‘El Flaco’ reunix a l”essència’ del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra

Almodóvar, Berlanga, Maribel Verdú, Sophia Loren o Magüi Mira, entre els retratats: “Qui no haja aparegut, simplement no existix”

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

El fotògraf valencià José García Poveda, conegut popularment com ‘El Flaco’, reunix a les “més grades figures” i “personatges icònics” de l'”essència” del cinema mediterrani en una mostra fotogràfica com a avantsala a la Mostra de València-Cinema del Mediterrani en la Galeria del Tossal de València que precisament documenta l’evolució del festival des de les seues primeres edicions en els anys huitanta fins a l’actualitat.

A la presentació, celebrada hui dimarts, han assistit el regidor de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno, el director artístic del festival, Eduardo Guillot, i el propi José García Poveda.

‘La Mostra del Flaco’ presenta, a través de 45 retrats en blanc i negre, una “finestra a un temps” en el qual directors com Pedro Almodóvar, Rafael Azcona o Luis García Berlanga, actors i actrius com Ángela Molina, Fernando Fernán Gómez, Maribel Verdú, Magüi Mira o Victoria Abril, i figures internacionals com Claudia Cardinale, Catherine Deneuve, Sophia Loren o Emir Kusturica es van deixar captar per la seua càmera, creant imatges que hui “formen part de la memòria col·lectiva de la ciutat”.

Estes fotografies capturen “l’esperit” del festival i conviuen en les parets d’este espai expositiu junt amb altres retrats les de Marco Bellocchio, Isabelle Huppert, Carmen Maura, Giulietta Masina, Paco Rabal o els desapareguts germans Taviani, als qui la Mostra ret homenatge enguany amb la projecció de la versió restaurada de la seua obra mestra ‘La nit de Sant Lorenzo’.

Al llarg de les últimes quatre dècades, José García Poveda ha anat “escrivint el relat cultural de la ciutat de València a força d’imatges”. “Qui no haja aparegut alguna vegada en una de les seues instantànies, simplement no existix”, resa la presentació de la mostra.

A més, destaca que posseïx “el do de la ubiqüitat”, perquè “no hi ha esdeveniment al que no assistisca proveït amb la seua càmera”. “En un moment o un altre, fa la seua aparició, certifica els fets i seguix el seu camí. La seua presència mai passa desapercebuda. I, com la seua fama li precedix, es pren les llibertats que considera oportunes per a aconseguir fotos úniques”, subratlla.

“MIRAR CAP A ARRERE”

D’un costat, Guillot ha destacat que ‘El Flaco’ ha format part del festival “des del començament, l’any 80, i això ens servia per a tirar una vista arrere”. “Volíem reivindicar la història del festival i també que, en totes les seues etapes, ha sigut punt de destinació de cineastes de nivell mundial”, ha valorat.

D’esta manera, amb la mostra pretenen “mirar cap a arrere” per a tenir una “perspectiva” de la “turbulenta” història del festival i, alhora, “reivindicar la seua història” en “totes les seues etapes”. També perseguixen conformar “un arxiu propi” per a documentar-ho.

Mentre, el fotògraf ha ressaltat “el nivell de gent que ha vingut” a la Mostra, amb personalitats “molt importants” als retrats de les quals ha reconegut haver agafat “molt afecte”. “Quan fas una foto s’establix una complicitat”, ha subratllat, i ha citat el cas d’Almodóvar o Berlanga.

Així, ha desvetlat que cada fotografia que exposa en esta mostra “té una anècdota” com, per exemple, les converses amb els seus protagonistes. “Sempre he tractat de portar-los al seu terreny. En general, no he tingut malament estona amb ningú”, ha confessat. De fet, ha mostrat la seua admiració per Ángela Molina: “Apareix fumant, una cosa que ja no es dona”.

De fet, García Poveda ha confessat que no recorda quan ha pres algunes de les fotografies exposades. “Obria els negatius i les anava seleccionant”, ha subratllat. Entre els criteris que ha tingut en compte per a conformar l’exposició, ha esmentat la “qualitat” de les imatges.

Al llarg de les edicions, José García Poveda ha immortalitzat a “personatges icònics” del cinema mediterrani que han deixat “la seua petjada” en el festival.

José García Poveda (Múrcia, 1950) va arribar a la capital del Turia el 1969 per a estudiar Ciències Econòmiques, encara que la seua vocació sempre va ser la fotografia. La seua primera exposició va tenir lloc el 1985 i el 2017 la Universitat de València li va dedicar una mostra i un catàleg titulat ‘La València de El Flaco’, que arreplega dècades de la seua labor fotogràfica en la ciutat. El 2018 va ser nomenat fill adoptiu de la ciutat de València.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els sindicats convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats d'ensenyança STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida del professorat valencià a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria de docents després d'una consulta interna.

Els sindicats docents convoquen una vaga indefinida en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria del professorat.

Morant exigix al Consell que explique què farà amb els fons no usats per a la reconstrucció

Diana Morant reclama al Consell que aclarisca el destí de més de 1.500 milions d'euros no utilitzats en la reconstrucció i anuncia una nova etapa política des del PSPV-PSOE.

Les bates blanques es mobilitzen a València per a exigir millores laborals i un estatut propi

Milers de metges es manifesten a València per a reclamar una jornada de 35 hores, un estatut professional propi i condicions laborals dignes que frenen la saturació del sistema sanitari.

L’Institut de les Dones impulsa el quart Pla Estratègic d’Igualtat amb el moviment feminista

L'Institut de les Dones avança cap a l'IV Pla Estratègic d'Igualtat mitjançant un procés participatiu amb el moviment feminista i agents socials en tot el territori.

La urbanització de l’entorn de La Fe a València estarà llesta per Nadal i sumarà 244 vivendes protegides

L'Ajuntament preveu finalitzar per Nadal la urbanització del sector Sud PRR-7 de Malilla, al costat de l'hospital La Fe, amb 5 milions d'inversió i 244 vivendes de protecció pública.

Policia i sanitaris atenen un part al costat d’una carretera a Carlet

Agents de la Policia Local de Carlet, la Guàrdia Civil i una unitat del SAMU atenen un part extrahospitalari al costat d'una carretera i traslladen a mare i bebé a l'hospital en bon estat.

Emergències estudia amb el sector d’unflables noves mesures per a reforçar la seguretat

La Conselleria d'Emergències i Interior i el sector d'instal·lacions unflables estudien canvis normatius, cursos de formació i certificacions obligatòries per a millorar la seguretat en la Comunitat Valenciana.