El PP impulsarà en Les Corts una iniciativa perquè la Cambra felicite l’opositora veneçolana María Corina Machado per la concessió del Premi Nobel de la Pau. Vox ha formulat la mateixa petició. El president Carlos Mazón va obrir la sessió de control amb una felicitació en nom de la pau, la llibertat i la convivència, abans d’abordar preguntes sobre la reconstrucció després de la DANA i la seua gestió de l’episodi.
Mazón va convertir el gest en un test polític. Es va preguntar què farà el PSPV davant la moció del PP i va anticipar el rebuig de Compromís, al qual va vincular amb el chavismo en afirmar que compta amb assessors d’eixe entorn. Segons el cap del Consell, recolzar el reconeixement a Machado equival a defendre la pau i la democràcia.
Pols polític en Les Corts
Vox es va alinear amb eixa posició. El seu síndic, José María Llanos, va obrir la seua intervenció amb una felicitació i va recordar que Machado va participar en l’acte Visca 25 de la formació. En el seu missatge, va situar la trajectòria de l’opositora com una lluita prolongada contra el règim de Nicolás Maduro i la va relacionar amb la defensa de la llibertat a Veneçuela.
El president va elevar la pressió sobre els socialistes citant referències recents en el Govern central: va al·ludir al fet que el ministre d’Afers exteriors, José Manuel Albares, hauria traslladat una felicitació en privat, i a la posició encara no definida de la ministra de Defensa, Margarita Robles. Amb eixe marc, va presentar la votació com una oportunitat per a conéixer la postura del PSPV sobre llibertat, concòrdia, democràcia i pau.
La moció del PP perseguix deixar constància institucional de la felicitació, un gest simbòlic que, en la pràctica, fixa posició en un debat que transcendix a la Comunitat Valenciana. L’encreuament de missatges situa als grups entorn del pols sobre Veneçuela i a la lectura interna que cada un fa de conceptes com a convivència o drets democràtics.
Encara que el ple estava previst per a fiscalitzar la gestió del Consell, especialment després de la DANA i la continuïtat de Mazón al capdavant de la Generalitat, l’arrancada va quedar marcat per este debat. La discussió sobre la moció afegirà un component internacional a una sessió centrada en assumptes de gestió autonòmica.