Més del 74% de les dones joves de la Comunitat pateixen violència de gènere digital

Un estudi promogut per la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana apunta que un 74,4% de les dones joves valencianes han patit alguna situació de violència de gènere digital en plataformes online o xarxes socials.

Entre les situacions descrites, les participants assenyalen haver patit comentaris sexistes o misògins (44,4%); insults o comentaris abusius (41,9%); insinuacions inapropiades, humiliants, intimidatòries o ofensives a les xarxes socials (39,1%); emails, missatges de WhatsApp o de text sexualment explícits i inapropiats de caràcter ofensiu i intimidador (36,8 %), i missatges ofensius o amenaçadors per email, missatges de text i instantanis (33,6%).

Segons el grau de prevalença de la violència de gènere digital, les dades posen de manifest que gairebé 9 de cada 10 persones joves, el 87,8 % han presenciat o viscut una o més situacions d’este tipus de violència.

Entre els homes joves, un 82,3 % ha estat testimoni d’almenys una situació de violència de gènere digital un poc més de 8 de cada 10 dones joves, el 80,4 %, han estat víctimes de violència de gènere digital en algun moment de la seua vida.

Per a este anàlisi, realitzada per Alejandra Hernández-Ruiz i Romina Curone-Prieto, de la Universitat d’Alacant, Iolanda Tortajada i Cilia Willem, de la Universitat Rovira i Virgili, i Immaculada J. Martínez, de la Universitat de Múrcia, les investigadores han dut a terme més de 1.100 enquestes en línia a noies i nois d’entre 18 i 35 anys residents a la Comunitat durant els mesos de març i abril de 2023, juntament amb una anàlisi qualitativa sobre els mecanismes de reporte de 17 plataformes digitals.

L’estudi assenyala que, davant d’una situació de violència de gènere digital, les dones víctimes van tendir majoritàriament a bloquejar i, en menor mesura, a reportar la situació a l’empresa que gestiona la web o a la pròpia xarxa social.

A més, les dones víctimes van optar per buscar ajuda als seus cercles familiars, amistats o en professionals de la psicologia.

En este sentit, un poc més de 9 de cada 10 dones víctimes de violència de gènere digital van patir conseqüències psicològiques. «Entre les persones testimoni esta proporció es redueix al 75,3%», assenyala la coautora de l’estudi i directora de l’Institut Universitari d’Investigació d’Estudis de Gènere de la UA, Alejandra Hernández-Ruiz.

Entre les víctimes, les conseqüències psicològiques més freqüents van ser l’ansietat, pèrdua d’autoestima i angoixa, mentre que entre les persones testimoni van primar els sentiments d’enuig, l’angoixa i la por.

Actuacions institucionals

Amb relació a l’actuació institucional davant la violència de gènere digital, «el telèfon 016 va ser l’organisme més conegut, gairebé 8 de cada 10 van expressar conéixer-lo», detalla la investigadora de la UA.

Pel que fa a les tres formes d’intervenció de més utilitat percebuda per les persones enquestades han estat la formació dels joves en el respecte mutu, el càstig als agressors i el telèfon 016. «D’altra banda, una clara majoria, un poc més de 8 de cada 10, opina que les campanyes de conscienciació contra la violència de gènere digital el van ajudar a prendre consciència del problema», afegeix.

Finalment, «tot i que algunes plataformes tenen diverses polítiques i normes, s’observa que són escasses. A més, les mesures contra la violència de gènere digital s’implementen quan la víctima ja ha rebut l’agressió o l’assetjament, a excepció de Twitch que permet protegir-se contra este tipus de continguts en directe», adverteix Hernández-Ruiz.

L’estudi “Violència de gènere digital en població jove de la Comunitat Valenciana: prevalença, impacte i mecanismes de reporte en plataformes digitals” ha estat promogut en el context del conveni de col·laboració entre la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana, a través de la Vicepresidència Segona i la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, per al foment d’activitats que incorporen la perspectiva de gènere de forma transversal.

Últimes notícies

El calor deixa 64 morts en quinze dies d’agost a la Comunitat Valenciana

La calor extrema ha causat 64 morts a la Comunitat Valenciana en la primera mitat d’agost, amb especial incidència en la segona setmana del mes.

Manipulen durant mesos una dona de 91 anys a Alacant per quedar-se amb el seu patrimoni

La Guàrdia Civil ha detingut tres persones acusades de sotmetre durant mesos una dona de 91 anys a un control total per apoderar-se del seu patrimoni, amb un presumpte expoli de 20.000 euros i canvis en el seu testament.

Carlos Romero confia a gaudir al màxim amb el seu perfil ofensiu al Villarreal

El lateral del Villarreal Carlos Romero ha celebrat el seu debut oficial després de dos anys cedit a l’Espanyol i ha assegurat que el seu perfil ofensiu encaixa amb l’estil de l’equip. El jugador ha valorat també la reacció del conjunt groguet en el camp del Racing de Santander, on ha remuntat un 2-0 en contra fins a empatar.

El Medusa de Cullera arreplega 185.000 assistents i posa data a l’edició del 2027

La dotzena edició del Festival Medusa de Cullera ha congregat prop de 185.000 persones, ha superat les previsions i ha confirmat ja les dates de la 13a edició, que se celebrarà del 12 al 16 d’agost de 2027.

Tanquem Cofrents carrega contra la pròrroga de la nuclear d’Almaraz i alerta pel futur de Cofrents

La plataforma Tanquem Cofrents denuncia que la pròrroga de la central nuclear d’Almaraz trenca el pla de transició energètica del govern i alerta que Iberdrola es prepara per a allargar la vida de Cofrents més enllà de 2030.

Permesa la crema de palla d’arròs a menys de 500 metres de zona forestal des del 16 de setembre

Medi Ambient ha autoritzat de manera excepcional la crema de restolls i palla d’arròs en humedals pròxims a zona forestal des del 16 de setembre fins a final de campanya, amb condicions estrictes per a evitar incendis i problemes mediambientals.

Un estudi de la UPV alerta que les estadístiques policials amaguen zones de risc per a les dones

Un estudi internacional liderat per la UPV conclou que les dades policials sobre violència contra les dones no reflectixen totes les zones de risc i defensa combinar-les amb informació de la ciutadania i de les xarxes socials per a millorar les polítiques de seguretat urbana.

Cauen dos bandes itinerants de robatoris en vivendes amb almenys 27 assalts aclarits

La Policia Nacional ha desarticulat a Madrid i València dos grups criminals itinerants especialitzats en robatoris en vivendes, amb almenys 27 delictes aclarits i set detinguts, cinc d’ells ja en presó provisional.