantó. Enfortir el valencià afavoreix l’autogovern, afeblir-ho és condemna a ser un poble subaltern, i enfortir-lo és tan senzill com usar-ho, tan senzill i tan complex alhora». En aquest sentit, també ha volgut destacar l’ús del valencià als mitjans de comunicació i la seua importància «per a la cohesió social i la vertebració lingüística del nostre territori».

D’altra banda, Cantó ha esmentat que s’ha arribat a 100 milions de consultes al diccionari i 60.000 consultes diaris. Amb aquestes dades ha remarcat que açò demostra que «l’AVL és una institució necessària i útil per als valencians». Finalment, la presidenta ha anunciat la de les relacions amb l’Institut d’Estudis Catalans i amb la Universitat de les Illes Balears, així com de reprendre contactes i col·laboracions amb institucions com Lo rat penat i la Reial acadèmia de cultura valenciana.

Verònica Cantó va ser elegida presidenta de l’AVL el passat 11 de març, per unanimitat, en la Junta de Govern de la institució. Un ple extraordinari on la seua va ser l’única candidatura i en la qual també va haver-hi canvis en altres càrrecs de la institució amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretària, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies.

Per part seua, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha volgut destacar el paper de l’acadèmia en la societat valenciana i també, ha destacat el paper de V. Cantó en la institució de la qual forma part des de la seua creació en 2001, quinze d’ells com a secretària.«Amb la divisa de la concòrdia, l’AVL ha estat un punt d’inflexió i és una institució d’èxit». «El valencià és una casa comuna, un espai de trobada per a tots i totes», hi ha conclòs.

Verònica Cantó Domènech (Cocentaina, 1964)

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement “Aula” durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

Pérez Llorca carrega contra el Govern central per finançar trasvasaments a Marroc i negar-los a la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca denuncia que el Govern d’Espanya bloqueja trasvasaments a la Comunitat Valenciana per motius mediambientals mentres finança projectes similars a Marroc, al qual qualifica de gran competidor agrícola.

Pérez Llorca dona per feta la suspensió de militància de Bellver en el PP després de l’Azud

Pérez Llorca ha demanat al PP que aplique els estatuts amb Jorge Bellver, investigat en el cas Azud, i considera lògic suspendre’l de militància mentre continua al càrrec de director general de Transparència.

Les empreses podran agilitzar des d’esta setmana els expedients d’Energia a la Comunitat

Les Entitats Col·laboradores de Certificació podran intervindre des d’esta setmana en la tramitació d’expedients d’Energia. El nou sistema busca reduir burocràcia i accelerar els projectes elèctrics i renovables.

Pérez Llorca defensa la cancel·lació del Festival de Les Arts per incomplir les normes de soroll

El Festival de Les Arts s'ha cancel·lat este dissabte a València després de superar els decibels permesos. Pérez Llorca assegura que la Generalitat ha complit les resolucions judicials i les regles fixades.

Així et pot afectar la nova jornada de vaga en Metrovalencia i el TRAM d’Alacant

La vaga convocada pel sindicat SEMAF viu este dimarts una nova jornada de parades en Metrovalencia i TRAM d’Alacant, amb un 75 % de servicis mínims i sense incidències destacades.

El nou pla d’Educació arreplega propostes de tots els sindicats per a rebaixar la conflictivitat

La Conselleria d’Educació ha elaborat un nou document amb aportacions de tots els sindicats per a intentar rebaixar la conflictivitat en la cinquena setmana de vaga indefinida del professorat i confia a tancar acords en la reunió d’este dijous.

Pérez Llorca anima a mantindre el diàleg per a posar fi a la vaga del professorat

Juanfran Pérez Llorca destaca el diàleg en la Mesa d'Educació en plena vaga indefinida del professorat i anima totes les parts a mantindre la negociació per a transformar el sistema educatiu valencià.

Expulsen cinc anys d’Espanya un home per matar el gat de la seua parella a Torrevieja

Un jutjat d’Orihuela ha condemnat un home de 29 anys a cinc anys d’expulsió d’Espanya per matar al carrer el gat de la seua parella a Torrevieja. Els fets s’han considerat violència vicària i maltractament animal, i l’home serà traslladat a Colòmbia, el seu país d’origen.