‘El Flaco’ reunix a l”essència’ del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra

Almodóvar, Berlanga, Maribel Verdú, Sophia Loren o Magüi Mira, entre els retratats: “Qui no haja aparegut, simplement no existix”

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

El fotògraf valencià José García Poveda, conegut popularment com ‘El Flaco’, reunix a les “més grades figures” i “personatges icònics” de l'”essència” del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra de València-Cinema del Mediterrani en la Galeria del Tossal de València que precisament documenta l’evolució del festival des de les seues primeres edicions en els anys huitanta fins a l’actualitat.

A la presentació, celebrada hui dimarts, han assistit el regidor de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno, el director artístic del festival, Eduardo Guillot, i el propi José García Poveda.

‘La Mostra del Flaco’ presenta, a través de 45 retrats en blanc i negre, una “finestra a un temps” en el qual directors com Pedro Almodóvar, Rafael Azcona o Luis García Berlanga, actors i actrius com Ángela Molina, Fernando Fernán Gómez, Maribel Verdú, Magüi Mira o Victoria Abril, i figures internacionals com Claudia Cardinale, Catherine Deneuve, Sophia Loren o Emir Kusturica es van deixar captar per la seua càmera, creant imatges que hui “formen part de la memòria col·lectiva de la ciutat”.

Estes fotografies capturen “l’esperit” del festival i conviuen en les parets d’este espai expositiu junt amb altres retrats les de Marco Bellocchio, Isabelle Huppert, Carmen Maura, Giulietta Masina, Paco Rabal o els desapareguts germans Taviani, als qui la Mostra ret homenatge enguany amb la projecció de la versió restaurada de la seua obra mestra ‘La nit de Sant Lorenzo’.

Al llarg de les últimes quatre dècades, José García Poveda ha anat “escrivint el relat cultural de la ciutat de València a força d’imatges”. “Qui no haja aparegut alguna vegada en una de les seues instantànies, simplement no existix”, resa la presentació de la mostra.

A més, destaca que posseïx “el do de la ubiqüitat”, perquè “no hi ha esdeveniment al que no assistisca proveït amb la seua càmera”. “En un moment o un altre, fa la seua aparició, certifica els fets i seguix el seu camí. La seua presència mai passa desapercebuda. I, com la seua fama li precedix, es pren les llibertats que considera oportunes per a aconseguir fotos úniques”, subratlla.

“MIRAR CAP A ARRERE”

D’un costat, Guillot ha destacat que ‘El Flaco’ ha format part del festival “des del començament, l’any 80, i això ens servia per a tirar una vista arrere”. “Volíem reivindicar la història del festival i també que, en totes les seues etapes, ha sigut punt de destinació de cineastes de nivell mundial”, ha valorat.

D’esta manera, amb la mostra pretenen “mirar cap a arrere” per a tenir una “perspectiva” de la “turbulenta” història del festival i, alhora, “reivindicar la seua història” en “totes les seues etapes”. També perseguixen conformar “un arxiu propi” per a documentar-ho.

Mentre, el fotògraf ha ressaltat “el nivell de gent que ha vingut” a la Mostra, amb personalitats “molt importants” als retrats de les quals ha reconegut haver agafat “molt afecte”. “Quan fas una foto s’establix una complicitat”, ha subratllat, i ha citat el cas d’Almodóvar o Berlanga.

Així, ha desvetlat que cada fotografia que exposa en esta mostra “té una anècdota” com, per exemple, les converses amb els seus protagonistes. “Sempre he tractat de portar-los al seu terreny. En general, no he tingut malament estona amb ningú”, ha confessat. De fet, ha mostrat la seua admiració per Ángela Molina: “Apareix fumant, una cosa que ja no es dona”.

De fet, García Poveda ha confessat que no recorda quan ha pres algunes de les fotografies exposades. “Obria els negatius i les anava seleccionant”, ha subratllat. Entre els criteris que ha tingut en compte per a conformar l’exposició, ha esmentat la “qualitat” de les imatges.

Al llarg de les edicions, José García Poveda ha immortalitzat a “personatges icònics” del cinema mediterrani que han deixat “la seua petjada” en el festival.

José García Poveda (Múrcia, 1950) va arribar a la capital del Turia el 1969 per a estudiar Ciències Econòmiques, encara que la seua vocació sempre va ser la fotografia. La seua primera exposició va tenir lloc el 1985 i el 2017 la Universitat de València li va dedicar una mostra i un catàleg titulat ‘La València de El Flaco’, que arreplega dècades de la seua labor fotogràfica en la ciutat. El 2018 va ser nomenat fill adoptiu de la ciutat de València.

Últimes notícies

Els càmpings valencians freguen el ple per Setmana Santa amb fins a un 90% d’ocupació

Els càmpings de la Comunitat Valenciana preveuen entre un 85 i un 90% d'ocupació per Setmana Santa, amb especial demanda de bungalows i opcions de glamping.

Detingudes a Elda dos persones per usar documents falsos en tràmits d’estrangeria

La Policia Nacional deté a Elda a una dona i a un home acusats d'utilitzar i facilitar documentació falsa per a obtindre permisos d'estrangeria a canvi de diners.

Alerta taronja per vent de fins a 100 km/h i fort onatge a Castelló este cap de setmana

Aemet i la Generalitat mantenen l'alerta taronja per ratxes de vent de fins a 100 km/h i fenòmens costaners a Castelló este dissabte i diumenge, amb onatge de fins a 3 metres.

Un estudi analitza com la dana del 29 d’octubre va disparar la polarització política en els mitjans digitals

Un estudi de la Universitat Politècnica de València revela que la dana del 29 d'octubre de 2024 es va convertir en un focus de confrontació política, amb notícies més moderades que uns comentaris de lectors molt agressius i ideologitzats.

Vent molt fort a Castelló i lleuger repunt de les màximes en el sud de la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta un dissabte marcat per ratxes molt fortes de vent del nord-oest a Castelló i sense canvis significatius en les temperatures, excepte un lleuger ascens de les màximes en la mitat sud.

De la Font reivindica als golejadors d’Espanya després del 3-0 a Sèrbia

Luis de la Font defén que a Espanya no li falten golejadors després del 3-0 a Sèrbia i destaca el doblet de Oyarzabal, l'estrena golejadora de Víctor Muñoz i l'alt nivell dels seus porters.

Louzán insistix que Espanya ha d’acollir la final del Mundial 2030

Rafael Louzán celebra el bon nivell de la selecció espanyola davant Sèrbia i defén que la final del Mundial 2030 es dispute a Espanya, encara que recorda que la decisió correspon a la FIFA.

Víctor Muñoz i Christian Mosquera celebren un debut somiat amb Espanya davant Sèrbia

Víctor Muñoz marca en la seua estrena amb la selecció absoluta i destaca el suport del vestuari, mentres Christian Mosquera celebra un debut molt especial prop de casa en el 3-0 a Sèrbia.