Més del 74% de les dones joves de la Comunitat pateixen violència de gènere digital

Un estudi promogut per la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana apunta que un 74,4% de les dones joves valencianes han patit alguna situació de violència de gènere digital en plataformes online o xarxes socials.

Entre les situacions descrites, les participants assenyalen haver patit comentaris sexistes o misògins (44,4%); insults o comentaris abusius (41,9%); insinuacions inapropiades, humiliants, intimidatòries o ofensives a les xarxes socials (39,1%); emails, missatges de WhatsApp o de text sexualment explícits i inapropiats de caràcter ofensiu i intimidador (36,8 %), i missatges ofensius o amenaçadors per email, missatges de text i instantanis (33,6%).

Segons el grau de prevalença de la violència de gènere digital, les dades posen de manifest que gairebé 9 de cada 10 persones joves, el 87,8 % han presenciat o viscut una o més situacions d’este tipus de violència.

Entre els homes joves, un 82,3 % ha estat testimoni d’almenys una situació de violència de gènere digital un poc més de 8 de cada 10 dones joves, el 80,4 %, han estat víctimes de violència de gènere digital en algun moment de la seua vida.

Per a este anàlisi, realitzada per Alejandra Hernández-Ruiz i Romina Curone-Prieto, de la Universitat d’Alacant, Iolanda Tortajada i Cilia Willem, de la Universitat Rovira i Virgili, i Immaculada J. Martínez, de la Universitat de Múrcia, les investigadores han dut a terme més de 1.100 enquestes en línia a noies i nois d’entre 18 i 35 anys residents a la Comunitat durant els mesos de març i abril de 2023, juntament amb una anàlisi qualitativa sobre els mecanismes de reporte de 17 plataformes digitals.

L’estudi assenyala que, davant d’una situació de violència de gènere digital, les dones víctimes van tendir majoritàriament a bloquejar i, en menor mesura, a reportar la situació a l’empresa que gestiona la web o a la pròpia xarxa social.

A més, les dones víctimes van optar per buscar ajuda als seus cercles familiars, amistats o en professionals de la psicologia.

En este sentit, un poc més de 9 de cada 10 dones víctimes de violència de gènere digital van patir conseqüències psicològiques. «Entre les persones testimoni esta proporció es redueix al 75,3%», assenyala la coautora de l’estudi i directora de l’Institut Universitari d’Investigació d’Estudis de Gènere de la UA, Alejandra Hernández-Ruiz.

Entre les víctimes, les conseqüències psicològiques més freqüents van ser l’ansietat, pèrdua d’autoestima i angoixa, mentre que entre les persones testimoni van primar els sentiments d’enuig, l’angoixa i la por.

Actuacions institucionals

Amb relació a l’actuació institucional davant la violència de gènere digital, «el telèfon 016 va ser l’organisme més conegut, gairebé 8 de cada 10 van expressar conéixer-lo», detalla la investigadora de la UA.

Pel que fa a les tres formes d’intervenció de més utilitat percebuda per les persones enquestades han estat la formació dels joves en el respecte mutu, el càstig als agressors i el telèfon 016. «D’altra banda, una clara majoria, un poc més de 8 de cada 10, opina que les campanyes de conscienciació contra la violència de gènere digital el van ajudar a prendre consciència del problema», afegeix.

Finalment, «tot i que algunes plataformes tenen diverses polítiques i normes, s’observa que són escasses. A més, les mesures contra la violència de gènere digital s’implementen quan la víctima ja ha rebut l’agressió o l’assetjament, a excepció de Twitch que permet protegir-se contra este tipus de continguts en directe», adverteix Hernández-Ruiz.

L’estudi “Violència de gènere digital en població jove de la Comunitat Valenciana: prevalença, impacte i mecanismes de reporte en plataformes digitals” ha estat promogut en el context del conveni de col·laboració entre la Universitat d’Alacant i la Generalitat Valenciana, a través de la Vicepresidència Segona i la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, per al foment d’activitats que incorporen la perspectiva de gènere de forma transversal.

Últimes notícies

Una pedregada forta causa danys en cotxes i vivendes a Utiel

Una tempesta amb granís de gran tamany ha causat danys materials en vehicles, teulades i arbrat a Utiel, mentres Aemet preveu que continuen les tronades fortes a l’interior de la província de València.

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.

L’Elx fitxa el migcampista Javier Morcillo fins a 2030

L’Elx ha tancat la incorporació del migcampista català Javier Morcillo, procedent de l’Atlético de Madrid, amb contracte fins a juny de 2030, ampliable una temporada més per objectius.

Detenen a Castelló una cuidadora per traure 24.000 € del compte d’una anciana que atenia

Una cuidadora ha sigut detinguda a Castelló per retirar durant mesos quasi 24.000 euros del compte d’una anciana i vendre una joia seua sense consentiment familiar, descobert tot després de la mort de la víctima.

Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha posat en marxa una prova pilot amb biosensors intel·ligents a Port Saplaya i Meliana per controlar en temps real la qualitat de l’aigua de les platges i reforçar la seguretat sanitària.

Guia per a vore l’eclipsi solar amb seguretat a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi del 12 d’agost, amb nivell 3 de preemergència forestal, tancament de parcs naturals i un decàleg de consells per a una observació segura.

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera asseguren l’aigua potable amb una obra solar de 4,3 milions

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera ja tenen garantit l’abastiment d’aigua potable gràcies a una infraestructura de 4,3 milions d’euros alimentada amb energia solar, declarada d’emergència per la sequera extraordinària a la demarcació del Xúquer.
FILMOTECA D'ESTIU