El dret a l’avortament deriva en disputa política a la cimera del G7

Meloni evita la inclusió explícita del terme «avortament» i Macron ho lamenta

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

La possible inclusió del dret a l’avortament en el text final de conclusions de la cimera de líders del G7 ha acabat per ser el major punt de desencontre d’un fòrum que, en línies generals, ha servit per a marcar posicions comunes en qüestions geopolítiques clau com la guerra a Ucraïna.

Els primers esborranys sí incloïen una al·lusió explícita, que finalment s’ha quedat fora, aparentment pels recels del Govern de Giorgia Meloni, amfitriona de la cita. La primera ministra no oculta les seues posicions conservadores i, de fet, baix el seu mandat s’ha aprovat una reforma perquè els grups antiavortistes puguen accedir a les clíniques.

El Govern italià ha intentat restar importància al suposat desencontre en el G7, remontant-se a la declaració subscrita l’any passat a Hiroshima (Japó) i en la qual s’esmenta que les dones han de tenir «accés a l’avortament» i a una atenció posterior de manera «segura i legal».

La «polèmica» és «enganyosa» segons el parer de Meloni, que ha intentat negar que demanara un «pas arrere» en esta matèria i ha cridat en canvi a no ser «innecessàriament repetitius» en el comunicat final, tenint en compte que pot haver-hi coses ja pactades en cims previs.

Meloni ha anat més enllà demanant que no es faça «campanya» en este tipus de fòrums, en una al·lusió vetlada al president de França, Emmanuel Macron, que públicament ha lamentat que el text no incloga el terme «avorte» i reconeguera que el seu Govern i el d’Itàlia tenen diferents «sensibilitats».

«França ha integrat el dret de les dones a avortar, la llibertat de disposar del seu propi cos, a la Constitució», ha dit el mandatari gal, que aspira al fet que este dret quede també consagrat a nivell de la Unió Europea.

EL PAPER DE BIDEN

L’avortament està anomenat a ser també un dels grans temes de la campanya electoral a Estats Units. De fet, el president norteamericà, Joe Biden, va llançar el dijous un nou al·legat en favor de la «llibertat reproductiva» després d’una resolució del Tribunal Suprem que autoritza la distribució d’una píndola avortiva.

Biden ha deixat fóra el tema de la seua reunió bilateral amb Meloni, però l’assessor de Seguretat Nacional de la Casa Blanca, Jake Sullivan, ha negat que les discussions en el si del G7 puguen d’alguna forma «canviar» les posicions de Washington. Així mateix, fonts de la Casa Blanca han apuntat este divendres que les conclusions finals s’adopten per «consens» i s’han remontat també al text subscrit a Hiroshima.

Últimes notícies

Els agricultors de la Vall d’Uixó i Àvila comencen a tramitar sinistres per l’onada d’incendis

Agroseguro ha començat a rebre parts de sinistre per danys en explotacions agrícoles i ramaderes afectades pels grans incendis a la província d'Àvila, la Vall d'Uixó i La Mierla (Guadalajara). L'entitat recorda que no hi ha urgència per comunicar els danys i garantix la cobertura de produccions i ramat assegurat.

Sis detinguts per robar més de 33.000 euros en salons de joc de la Vega Baixa

Quatre hòmens i dues dones han sigut detinguts per sostraure més de 33.000 euros en dos salons de joc de Callosa de Segura i Rojales, després d’una investigació de la Guàrdia Civil.

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC renuncia a opositar a una plaça fixa

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC, María José Hernández Mora, ha renunciat a continuar en un procés selectiu al mateix organisme després de les crítiques del PSPV-PSOE, que li havia demanat triar entre opositar o deixar el càrrec. La responsable defensa que la seua candidatura era legal però no vol més polèmica al voltant del seu treball i del de la institució.

Nou auditori, aparcament i vivendes al gran solar d’El Almendro de Xixona

L’Ajuntament de Xixona ha rebut gratuïtament de la Sareb més de 19.000 metres quadrats del solar d’El Almendro i d’una finca annexa, on preveu un auditori, vivendes, aparcament i millores de mobilitat a l’accés sud del municipi.

L’Arenal Sound arranca a Borriana pendent del gran incendi de la Vall d’Uixó

L’Arenal Sound comença dijous a Borriana amb quatre dies de música urbana, pop i electrònica i 150.000 assistents previstos, mentre les autoritats reforcen la seguretat per l’incendi de la Vall d’Uixó.

L’exalcalde de Turís assegura que ningú va avisar del risc abans de la dana

L’exalcalde de Turís Ismael Corell ha explicat davant la jutgessa de Catarroja que el 29 d’octubre de 2024 no va rebre cap avís oficial de risc per la dana, malgrat acumular-se més de 700 litres per metre quadrat al municipi.

La família d’un viver arrasat a la Vilavella demana ajuda per tornar a començar

Els propietaris del viver familiar EsVi, destruït per l’incendi forestal de la Vall d'Uixó, reclamen suport de les administracions per poder reprendre la faena i mantindre la tradició familiar.

Tres detinguts per raptar i atracar una dona de 79 anys a València amb el mètode del tocomotxo

La Guàrdia Civil ha detingut en dos municipis de Toledo tres sospitosos d’atraure una dona major a València amb el mètode del tocomotxo, raptar-la i obligar-la a entregar uns 50.000 euros en joies i diners.
FILMOTECA D'ESTIU