10.2 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

Verònica Cantó pren possessió com a presidenta de l’AVL

Verònica Cantó ha pres possessió com a presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) en un acte solemne celebrat en el Palau de la Generalitat aquest migdia. L’acadèmica ha explicat la necessitat de continuar com a un “exemple d’integració i un referent de transferència de coneixement”. A més, ha volgut destacar el treball de la institució al llarg dels seus vint anys de recorregut.

“L’AVL és una institució del segle XXI, participativa, paritària i oberta a la societat contemporània. Deu ser més necessària, valorada i estimada i hi ha de continuar sent exemple d’integració. Ha de convertir-se en un referent de transferència de coneixement i ha d’estar present en tot el que haja de veure amb la llegua i el territori”, ha comentat la presidenta durant el seu discurs.

La presidenta ha afegit que “la nostra llegua es troba entre els fonaments que faculten l’exercici del dret d’autogovern, ha subratllat Cantó. Enfortir el valencià afavoreix l’autogovern, afeblir-ho és condemna a ser un poble subaltern, i enfortir-lo és tan senzill com usar-ho, tan senzill i tan complex alhora”. En aquest sentit, també ha volgut destacar l’ús del valencià als mitjans de comunicació i la seua importància “per a la cohesió social i la vertebració lingüística del nostre territori”.

D’altra banda, Cantó ha esmentat que s’ha arribat a 100 milions de consultes al diccionari i 60.000 consultes diaris. Amb aquestes dades ha remarcat que açò demostra que “l’AVL és una institució necessària i útil per als valencians”. Finalment, la presidenta ha anunciat la de les relacions amb l’Institut d’Estudis Catalans i amb la Universitat de les Illes Balears, així com de reprendre contactes i col·laboracions amb institucions com Lo rat penat i la Reial acadèmia de cultura valenciana.

Verònica Cantó va ser elegida presidenta de l’AVL el passat 11 de març, per unanimitat, en la Junta de Govern de la institució. Un ple extraordinari on la seua va ser l’única candidatura i en la qual també va haver-hi canvis en altres càrrecs de la institució amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretària, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies.

Per part seua, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha volgut destacar el paper de l’acadèmia en la societat valenciana i també, ha destacat el paper de V. Cantó en la institució de la qual forma part des de la seua creació en 2001, quinze d’ells com a secretària.“Amb la divisa de la concòrdia, l’AVL ha estat un punt d’inflexió i és una institució d’èxit”. “El valencià és una casa comuna, un espai de trobada per a tots i totes”, hi ha conclòs.

Verònica Cantó Domènech (Cocentaina, 1964)

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement “Aula” durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

El Senat fixa per al 10 de febrer la compareixença del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer

La comissió d'investigació de la dana al Senat ha citat per al 10 de febrer a Miguel Polo, després de reordenar el seu calendari per la suspensió de la sessió anterior.

Rescaten a un escalador polonés atrapat en els penya-segats de Toix a Calp

Un escalador polonés va ser rescatat de matinada en els penya-segats de Toix, a Calp. L'operació va durar més de quatre hores i va estar marcada per pluja i fred.

Una dona de 45 anys ha mort en l’incendi d’una vivenda a Vila-real

Una dona de 45 anys ha mort en l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. Bombers l'han rescatada, però el SAMU ha confirmat el decés

Nou menors detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Un adolescent de 15 anys va ser arrestat per la seua implicació en l'agressió a un jove de 16 en Nit de cap d'any, elevant a nou els menors detinguts. Les primeres huit detencions es van practicar el 14 de gener i els arrestats tenen entre 14 i 16 anys.

Vint estreles Michelin se citen en la XXIV Trobada Gastronòmic Alfonso Mira a Aspe

El XXIV Alfonso Mira Experience reunirà cuiners amb 20 estreles Michelin del 21 de febrer a l'11 de març a Aspe, amb jornades temàtiques i aforament limitat.

Mor una dona en l’incendi d’un pis a Vila-real

Una dona de mitjana edat ha mort este divendres després de l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. El foc s'ha iniciat en el saló-menjador i dos dotacions han intervingut.

El Consorci de Museus oferirà 36 exposicions en 2026 amb més de 100 artistes

L'organisme autonòmic va anunciar 36 exposicions per a 2026 amb més de 100 artistes, activitats en les tres províncies i un programa educatiu que aconseguirà a 400 centres.

València contractarà la gestió integral del Jardí del Túria per 35 milions durant cinc anys

València impulsarà un contracte de 35 milions i cinc anys per a la neteja, manteniment i reposició del Jardí del Túria. Inclourà guardaparques i respectarà les funcions del OAM.