‘El Flaco’ reunix a l”essència’ del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra

Almodóvar, Berlanga, Maribel Verdú, Sophia Loren o Magüi Mira, entre els retratats: “Qui no haja aparegut, simplement no existix”

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

El fotògraf valencià José García Poveda, conegut popularment com ‘El Flaco’, reunix a les “més grades figures” i “personatges icònics” de l'”essència” del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra de València-Cinema del Mediterrani en la Galeria del Tossal de València que precisament documenta l’evolució del festival des de les seues primeres edicions en els anys huitanta fins a l’actualitat.

A la presentació, celebrada hui dimarts, han assistit el regidor de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno, el director artístic del festival, Eduardo Guillot, i el propi José García Poveda.

‘La Mostra del Flaco’ presenta, a través de 45 retrats en blanc i negre, una “finestra a un temps” en el qual directors com Pedro Almodóvar, Rafael Azcona o Luis García Berlanga, actors i actrius com Ángela Molina, Fernando Fernán Gómez, Maribel Verdú, Magüi Mira o Victoria Abril, i figures internacionals com Claudia Cardinale, Catherine Deneuve, Sophia Loren o Emir Kusturica es van deixar captar per la seua càmera, creant imatges que hui “formen part de la memòria col·lectiva de la ciutat”.

Estes fotografies capturen “l’esperit” del festival i conviuen en les parets d’este espai expositiu junt amb altres retrats les de Marco Bellocchio, Isabelle Huppert, Carmen Maura, Giulietta Masina, Paco Rabal o els desapareguts germans Taviani, als qui la Mostra ret homenatge enguany amb la projecció de la versió restaurada de la seua obra mestra ‘La nit de Sant Lorenzo’.

Al llarg de les últimes quatre dècades, José García Poveda ha anat “escrivint el relat cultural de la ciutat de València a força d’imatges”. “Qui no haja aparegut alguna vegada en una de les seues instantànies, simplement no existix”, resa la presentació de la mostra.

A més, destaca que posseïx “el do de la ubiqüitat”, perquè “no hi ha esdeveniment al que no assistisca proveït amb la seua càmera”. “En un moment o un altre, fa la seua aparició, certifica els fets i seguix el seu camí. La seua presència mai passa desapercebuda. I, com la seua fama li precedix, es pren les llibertats que considera oportunes per a aconseguir fotos úniques”, subratlla.

“MIRAR CAP A ARRERE”

D’un costat, Guillot ha destacat que ‘El Flaco’ ha format part del festival “des del començament, l’any 80, i això ens servia per a tirar una vista arrere”. “Volíem reivindicar la història del festival i també que, en totes les seues etapes, ha sigut punt de destinació de cineastes de nivell mundial”, ha valorat.

D’esta manera, amb la mostra pretenen “mirar cap a arrere” per a tenir una “perspectiva” de la “turbulenta” història del festival i, alhora, “reivindicar la seua història” en “totes les seues etapes”. També perseguixen conformar “un arxiu propi” per a documentar-ho.

Mentre, el fotògraf ha ressaltat “el nivell de gent que ha vingut” a la Mostra, amb personalitats “molt importants” als retrats de les quals ha reconegut haver agafat “molt afecte”. “Quan fas una foto s’establix una complicitat”, ha subratllat, i ha citat el cas d’Almodóvar o Berlanga.

Així, ha desvetlat que cada fotografia que exposa en esta mostra “té una anècdota” com, per exemple, les converses amb els seus protagonistes. “Sempre he tractat de portar-los al seu terreny. En general, no he tingut malament estona amb ningú”, ha confessat. De fet, ha mostrat la seua admiració per Ángela Molina: “Apareix fumant, una cosa que ja no es dona”.

De fet, García Poveda ha confessat que no recorda quan ha pres algunes de les fotografies exposades. “Obria els negatius i les anava seleccionant”, ha subratllat. Entre els criteris que ha tingut en compte per a conformar l’exposició, ha esmentat la “qualitat” de les imatges.

Al llarg de les edicions, José García Poveda ha immortalitzat a “personatges icònics” del cinema mediterrani que han deixat “la seua petjada” en el festival.

José García Poveda (Múrcia, 1950) va arribar a la capital del Turia el 1969 per a estudiar Ciències Econòmiques, encara que la seua vocació sempre va ser la fotografia. La seua primera exposició va tenir lloc el 1985 i el 2017 la Universitat de València li va dedicar una mostra i un catàleg titulat ‘La València de El Flaco’, que arreplega dècades de la seua labor fotogràfica en la ciutat. El 2018 va ser nomenat fill adoptiu de la ciutat de València.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Barrachina responsabilitza al president de la CHJ de la gestió de la presa de Buseo durant la dana

Miguel Barrachina sosté en Les Corts que la gestió de la presa de Buseo durant la dana de 2024 corresponia al comité presidit per Miguel Polo, mentres l'oposició l'acusa d'eludir responsabilitats i insistix en la seua dimissió.

Martínez Mus contraposa la reconstrucció del Consell al 2% d’execució de la CHJ després de la dana

Vicente Martínez Mus defén en Les Corts la ràpida mobilització de recursos del Consell després de la dana, mentres critica que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer només haja executat el 2% de les actuacions previstes.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada millor acció de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com a millor jugada de l'Eurolliga, sota el premi Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Dela estarà disponible per a jugar en La Ceràmica malgrat les molèsties en el aductor

El defensa del Llevant Adrián de la Font, Dela, podrà estar disponible per al partit del dissabte davant el Vila-real en La Ceràmica després de confirmar les proves mèdiques que no patix lesió important en el aductor.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada la millor de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com la millor jugada de l'Eurolliga i reconeguda com a Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Les víctimes de la dana retrauen als consellers la seua gestió del 29 d’octubre de 2024

Mig centenar de víctimes de la dana es concentra davant Les Corts per a recordar als consellers que, al seu juí, no van estar a l'altura el 29 d'octubre de 2024 i exigir responsabilitats polítiques.

Camarero defén que es va fer tot el possible durant la dana en la Comunitat Valenciana

Susana Camarero sosté davant la comissió d'investigació de Les Corts que el Consell va actuar al màxim de les seues possibilitats durant la dana de 2024 i assegura que tots els usuaris de teleassistència que van demanar ajuda van ser atesos.

Kejelcha reivindica la seua marató sota les dos hores: el que he fet és meravellós

Yomif Kejelcha, segon en la marató de Londres amb 1h59:41, celebra haver baixat de les dos hores malgrat no guanyar i assegura que el reeixit és meravellós.