Docents, alumnes i sindicats critiquen la «degradació» de les EOI i avancen protestes si Educació «no entra en raó»

Docents, alumnat i representants sindicals han participat aquest dimecres en diverses concentracions convocades per a expressar el rebuig a les «retallades» i la «degradació» de l’oferta de les escoles oficials d’idiomes (EOI) de la Comunitat, al mateix temps que avancen que duran a terme noves mobilitzacions si la Conselleria d’Educació «no entra en raó».

Amb aquestes accions, pretenen denunciar «la retallada a les braves» realitzat per l’administració en enviar «directament» una planificació del curs amb «menys grups», alguna cosa que va «en contra de les més mínimes lleis democràtiques», ha manifestat a Europa Press Kilian Cuerda, delegat sindical d’UGT.

En opinió d’aquest sindicat, darrere d’aquestes decisions de la Conselleria hi ha «una clara intenció privatizadora i segregadora per a intentar expulsar als alumnes cap al sistema privat».

En concret, han criticat «la retallada» en espanyol per a estrangers, que relacionen amb «un biaix de discriminació», i la important reducció en àrab i basca que, encara que tinguen una demanda menor, han de ser fomentats perquè les EOI «són un servei públic, no un negoci», argumenten.

Des d’UGT adverteixen que la planificació prevista es va a traduir, a més, en pèrdua d’ocupació, –alguna cosa «intolerable», recalquen– pel que exigeixen a la Conselleria d’Educació que «rectifique, torne a la via de la raó i de la decència».

Si no és així i l’administració educativa «no entra en raó», «continuaran les mobilitzacions i entrarem en la fase de prolongació del conflicte». «Des d’UGT no anem a abandonar als docents i l’alumnat», ha asseverat.

Des del Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV-Iv) xifren l’impacte en les EOI en una retallada de, «com a mínim, 244 grups, 8.450 places d’alumnat i 61 docents». «Aquests ajustos –lamenten– se sumen als del Pla Edificant de rehabilitació i construcció de centres públics i auguren una legislatura de retallades en el sistema educatiu públic».

VIA JURÍDICA

Per a STEPV, la Conselleria «desoeix els preceptes i recomanacions de lleis i normes tant estatals com a autonòmiques» i, per aquesta raó, el sindicat estudia «diverses línies d’actuació per la via jurídica».

Aquesta organització torna a instar al departament que dirigeix José Antonio Rovira a «retirar totes les propostes de retallada i a asseure’s amb els sindicats, les direccions dels centres i el professorat per a reconduir la situació».

En l’assemblea que s’ha realitzat en la concentració de València, a proposta de STEPV, apunten, s’ha acordat crear una plataforma unitària amb tots els sindicats per a fer «front comú» i convocar assemblees descentralitzades i una altra telemàtica més global per a la Comunitat amb representació de tots els centres i de tots els sindicats per a acordar la continuïtat de les accions i mobilitzacions.

També ANPE s’ha pronunciat sobre la qüestió. Recorda que després de recaptar inicialment les dades aportades per les diferents escoles i realitzar una anàlisi dels mateixos, va sol·licitar una reunió urgent a la Direcció general de Centres, de qui depenen els estudis de règim especial, perquè se’ns donen explicacions sobre les citades previsions de grups.

Així mateix, també s’ha demanat una comparativa d’aquest proposta llançada per l’administració enfront de les dades de matrícula del present curs de cadascun dels centres, tenint en compte també les dades de llista d’espera que es produeixen en diferents especialitats. Igualment, ha reclamat que es faciliten i es facen públics els criteris seguits per a realitzar aquesta previsió per a d’aquesta manera poder valorar la seua idoneïtat.

A l’espera que s’oficialitze la convocatòria d’aquesta reunió, ANPE ha estat present en les concentracions que s’han portat en les portes de la Conselleria d’Educació i de l’EOI d’Alacant per a exigir que «se’ns proporcione la informació sol·licitada i es duga a terme la trobada amb l’administració en el qual poder revisar les previsions i negociar les propostes».

ANPE subratlla que «es mantindrà vigilant i defensarà els drets i les condicions laborals dels docents de les escoles oficials d’idiomes».

I des de la Federació d’Ensenyament de CCOO (FE CCOO PV) han criticat «la dinàmica de retallades» per part de la Conselleria d’Educació i que ara es tradueix en «el desmantellament que s’inicia en les EOI».

«L’administració ja no retalla de manera encoberta, sinó que trau la tisora a totes les llums i ataca a un servei públic que és l’única opció per a moltes persones amb recursos limitats, que necessiten formar-se en idiomes per al seu desenvolupament professional, formatiu o, fins i tot, desenvolupament vital», enlletgeixen.

En el plànol polític, Compromís ha mostrat el seu suport a aquestes mobilitzacions per boca de la seua diputada Nathalie Torres, qui ha assenyalat que «la Conselleria del PP parla d’optimitzar, reorganitzar o reestructucturar quan en realitat el que ha anunciat són retallades pures i duros en professorat i oferta de llengües».

COMPROMÍS DEMANA QUE COMPAREGA ROVIRA

Compromís ha presentat una pregunta oral a Les Corts perquè el conseller d’Educació comparega per a «donar explicacions, es deixe de circumloquis vergonyosos i tinga la valentia de dir al professorat de les EOI que volen retallar la plantilla i a l’alumnat que no tindran una àmplia oferta de grups presencials de qualsevol de les 17 llengües que s’imparteixen en les escoles oficials d’idiomes valencianes».

«L’excusa que hi ha més places que matriculats no cola i ho està demostrant l’alumnat que ja ha començat a queixar-se perquè es vol reduir, per exemple, l’oferta de basca o castellà per a estrangers», ha afirmat.

Des de la coalició s’ha posat en valor l’acció de l’anterior Consell del Botànic en aquest àmbit: «es van crear 9 noves EOI al llarg del País Valencià, fins a les 26 que hi ha actualment; també multitud de seccions noves; es va augmentar el professorat i també l’oferta d’idiomes fins a arribar a 17 (alemany, anglès, àrab, eusquera, francès, grec, italià, japonès, portuguès, romanès, rus, xinès, neerlandès, finès, polonès, valencià i espanyol per a estrangers); sense oblidar la creació de l’EOI Virtual, la primera i única en tot l’Estat».

Últimes notícies

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.

El PP retreu al PSPV l’augment de 16.000 milions del deute valencià

La portaveu d'Economia del PP en Les Corts, Mari Carmen Contelles, acusa el PSPV d'haver augmentat en quasi 16.000 milions el deute de la Generalitat durant els governs del Botànic i li nega autoritat per a donar lliçons de gestió econòmica. També reclama una reforma estable del sistema de finançament acordada en el Consell de Política Fiscal i Financera.
FILMOTECA D'ESTIU