13.3 C
València
Diumenge, 14 desembre, 2025

Docents, alumnes i sindicats critiquen la “degradació” de les EOI i avancen protestes si Educació “no entra en raó”

Docents, alumnat i representants sindicals han participat aquest dimecres en diverses concentracions convocades per a expressar el rebuig a les “retallades” i la “degradació” de l’oferta de les escoles oficials d’idiomes (EOI) de la Comunitat, al mateix temps que avancen que duran a terme noves mobilitzacions si la Conselleria d’Educació “no entra en raó”.

Amb aquestes accions, pretenen denunciar “la retallada a les braves” realitzat per l’administració en enviar “directament” una planificació del curs amb “menys grups”, alguna cosa que va “en contra de les més mínimes lleis democràtiques”, ha manifestat a Europa Press Kilian Cuerda, delegat sindical d’UGT.

En opinió d’aquest sindicat, darrere d’aquestes decisions de la Conselleria hi ha “una clara intenció privatizadora i segregadora per a intentar expulsar als alumnes cap al sistema privat”.

En concret, han criticat “la retallada” en espanyol per a estrangers, que relacionen amb “un biaix de discriminació”, i la important reducció en àrab i basca que, encara que tinguen una demanda menor, han de ser fomentats perquè les EOI “són un servei públic, no un negoci”, argumenten.

Des d’UGT adverteixen que la planificació prevista es va a traduir, a més, en pèrdua d’ocupació, –alguna cosa “intolerable”, recalquen– pel que exigeixen a la Conselleria d’Educació que “rectifique, torne a la via de la raó i de la decència”.

Si no és així i l’administració educativa “no entra en raó”, “continuaran les mobilitzacions i entrarem en la fase de prolongació del conflicte”. “Des d’UGT no anem a abandonar als docents i l’alumnat”, ha asseverat.

Des del Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV-Iv) xifren l’impacte en les EOI en una retallada de, “com a mínim, 244 grups, 8.450 places d’alumnat i 61 docents”. “Aquests ajustos –lamenten– se sumen als del Pla Edificant de rehabilitació i construcció de centres públics i auguren una legislatura de retallades en el sistema educatiu públic”.

VIA JURÍDICA

Per a STEPV, la Conselleria “desoeix els preceptes i recomanacions de lleis i normes tant estatals com a autonòmiques” i, per aquesta raó, el sindicat estudia “diverses línies d’actuació per la via jurídica”.

Aquesta organització torna a instar al departament que dirigeix José Antonio Rovira a “retirar totes les propostes de retallada i a asseure’s amb els sindicats, les direccions dels centres i el professorat per a reconduir la situació”.

En l’assemblea que s’ha realitzat en la concentració de València, a proposta de STEPV, apunten, s’ha acordat crear una plataforma unitària amb tots els sindicats per a fer “front comú” i convocar assemblees descentralitzades i una altra telemàtica més global per a la Comunitat amb representació de tots els centres i de tots els sindicats per a acordar la continuïtat de les accions i mobilitzacions.

També ANPE s’ha pronunciat sobre la qüestió. Recorda que després de recaptar inicialment les dades aportades per les diferents escoles i realitzar una anàlisi dels mateixos, va sol·licitar una reunió urgent a la Direcció general de Centres, de qui depenen els estudis de règim especial, perquè se’ns donen explicacions sobre les citades previsions de grups.

Així mateix, també s’ha demanat una comparativa d’aquest proposta llançada per l’administració enfront de les dades de matrícula del present curs de cadascun dels centres, tenint en compte també les dades de llista d’espera que es produeixen en diferents especialitats. Igualment, ha reclamat que es faciliten i es facen públics els criteris seguits per a realitzar aquesta previsió per a d’aquesta manera poder valorar la seua idoneïtat.

A l’espera que s’oficialitze la convocatòria d’aquesta reunió, ANPE ha estat present en les concentracions que s’han portat en les portes de la Conselleria d’Educació i de l’EOI d’Alacant per a exigir que “se’ns proporcione la informació sol·licitada i es duga a terme la trobada amb l’administració en el qual poder revisar les previsions i negociar les propostes”.

ANPE subratlla que “es mantindrà vigilant i defensarà els drets i les condicions laborals dels docents de les escoles oficials d’idiomes”.

I des de la Federació d’Ensenyament de CCOO (FE CCOO PV) han criticat “la dinàmica de retallades” per part de la Conselleria d’Educació i que ara es tradueix en “el desmantellament que s’inicia en les EOI”.

“L’administració ja no retalla de manera encoberta, sinó que trau la tisora a totes les llums i ataca a un servei públic que és l’única opció per a moltes persones amb recursos limitats, que necessiten formar-se en idiomes per al seu desenvolupament professional, formatiu o, fins i tot, desenvolupament vital”, enlletgeixen.

En el plànol polític, Compromís ha mostrat el seu suport a aquestes mobilitzacions per boca de la seua diputada Nathalie Torres, qui ha assenyalat que “la Conselleria del PP parla d’optimitzar, reorganitzar o reestructucturar quan en realitat el que ha anunciat són retallades pures i duros en professorat i oferta de llengües”.

COMPROMÍS DEMANA QUE COMPAREGA ROVIRA

Compromís ha presentat una pregunta oral a Les Corts perquè el conseller d’Educació comparega per a “donar explicacions, es deixe de circumloquis vergonyosos i tinga la valentia de dir al professorat de les EOI que volen retallar la plantilla i a l’alumnat que no tindran una àmplia oferta de grups presencials de qualsevol de les 17 llengües que s’imparteixen en les escoles oficials d’idiomes valencianes”.

“L’excusa que hi ha més places que matriculats no cola i ho està demostrant l’alumnat que ja ha començat a queixar-se perquè es vol reduir, per exemple, l’oferta de basca o castellà per a estrangers”, ha afirmat.

Des de la coalició s’ha posat en valor l’acció de l’anterior Consell del Botànic en aquest àmbit: “es van crear 9 noves EOI al llarg del País Valencià, fins a les 26 que hi ha actualment; també multitud de seccions noves; es va augmentar el professorat i també l’oferta d’idiomes fins a arribar a 17 (alemany, anglès, àrab, eusquera, francès, grec, italià, japonès, portuguès, romanès, rus, xinès, neerlandès, finès, polonès, valencià i espanyol per a estrangers); sense oblidar la creació de l’EOI Virtual, la primera i única en tot l’Estat”.

Últimes notícies

Les últimes pluges deixen 45 litres per metre quadrat a Pego i fins a 26 al Camp de Morvedre

Les precipitacions de les últimes quatre hores han acumulat 45,4 l/m² a Pego i fins a 26 en punts del Camp de Morvedre. No s'han registrat incidències rellevants, excepte una per caiguda de rebles a Castelló.

Bernabé critica el carroñerismo polític i defén la resposta del PSOE davant les denúncies d’assetjament

Bernabé ha defés que el PSOE ha sigut contundent davant les denúncies d'assetjament i ha creat canals interns. També ha censurat el carroñerismo polític.

València actualitzarà a les 18 h les mesures per al dilluns, incloses les de col·legis

L'Ajuntament manté les mesures per l'alerta roja i comunicarà a partir de les 18 h les decisions per al dilluns, amb especial atenció als col·legis. Parcs i el jardí del Túria continuen tancats i els CAUS operen de forma continuada.

Aemet advertix de tempestes en terra esta vesprada i matinada en el litoral de València

Aemet preveu que el tram més advers de l'episodi arribe esta tarde-nit i la pròxima matinada, amb tempestes en terra en zones costaneres de València. Ja es registren ruixats intensos i acumulats destacats.

Bernabé qüestiona a Feijóo després de la seua citació i posa en dubte que estiguera tan informat

Pilar Bernabé ha posat en qüestió que Alberto Núñez Feijóo estiguera informat en temps real de la DANA després de ser citat com a testimoni. També ha exigit al PP depuració de responsabilitats i ha demanat a Pérez Llorca reclamar l'acta de diputat a Carlos Mazón.

Ajornat el Llevant-Vila-real per l’alerta roja a València

El partit de la jornada 16 de LaLiga EA Sports, previst a les 18.30 en el Ciutat de València, ha sigut ajornat per l'alerta roja. L'RFEF dona cinc dies per a proposar una nova data.

The Hives i Ultralleugera, noves confirmacions del Low Festival 2026 a Torrevieja

The Hives, Ultralleugera i altres sis bandes se sumen al Low Festival 2026, que se celebrarà el 31 de juliol i l'1 i 2 d'agost a Torrevieja. Els abonaments ja estan a la venda i hi ha descompte per a empadronats.

La acb ajorna el València Basket-Casademont Zaragoza per alerta roja

La acb ha comunicat l'ajornament del València Basket-Casademont Zaragoza, de la jornada 10, per l'alerta roja a la ciutat. Les entrades tindran validesa i el club retornarà l'import si no es pot assistir.