‘El Flaco’ reunix a l»essència’ del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra

Almodóvar, Berlanga, Maribel Verdú, Sophia Loren o Magüi Mira, entre els retratats: «Qui no haja aparegut, simplement no existix»

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

El fotògraf valencià José García Poveda, conegut popularment com ‘El Flaco’, reunix a les «més grades figures» i «personatges icònics» de l'»essència» del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra de València-Cinema del Mediterrani en la Galeria del Tossal de València que precisament documenta l’evolució del festival des de les seues primeres edicions en els anys huitanta fins a l’actualitat.

A la presentació, celebrada hui dimarts, han assistit el regidor de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno, el director artístic del festival, Eduardo Guillot, i el propi José García Poveda.

‘La Mostra del Flaco’ presenta, a través de 45 retrats en blanc i negre, una «finestra a un temps» en el qual directors com Pedro Almodóvar, Rafael Azcona o Luis García Berlanga, actors i actrius com Ángela Molina, Fernando Fernán Gómez, Maribel Verdú, Magüi Mira o Victoria Abril, i figures internacionals com Claudia Cardinale, Catherine Deneuve, Sophia Loren o Emir Kusturica es van deixar captar per la seua càmera, creant imatges que hui «formen part de la memòria col·lectiva de la ciutat».

Estes fotografies capturen «l’esperit» del festival i conviuen en les parets d’este espai expositiu junt amb altres retrats les de Marco Bellocchio, Isabelle Huppert, Carmen Maura, Giulietta Masina, Paco Rabal o els desapareguts germans Taviani, als qui la Mostra ret homenatge enguany amb la projecció de la versió restaurada de la seua obra mestra ‘La nit de Sant Lorenzo’.

Al llarg de les últimes quatre dècades, José García Poveda ha anat «escrivint el relat cultural de la ciutat de València a força d’imatges». «Qui no haja aparegut alguna vegada en una de les seues instantànies, simplement no existix», resa la presentació de la mostra.

A més, destaca que posseïx «el do de la ubiqüitat», perquè «no hi ha esdeveniment al que no assistisca proveït amb la seua càmera». «En un moment o un altre, fa la seua aparició, certifica els fets i seguix el seu camí. La seua presència mai passa desapercebuda. I, com la seua fama li precedix, es pren les llibertats que considera oportunes per a aconseguir fotos úniques», subratlla.

«MIRAR CAP A ARRERE»

D’un costat, Guillot ha destacat que ‘El Flaco’ ha format part del festival «des del començament, l’any 80, i això ens servia per a tirar una vista arrere». «Volíem reivindicar la història del festival i també que, en totes les seues etapes, ha sigut punt de destinació de cineastes de nivell mundial», ha valorat.

D’esta manera, amb la mostra pretenen «mirar cap a arrere» per a tenir una «perspectiva» de la «turbulenta» història del festival i, alhora, «reivindicar la seua història» en «totes les seues etapes». També perseguixen conformar «un arxiu propi» per a documentar-ho.

Mentre, el fotògraf ha ressaltat «el nivell de gent que ha vingut» a la Mostra, amb personalitats «molt importants» als retrats de les quals ha reconegut haver agafat «molt afecte». «Quan fas una foto s’establix una complicitat», ha subratllat, i ha citat el cas d’Almodóvar o Berlanga.

Així, ha desvetlat que cada fotografia que exposa en esta mostra «té una anècdota» com, per exemple, les converses amb els seus protagonistes. «Sempre he tractat de portar-los al seu terreny. En general, no he tingut malament estona amb ningú», ha confessat. De fet, ha mostrat la seua admiració per Ángela Molina: «Apareix fumant, una cosa que ja no es dona».

De fet, García Poveda ha confessat que no recorda quan ha pres algunes de les fotografies exposades. «Obria els negatius i les anava seleccionant», ha subratllat. Entre els criteris que ha tingut en compte per a conformar l’exposició, ha esmentat la «qualitat» de les imatges.

Al llarg de les edicions, José García Poveda ha immortalitzat a «personatges icònics» del cinema mediterrani que han deixat «la seua petjada» en el festival.

José García Poveda (Múrcia, 1950) va arribar a la capital del Turia el 1969 per a estudiar Ciències Econòmiques, encara que la seua vocació sempre va ser la fotografia. La seua primera exposició va tenir lloc el 1985 i el 2017 la Universitat de València li va dedicar una mostra i un catàleg titulat ‘La València de El Flaco’, que arreplega dècades de la seua labor fotogràfica en la ciutat. El 2018 va ser nomenat fill adoptiu de la ciutat de València.

Últimes notícies

Bordalás seguirà al Getafe fins a 2028 després de renovar per dos temporades

José Bordalás ha renovat amb el Getafe per dos temporades i continuarà fins a juny de 2028, després de dues setmanes de negociacions.

Jorge Bellver oferix el seu càrrec al president de la Generalitat després de ser imputat pel cas Azud

El director general de Transparència, Jorge Bellver, ha posat el seu càrrec a disposició del president de la Generalitat després que l’Audiència Provincial de Valencia haja confirmat la seua imputació en el cas Azud. També ha demanat la suspensió temporal de la seua militància en el PP de la Comunitat Valenciana.

Diego López passa per quiròfan a Madrid pel trencament del lligament del genoll dret

L’extrem del Valencia Diego López ha sigut operat a Madrid del trencament del lligament creuat anterior del genoll dret i romandrà en observació abans de rebre l’alta hospitalària.

El president del Castelló promet que l’equip tornarà encara més fort després del colp de l’ascens

El president del CD Castellón, Haralabos Voulgaris, llança un missatge d’ànim després de quedar-se a les portes de l’ascens davant l’Almería i reivindica el creixement del club, la plantilla i l’entrenador Pablo Hernández.

Affengruber explica com fitxar per l’Elx l’ha obert la porta al Mundial

El central austríac de l’Elx David Affengruber assegura des de Califòrnia que la seua arribada al club fa dos anys ha sigut clau per disputar el Mundial amb Àustria.

Morant acusa Mazón de preocupar-se només per la imatge durant la DANA del 29-O

Diana Morant denuncia que al Govern de Carlos Mazón el 29 d octubre de 2024 només li preocupava la imatge. El PSPV-PSOE exigeix que Juanfran Pérez Llorca li retire l acta de diputat i cese els consellers que van gestionar la DANA.

El Villarreal aposta per la continuïtat en els banquets tècnics del futbol base

El Villarreal ha decidit mantindre una temporada més els mateixos entrenadors en el seu futbol base, amb David Albelda al Villarreal B, David Cifuentes al Villarreal C i Pepe Reina al Juvenil de Divisió d'Honor.

Baldoví acusa Mazón de prioritzar la imatge davant la gestió en la DANA del 29-O

Joan Baldoví acusa Carlos Mazón i el seu Consell de preocupar-se més per la imatge que per la gestió durant la DANA del 29 d octubre de 2024, en la qual van morir 230 persones.