10.2 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

El fiscal especial diu que Trump hauria sigut condemnat per interferència electoral de no haver sigut triat

El president electe carrega durament contra Jack Smith i recorda que es va imposar en les urnes: “Els votants han parlat”

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

El fiscal especial Jack Smith, que va investigar els suposats intents del magnat republicà Donald Trump de subvertir els resultats de les eleccions presidencials del 2020, ha afirmat que existixen proves suficients com per a condemnar-ho en cas que no s’haguera imposat en els comicis de novembre del 2024, que li permetran tornar a la Casa Blanca.

“De no ser per l’elecció de Trump i el seu imminent retorn a la Presidència, l’oficina considera que les proves admissibles eren suficients per a obtenir i sostenir una condemna en un juí”, ha dit Smith en el seu informe final, publicat en les últimes hores després de la ‘llum verda’ rebuda de part de la jutgessa federal Aileen Cannon.

Smith ha assenyalat així que “la visió del Departament (de Justícia) que la Constitució prohibix la continuada imputació i processament d’un president és categòrica i no canvia la gravetat dels crims imputats, la fermesa de les proves governamentals o els mèrits de l’acusació, que l’oficina recolza totalment”.

En este sentit, ha sostingut que “les parts estaven enmig del procés quan els resultats de les eleccions presidencials van deixar clar que Trump prendria possessió com a president d’Estats Units el 20 de gener del 2025”.

“És la interpretació des de fa molt que la Constitució prohibix la imputació a nivell federal i el processament d’un president en el càrrec, però els resultats electorals van generar per primera vegada la pregunta sobre el curs legal quan un ciutadà privat que ja ha sigut imputat és triat president”, ha explicat.

No obstant això, Smith ha posat l’accent que el Departament de Justícia “va determinar el cas hauria de ser descartat sense prejuí algun abans que Trump prenguera possessió”, la qual cosa va portar a l’oficina a donar passos per a concretar este fet el 25 de novembre del 2024.

En la carta de presentació de l’informe final, dirigida al fiscal general d’Estats Units, Merrick Garland, Smith ha recordat que el magnat va ser sotmès a dos investigacions per part del Departament de Justícia.

La primera va derivar de possibles violacions de la llei per “esforços per a interferir en la transferència legal de poder” després de les eleccions del 2020, mentre que la segona es va centrar en “la possessió de documents altament classificat” en la seua residència en Mar-a-Lago.

“Des del dia en el qual vaig ser nomenat, vaig prometre exercir un juí independent, seguint les millors tradicions del Departament de Justícia, i dur a terme el meu treball de forma expeditiva i exhaustiva per a aconseguir la conclusió que dictaren els fets i la llei”, ha defensat.

D’esta forma, ha asseverat que els treballs del seu equip es van centrar en l’Estat de dret i “van respectar de forma estricta els requisits legals” i “les decisions i precedents judicials”. “És igualment important per a mi deixar clar que ningú en el si del Departament de Justícia va intentar interferir o influir de forma inadequada la meua presa de decisions”, ha argüït.

TRUMP TITLLA A SMITH DE “TRASTORNAT” I “INCAPAÇ”

Immediatament després de la publicació de l’informe, Trump ha recorregut al seu compte en la xarxa social TruthSocial per a carregar durament contra Smith, al que ha titllat de “trastornat” i del que ha dit que “va ser incapaç de processar reeixidament a l’opositor polític del seu ‘cap’, el corrupte Joe Biden”, en referència a ell mateix.

“Per a demostrar el desesperat que el trastornat Jack Smith està, ha publicat les seues falses conclusions”, ha dit. “Ha comentat que el Comitè Inselecto va destruir il·legalment i va eliminar totes les proves?”, s’ha preguntat, en noves acusacions contra els treballs de l’equip investigador sobre la seua presumpta interferència en les eleccions del 2020.

Així, ha acusat a Smith de “redactar un altre ‘informe’ fonamentat en informació que el Comitè Inselecto de Hackejos Polítics i Bandits va destruir il·legalment i va eliminar, atès que demostrava que era totalment innocent i la total culpabilitat de Nancy Pelosi i uns altres”.

“Jack és un fiscal desnortat incapaç de fer que este cas fóra jutjat abans de les eleccions, que vaig guanyar de forma aclaparadora. Els votants han parlat”, ha postil·lat el magnat, qui es va imposar en les eleccions de novembre del 2024 a la candidata demòcrata i actual vicepresidenta sortint, Kamala Harris, i qui jurarà el càrrec el 20 de gener.

D’esta forma, Trump tornarà a la Casa Blanca per a un segon mandat no consecutiu malgrat les seues polèmiques accions després de la seua derrota en els comicis del 2020 enfront de Biden, que van incloure un assalt per part de centenars dels seus seguidors al Capitoli quan se celebrava una reunió destinada a ratificar els resultats de la votació en la qual es va imposar el demòcrata.

Últimes notícies

0-1: El València pren avantatge al descans a Burgos

El València s'ha anat al vestuari per davant gràcies a una cabotada de Rubén Iranzo als deu minuts. El Burgos va generar ocasions, però l'eficàcia visitant va marcar la diferència.

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.

Montero descarta que Feijóo porte a Sánchez un model alternatiu de finançament

Montero ha sostingut que Feijóo no presentarà el dilluns una proposta pròpia de finançament autonòmic perquè no la té. Ha urgit a aprofitar l'oportunitat per a reformar el sistema.