El Ple dona llum verda al canvi de topònim de Castelló per a incloure la denominació en castellà

Ejemplo de shortcode con estilo
El Ple de l'Ajuntament de Castelló ha aprovat el canvi de topònim a Castelló de la Plana/Castellón de la Plana, malgrat l'oposició de Socialistes i Compromís i les crítiques sobre la falta de credibilitat de l'informe que avala la dualitat lingüística. Compromís recorrerà la decisió.

Compromís anuncia que presentarà un recurs per la «incoherència» de l’informe del govern municipal

CASTELLÓ, 25 (EUROPA PRESS)-

El Ple de l’Ajuntament de Castelló ha aprovat hui de forma definitiva, amb els vots a favor de l’equip de govern i en contra del Grup Socialista i Compromís, el canvi de denominació oficial del municipi en la seua forma bilingüe amb la introducció de la forma castellana: Castelló de la Plana/Castellón de la Plana, després de desestimar les 36 al·legacions en contra d’esta modificació presentades en el termini d’exposició pública i atendre l’única que era favorable.

A partir d’ara es remetrà l’expedient a la Generalitat perquè es tramite l’expedient previ a la resolució per part del Consell.

Durant el debat, a la finalització del qual alguns regidors de l’oposició han exhibit cartells en els quals es podia llegir: ‘El nom és Castelló’, el portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, ha assenyalat a l’equip de govern que el canvi del topònim «respon al seu odi al valencià i el seu objectiu és eliminar la presència del valencià encara que siga incomplint la llei o santificant com a vàlid un informe sense credibilitat acadèmica».

García, que considera que les respostes a les al·legacions presentades són un «empastre», ha acusat a l’equip de govern d’ignorar l’informe dels experts lingüistes de la UJI, «que demostra que l’informe que vostès presenten podria ser un prospecte de medicina o un manual per a muntar un moble d’Ikea». «Hui és un mal dia per a Castelló i per a este Ajuntament, que aprovarà un informe contrari a la ciència perquè l’alcaldessa no entén la importància de respectar el nostre nom», ha afegit.

Per la seua banda, el regidor de Vox Alberto Vidal ha subratllat que el bilingüisme «enriquix la comunicació». «Si creiem que els veïns de la ciutat han de dir alguna cosa respecte a este tema, és l’ús el que fa oficial el nom de Castelló o Castellón», ha apuntat l’edil, qui ha acusat a PSOE i Compromís d’haver canviat el topònim «no respectant la realitat i per pur deliri ideològic».

«Este canvi és el símbol de la llibertat d’expressió i suposa una batalla guanyada, però queden moltes enfront del sectarisme que ens amenaça. Frenta als enemics de la llibertat, reconstruirem tot el que destruïsquen, des de l’economia fins a les creus», ha dit.

‘LA LLENGUA NO ÉS TOCA’

Portant un samarreta en la qual figurava ‘La llengua no és toca’, el regidor socialista José Segura ha indicat que el canvi del topònim suposa un «absolut menyspreu a la llengua i la història». Segons ha afirmat, «PP i Vox han cercat a l’equip A, format pel catedràtic Santiago Fortuño, i li han dit: ‘has de fer un informe que al final diga això’, i això és com comprar a un arbitre».

D’altra banda -ha explicat- «està l’equip B, on hi ha experts lingüístics que saben que van a perdre el partit, que defensen el nom és Castelló i que no s’ha de tocar perquè Castellón és una traducció de Castelló al castellà». «Són a punt de cometre un error històric, el nom és Castelló», ha afegit.

La regidora ‘popular’ María España ha assenyalat que el canvi respon a «la necessitat de protegir el doble topònim». «Sembla que PSOE i Compromís tenen el carnet de dir el que és o no tradicional i no es poden obviar els canvis produïts en els territoris al llarg del temps que han pogut reflectir-se en una confluència de noms», ha assenyalat.

RECURS

El grup municipal de Compromís a l’Ajuntament de Castelló ha anunciat en un comunicat que presentarà un recurs contra la decisió del Partit Popular i VOX de modificar el topònim oficial de la ciutat, en una acció que Compromís considera «un atac directe a la identitat i la llengua valenciana»

El recurs que interposarà Compromís incidirà en «la incoherència de l’informe del govern municipal, que no compta amb la credibilitat acadèmica necessària i que ignora les recomanacions dels experts lingüistes de la Universitat Jaume I».

Últimes notícies

La Fira de les Comarques s’inaugura hui a Vivers amb entrada gratuïta

La cita reunix 58 destinacions turístiques fins diumenge amb cuina en directe, tastos, música i activitats infantils

Desmantellen un laboratori de cocaïna a Torrevella: cinc detinguts

La Guardia Civil ha desmantellat un laboratori de cocaïna en un habitatge de Torrevella i ha detingut cinc persones. Dos registres han permés localitzar un punt de venda i intervindre droga i efectiu.

Valencia Basket guanya a Milà després de remuntar huit punts

Valencia Basket ha vençut l’Armani Milán per 73-84 en la desena jornada de l’Euroliga. L’equip ha sumat la setena victòria en deu partits després de remuntar huit punts en l’últim quart.

Dotze dels 110 gossos rescatats a Bunyol han mort

Dotze dels 110 gossos trobats encadenats i sense aigua ni menjar a Bunyol han mort per les seqüeles. Un home de 50 anys ha sigut detingut.

Els núvols i les temperatures suaus marcaran el cap de setmana

La Comunitat Valenciana tindrà un cap de setmana estable, amb núvols, temperatures suaus i vent fluix. No s’esperen pluges destacables entre el 6 i el 8 de novembre.

Les víctimes de la dana reclamen viure sense por a Paiporta

Les víctimes de la dana han commemorat a Paiporta el segon aniversari de la tragèdia amb un acte de memòria i una demanda de seguretat.

Sis detinguts de la nova peça del caso Koldo queden en llibertat

La Guardia Civil ha deixat en llibertat les sis persones arrestades en una nova peça del caso Koldo. La investigació aborda presumptes mossegades en contractes d’obra pública.

El PSPV denuncia falta de recursos contra els incendis a Castelló

El PSPV-PSOE ha acusat el PP de retallar recursos d’emergències. La denúncia s’ha fet durant una visita a Artana i Eslida, afectades pels incendis d’este estiu.