El fiscal especial diu que Trump hauria sigut condemnat per interferència electoral de no haver sigut triat

El president electe carrega durament contra Jack Smith i recorda que es va imposar en les urnes: «Els votants han parlat»

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

El fiscal especial Jack Smith, que va investigar els suposats intents del magnat republicà Donald Trump de subvertir els resultats de les eleccions presidencials del 2020, ha afirmat que existixen proves suficients com per a condemnar-ho en cas que no s’haguera imposat en els comicis de novembre del 2024, que li permetran tornar a la Casa Blanca.

«De no ser per l’elecció de Trump i el seu imminent retorn a la Presidència, l’oficina considera que les proves admissibles eren suficients per a obtenir i sostenir una condemna en un juí», ha dit Smith en el seu informe final, publicat en les últimes hores després de la ‘llum verda’ rebuda de part de la jutgessa federal Aileen Cannon.

Smith ha assenyalat així que «la visió del Departament (de Justícia) que la Constitució prohibix la continuada imputació i processament d’un president és categòrica i no canvia la gravetat dels crims imputats, la fermesa de les proves governamentals o els mèrits de l’acusació, que l’oficina recolza totalment».

En este sentit, ha sostingut que «les parts estaven enmig del procés quan els resultats de les eleccions presidencials van deixar clar que Trump prendria possessió com a president d’Estats Units el 20 de gener del 2025».

«És la interpretació des de fa molt que la Constitució prohibix la imputació a nivell federal i el processament d’un president en el càrrec, però els resultats electorals van generar per primera vegada la pregunta sobre el curs legal quan un ciutadà privat que ja ha sigut imputat és triat president», ha explicat.

No obstant això, Smith ha posat l’accent que el Departament de Justícia «va determinar el cas hauria de ser descartat sense prejuí algun abans que Trump prenguera possessió», la qual cosa va portar a l’oficina a donar passos per a concretar este fet el 25 de novembre del 2024.

En la carta de presentació de l’informe final, dirigida al fiscal general d’Estats Units, Merrick Garland, Smith ha recordat que el magnat va ser sotmès a dos investigacions per part del Departament de Justícia.

La primera va derivar de possibles violacions de la llei per «esforços per a interferir en la transferència legal de poder» després de les eleccions del 2020, mentre que la segona es va centrar en «la possessió de documents altament classificat» en la seua residència en Mar-a-Lago.

«Des del dia en el qual vaig ser nomenat, vaig prometre exercir un juí independent, seguint les millors tradicions del Departament de Justícia, i dur a terme el meu treball de forma expeditiva i exhaustiva per a aconseguir la conclusió que dictaren els fets i la llei», ha defensat.

D’esta forma, ha asseverat que els treballs del seu equip es van centrar en l’Estat de dret i «van respectar de forma estricta els requisits legals» i «les decisions i precedents judicials». «És igualment important per a mi deixar clar que ningú en el si del Departament de Justícia va intentar interferir o influir de forma inadequada la meua presa de decisions», ha argüït.

TRUMP TITLLA A SMITH DE «TRASTORNAT» I «INCAPAÇ»

Immediatament després de la publicació de l’informe, Trump ha recorregut al seu compte en la xarxa social TruthSocial per a carregar durament contra Smith, al que ha titllat de «trastornat» i del que ha dit que «va ser incapaç de processar reeixidament a l’opositor polític del seu ‘cap’, el corrupte Joe Biden», en referència a ell mateix.

«Per a demostrar el desesperat que el trastornat Jack Smith està, ha publicat les seues falses conclusions», ha dit. «Ha comentat que el Comitè Inselecto va destruir il·legalment i va eliminar totes les proves?», s’ha preguntat, en noves acusacions contra els treballs de l’equip investigador sobre la seua presumpta interferència en les eleccions del 2020.

Així, ha acusat a Smith de «redactar un altre ‘informe’ fonamentat en informació que el Comitè Inselecto de Hackejos Polítics i Bandits va destruir il·legalment i va eliminar, atès que demostrava que era totalment innocent i la total culpabilitat de Nancy Pelosi i uns altres».

«Jack és un fiscal desnortat incapaç de fer que este cas fóra jutjat abans de les eleccions, que vaig guanyar de forma aclaparadora. Els votants han parlat», ha postil·lat el magnat, qui es va imposar en les eleccions de novembre del 2024 a la candidata demòcrata i actual vicepresidenta sortint, Kamala Harris, i qui jurarà el càrrec el 20 de gener.

D’esta forma, Trump tornarà a la Casa Blanca per a un segon mandat no consecutiu malgrat les seues polèmiques accions després de la seua derrota en els comicis del 2020 enfront de Biden, que van incloure un assalt per part de centenars dels seus seguidors al Capitoli quan se celebrava una reunió destinada a ratificar els resultats de la votació en la qual es va imposar el demòcrata.

Últimes notícies

Els residents valencians podran tindre abonament del transport de Madrid sense estar empadronats

La Comunitat Valenciana ha mostrat interés en firmar un conveni amb la Comunitat de Madrid perquè els seus residents puguen accedir als abonos del transport públic madrileny sense necessitat d’estar empadronats allí, en un model similar al que ja funciona amb Castilla-La Mancha.

Un mediocentre del Villarreal 2026-27 eixirà de la seua pedrera

El Villarreal ha decidit que un dels mediocentres de la plantilla 2026-27 serà un futbolista format en la seua pedrera. Tres migcampistes del filial faran la pretemporada a les ordres d'Iñigo Pérez per a guanyar-se un lloc.

Les Corts fixen tres sessions en juliol per a investigar les vivendes protegides de Les Naus dAlacant

La comissio de les Corts sobre les possibles irregularitats en les vivendes de proteccio publica de Les Naus dAlacant ha programat tres sessions de compareixences els dies 2, 8 i 23 de juliol, amb un total de 80 cites previstes en el seu pla de treball.

Estiu de molta calor a la Comunitat Valenciana amb nits tropicals i més tempestes

La Comunitat Valenciana afronta un estiu molt caloros, amb temperatures per damunt del normal, moltes nits tropicals i pluges en forma de tempestes, després d’una primavera molt càlida i humida.

València Basket busca rematar la Lliga Endesa al Palau per la via ràpida

València Basket visita este dimecres el Palau Blaugrana amb un 2-1 a favor en la final de la Lliga Endesa i una primera bola de títol per a firmar el seu segon campionat de l'ACB.

Reuvers confia en rematar la Lliga Endesa en el quart partit al Palau

L’ala-pivot del Valencia Basket Nate Reuvers assegura que l’equip arriba al quart partit de la final de la Lliga Endesa amb bones sensacions i amb la intenció de sentenciar el títol al Palau Blaugrana, sense esperar un cinqué duel al Roig Arena.

Dos menors rescatats d’una vivenda en flames a Borriana

Dos menors han sigut rescatats hui d’una vivenda unifamiliar de tres plantes a Borriana després que s’haja declarat un incendi al forat de l’escala. Han eixit il·lesos gràcies a la intervenció de la Guàrdia Civil, la Policia Local i els Bombers de Castelló.

Nit de Sant Joan 2026 a la Comunitat: una de les més càlides des que hi ha registres

La Nit de Sant Joan de 2026 a la Comunitat Valenciana serà la segona més càlida registrada, amb calor nocturn excepcional, mínimes de fins a 24 graus i sense pluja prevista.