El mur d’afusellament d’Espanya de Paterna serà declarat Lloc de la Memòria de la Comunitat

El conegut com a ‘Mur d’afusellament d’Espanya’ de Paterna, el lloc on van ser afusellades 2.238 persones procedents de 191 pobles de la Comunitat Valenciana i d’altres 60 municipis espanyols, serà declarat Lloc de la Memòria de la Comunitat Valenciana.

Així ho ha anunciat hui el Tinent Alcalde de Protecció a les Persones, Participació i Ocupació i president del Consell de Recuperació de la Memòria Històrica, Julio Fernández després de la resolució de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica publicada en el DOGV per la qual s’incoa expedient per a la declaració d’aquest mur d’afusellament, oficialment denominat El Terrer, com a Lloc de la Memòria de la Comunitat Valenciana i la seua inscripció en el catàleg de llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat.


Fernández ha mostrat la seua satisfacció per aquest reconeixement “que simbolitza la dignificació d’aquest enclavament necessari per a no oblidar i que és el resultat de tot el treball dut a terme per l’Ajuntament de Paterna, la Conselleria i les famílies de les víctimes per a la preservació de la memòria democràtica i la consolidació de valors com la llibertat, el respecte i la tolerància”.


“Aquesta declaració constitueix un pas més en la protecció, posada en valor i preservació d’aquest espai i un reconeixement a la dignitat de les persones allí assassinades i dels seus familiars”, ha afirmat Fernández al mateix temps que ha agraït “la sensibilitat i implicació de la consellera de Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo amb aquest lloc tan important per a la memòria col·lectiva de la lluita dels valencians pels drets i llibertats democràtiques”.


Així mateix, Julio Fernández també ha volgut destacar el ferri compromís de l’executiu socialista amb la recuperació de la memòria democràtica i en aquest sentit ha destacat que “des de 2015 hem obert més de 20 fosses comunes del cementeri municipal de Paterna i hem recuperat més de 1.000 restes de víctimes del franquisme”.


De la mateixa manera, ha recordat entre altres actuacions municipals que, en 2017, des del consistori van crear el Consell de Memòria Democràtica i l’Oficina de Memòria Democràtica i es van adherir a la Xarxa de Municipis per la posada en Valor de la memòria històrica i en 2019 van construir un Mausoleu en la fossa 113.


Finalment, ha subratllat que l’Ajuntament de Paterna està tramitant una modificació del PGOU per a incloure, en el Catàleg municipal de Béns i Espais Protegits com a Bé de Rellevància Local, la Paredassa d’Espanya, el Camí de la Sang i les fosses comunes del cementeri de Paterna.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones i tindrà urgències 24 hores abans de l’estiu

El president Juanfran Pérez Llorca ha destacat l'accessibilitat i el reforç de servicis del nou centre, operatiu des del 2 de març després de 5,5 milions d'inversió. L'edifici suma més consultes, àrees específiques i preveu rehabilitació i urgències 24 hores abans de l'estiu.

Pérez Llorca destaca en els seus 100 dies la recuperació de la normalitat en la Generalitat

El president ha reivindicat que estos primers 100 dies han retornat la normalitat i l'estabilitat, amb més de la mitat dels seus compromisos ja en marxa.

Oliu confirma que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l’OPA fallida del BBVA

Josep Oliu ha assegurat que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l'OPA fallida del BBVA i ha fixat com a repte seguir el ritme de la innovació i la IA. També ha defés que la independència preserva la competència per a les pimes i ha reclamat simplificació reguladora a Europa.

Avís groc este dimarts per pluges de fins a 20 l/m² en una hora en la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit el nivell groc per precipitacions intenses. Alacant, Castelló i València activen l'avís amb diferents franges i acumulats.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat Valenciana ha oferit suport i ajuda a l'Ajuntament de Benidorm per a complir la sentència que li imposa 350 milions per la serra Gelada. El Consell ha garantit col·laboració per a executar la fallada i ha desvinculat a l'actual govern local de l'origen del conflicte

Catalá critica que Renfe no habilite autobusos des d’Albal durant la mascletà

L'alcaldessa de València ha enlletgit a Renfe que no preveja autobusos llançadora des d'Albal durant les hores de la mascletà. La Delegació del Govern defén la mesura per seguretat i l'atribuïx a instruccions municipals.

La Fiscalia no veu indicis per a imputar a Mazón per la DANA i demana retornar la causa

La Fiscalia Superior valenciana sosté que, ara com ara, no hi ha base sòlida per a imputar a Carlos Mazón per la DANA i sol·licita que el cas torne al Jutjat 3 de Catarroja. El Ministeri Públic deixa oberta la possibilitat de revalorar-lo si la instrucció aporta nous elements.

El Consell insta el Govern a intervindre en totes les platges danyades i ampliar les obres després dels temporals

El Consell ha demanat al Govern ampliar l'abast de les obres d'emergència per a reparar els danys dels últims temporals i actuar en totes les platges afectades. La resolució estatal contempla 12 municipis a Castelló i València, amb terminis d'execució de fins a nou mesos.