‘El Flaco’ reunix a l»essència’ del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra

Almodóvar, Berlanga, Maribel Verdú, Sophia Loren o Magüi Mira, entre els retratats: «Qui no haja aparegut, simplement no existix»

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

El fotògraf valencià José García Poveda, conegut popularment com ‘El Flaco’, reunix a les «més grades figures» i «personatges icònics» de l'»essència» del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra de València-Cinema del Mediterrani en la Galeria del Tossal de València que precisament documenta l’evolució del festival des de les seues primeres edicions en els anys huitanta fins a l’actualitat.

A la presentació, celebrada hui dimarts, han assistit el regidor de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno, el director artístic del festival, Eduardo Guillot, i el propi José García Poveda.

‘La Mostra del Flaco’ presenta, a través de 45 retrats en blanc i negre, una «finestra a un temps» en el qual directors com Pedro Almodóvar, Rafael Azcona o Luis García Berlanga, actors i actrius com Ángela Molina, Fernando Fernán Gómez, Maribel Verdú, Magüi Mira o Victoria Abril, i figures internacionals com Claudia Cardinale, Catherine Deneuve, Sophia Loren o Emir Kusturica es van deixar captar per la seua càmera, creant imatges que hui «formen part de la memòria col·lectiva de la ciutat».

Estes fotografies capturen «l’esperit» del festival i conviuen en les parets d’este espai expositiu junt amb altres retrats les de Marco Bellocchio, Isabelle Huppert, Carmen Maura, Giulietta Masina, Paco Rabal o els desapareguts germans Taviani, als qui la Mostra ret homenatge enguany amb la projecció de la versió restaurada de la seua obra mestra ‘La nit de Sant Lorenzo’.

Al llarg de les últimes quatre dècades, José García Poveda ha anat «escrivint el relat cultural de la ciutat de València a força d’imatges». «Qui no haja aparegut alguna vegada en una de les seues instantànies, simplement no existix», resa la presentació de la mostra.

A més, destaca que posseïx «el do de la ubiqüitat», perquè «no hi ha esdeveniment al que no assistisca proveït amb la seua càmera». «En un moment o un altre, fa la seua aparició, certifica els fets i seguix el seu camí. La seua presència mai passa desapercebuda. I, com la seua fama li precedix, es pren les llibertats que considera oportunes per a aconseguir fotos úniques», subratlla.

«MIRAR CAP A ARRERE»

D’un costat, Guillot ha destacat que ‘El Flaco’ ha format part del festival «des del començament, l’any 80, i això ens servia per a tirar una vista arrere». «Volíem reivindicar la història del festival i també que, en totes les seues etapes, ha sigut punt de destinació de cineastes de nivell mundial», ha valorat.

D’esta manera, amb la mostra pretenen «mirar cap a arrere» per a tenir una «perspectiva» de la «turbulenta» història del festival i, alhora, «reivindicar la seua història» en «totes les seues etapes». També perseguixen conformar «un arxiu propi» per a documentar-ho.

Mentre, el fotògraf ha ressaltat «el nivell de gent que ha vingut» a la Mostra, amb personalitats «molt importants» als retrats de les quals ha reconegut haver agafat «molt afecte». «Quan fas una foto s’establix una complicitat», ha subratllat, i ha citat el cas d’Almodóvar o Berlanga.

Així, ha desvetlat que cada fotografia que exposa en esta mostra «té una anècdota» com, per exemple, les converses amb els seus protagonistes. «Sempre he tractat de portar-los al seu terreny. En general, no he tingut malament estona amb ningú», ha confessat. De fet, ha mostrat la seua admiració per Ángela Molina: «Apareix fumant, una cosa que ja no es dona».

De fet, García Poveda ha confessat que no recorda quan ha pres algunes de les fotografies exposades. «Obria els negatius i les anava seleccionant», ha subratllat. Entre els criteris que ha tingut en compte per a conformar l’exposició, ha esmentat la «qualitat» de les imatges.

Al llarg de les edicions, José García Poveda ha immortalitzat a «personatges icònics» del cinema mediterrani que han deixat «la seua petjada» en el festival.

José García Poveda (Múrcia, 1950) va arribar a la capital del Turia el 1969 per a estudiar Ciències Econòmiques, encara que la seua vocació sempre va ser la fotografia. La seua primera exposició va tenir lloc el 1985 i el 2017 la Universitat de València li va dedicar una mostra i un catàleg titulat ‘La València de El Flaco’, que arreplega dècades de la seua labor fotogràfica en la ciutat. El 2018 va ser nomenat fill adoptiu de la ciutat de València.

Últimes notícies

Javi Guerra tanca la temporada amb un sabor agredolç malgrat la victòria davant el Barcelona

Javi Guerra celebra el triomf del València per 3-1 davant el Barcelona, però admet que la temporada deixa un sabor agredolç per les opcions perdudes de jugar a Europa.

València tanca la presentació de les germanors de la Rosada després de més de deu hores de desfilada

La Germanor de València ha posat fi a més de deu hores de presentacions de les 127 filials davant la Germanor Matriu de Almonte en La Rosada, abans de l'esperada processó de la Verge pel llogaret.

El València encadena la seua pitjor ratxa històrica sense competicions europees

El València encadenarà set temporades consecutives sense classificar-se per a competicions europees i superarà el seu rècord de dies seguits sense jugar en el continent, un contrast amb el seu exitós passat.

Carlos Espí celebra la permanència del Llevant com el millor moment de la seua carrera

Carlos Espí, autor del gol del Llevant davant el Betis, definix la permanència reeixida en La Cartoixa com el millor de la seua carrera i una salvació molt complicada fa uns mesos.

Álvaro Rodríguez posa per davant a l’Elx a Girona al descans

Un gol d'Álvaro Rodríguez en el minut 39 dona avantatge provisional a l'Elx en Montilivi i deixa al Girona molt prop del descens a LaLiga Hypermotion.

Empat al descans entre Betis i Llevant en La Cartoixa amb gols de Abde i Carlos Espí

Betis i Llevant marxen al descans amb 1-1 en La Cartoixa després dels gols matiner de Abde i el de Carlos Espí a la vora del descans, un marcador que asseguraria la permanència matemàtica dels valencians.

El València domina al Barça però es queda sense premi a Mestalla

El València va sotmetre al Barcelona amb un setge constant en la primera part a Mestalla, però va malgastar diverses ocasions clares i va acabar firmant un 0-0 que li complica l'accés a la Lliga Conferència.

DocsValencia premia un retrat humà del moviment veïnal després de la DANA

La desena edició de DocsValencia reconeix documentals i curts que posen el focus en el moviment veïnal sorgit després de la DANA, la preservació de llengües minoritàries i la memòria del territori.