18.9 C
València
Diumenge, 16 novembre, 2025

El Ple dona llum verda al canvi de topònim de Castelló per a incloure la denominació en castellà

Compromís anuncia que presentarà un recurs per la “incoherència” de l’informe del govern municipal

CASTELLÓ, 25 (EUROPA PRESS)-

El Ple de l’Ajuntament de Castelló ha aprovat hui de forma definitiva, amb els vots a favor de l’equip de govern i en contra del Grup Socialista i Compromís, el canvi de denominació oficial del municipi en la seua forma bilingüe amb la introducció de la forma castellana: Castelló de la Plana/Castellón de la Plana, després de desestimar les 36 al·legacions en contra d’esta modificació presentades en el termini d’exposició pública i atendre l’única que era favorable.

A partir d’ara es remetrà l’expedient a la Generalitat perquè es tramite l’expedient previ a la resolució per part del Consell.

Durant el debat, a la finalització del qual alguns regidors de l’oposició han exhibit cartells en els quals es podia llegir: ‘El nom és Castelló’, el portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, ha assenyalat a l’equip de govern que el canvi del topònim “respon al seu odi al valencià i el seu objectiu és eliminar la presència del valencià encara que siga incomplint la llei o santificant com a vàlid un informe sense credibilitat acadèmica”.

García, que considera que les respostes a les al·legacions presentades són un “empastre”, ha acusat a l’equip de govern d’ignorar l’informe dels experts lingüistes de la UJI, “que demostra que l’informe que vostès presenten podria ser un prospecte de medicina o un manual per a muntar un moble d’Ikea”. “Hui és un mal dia per a Castelló i per a este Ajuntament, que aprovarà un informe contrari a la ciència perquè l’alcaldessa no entén la importància de respectar el nostre nom”, ha afegit.

Per la seua banda, el regidor de Vox Alberto Vidal ha subratllat que el bilingüisme “enriquix la comunicació”. “Si creiem que els veïns de la ciutat han de dir alguna cosa respecte a este tema, és l’ús el que fa oficial el nom de Castelló o Castellón”, ha apuntat l’edil, qui ha acusat a PSOE i Compromís d’haver canviat el topònim “no respectant la realitat i per pur deliri ideològic”.

“Este canvi és el símbol de la llibertat d’expressió i suposa una batalla guanyada, però queden moltes enfront del sectarisme que ens amenaça. Frenta als enemics de la llibertat, reconstruirem tot el que destruïsquen, des de l’economia fins a les creus”, ha dit.

‘LA LLENGUA NO ÉS TOCA’

Portant un samarreta en la qual figurava ‘La llengua no és toca’, el regidor socialista José Segura ha indicat que el canvi del topònim suposa un “absolut menyspreu a la llengua i la història”. Segons ha afirmat, “PP i Vox han cercat a l’equip A, format pel catedràtic Santiago Fortuño, i li han dit: ‘has de fer un informe que al final diga això’, i això és com comprar a un arbitre”.

D’altra banda -ha explicat- “està l’equip B, on hi ha experts lingüístics que saben que van a perdre el partit, que defensen el nom és Castelló i que no s’ha de tocar perquè Castellón és una traducció de Castelló al castellà”. “Són a punt de cometre un error històric, el nom és Castelló”, ha afegit.

La regidora ‘popular’ María España ha assenyalat que el canvi respon a “la necessitat de protegir el doble topònim”. “Sembla que PSOE i Compromís tenen el carnet de dir el que és o no tradicional i no es poden obviar els canvis produïts en els territoris al llarg del temps que han pogut reflectir-se en una confluència de noms”, ha assenyalat.

RECURS

El grup municipal de Compromís a l’Ajuntament de Castelló ha anunciat en un comunicat que presentarà un recurs contra la decisió del Partit Popular i VOX de modificar el topònim oficial de la ciutat, en una acció que Compromís considera “un atac directe a la identitat i la llengua valenciana”

El recurs que interposarà Compromís incidirà en “la incoherència de l’informe del govern municipal, que no compta amb la credibilitat acadèmica necessària i que ignora les recomanacions dels experts lingüistes de la Universitat Jaume I”.

Últimes notícies

Merino exigirà en el CPFF la reforma immediata del finançament autonòmic

Ruth Merino ha informat que exigirà en el CPFF d'este dilluns la reforma immediata del sistema de finançament autonòmic i més recursos. La consellera critica que el Govern relegue este debat en l'orde del dia i que no figure entre les seues prioritats.

Izan Guevara gana a Cheste, Moreira es corona i Ortolá aconseguix el seu primer podi

Guevara va aconseguir el seu primer triomf en Moto2 en el Ricardo Tormo després de liderar des de l'eixida. Moreira va amarrar el títol i Ortolá va celebrar el seu primer podi.

Adrián Fernández aconseguix la seua primera victòria en Moto3 i Piqueras reté el subcampionat a València

El madrileny ha dominat a Cheste per a estrenar el seu palmarés en Moto3. Una penalització a Furusato i el quint de Quiles permeten a Piqueras retindre el subcampionat.

Morales, únic supervivent de l’últim derbi del Llevant a Mestalla

José Luis Morales és l'únic jugador de l'actual Llevant que va participar en l'últim derbi a Mestalla; l'equip torna després de tres temporades en Segona i mai ha guanyat allí. Pepelu podria repetir el dol, ara amb el València.

El València de Corberán només ha guanyat després d’aturades de seleccions a Mestalla

El València arriba al derbi davant el Llevant després d'una aturada amb un patró definit: des de l'arribada de Corberán, només va véncer en estos retorns quan va jugar a Mestalla.

Creu Roja Joventut desplega maletes lúdiques per a xiquets en emergències amb lona, farmaciola, contes i jocs

Els equips de Creu Roja Joventut disposaran de maletes portàtils d'intervenció lúdica per a oferir atenció ràpida a menors en emergències. El recurs s'ha reforçat després de la dana, amb més unitats i distribució per la província.

Innovació sanitària: de l’hospital ‘líquid’ al nas electrònic

Centres tecnològics valencians impulsen projectes que porten la salut més enllà de l'hospital: seguiment remot, detecció de riscos laborals i teràpies immersives.

Els romans van construir obres antiriuades en el sud-est peninsular per a protegir el camp

Un equip de la Universitat d'Alacant ha documentat a Elx i altres punts del sud-est un sistema romà per a laminar riuades i emmagatzemar aigua. La 'superpresa' del Assut de l'Argamassa ha sigut datada en el canvi d'Era i vinculada al Vinalopó.