El dret a l’avortament deriva en disputa política a la cimera del G7

Meloni evita la inclusió explícita del terme «avortament» i Macron ho lamenta

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

La possible inclusió del dret a l’avortament en el text final de conclusions de la cimera de líders del G7 ha acabat per ser el major punt de desencontre d’un fòrum que, en línies generals, ha servit per a marcar posicions comunes en qüestions geopolítiques clau com la guerra a Ucraïna.

Els primers esborranys sí incloïen una al·lusió explícita, que finalment s’ha quedat fora, aparentment pels recels del Govern de Giorgia Meloni, amfitriona de la cita. La primera ministra no oculta les seues posicions conservadores i, de fet, baix el seu mandat s’ha aprovat una reforma perquè els grups antiavortistes puguen accedir a les clíniques.

El Govern italià ha intentat restar importància al suposat desencontre en el G7, remontant-se a la declaració subscrita l’any passat a Hiroshima (Japó) i en la qual s’esmenta que les dones han de tenir «accés a l’avortament» i a una atenció posterior de manera «segura i legal».

La «polèmica» és «enganyosa» segons el parer de Meloni, que ha intentat negar que demanara un «pas arrere» en esta matèria i ha cridat en canvi a no ser «innecessàriament repetitius» en el comunicat final, tenint en compte que pot haver-hi coses ja pactades en cims previs.

Meloni ha anat més enllà demanant que no es faça «campanya» en este tipus de fòrums, en una al·lusió vetlada al president de França, Emmanuel Macron, que públicament ha lamentat que el text no incloga el terme «avorte» i reconeguera que el seu Govern i el d’Itàlia tenen diferents «sensibilitats».

«França ha integrat el dret de les dones a avortar, la llibertat de disposar del seu propi cos, a la Constitució», ha dit el mandatari gal, que aspira al fet que este dret quede també consagrat a nivell de la Unió Europea.

EL PAPER DE BIDEN

L’avortament està anomenat a ser també un dels grans temes de la campanya electoral a Estats Units. De fet, el president norteamericà, Joe Biden, va llançar el dijous un nou al·legat en favor de la «llibertat reproductiva» després d’una resolució del Tribunal Suprem que autoritza la distribució d’una píndola avortiva.

Biden ha deixat fóra el tema de la seua reunió bilateral amb Meloni, però l’assessor de Seguretat Nacional de la Casa Blanca, Jake Sullivan, ha negat que les discussions en el si del G7 puguen d’alguna forma «canviar» les posicions de Washington. Així mateix, fonts de la Casa Blanca han apuntat este divendres que les conclusions finals s’adopten per «consens» i s’han remontat també al text subscrit a Hiroshima.

Últimes notícies

Judici a Castelló per bulo de pederàstia del cas Bar España difós durant vint anys

La Secció Penal de la Plaça 3 del Tribunal d'Instància de Castelló jutjarà entre el 16 i el 26 d'octubre sis acusats de difondre durant dècades el bulo del suposat cas de pederàstia del Bar España de Benicarló, pel qual es reclamen 2,4 milions d'euros d'indemnització.

SOS Hostaleria carrega contra la vaga general de l’11 de novembre per «política»

SOS Hostaleria rebutja la vaga general de l’11 de novembre, que qualifica de mobilització política que danyarà sobretot autònoms i xicotetes empreses del sector.

Compromís acusa Catalá d’encendre el 9 d’Octubre per la protesta per la vivenda

Compromís acusa l’alcaldessa de València, María José Catalá, de voler encendre l’ambient del 9 d’Octubre usant l’acampada per la vivenda, i li retreu que no busque solucions al problema d’accés a una vivenda digna.

Pérez Llorca donarà comptes en Les Corts sobre la dana i la ‘prioritat nacional’

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, respondrà dimecres que ve en el ple de Les Corts preguntes dels síndics sobre la gestió de la dana del 2024 i l’aplicació de la ‘prioritat nacional’ en la Comunitat Valenciana.

Sònia Valiente transforma la tragèdia del Hindenburg en un ‘thriller’ sobre soledat i poder

La novel·la ‘El vuelo de la fortuna’, de la valenciana Sònia Valiente, recrea l’últim viatge del Hindenburg per abordar la soledat, l’ambició i els límits del poder i del progrés tecnològic.

El PSPV atribueix a les seues al·legacions i als veïns el fre a un nou hotel al vell cine Imperial del Cabanyal

El PSPV-PSOE assegura que les al·legacions del seu grup i de l’Associació de Veïns del Cabanyal-Canyamelar han impedit, de moment, la llicència d’un hotel de 27 habitacions al vell cine Imperial. El portaveu Borja Sanjuan alerta que el govern municipal estudia canviar les normes urbanístiques i reclama prioritzar vivendes assequibles davant la pressió turística.

València es queda sense mascletà del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’Ajuntament de València ha anunciat que la mascletà del 9 d’Octubre a la plaça ha quedat suspesa per decisió de la Delegació del Govern, davant l’acampada de més de 1.500 persones pel dret a la vivenda. La resta d’actes continuen previstos i el consistori estudia possibles accions judicials.

El Tribunal de les Aigües, reafirmat com a símbol viu de la identitat valenciana

Juanfran Pérez Llorca ha destacat el Tribunal de les Aigües com a llegat viu de la Comunitat Valenciana, model universal de governança i símbol d’identitat valenciana, en rebre la blusa de síndic d’honor i la medalla de plata de la institució.