17.3 C
València
Diumenge, 16 novembre, 2025

Més del 74% de les dones joves de la Comunitat pateixen violència de gènere digital

Un estudi promogut per la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana apunta que un 74,4% de les dones joves valencianes han patit alguna situació de violència de gènere digital en plataformes online o xarxes socials.

Entre les situacions descrites, les participants assenyalen haver patit comentaris sexistes o misògins (44,4%); insults o comentaris abusius (41,9%); insinuacions inapropiades, humiliants, intimidatòries o ofensives a les xarxes socials (39,1%); emails, missatges de WhatsApp o de text sexualment explícits i inapropiats de caràcter ofensiu i intimidador (36,8 %), i missatges ofensius o amenaçadors per email, missatges de text i instantanis (33,6%).

Segons el grau de prevalença de la violència de gènere digital, les dades posen de manifest que gairebé 9 de cada 10 persones joves, el 87,8 % han presenciat o viscut una o més situacions d’este tipus de violència.

Entre els homes joves, un 82,3 % ha estat testimoni d’almenys una situació de violència de gènere digital un poc més de 8 de cada 10 dones joves, el 80,4 %, han estat víctimes de violència de gènere digital en algun moment de la seua vida.

Per a este anàlisi, realitzada per Alejandra Hernández-Ruiz i Romina Curone-Prieto, de la Universitat d’Alacant, Iolanda Tortajada i Cilia Willem, de la Universitat Rovira i Virgili, i Immaculada J. Martínez, de la Universitat de Múrcia, les investigadores han dut a terme més de 1.100 enquestes en línia a noies i nois d’entre 18 i 35 anys residents a la Comunitat durant els mesos de març i abril de 2023, juntament amb una anàlisi qualitativa sobre els mecanismes de reporte de 17 plataformes digitals.

L’estudi assenyala que, davant d’una situació de violència de gènere digital, les dones víctimes van tendir majoritàriament a bloquejar i, en menor mesura, a reportar la situació a l’empresa que gestiona la web o a la pròpia xarxa social.

A més, les dones víctimes van optar per buscar ajuda als seus cercles familiars, amistats o en professionals de la psicologia.

En este sentit, un poc més de 9 de cada 10 dones víctimes de violència de gènere digital van patir conseqüències psicològiques. “Entre les persones testimoni esta proporció es redueix al 75,3%”, assenyala la coautora de l’estudi i directora de l’Institut Universitari d’Investigació d’Estudis de Gènere de la UA, Alejandra Hernández-Ruiz.

Entre les víctimes, les conseqüències psicològiques més freqüents van ser l’ansietat, pèrdua d’autoestima i angoixa, mentre que entre les persones testimoni van primar els sentiments d’enuig, l’angoixa i la por.

Actuacions institucionals

Amb relació a l’actuació institucional davant la violència de gènere digital, «el telèfon 016 va ser l’organisme més conegut, gairebé 8 de cada 10 van expressar conéixer-lo», detalla la investigadora de la UA.

Pel que fa a les tres formes d’intervenció de més utilitat percebuda per les persones enquestades han estat la formació dels joves en el respecte mutu, el càstig als agressors i el telèfon 016. «D’altra banda, una clara majoria, un poc més de 8 de cada 10, opina que les campanyes de conscienciació contra la violència de gènere digital el van ajudar a prendre consciència del problema», afegeix.

Finalment, «tot i que algunes plataformes tenen diverses polítiques i normes, s’observa que són escasses. A més, les mesures contra la violència de gènere digital s’implementen quan la víctima ja ha rebut l’agressió o l’assetjament, a excepció de Twitch que permet protegir-se contra este tipus de continguts en directe», adverteix Hernández-Ruiz.

L’estudi “Violència de gènere digital en població jove de la Comunitat Valenciana: prevalença, impacte i mecanismes de reporte en plataformes digitals” ha estat promogut en el context del conveni de col·laboració entre la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana, a través de la Vicepresidència Segona i la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, per al foment d’activitats que incorporen la perspectiva de gènere de forma transversal.

Últimes notícies

Un home de 44 anys ha mort després de caure amb el seu parapent en un vessant de Petrer (Alacant)

Un home de 44 anys ha mort este dissabte en caure amb el seu parapent a la muntanya del Palomaret, a Petrer. Els bombers han mobilitzat un helicòpter i un grup de rescat per a accedir a la zona.

Presó provisional per al jove de 21 anys acusat d’agredir a un policia a Vinalesa

Un jutjat de Paterna ha ordenat presó provisional per a un jove de 21 anys per l'agressió que va deixar en coma a un agent anara de servici a Vinalesa. El menor detingut va quedar lliure sense mesures per decisió de la Fiscalia de Menors.

Alex Márquez domina l’esprint de València; ‘poles’ per a Bezzecchi, Folgat i Adrián Fernández

Alex Márquez va guanyar l'esprint de MotoGP a Cheste després d'arrabassar el cap a Bezzecchi, autor de la 'pole'. Acosta i Di Giannantonio van completar el podi.

Urpa de Castelló el veler que tractarà de completar la primera volta al món vertical

L''Alegria Mariners' va partir amb Paula Gonzalvo i Pedro Jiménez per a intentar una ruta inèdita de 35.000 milles pels meridians, amb projectes científics i seguiment en directe.

Controlat l’incendi en un desballestament de motos d’Alboraia després d’una gran fumera

Els bombers han donat per controlat a les 12.49 l'incendi que ha afectat un desballestament de motos i a una nau contigua a Alboraia. No hi ha hagut ferits i tot apunta a un curtcircuit com a origen.

Estabilitzat l’incendi en una nau de desballestament de motocicletes a Alboraia

El foc, originat sobre les 9.45 en un desballestament de motocicletes d'Alboraia, ha sigut estabilitzat al migdia sense ferits. Es mantindrà vigilància 24 hores.

El PSOE avisa a Feijóo i Abascal: no tenen dret a decidir pels valencians

El PSOE ha exigit eleccions després de la dimissió de Carlos Mazón i ha acusat PP i Vox de voler imposar un relleu amb Juanfran Pérez Llorca. Diana Morant ha advertit a Feijóo i Abascal que no tenen dret a decidir pels valencians.

Un incendi en un desballestament d’Alboraia ha generat una gran columna de fum i ha quedat estabilitzat

Els bombers han donat per estabilitzat l'incendi en un desballestament de motos d'Alboraia al voltant de les 12, sense ferits. Sis dotacions han treballat en la zona.