Docents, alumnes i sindicats critiquen la «degradació» de les EOI i avancen protestes si Educació «no entra en raó»

Docents, alumnat i representants sindicals han participat aquest dimecres en diverses concentracions convocades per a expressar el rebuig a les «retallades» i la «degradació» de l’oferta de les escoles oficials d’idiomes (EOI) de la Comunitat, al mateix temps que avancen que duran a terme noves mobilitzacions si la Conselleria d’Educació «no entra en raó».

Amb aquestes accions, pretenen denunciar «la retallada a les braves» realitzat per l’administració en enviar «directament» una planificació del curs amb «menys grups», alguna cosa que va «en contra de les més mínimes lleis democràtiques», ha manifestat a Europa Press Kilian Cuerda, delegat sindical d’UGT.

En opinió d’aquest sindicat, darrere d’aquestes decisions de la Conselleria hi ha «una clara intenció privatizadora i segregadora per a intentar expulsar als alumnes cap al sistema privat».

En concret, han criticat «la retallada» en espanyol per a estrangers, que relacionen amb «un biaix de discriminació», i la important reducció en àrab i basca que, encara que tinguen una demanda menor, han de ser fomentats perquè les EOI «són un servei públic, no un negoci», argumenten.

Des d’UGT adverteixen que la planificació prevista es va a traduir, a més, en pèrdua d’ocupació, –alguna cosa «intolerable», recalquen– pel que exigeixen a la Conselleria d’Educació que «rectifique, torne a la via de la raó i de la decència».

Si no és així i l’administració educativa «no entra en raó», «continuaran les mobilitzacions i entrarem en la fase de prolongació del conflicte». «Des d’UGT no anem a abandonar als docents i l’alumnat», ha asseverat.

Des del Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV-Iv) xifren l’impacte en les EOI en una retallada de, «com a mínim, 244 grups, 8.450 places d’alumnat i 61 docents». «Aquests ajustos –lamenten– se sumen als del Pla Edificant de rehabilitació i construcció de centres públics i auguren una legislatura de retallades en el sistema educatiu públic».

VIA JURÍDICA

Per a STEPV, la Conselleria «desoeix els preceptes i recomanacions de lleis i normes tant estatals com a autonòmiques» i, per aquesta raó, el sindicat estudia «diverses línies d’actuació per la via jurídica».

Aquesta organització torna a instar al departament que dirigeix José Antonio Rovira a «retirar totes les propostes de retallada i a asseure’s amb els sindicats, les direccions dels centres i el professorat per a reconduir la situació».

En l’assemblea que s’ha realitzat en la concentració de València, a proposta de STEPV, apunten, s’ha acordat crear una plataforma unitària amb tots els sindicats per a fer «front comú» i convocar assemblees descentralitzades i una altra telemàtica més global per a la Comunitat amb representació de tots els centres i de tots els sindicats per a acordar la continuïtat de les accions i mobilitzacions.

També ANPE s’ha pronunciat sobre la qüestió. Recorda que després de recaptar inicialment les dades aportades per les diferents escoles i realitzar una anàlisi dels mateixos, va sol·licitar una reunió urgent a la Direcció general de Centres, de qui depenen els estudis de règim especial, perquè se’ns donen explicacions sobre les citades previsions de grups.

Així mateix, també s’ha demanat una comparativa d’aquest proposta llançada per l’administració enfront de les dades de matrícula del present curs de cadascun dels centres, tenint en compte també les dades de llista d’espera que es produeixen en diferents especialitats. Igualment, ha reclamat que es faciliten i es facen públics els criteris seguits per a realitzar aquesta previsió per a d’aquesta manera poder valorar la seua idoneïtat.

A l’espera que s’oficialitze la convocatòria d’aquesta reunió, ANPE ha estat present en les concentracions que s’han portat en les portes de la Conselleria d’Educació i de l’EOI d’Alacant per a exigir que «se’ns proporcione la informació sol·licitada i es duga a terme la trobada amb l’administració en el qual poder revisar les previsions i negociar les propostes».

ANPE subratlla que «es mantindrà vigilant i defensarà els drets i les condicions laborals dels docents de les escoles oficials d’idiomes».

I des de la Federació d’Ensenyament de CCOO (FE CCOO PV) han criticat «la dinàmica de retallades» per part de la Conselleria d’Educació i que ara es tradueix en «el desmantellament que s’inicia en les EOI».

«L’administració ja no retalla de manera encoberta, sinó que trau la tisora a totes les llums i ataca a un servei públic que és l’única opció per a moltes persones amb recursos limitats, que necessiten formar-se en idiomes per al seu desenvolupament professional, formatiu o, fins i tot, desenvolupament vital», enlletgeixen.

En el plànol polític, Compromís ha mostrat el seu suport a aquestes mobilitzacions per boca de la seua diputada Nathalie Torres, qui ha assenyalat que «la Conselleria del PP parla d’optimitzar, reorganitzar o reestructucturar quan en realitat el que ha anunciat són retallades pures i duros en professorat i oferta de llengües».

COMPROMÍS DEMANA QUE COMPAREGA ROVIRA

Compromís ha presentat una pregunta oral a Les Corts perquè el conseller d’Educació comparega per a «donar explicacions, es deixe de circumloquis vergonyosos i tinga la valentia de dir al professorat de les EOI que volen retallar la plantilla i a l’alumnat que no tindran una àmplia oferta de grups presencials de qualsevol de les 17 llengües que s’imparteixen en les escoles oficials d’idiomes valencianes».

«L’excusa que hi ha més places que matriculats no cola i ho està demostrant l’alumnat que ja ha començat a queixar-se perquè es vol reduir, per exemple, l’oferta de basca o castellà per a estrangers», ha afirmat.

Des de la coalició s’ha posat en valor l’acció de l’anterior Consell del Botànic en aquest àmbit: «es van crear 9 noves EOI al llarg del País Valencià, fins a les 26 que hi ha actualment; també multitud de seccions noves; es va augmentar el professorat i també l’oferta d’idiomes fins a arribar a 17 (alemany, anglès, àrab, eusquera, francès, grec, italià, japonès, portuguès, romanès, rus, xinès, neerlandès, finès, polonès, valencià i espanyol per a estrangers); sense oblidar la creació de l’EOI Virtual, la primera i única en tot l’Estat».

Últimes notícies

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.

El BBVA Open Internacional de València obri edició amb més presència espanyola i tenistes del top-100

El BBVA Open Internacional de València de 2026 alça el teló este diumenge amb fase prèvia, ampli cartell de tenistes espanyoles i diverses jugadores situades entre les cent millors del món, i estrena un trofeu amb figura de fallera.

Castro confia en el factor Ciutat de València per plantar cara al Barça

Luís Castro assegura que el Levante afronta el duel davant el Barcelona amb la màxima concentració i confiança en el suport de l’afició al Ciutat de València. El tècnic remarca que el partit comença zero a zero i que preparen el xoc per a guanyar, sense reservar jugadors.

Pérez Llorca acusa Baldoví i Morant d’hipocresia per sumar-se ara a les protestes educatives

El president del PPCV, Juanfran Pérez Llorca, acusa Joan Baldoví i Diana Morant d’hipocresia per encapçalar ara mobilitzacions docents després d’huit anys de govern del Botànic. Defensa que el Consell actual ha posat en marxa millores salarials i un pla de reforç educatiu i d’ajudes pels incendis a Castelló.

El PSPV acusa el PP de tindre la Comunitat paralitzada per un president en precari

El síndic del PSPV-PSOE, José Muñoz, acusa el PP de mantindre la Generalitat i les Corts pràcticament paralitzades per la situació d'interinitat de Pérez Llorca i per les lluites internes del partit.