10.7 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

El dret a l’avortament deriva en disputa política a la cimera del G7

Meloni evita la inclusió explícita del terme “avortament” i Macron ho lamenta

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

La possible inclusió del dret a l’avortament en el text final de conclusions de la cimera de líders del G7 ha acabat per ser el major punt de desencontre d’un fòrum que, en línies generals, ha servit per a marcar posicions comunes en qüestions geopolítiques clau com la guerra a Ucraïna.

Els primers esborranys sí incloïen una al·lusió explícita, que finalment s’ha quedat fora, aparentment pels recels del Govern de Giorgia Meloni, amfitriona de la cita. La primera ministra no oculta les seues posicions conservadores i, de fet, baix el seu mandat s’ha aprovat una reforma perquè els grups antiavortistes puguen accedir a les clíniques.

El Govern italià ha intentat restar importància al suposat desencontre en el G7, remontant-se a la declaració subscrita l’any passat a Hiroshima (Japó) i en la qual s’esmenta que les dones han de tenir “accés a l’avortament” i a una atenció posterior de manera “segura i legal”.

La “polèmica” és “enganyosa” segons el parer de Meloni, que ha intentat negar que demanara un “pas arrere” en esta matèria i ha cridat en canvi a no ser “innecessàriament repetitius” en el comunicat final, tenint en compte que pot haver-hi coses ja pactades en cims previs.

Meloni ha anat més enllà demanant que no es faça “campanya” en este tipus de fòrums, en una al·lusió vetlada al president de França, Emmanuel Macron, que públicament ha lamentat que el text no incloga el terme “avorte” i reconeguera que el seu Govern i el d’Itàlia tenen diferents “sensibilitats”.

“França ha integrat el dret de les dones a avortar, la llibertat de disposar del seu propi cos, a la Constitució”, ha dit el mandatari gal, que aspira al fet que este dret quede també consagrat a nivell de la Unió Europea.

EL PAPER DE BIDEN

L’avortament està anomenat a ser també un dels grans temes de la campanya electoral a Estats Units. De fet, el president norteamericà, Joe Biden, va llançar el dijous un nou al·legat en favor de la “llibertat reproductiva” després d’una resolució del Tribunal Suprem que autoritza la distribució d’una píndola avortiva.

Biden ha deixat fóra el tema de la seua reunió bilateral amb Meloni, però l’assessor de Seguretat Nacional de la Casa Blanca, Jake Sullivan, ha negat que les discussions en el si del G7 puguen d’alguna forma “canviar” les posicions de Washington. Així mateix, fonts de la Casa Blanca han apuntat este divendres que les conclusions finals s’adopten per “consens” i s’han remontat també al text subscrit a Hiroshima.

Últimes notícies

Un de cada quatre conductors valencians admet que conduïx després de beure per Nadal

El 24,8% dels conductors valencians admet conduir després de beure per Nadal, per damunt de la mitjana nacional. Sopars d'empresa i Nit de cap d'any concentren el risc.

Bernabé ha assegurat que faran infal·lible el protocol d’assetjament i que seran exemplaritzants

La responsable d'Igualtat del PSOE ha defés millorar el protocol enfront de l'assetjament sexual per a fer-lo infal·lible i exemple per a uns altres. Ha reivindicat assumir errors i protegir les dones, i ha al·ludit a casos que emergixen en la dreta.

Dos investigats per vendre cabdells de marihuana en un estanc de Xirivella (València)

La Guàrdia Civil investiga a dos persones per presumpte tràfic de drogues després de trobar cabdells i derivats de cànnabis a la venda en un estanc de Xirivella. Es van confiscar 37 envasos i 29 grams de resina; Sanitat analitzarà la substància intervinguda.

L’any en què la gestió de la dana va arrossegar a Carlos Mazón

2025 ha sigut l'any en què Carlos Mazón va deixar la Presidència de la Generalitat després de la gestió de la dana d'octubre de 2024. La pressió social, l'avanç judicial i un funeral d'Estat van marcar la seua eixida.

L’any en què la gestió de la dana va arrossegar a Carlos Mazón

2025 ha sigut l'any en què la gestió de la dana del 29 d'octubre de 2024 va acabar per forçar la dimissió de Carlos Mazón. La pressió social i l'avanç judicial van consolidar el seu desgast polític.

La Comunitat encara l’últim cap de setmana prenadalenc amb pluges possibles i boires

La mitat sud comença el dia amb ruixats, localment forts en el sud de València i nord d'Alacant, i bancs de boira a l'interior. El divendres continuarà nuvolós amb pluges disperses i vents del nord en el litoral.

La Diputació de València inaugura en el MuVIM l’exposició de Luis Vidal Corella

La Diputació de València ha inaugurat en el MuVIM una gran mostra dedicada a Luis Vidal Corella amb 200 imatges, 80 inèdites, sobre guerra i postguerra. L'exposició s'estructura en tres seccions i incorpora objectes originals, i podrà visitar-se fins al 29 de març de 2026.

El Racing tomba al Vila-real i es fica en octaus (2-1)

El Racing de Santander va véncer 2-1 al Vila-real en El Sardiner amb un doblet d'Arana i va segellar el seu passe a octaus de la Copa del Rei. Ayoze va retallar al final sense premi.