7.4 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

El dret a l’avortament deriva en disputa política a la cimera del G7

Meloni evita la inclusió explícita del terme “avortament” i Macron ho lamenta

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

La possible inclusió del dret a l’avortament en el text final de conclusions de la cimera de líders del G7 ha acabat per ser el major punt de desencontre d’un fòrum que, en línies generals, ha servit per a marcar posicions comunes en qüestions geopolítiques clau com la guerra a Ucraïna.

Els primers esborranys sí incloïen una al·lusió explícita, que finalment s’ha quedat fora, aparentment pels recels del Govern de Giorgia Meloni, amfitriona de la cita. La primera ministra no oculta les seues posicions conservadores i, de fet, baix el seu mandat s’ha aprovat una reforma perquè els grups antiavortistes puguen accedir a les clíniques.

El Govern italià ha intentat restar importància al suposat desencontre en el G7, remontant-se a la declaració subscrita l’any passat a Hiroshima (Japó) i en la qual s’esmenta que les dones han de tenir “accés a l’avortament” i a una atenció posterior de manera “segura i legal”.

La “polèmica” és “enganyosa” segons el parer de Meloni, que ha intentat negar que demanara un “pas arrere” en esta matèria i ha cridat en canvi a no ser “innecessàriament repetitius” en el comunicat final, tenint en compte que pot haver-hi coses ja pactades en cims previs.

Meloni ha anat més enllà demanant que no es faça “campanya” en este tipus de fòrums, en una al·lusió vetlada al president de França, Emmanuel Macron, que públicament ha lamentat que el text no incloga el terme “avorte” i reconeguera que el seu Govern i el d’Itàlia tenen diferents “sensibilitats”.

“França ha integrat el dret de les dones a avortar, la llibertat de disposar del seu propi cos, a la Constitució”, ha dit el mandatari gal, que aspira al fet que este dret quede també consagrat a nivell de la Unió Europea.

EL PAPER DE BIDEN

L’avortament està anomenat a ser també un dels grans temes de la campanya electoral a Estats Units. De fet, el president norteamericà, Joe Biden, va llançar el dijous un nou al·legat en favor de la “llibertat reproductiva” després d’una resolució del Tribunal Suprem que autoritza la distribució d’una píndola avortiva.

Biden ha deixat fóra el tema de la seua reunió bilateral amb Meloni, però l’assessor de Seguretat Nacional de la Casa Blanca, Jake Sullivan, ha negat que les discussions en el si del G7 puguen d’alguna forma “canviar” les posicions de Washington. Així mateix, fonts de la Casa Blanca han apuntat este divendres que les conclusions finals s’adopten per “consens” i s’han remontat també al text subscrit a Hiroshima.

Últimes notícies

Doblet de Chimy Ávila i remuntada que fica al Betis en quarts

El Betis va véncer 2-1 a l'Elx en La Cartoixa amb dos gols de Chimy Ávila entre el 68 i el 80, després del 0-1 de Pétrot. Va patir, però va certificar el passe a quarts.

Chimy Ávila firma la remuntada del Betis davant l’Elx i ho fica en quarts (2-1)

El Betis va avançar a quarts de la Copa del Rei després de remuntar a l'Elx en La Cartoixa. Chimy Ávila va anotar dos gols en la segona part per a voltejar el 0-1.

Betis i Elx arriben al descans 0-0 en un dol igualat

Betis i Elx empaten 0-0 al descans en La Cartoixa, en els octaus de la Copa del Rei a partit únic. Primera mitat parella i sense ocasions clares.

Jutgessa decreta el sobreseïment provisional de la causa contra un comandament de la Policia Local d’Alacant per violència de gènere

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona en funcions de guàrdia ha acordat el sobreseïment provisional de la causa contra un intendent de la Policia Local d'Alacant. El comandament ha quedat en llibertat sense mesures cautelars i la mesura sol·licitada per la denunciant ha sigut denegada al no apreciar-se indicis suficients.

Detonen un artefacte trobat a 500 metres de la costa de Dénia

L'Armada ha detonat un artefacte localitzat a uns 500 metres de la costa de Dénia, entre les platges del Raset i Els Albarenes. La zona s'ha reobert sobre les 15.30 després de l'operatiu.

Els reis elogien la recuperació de fotos familiars danyades per la dana en la UPV

Els reis han visitat la UPV per a conéixer el projecte que rescata i restituïx milers de fotos familiars danyades per la dana. Han destacat el seu valor científic i emocional.

Quelone, la tortuga babaua, ha sigut alliberada a Santa Pola després de dos mesos de recuperació

Quelone, una tortuga babaua (Caretta caretta), ha sigut retornada a la mar a la platja del Varadero després de dos mesos de cures en el Aquarium del Museu de la Mar. La solta ha reunit tècnics i escolars i ha servit per a reforçar l'educació ambiental.

La Generalitat denuncia una convocatòria falsa d’ajudes per la dana

La Generalitat ha alertat d'un document amb capçalera oficial que circula per WhatsApp i promet ajudes per la dana. Ha anunciat investigació i accions judicials.