25.9 C
València
Dimarts, 8 juliol, 2025

Demanden al MITECO per no regular el contracte de doble tarifa per a regadiu

La Unió de Llauradors, a través de la seua organització estatal Unión de Uniones de Agricultores y Ganaderos, ha demandat al Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic (MITECO) per no complir amb la regulació del contracte de doble potència per a regadiu que tenia previst en els pressupostos de 2021. El recurs ja ha sigut admés a tràmit per part del Tribunal Suprem.

La Unió destaca que el MITECO porta incomplint els seus compromisos amb els llauradors ja des de fa un any, quan l’organització va fer un requeriment, amb data 1 de juliol, per al compliment de la Llei 11/2020 de 30 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat, en la qual s’instava la regulació d’un contracte d’accés per a regadiu amb dos potències diferents al llarg de 12 mesos, en funció de la necessitat del subministrament.

- Advertisement -Telegram València Diari

L’organització recorda que, durant els debats pressupostaris en les Corts, va quedar incorporada, literalment, en la Disposició final quarantena cinquena de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2021, la proposta d’esmena presentada per Unión de Uniones als grups parlamentaris que feia referència a això.
Per si l’anterior no fora suficient, la Disposició addicional primera de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, estableix també que “El Govern possibilitarà la contractació de dos potències elèctriques al llarg de l’any, discriminant l’època de reg i la de no reg (…).”

Davant aquests incompliments, l’organització professional agrària, va fer arribar un requeriment a aquest Ministeri recordant-li l’obligació de desenvolupar aquest compromís. Després de 6 mesos de silenci per part del MITECO, Unión de Uniones ha presentat finalment un recurs, admés a tràmit recentment pel Tribunal Suprem.

Ens sembla un acte d’hipocresia que el Ministeri de Teresa Ribera ens abandone en una cosa que ells mateixos havien acordat i que en el moment quan més es necessita per a regar no puguem tindre la doble tarifa”, assenyala Carles Peris, secretari general de la Unió.

L’organització incideix en l’encert que haguera sigut, per part del Ministeri de Transició Ecològica, haver desenvolupat el sistema de doble tarifa en regadiu en aquest context de preus de l’energia desorbitats. En canvi, assenyala que els llauradors es troben amb els altíssims costos actuals de l’electricitat que, al costat de la resta d’inputs necessaris per a l’activitat agrària, en un context d’incertesa ocasionat per, entre altres qüestions, la guerra a Ucraïna, la greu sequera unida a les onades de calor o la sequera hidràulica la que també, recorda, depén de l’Administració, posen en escac el seu treball.

En aquest sentit, segons les últimes dades del propi Ministeri d’Agricultura corresponents a febrer, els inputs i serveis per a la producció agrícola que més es van encarir en un any han sigut l’electricitat (+160,98% respecte al passat any), els fertilitzants simples nitrogenats (+145%) i els fertilitzants compostos (+75,72%).

La Unió i la resta de les organitzacions de la Unión de Uniones esperen que, després d’aquesta demanda, el Ministeri pose en marxa com més prompte millor aquesta llei l’incompliment de la qual està impactant directament contra els llauradors i posant en suspens la rendibilitat de les seues produccions.

Últimes notícies

Detenen a dos hòmens per intentar robar 30.000 euros en una emboscada en carretera a Alacant

Dos individus van intentar robar 30.000 euros a un comercial a Alacant mitjançant una emboscada en carretera mentres transportava els diners en efectiu.

Detingut a València per més de 20 robatoris amb força a Albal i Catarroja

Un home de 40 anys ha sigut detingut a València acusat de realitzar més d'una vintena de robatoris amb força en comerços d'Albal i Catarroja, amb un valor total de quasi 38.000 euros en efectiu sostret.

La Comunitat Valenciana tindrà temperatures més baixes hui abans de tempestes fortes previstes per a demà

Hui en la Comunitat Valenciana les temperatures baixaran lleugerament, especialment a Castelló, abans de l'arribada de tempestes localment fortes en la mitat nord demà.

El punt de control del Pedrís no és eficient per al seguiment d’avingudes com la del 29 d’octubre, segons la CHJ

El Sistema Automàtic d'Informació Hidrològica compta amb un punt de control en la rambla de Poio, però no complix els requisits per a anticipar crescudes i previndre inundacions en zones crítiques.

Tanquen temporalment la piscina municipal de Banyeres de Mariola després d’un acte vandàlic

La piscina municipal de Banyeres de Mariola a Alacant tanca temporalment a causa d'actes vandàlics que van comprometre la seguretat i neteja de l'espai públic.

El Consell i Paiporta impulsen un edifici d’emergències després de la DANA d’octubre

La Generalitat i l'Ajuntament de Paiporta acorden construir un edifici per a emergències que acollirà Policia Local, Protecció Civil i servicis sanitaris, després de les greus inundacions causades per la DANA d'octubre.

Carlos Mazón s’assega recolzat en el congrés del PP i agraïx el suport rebut

Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana i líder del PPCV, destaca el suport rebut en el congrés del PP i agraïx les mostres de carinyo. Rebutja acusacions i condemna atacs a seus polítiques.

Sanitat invertix 6,8 milions per a ampliar la flota d’ambulàncies en la Comunitat Valenciana

La Conselleria de Sanitat de la Comunitat Valenciana ha destinat 6,8 milions d'euros per a incorporar 15 noves ambulàncies TNA i una unitat SVB a Peníscola per a millorar l'atenció sanitària, especialment en temporada alta.