El PP i Vox demanen més ajudes per a Valencia i Montero apunta als PGE, que es van a ‘orientar’ a això

MADRID, 13 (EUROPA PRESS)

El PP i Vox han reclamat més ajudes per als afectats per la catàstrofe de la DANA, fonamentalment a Valencia, i la vicepresidenta primera, María Jesús Montero, els ha respost que és «una obvietat» que els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) del 2025 estaran «orientats» precisament a esta tasca d’ajudar a la Comunitat Valenciana després del desastre.

Igual que va defensar el president del Govern, Pedro Sánchez, la vicepresidenta ha assenyalat este dimecres en la sessió de control que «és una obvietat» que els comptes públics s’orienten a Valencia», però diu que és una «mentida» que les ajudes estiguen lligades en exclusiva als comptes públics, doncs ja s’han aprovat decrets específics per a això.

En este sentit, la ministra ha destacat que l’Executiu ja ha mobilitzat més de 14.000 milions d’euros en diferents mesures, com els 900 milions d’euros que s’han concedit «a fons perdut» al teixit productiu del territori afectat, o l’engegada els mecanismes d’ERTO per força major i també s’ha postergat el segon pagament de l’IRPF.

«Este govern té experiència. Sap com treballar en situacions d’emergència com la qual ens trobem, atenent a cadascuna de les necessitats», ha reblat la ministra.

PP: LES MESURES ES QUEDEN MOLT CURTES

Però la secretària general del PP, Cuca Gamarra, ha criticat que les mesures desplegades pel Govern es queden «molt curta», doncs hi ha mesures d’ajuda que «apenes duren dos mesos» i caduquen al final de l’any. En este punt, Gamarra ha enaltit algunes propostes del seu partit, com un pla Moves per a recuperar els vehicles perduts per les ríadas o reconstruir els col·legis derruïts pel mateix motiu.

La vicepresidenta ha recordat que el Govern va mantenir reunions amb els grups parlamentaris per a recaptar propostes que es pogueren incorporar als decrets d’ajuda, encara que ha admès que encara queda «llarg camí per davant» i el Govern seguirà aprovant mesures, en conjunt amb la Comunitat Valenciana, per a reconstruir al complet la zona.

En el torn de Vox, José María Figaredo ha acusat directament a l’Executiu d’exercir com a «saquejadors» per les ajudes anunciades i les noves mesures tributàries que planteja el Govern, com pujar la fiscalitat al tabac o eliminar la bonificació del dièsel pel que fa a la gasolina.

Últimes notícies

Intervenen 1.500 caderneres ocultes en un cotxe que anava cap a Algèria des d’Alacant

La Guàrdia Civil ha descobert unes 1.500 caderneres amagades en 30 caixes xicotetes dins d’un cotxe que anava a embarcar en un ferri cap a Orà, a Algèria. El conductor, de 57 anys, ha sigut detingut per contraban, delicte contra la fauna silvestre, maltractament animal i resistència a l’autoritat.

Quatre detinguts a Borriana per vendre contractes falsos a estrangers per a empadronar-se

La Guàrdia Civil ha detingut tres hòmens i una dona a Borriana per un suposat entramat d’empadronaments il·legals d’estrangers mitjançant contractes de lloguer falsos, amb 36 delictes atribuïts i almenys 26 persones empadronades de manera irregular.

Pérez Llorca alerta que retallar el Tajo-Segura posa en risc el menjar a Espanya i Europa

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, defensa en el VIII Congrés Nacional de l’Aigua a Elx que el trasvasament Tajo-Segura és clau per a la seguretat alimentària d’Espanya i Europa i acusa el Govern central de posar en risc milers de llocs de treball amb els retalls.

La UPV acosta la ciència a la taula amb la gastronomia valenciana

La Universitat Politècnica de València ha llançat 'Un mos de Ciència', una iniciativa audiovisual que explica els secrets científics de plats i productes emblemàtics de la gastronomia valenciana, amb la col·laboració de Consum.

Pablo Ruz acusa Pedro Sánchez d’haver anat a Elx per a ‘amagar-se’

L’alcalde d’Elx, Pablo Ruz, ha qualificat de ‘un poc estranya’ la visita de Pedro Sánchez a la companyia aeroespacial PLD Space i ha insinuat que el president del Govern s’ha desplaçat a la ciutat ‘a amagar-se’. En contrast, ha elogiat la presència del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, per a explicar una ‘inversió complitda’ i comprometre’s amb els regants sense aigua.

Els derbis de Buñol i Vila-real centren la segona jornada del grup VI

La segona jornada del grup VI de Tercera Federació estarà marcada pels derbis Levante B-Buñol i Villarreal C-Roda, amb diversos duels directes per l’estrena triomfal i la permanència.

Els servicis digitals ja impulsen les exportacions espanyoles per damunt del turisme

Les exportacions espanyoles de servicis digitals han crescut un 66,8 % des de 2019 i ja han superat les vendes turístiques, segons un informe de la Fundació BBVA i l’Ivie. Els servicis professionals i informàtics concentren la major part d’estes exportacions, amb Espanya guanyant lleugerament pes en el mercat mundial.

Cap de setmana estable i més calor a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana enceta este divendres un cap de setmana de temps estable, amb cels poc nuvolosos i temperatures en augment. El vent bufarà fluix, encara que es reforçarà en alguns trams del litoral de València i Castelló.