El TSJCV declara parcialment nul el canvi de classificació de sòl urbà a no urbanitzable d’una zona de Castelló

CASTELLÓ, 4 (EUROPA PRESS)-

La Secció Primera de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha declarat parcialment nuls, per ser contrari a dret, l’acord de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Castelló de 17 de desembre del 2021 i el Pla General Estructural (PGE) del municipi de Castelló que tal acord va aprovar definitivament, quan este PGE categoritza com a sòl no urbanitzable comú el sòl d’una zona de la ciutat que anteriorment era urbà.

Esta zona -integrada en el Grup Avinguda de l’Alcora- està delimitada, al sud, per l’avinguda de l’Alcora; al nord i a l’est, pel carrer Quadra Natora, i a l’oest per la via de servici de l’AP-7.

A més, la sentència, facilitada pel TSJCV, declara l’obligació de les administracions demandades -Generalitat Valenciana i Ajuntament de Castelló- de categoritzar en este PGE este sòl com a urbà, excepte en la part afectada per la línia límit d’edificació de l’autopista AP-7.

D’esta forma, la Sala estima el recurs contenciós-administratiu interposat per propietaris de les parcel·les afectades.

La sentència indica que la zona urbanística en qüestió estava categoritzada en l’anterior planejament del municipi, constituït per les Normes Urbanístiques Transitòries d’Urgència aprovades per acord del Consell de la Generalitat Valenciana de 27 de febrer del 2015, com a zona urbanitzada residencial.

El planejament transitori del municipi de Castelló aprovat l’any 2015 considerava, per tant, en categoritzar la zona objecte de controvèrsia en este litigi com urbanitzada, que esta zona comptava amb els serveis urbanístics necessaris i estava integrada en la malla urbana, per la qual cosa el seu sòl ostentava la classificació de sòl urbà, afig la sentència.

Segons la Sala, no consta en interlocutòries que aquest situació fàctica que presentava el sòl de la zona haja variat o haja patit una degradació durant el limitat període de temps transcorregut entre l’aprovació pel Consell de les Normes Urbanístiques Transitòries d’Urgència del municipi de Castelló -l’any 2015- i l’emissió per l’arquitecte municipal, en el tràmit d’al·legacions del PGE, d’un informe tècnic en el qual es va fundar l’acord per a classificar com no urbanitzable comú el sòl de la zona.

Per tot el que s’ha dit, assenyala la sentència, el Pla General Estructural del municipi de Castelló aprovat el 2021 «havia d’atendre’s a esta situació fàctica de la zona i classificar el sòl com a urbà, i no com a sòl no urbanitzable comú, això de conformitat amb la reiterada jurisprudència que, basant-se en el criteri de la ‘força normativa del fàctic’, assenyala que en la classificació d’un sòl urbà el planificador no exercita una potestat discrecional, sinó reglada.

Així explica que el planificador, partint de la realitat material de sòl urbanitzat, no pot desconèixer la força normativa del fàctic, la qual cosa significa que ha de sotmetre’s a la realitat existent, perquè el sòl urbà és reglat. En cas contrari, el planejament incorre -excepte casos en què el sòl urbanitzat s’haja degradat- en «arbitrarietat i en vulneració del principi de seguretat jurídica».

La sentència no és ferma i contra ella cap recurs de cassació davant de la Sala 3ª del Tribunal Suprem o, si escau, davant de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

El canvi de vent complica l’incendi d’El Saler en una hora clau

L’incendi forestal declarat en la Devesa d’El Saler afronta des de les 19.00 hores una hora clau per un canvi de vent que pot portar el foc cap al mar o cap al nucli urbà. Tots els mitjans aeris disponibles i un pelotó complet de la UME treballen en el front principal del foc.

El Villarreal coneix els rivals en la fase lliga de la Champions

El Villarreal ha quedat encadrat en un exigent grup de la nova fase lliga de la Lliga de Campions, on s'enfrontarà a PSG, Liverpool, Borussia Dortmund, Manchester United, Nápoles, Fenerbahce, Sabah i Slavia Praga, segons ha determinat el sorteig celebrat a Mònaco.

L’incendi d’El Saler arrasa 48 hectàrees però no entra al nucli urbà

L’incendi forestal declarat a El Saler ha cremat 48 hectàrees i continua sense control, però no ha entrat al nucli urbà, evacuat de manera preventiva junt amb diversos càmpings.

Tunde deixa el Levante i fitxa pel West Brom per tres milions

El Levante ha venut l’extrem Kareem Tunde, de 21 anys i format en la pedrera granota, al West Bromwich Albion per una quantitat pròxima als tres milions d’euros.

Oriol Rey ressalta el canvi d’actitud del Llevant després del 3-0 contra l’Espanyol

El centrecampista del Llevant Oriol Rey ha posat en valor el canvi d’actitud de l’equip després del 3-0 encaixat davant l’Espanyol i ha destacat la unió del vestuari en el seu partit número cent com a granota.

Racing i Elx es juguen tres punts vitals en la lluita per la salvació

Racing de Santander i Elx, tots dos amb només un punt, obrin divendres la tercera jornada de LALIGA en un duel directe per la permanència a El Sardinero, on l’equip il·licità no ha puntuat mai en Primera.

El Villarreal busca a Mendizorrotza el primer triomf de Lliga contra un Alabés invicte

El Villarreal visita este divendres Mendizorrotza per a aconseguir la primera victòria del curs davant un Alabés que encara no ha perdut i que ha començat LaLiga amb quatre punts.

Anselmi aposta per la constància de l’Elx abans de visitar El Sardinero

Martín Anselmi assegura que no es preocupa per victòries o derrotes en este inici de LALIGA, sinó per mantindre la idea de joc i la constància de l’Elx abans de visitar el Racing de Santander a El Sardinero.