El BOE publica el decret que fixa la capacitat d’acolliment per a reubicar a menors migrants

El Boletín Oficial del Estado ha publicat el decret que determina la capacitat ordinària d’acolliment de cada comunitat autònoma, l’últim tràmit per a activar la reubicació de menors migrants no acompanyats des de Canàries, Ceuta i Melilla cap a altres regions. La norma entra en vigor de manera immediata i posa en marxa el mecanisme de solidaritat obligatòria acordat després de la reforma de la llei d’estrangeria. En el termini d’un any es preveu derivar al voltant de 3.000 jóvens des dels territoris més tensionados, mentres que les noves arribades a eixes zones a partir de setembre hauran de ser traslladades en un màxim de 15 dies.

Capacitat ordinària i ràtio anual

El decret fixa un estàndard objectiu per a dimensionar el sistema: 32,6 menors per cada 100.000 habitants. Amb esta referència, cada comunitat ha de comptar amb un nombre mínim de places, que es revisarà anualment en funció de la població. La fórmula, basada en el pes demogràfic i el volum màxim de menors atesos pel sistema, permet estimar quantes places hauria de sostindre cada territori perquè el repartiment siga equilibrat.

Amb este càlcul, les majors capacitats ordinàries corresponen a Andalusia, amb 2.827 places; Catalunya, amb 2.650; i la Comunitat de Madrid, amb 2.325. Els seguixen la Comunitat Valenciana (1.767), Galícia (886), Castella i Lleó (783), Canàries (737) i el País Basc (731). A continuació figuren Castella-la Manxa (692), Regió de Múrcia (517), Aragó (441), illes Balears (406), Extremadura (344), Astúries (331), Navarra (223), Cantàbria (194) i La Rioja (107). A les ciutats autònomes, Melilla i Ceuta compten amb 28 i 27 places, respectivament. Esta fotografia de capacitat no implica trasllats automàtics, però servix com a referència per a mesurar saturacions i activar mesures d’alleujament quan siga necessari.

Com s’activarà la contingència

El mecanisme preveu que una comunitat que triplique la seua capacitat ordinària puga sol·licitar la declaració de contingència migratòria. Una vegada declarada pel Govern, s’autoritza el trasllat de menors a altres regions amb menor nivell d’ocupació. El repartiment es farà ponderant diversos factors a més de la grandària poblacional: renda, taxa d’atur, dispersió geogràfica, esforç previ d’acolliment, insularitat o situació fronterera. Estos criteris busquen que l’esforç siga proporcional i que es reconega la càrrega històrica de les comunitats que ja han mantingut més places durant llargs períodes.

Amb dades de màxims difosos al juliol, les estimacions del Govern apuntaven al fet que Andalusia (677 jóvens), Madrid (647) i la Comunitat Valenciana (571) serien els territoris que més menors rebrien en la primera onada de trasllats. També figuraven Castella-la Manxa (320), Galícia (317), Aragó (251), La Rioja (205), Castella i Lleó (197), Extremadura (159), Cantàbria (156), Astúries (144), Regió de Múrcia (133), Navarra (188) i illes Balears (49). Per l’esforç acumulat, el País Basc i Catalunya no tindrien obligació d’acollir en eixe escenari, encara que Catalunya va expressar la seua disposició a atendre almenys 31 menors.

L’aprovació del decret arriba en un context de forta disputa política i judicial. Deu comunitats governades pel Partit Popular i Castella-la Manxa han recorregut el mecanisme davant el Tribunal Constitucional. A més, Madrid, Balears i Castella i Lleó han impugnat o anunciat recursos contra els dos últims decrets de desenrotllament, i Balears i la Comunitat Valenciana han avançat que sol·licitaran la suspensió cautelar del repartiment. Malgrat eixa contestació, mentres el sistema estiga en vigor la llei obliga a totes les comunitats a atendre els xiquets, xiquetes i adolescents derivats.

En la pràctica, el nou marc es traduïx en diverses conseqüències directes: les comunitats han d’assegurar-se de disposar de places suficients conforme a la seua capacitat ordinària; les zones d’entrada amb pics d’arribades tindran un llit per a alleujar la pressió en terminis breus; i l’ajust anual del ràtio permetrà adaptar la xarxa de protecció a l’evolució demogràfica. Tot això exigirà coordinació entre administracions i servicis de protecció perquè els trasllats es realitzen amb garanties i es mantinga la continuïtat educativa i de cures dels menors.

Últimes notícies

Deting a l’aeroport d’Alacant-Elx un fugit de França per tràfic de droga

La Policia Nacional ha detingut a l’aeroport d’Alacant-Elx un fugit buscat per França per transportar grans quantitats de droga entre els dos països. L’Audiència Nacional ha ordenat presó provisional mentres es tramita la seua entrega.

Mor ofegada una persona que havia entrat a la mar de nit a Benicarló

Una persona ha mort a Benicarló després d’entrar a la mar de nit amb un grup, segons el Consorci Provincial de Bombers. Els servicis d’emergència han localitzat el cos a la costa, però no han pogut reanimar-la.

Avís groc per pluges intenses esta vesprada al litoral nord de Castelló

Aemet ha activat hui divendres l’avís groc al litoral nord de Castelló per pluges intenses que poden deixar fins a 30 l/m2 en una hora i 60 l/m2 en 12 hores, amb tempestes, granís i ratxes molt fortes de vent.

Baixen les temperatures i s’esperen ruixats al nord interior de la Comunitat Valenciana

Este divendres baixen les temperatures a la Comunitat Valenciana i es preveuen ruixats febles a l’interior nord, que de vesprada podrien arribar a la costa amb tronades localment fortes. L’oratge continuarà inestable dissabte, sobretot al terç nord, tant en terra com a la mar.

Els mitjans aeris reforcen l’extinció de l’incendi forestal entre Gàtova i Sogorb

Els mitjans aeris s’han incorporat de matinada a les tasques d’extinció de l’incendi declarat dijous entre Gàtova i Sogorb per la caiguda d’un raig, que manté la situació 1 del PEIF i ha obligat a tallar la CV-25 entre Altura i Olocau.

Un llamp provoca un incendi forestal entre Gàtova i Sogorb i obliga a activar el nivell 1 del PEIF

Més d’una desena de dotacions de bombers forestals han treballat esta vesprada en un incendi entre Gàtova i Sogorb provocat per un llamp, que ha obligat a activar la situació 1 del Pla Especial contra Incendis Forestals. Les autoritats han demanat extremar la precaució davant l’episodi de tempestes i la intensa activitat elèctrica a la Comunitat Valenciana.

Un incendi entre Gàtova i Sogorb obliga a activar la situació 1 del pla contra incendis

Més d’una desena de dotacions de bombers forestals treballen en un incendi entre Gàtova i Sogorb causat per un llamp, que ha motivat l’activació de la situació 1 del PEIF. El foc se situa a la Serra Calderona i ha forçat restriccions puntuals d’aigua potable a Gàtova.

Miramar i Pego freguen els 40 graus i se situen entre les màximes d’Espanya

Miramar, Pego i Sagunt han registrat este dijous algunes de les temperatures més altes d’Espanya, mentre les tronades han provocat desploms tèrmics de fins a 19,6 graus en punts de la Comunitat Valenciana.