El fiscal especial diu que Trump hauria sigut condemnat per interferència electoral de no haver sigut triat

Ejemplo de shortcode con estilo
El fiscal especial Jack Smith ha afirmat que hi ha proves suficients per condemnar Donald Trump per interferència electoral si no haguera estat triat en les eleccions de novembre de 2024. Trump, en resposta, ha titllat Smith de "trastornat" i ha defensat la seva innocència.

El president electe carrega durament contra Jack Smith i recorda que es va imposar en les urnes: «Els votants han parlat»

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

El fiscal especial Jack Smith, que va investigar els suposats intents del magnat republicà Donald Trump de subvertir els resultats de les eleccions presidencials del 2020, ha afirmat que existixen proves suficients com per a condemnar-ho en cas que no s’haguera imposat en els comicis de novembre del 2024, que li permetran tornar a la Casa Blanca.

«De no ser per l’elecció de Trump i el seu imminent retorn a la Presidència, l’oficina considera que les proves admissibles eren suficients per a obtenir i sostenir una condemna en un juí», ha dit Smith en el seu informe final, publicat en les últimes hores després de la ‘llum verda’ rebuda de part de la jutgessa federal Aileen Cannon.

Smith ha assenyalat així que «la visió del Departament (de Justícia) que la Constitució prohibix la continuada imputació i processament d’un president és categòrica i no canvia la gravetat dels crims imputats, la fermesa de les proves governamentals o els mèrits de l’acusació, que l’oficina recolza totalment».

En este sentit, ha sostingut que «les parts estaven enmig del procés quan els resultats de les eleccions presidencials van deixar clar que Trump prendria possessió com a president d’Estats Units el 20 de gener del 2025».

«És la interpretació des de fa molt que la Constitució prohibix la imputació a nivell federal i el processament d’un president en el càrrec, però els resultats electorals van generar per primera vegada la pregunta sobre el curs legal quan un ciutadà privat que ja ha sigut imputat és triat president», ha explicat.

No obstant això, Smith ha posat l’accent que el Departament de Justícia «va determinar el cas hauria de ser descartat sense prejuí algun abans que Trump prenguera possessió», la qual cosa va portar a l’oficina a donar passos per a concretar este fet el 25 de novembre del 2024.

En la carta de presentació de l’informe final, dirigida al fiscal general d’Estats Units, Merrick Garland, Smith ha recordat que el magnat va ser sotmès a dos investigacions per part del Departament de Justícia.

La primera va derivar de possibles violacions de la llei per «esforços per a interferir en la transferència legal de poder» després de les eleccions del 2020, mentre que la segona es va centrar en «la possessió de documents altament classificat» en la seua residència en Mar-a-Lago.

«Des del dia en el qual vaig ser nomenat, vaig prometre exercir un juí independent, seguint les millors tradicions del Departament de Justícia, i dur a terme el meu treball de forma expeditiva i exhaustiva per a aconseguir la conclusió que dictaren els fets i la llei», ha defensat.

D’esta forma, ha asseverat que els treballs del seu equip es van centrar en l’Estat de dret i «van respectar de forma estricta els requisits legals» i «les decisions i precedents judicials». «És igualment important per a mi deixar clar que ningú en el si del Departament de Justícia va intentar interferir o influir de forma inadequada la meua presa de decisions», ha argüït.

TRUMP TITLLA A SMITH DE «TRASTORNAT» I «INCAPAÇ»

Immediatament després de la publicació de l’informe, Trump ha recorregut al seu compte en la xarxa social TruthSocial per a carregar durament contra Smith, al que ha titllat de «trastornat» i del que ha dit que «va ser incapaç de processar reeixidament a l’opositor polític del seu ‘cap’, el corrupte Joe Biden», en referència a ell mateix.

«Per a demostrar el desesperat que el trastornat Jack Smith està, ha publicat les seues falses conclusions», ha dit. «Ha comentat que el Comitè Inselecto va destruir il·legalment i va eliminar totes les proves?», s’ha preguntat, en noves acusacions contra els treballs de l’equip investigador sobre la seua presumpta interferència en les eleccions del 2020.

Així, ha acusat a Smith de «redactar un altre ‘informe’ fonamentat en informació que el Comitè Inselecto de Hackejos Polítics i Bandits va destruir il·legalment i va eliminar, atès que demostrava que era totalment innocent i la total culpabilitat de Nancy Pelosi i uns altres».

«Jack és un fiscal desnortat incapaç de fer que este cas fóra jutjat abans de les eleccions, que vaig guanyar de forma aclaparadora. Els votants han parlat», ha postil·lat el magnat, qui es va imposar en les eleccions de novembre del 2024 a la candidata demòcrata i actual vicepresidenta sortint, Kamala Harris, i qui jurarà el càrrec el 20 de gener.

D’esta forma, Trump tornarà a la Casa Blanca per a un segon mandat no consecutiu malgrat les seues polèmiques accions després de la seua derrota en els comicis del 2020 enfront de Biden, que van incloure un assalt per part de centenars dels seus seguidors al Capitoli quan se celebrava una reunió destinada a ratificar els resultats de la votació en la qual es va imposar el demòcrata.

Últimes notícies

Familiars dels dos desapareguts de la dana esperen que hi haja responsabilitats polítiques

Familiars de Francisco i Elisabeth, desapareguts en la dana de 2024, reclamen responsabilitats polítiques i continuen esperant trobar-ne els cossos.

BioComunica26 debat com reforçar el rigor de la comunicació científica

BioComunica26 ha reunit professionals a València per a analitzar com reforçar el rigor i la credibilitat de la comunicació científica. El congrés també ha abordat la IA, la salut i la captació d’inversió.

Les platges de la Safor i la Ribera Baixa ja es netegen de canyes

La Diputació de Valencia ha començat a retirar canyes i residus de les platges afectades per la dana Adam. Daimús és el primer municipi.

Puente apunta al factor humà després de la fallada del sistema de seguretat en l’accident d’Urda, que deixa 68 morts

El ministre qualifica d''inversemblant' l'accident, que deixa 80 ferits, i revela que es va autoritzar un AVE a reprendre la marxa amb normalitat malgrat tindre un altre tren detingut davant

La vaga mèdica deixa xifres dispars entre València i la resta de províncies

Avanza situa el seguiment de la vaga mèdica en el 35,3 % a la província de València, mentre Sanitat dona un 2,21 %. Les xifres autonòmiques també discrepen.

Mor Fátima Báñez en l’accident de trens de Toledo

L'exministra d'Ocupació tenia 59 anys i viatjava en l'últim vagó de l'Iryo implicat en la col·lisió amb un AVE, després d'una llarga trajectòria política i empresarial

L’Alcúdia es va inundar al 90 % i l’alcalde denuncia la falta d’informació

Andreu Salom ha declarat que l’Alcúdia es va inundar al 90 % abans de les 18.00 hores del 29 d’octubre de 2024. També ha relatat la falta d’informació i la sensació d’abandonament.

Set de cada deu negocis afectats per la dana han recuperat l’activitat

Set de cada deu establiments han recuperat o superat l’activitat anterior a la dana de 2024, però els negocis menuts encara afronten més dificultats.