Defensor del Poble denuncia que els casos d’abús en menors tutelats no han rebut un tractament ‘transparent’

El Defensor del Poble considera que els casos d’abús i explotació sexual en menors tutelats no han rebut un tractament «transparent, ordenat i sistemàtic«, segons es desprèn de l’Informe Anual de la institució corresponent al 2023, que el Defensor del Poble, Ángel Gabilondo, ha lliurat aquest divendres a la presidenta del Congrés dels Diputats, Francina Armengol.

Segons el parer de la institució, cada Administració ha de disposar d’una informació «sistematitzada i el més completa possible sobre la realitat a la qual s’enfronten, a fi de dissenyar les eines i procediments d’actuació més adequats per al seu ús pels serveis de protecció de menors«.

Així mateix, afig que en la major part dels casos comunicats, el menor es trobava amb una mesura d’acolliment residencial i destaca que la detecció dels casos es produeix, «en un elevat nombre», pels educadors dels centres.

Pel que fa al sexe de la víctima, explica que han sigut majoritàriament xiquetes (81,4%) i la forqueta d’edat que presenta més freqüència de casos se situa entre els 14 i els 17 anys.

Igualment, l’informe precisa que el Defensor del Poble «segueix treballant a fi de conèixer el desenvolupament i els resultats de noves mesures o eines que s’estan desenvolupant per les diferents Administracions Públiques«.

També indica que en les dades facilitades destaquen en nombre les agressions i abusos sexuals, si bé es fa esment a un nombre considerable de casos d’explotació sexual, o fins i tot tracta d’éssers humans. A més, apareixen reflectides altres formes d’agressió són indicades en els informes recaptats, com la difusió de videos amb contingut sexual i altres continguts en xarxes socials, algun cas de relacions consentides amb adults, o l’intercanvi de béns materials per favors sexuals.

En concret, exposa que Canàries ha denunciat onze violacions i Castella-la Manxa xifra en huit les violacions produïdes baix submissió química, sempre en el període plurianual de referència.

En tot cas, l’informe precisa que totes les comunitats autònomes tenen previstos programes d’avaluació, diagnòstic i tractament, per a recolzar a les menors víctimes d’explotació i abús sexual.

L’informe recorda que en el corresponent a l’any 2022 s’esmentava l’inici d’una actuació de caràcter general amb les administracions competents en matèria de protecció de menors, amb la finalitat de conèixer l’experiència en cada territori en relació amb els casos de menors que, trobant-se en règim de protecció, havien pogut ser víctimes d’abusos o d’explotació sexual.

Aquest iniciativa partia de la «preocupació» generada després de conèixer-se una sèrie de casos revelats en diverses comunitats autònomes (Illes Balears, Comunitat Valenciana, Comunitat de Madrid), en els quals les víctimes eren total o parcialment menors d’edat en règim de protecció pública i, concretament, acollits en centres residencials.

RESPOSTES

Al llarg del 2023, el Defensor del Poble explica que ha seguit rebent les respostes de les diferents administracions autonòmiques competents i del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, si ben el contingut de les respostes rebudes és desigual. La finalitat en recaptar les dades era conèixer la seua correlació amb les polítiques públiques desenvolupades de caràcter preventiu, protector, de persecució del delicte o promotor de la coordinació entre els diferents agents implicats.

Segons el Defensor del Poble, la informació facilitada és «irregular i expressiva que aquesta problemàtica, fins a fa ben poc, no estava adequadament atesa o, almenys, no disposava dels instruments d’anàlisis necessàries«. El principal escull es troba en el dimensionament dels casos d’abusos i d’explotació sexual entre els menors protegits.

L’informe no arreplega dades de la Comunitat Valenciana. De fet, assenyala que diverses administracions han aportat les dades globals amb els quals expliquen, sense extraure d’ells estrictament els sol·licitats, «la qual cosa no permet una correcta interpretació, en desconèixer els criteris utilitzats per a la seua configuració«, com és el cas d’aquesta autonomia.

A més, assenyala que la «falta d’homogeneïtat» de les respostes afecta també al període temporal objecte d’anàlisi. És el cas de la Comunitat Foral de Navarra que va aportar dades corresponents al període 2018 al 2022; la Comunitat Valenciana, la informació de la qual anava referida al període de juny 2020 a maig 2022; o el Consell Insular de Menorca, amb dades del 2019 a juny del 2022. En els casos d’Andalusia o de Canàries no s’indica el període escollit. La Diputació Foral de Guipúscoa, per la seua banda, va assenyalar que, després de la sol·licitud d’informació d’aquesta institució, havia iniciat la labor de quantificació, a partir del 2021.

Últimes notícies

Bejís i Toràs demanaran ser zona catastròfica per la tromba d’aigua

Bejís i Toràs han patit greus danys per la tromba d’aigua i granís del dissabte i preparen la sol·licitud de zona afectada per emergència de protecció civil.

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.

Temperatures de fins a 43 graus i ponent persistent este dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat avisos per una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana, amb vent de ponent persistent, fins a 43 graus i risc extrem d'incendis, especialment a les províncies de València i Alacant.

Disney deixarà un impacte directe de més de 40 milions en la Comunitat Valenciana en 2026

La producció d’“Enredados” de Disney, centrada a Ciudad de la Luz d’Alacant, ha generat un impacte directe estimat de més de 40 milions d’euros en la Comunitat Valenciana i quasi un any d’activitat continuada al sector audiovisual. El rodatge s’estén per diversos punts d’Espanya i consolida el complex alacantí com a centre neuràlgic de la superproducció.

Aemet activa l’avís groc per calor extrema en bona part de la província de València

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor en l’interior i el litoral sud de la província de València, amb temperatures que poden arribar als 38 graus. Dimecres es repetiran els avisos a València i Alacant, mentre que este dilluns hi ha risc de fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló.

Un bebé de 24 setmanes supera amb èxit una greu retinopatia en Elx

L’Hospital General Universitari d’Elx ha tractat amb èxit la retinopatia de la prematuritat en un nounat de 24 setmanes, una de les complicacions més greus associades a la prematuritat extrema. L’equip d’Oftalmologia i la UCI Neonatal ha aplicat un fàrmac biològic mínimament invasiu per a preservar la visió i reduir el risc de ceguesa.

El calor deixa 64 morts en quinze dies d’agost a la Comunitat Valenciana

La calor extrema ha causat 64 morts a la Comunitat Valenciana en la primera mitat d’agost, amb especial incidència en la segona setmana del mes.