Més del 74% de les dones joves de la Comunitat pateixen violència de gènere digital

Un estudi promogut per la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana apunta que un 74,4% de les dones joves valencianes han patit alguna situació de violència de gènere digital en plataformes online o xarxes socials.

Entre les situacions descrites, les participants assenyalen haver patit comentaris sexistes o misògins (44,4%); insults o comentaris abusius (41,9%); insinuacions inapropiades, humiliants, intimidatòries o ofensives a les xarxes socials (39,1%); emails, missatges de WhatsApp o de text sexualment explícits i inapropiats de caràcter ofensiu i intimidador (36,8 %), i missatges ofensius o amenaçadors per email, missatges de text i instantanis (33,6%).

Segons el grau de prevalença de la violència de gènere digital, les dades posen de manifest que gairebé 9 de cada 10 persones joves, el 87,8 % han presenciat o viscut una o més situacions d’este tipus de violència.

Entre els homes joves, un 82,3 % ha estat testimoni d’almenys una situació de violència de gènere digital un poc més de 8 de cada 10 dones joves, el 80,4 %, han estat víctimes de violència de gènere digital en algun moment de la seua vida.

Per a este anàlisi, realitzada per Alejandra Hernández-Ruiz i Romina Curone-Prieto, de la Universitat d’Alacant, Iolanda Tortajada i Cilia Willem, de la Universitat Rovira i Virgili, i Immaculada J. Martínez, de la Universitat de Múrcia, les investigadores han dut a terme més de 1.100 enquestes en línia a noies i nois d’entre 18 i 35 anys residents a la Comunitat durant els mesos de març i abril de 2023, juntament amb una anàlisi qualitativa sobre els mecanismes de reporte de 17 plataformes digitals.

L’estudi assenyala que, davant d’una situació de violència de gènere digital, les dones víctimes van tendir majoritàriament a bloquejar i, en menor mesura, a reportar la situació a l’empresa que gestiona la web o a la pròpia xarxa social.

A més, les dones víctimes van optar per buscar ajuda als seus cercles familiars, amistats o en professionals de la psicologia.

En este sentit, un poc més de 9 de cada 10 dones víctimes de violència de gènere digital van patir conseqüències psicològiques. “Entre les persones testimoni esta proporció es redueix al 75,3%”, assenyala la coautora de l’estudi i directora de l’Institut Universitari d’Investigació d’Estudis de Gènere de la UA, Alejandra Hernández-Ruiz.

Entre les víctimes, les conseqüències psicològiques més freqüents van ser l’ansietat, pèrdua d’autoestima i angoixa, mentre que entre les persones testimoni van primar els sentiments d’enuig, l’angoixa i la por.

Actuacions institucionals

Amb relació a l’actuació institucional davant la violència de gènere digital, «el telèfon 016 va ser l’organisme més conegut, gairebé 8 de cada 10 van expressar conéixer-lo», detalla la investigadora de la UA.

Pel que fa a les tres formes d’intervenció de més utilitat percebuda per les persones enquestades han estat la formació dels joves en el respecte mutu, el càstig als agressors i el telèfon 016. «D’altra banda, una clara majoria, un poc més de 8 de cada 10, opina que les campanyes de conscienciació contra la violència de gènere digital el van ajudar a prendre consciència del problema», afegeix.

Finalment, «tot i que algunes plataformes tenen diverses polítiques i normes, s’observa que són escasses. A més, les mesures contra la violència de gènere digital s’implementen quan la víctima ja ha rebut l’agressió o l’assetjament, a excepció de Twitch que permet protegir-se contra este tipus de continguts en directe», adverteix Hernández-Ruiz.

L’estudi “Violència de gènere digital en població jove de la Comunitat Valenciana: prevalença, impacte i mecanismes de reporte en plataformes digitals” ha estat promogut en el context del conveni de col·laboració entre la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana, a través de la Vicepresidència Segona i la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, per al foment d’activitats que incorporen la perspectiva de gènere de forma transversal.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Dos incendis industrials controlats en Sagunt i Bonrepòs i Mirambell mobilitzen els bombers

Els bombers controlen dos incendis industrials a Sagunt i Bonrepòs i Mirambell sense danys greus.

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després d'una denúncia d'una dona per presumpte assetjament sexual en la via pública.

La Policia investiga la desaparició d’una xiqueta de 12 anys a Sagunt

La Policia Nacional investiga la desaparició d'una xiqueta de 12 anys a Sagunt, mentres el Centre Nacional de Persones Desaparegudes ha emés una alerta per a recaptar la col·laboració ciutadana.

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia d’assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol després que una veïna presentara una denúncia per assetjament sexual davant la Policia Nacional.

Rescaten a tres banyistes atrapats pels corrents en els penya-segats de Peníscola

Tres hòmens que nadaven en la zona de penya-segats del castell de Peníscola han sigut rescatats després de quedar atrapats pels corrents. Van ser trets per terra i només presentaven arraps lleus.

L’alcalde d’Elx destituïx el pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx ha destituït de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després que una dona presentara una denúncia per assetjament sexual contra ell.

La Generalitat reclama al Govern comprar les parcel·les agrícoles afectades per la nova zona de domini hidràulic

La Generalitat exigix que el Ministeri per a la Transició Ecològica valore i adquirisca les parcel·les agrícoles afectades per una possible nova delimitació del domini públic hidràulic i complisca el seu compromís de reposar els terrenys danyats per la dana.

El Consell destina 1,9 milions a frenar la malaltia de Newcastle en granges avícoles

El Consell declara l'emergència sanitària i aprova actuacions per 1,9 milions d'euros per a previndre i controlar la malaltia de Newcastle en explotacions avícoles en un termini màxim de tres mesos.