Defensor del Poble denuncia que els casos d’abús en menors tutelats no han rebut un tractament ‘transparent’

El Defensor del Poble considera que els casos d’abús i explotació sexual en menors tutelats no han rebut un tractament «transparent, ordenat i sistemàtic«, segons es desprèn de l’Informe Anual de la institució corresponent al 2023, que el Defensor del Poble, Ángel Gabilondo, ha lliurat aquest divendres a la presidenta del Congrés dels Diputats, Francina Armengol.

Segons el parer de la institució, cada Administració ha de disposar d’una informació «sistematitzada i el més completa possible sobre la realitat a la qual s’enfronten, a fi de dissenyar les eines i procediments d’actuació més adequats per al seu ús pels serveis de protecció de menors«.

Així mateix, afig que en la major part dels casos comunicats, el menor es trobava amb una mesura d’acolliment residencial i destaca que la detecció dels casos es produeix, «en un elevat nombre», pels educadors dels centres.

Pel que fa al sexe de la víctima, explica que han sigut majoritàriament xiquetes (81,4%) i la forqueta d’edat que presenta més freqüència de casos se situa entre els 14 i els 17 anys.

Igualment, l’informe precisa que el Defensor del Poble «segueix treballant a fi de conèixer el desenvolupament i els resultats de noves mesures o eines que s’estan desenvolupant per les diferents Administracions Públiques«.

També indica que en les dades facilitades destaquen en nombre les agressions i abusos sexuals, si bé es fa esment a un nombre considerable de casos d’explotació sexual, o fins i tot tracta d’éssers humans. A més, apareixen reflectides altres formes d’agressió són indicades en els informes recaptats, com la difusió de videos amb contingut sexual i altres continguts en xarxes socials, algun cas de relacions consentides amb adults, o l’intercanvi de béns materials per favors sexuals.

En concret, exposa que Canàries ha denunciat onze violacions i Castella-la Manxa xifra en huit les violacions produïdes baix submissió química, sempre en el període plurianual de referència.

En tot cas, l’informe precisa que totes les comunitats autònomes tenen previstos programes d’avaluació, diagnòstic i tractament, per a recolzar a les menors víctimes d’explotació i abús sexual.

L’informe recorda que en el corresponent a l’any 2022 s’esmentava l’inici d’una actuació de caràcter general amb les administracions competents en matèria de protecció de menors, amb la finalitat de conèixer l’experiència en cada territori en relació amb els casos de menors que, trobant-se en règim de protecció, havien pogut ser víctimes d’abusos o d’explotació sexual.

Aquest iniciativa partia de la «preocupació» generada després de conèixer-se una sèrie de casos revelats en diverses comunitats autònomes (Illes Balears, Comunitat Valenciana, Comunitat de Madrid), en els quals les víctimes eren total o parcialment menors d’edat en règim de protecció pública i, concretament, acollits en centres residencials.

RESPOSTES

Al llarg del 2023, el Defensor del Poble explica que ha seguit rebent les respostes de les diferents administracions autonòmiques competents i del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, si ben el contingut de les respostes rebudes és desigual. La finalitat en recaptar les dades era conèixer la seua correlació amb les polítiques públiques desenvolupades de caràcter preventiu, protector, de persecució del delicte o promotor de la coordinació entre els diferents agents implicats.

Segons el Defensor del Poble, la informació facilitada és «irregular i expressiva que aquesta problemàtica, fins a fa ben poc, no estava adequadament atesa o, almenys, no disposava dels instruments d’anàlisis necessàries«. El principal escull es troba en el dimensionament dels casos d’abusos i d’explotació sexual entre els menors protegits.

L’informe no arreplega dades de la Comunitat Valenciana. De fet, assenyala que diverses administracions han aportat les dades globals amb els quals expliquen, sense extraure d’ells estrictament els sol·licitats, «la qual cosa no permet una correcta interpretació, en desconèixer els criteris utilitzats per a la seua configuració«, com és el cas d’aquesta autonomia.

A més, assenyala que la «falta d’homogeneïtat» de les respostes afecta també al període temporal objecte d’anàlisi. És el cas de la Comunitat Foral de Navarra que va aportar dades corresponents al període 2018 al 2022; la Comunitat Valenciana, la informació de la qual anava referida al període de juny 2020 a maig 2022; o el Consell Insular de Menorca, amb dades del 2019 a juny del 2022. En els casos d’Andalusia o de Canàries no s’indica el període escollit. La Diputació Foral de Guipúscoa, per la seua banda, va assenyalar que, després de la sol·licitud d’informació d’aquesta institució, havia iniciat la labor de quantificació, a partir del 2021.

Últimes notícies

Més de 50 intervencions de bombers per les fortes ratxes de vent a la Ribera

Les tempestes amb ratxes de més de 100 km/h han obligat els bombers a actuar en més de 50 servicis a la Ribera, sobretot per arbres caiguts i danys en estructures. Aemet explica que es tracta de reventons humits i Emergències insta a telefonar al 112 si es veu fum.

Mercalicante es reforça com a motor de distribució alimentària a Alacant

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha destacat en la seua visita a Mercalicante el paper clau de Mercasa i la Red de Mercas en la distribució d’aliments de proximitat i en l’economia estatal. La plataforma alacantina abasteix 1,9 milions d’habitants, concentra 110 empreses i genera 4.600 llocs de treball directes i indirectes.

Hacienda insta les autonomies del PP a pensar més en la ciutadania que en Feijóo

El ministre dHisenda, Arcadi Espanya, ha demanat als governs autonòmics del PP que anteposen els interessos dels seus ciutadans a lestratègia de bloqueig dAlberto Núñez Feijóo en la negociació del nou model de finançament i dels Pressupostos Generals de lEstat.

Pedregades i ratxes de fins a 149 km/h sacsegen la Ribera Alta

Un episodi de fortes tronades ha deixat pedra i ratxes de vent de fins a 149 km/h en municipis de la Ribera Alta, com Alzira i Sumacàrcer, i ha obligat els bombers a atendre diverses incidències.

Cansament i impotència a València després de la nit més calorosa

La nit més càlida registrada a València ha deixat veïns exhausts, amb mala qualitat de son i buscant ombra, aigua i espais climatitzats per suportar unes temperatures que molts qualifiquen d’horroroses.

Consells per a protegir-te de les fortes tempestes en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha demanat extremar la prudència per les fortes pluges, el vent i el granís previstos, amb avís taronja en el litoral i l’interior sud de València i l’interior d’Alacant, i nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis.

Mercadona estrena en Guadalajara la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa amb una inversió de 2,9 milions

Mercadona ha reformat un supermercat de Guadalajara amb 2,9 milions d’euros per convertir-lo en la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa, amb més espai per a frescos i estalvi d’energia i aigua. La cadena preveu arribar a 60 establiments d’este nou model a Espanya abans que acabe 2026.

Josep Puerto rebaixa la pressió al València Basket: Les expectatives són cosa dels altres

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha assegurat en l’inici dels entrenaments que l’equip se centra en treballar i competir, i que les expectatives pel triplet de la passada temporada corresponen a l’entorn.