11.2 C
València
Dijous, 27 novembre, 2025

El valencià al Suprem

El Ple del Congrés dels Diputats va aprovar dijous de la setmana passada, sense cap vot en contra, la Llei Orgànica del Dret de Defensa, que permetrà que es puguen utilitzar en els tribunals, inclòs el Suprem i l’Audiència Nacional, “qualsevol de les llengües oficials de la comunitat autònoma on residisquen o on s’hagen iniciat les actuacions judicials, així com a rebre en qualsevol d’eixes llengües les comunicacions produïdes”.

Eixa és una bona notícia, com va ser, fa un any, l’acord sobre l’ús de les llengües cooficials espanyoles en el Congrés dels Diputats per a la valoració social dels idiomes diferents del castellà, que ja té el reconeixent corresponent. Es pot intervindre, en la nostra llengua, en la Cambra Baixa. En el Senat ja es podia. I això ajudarà a visibilitzar l’existència d’esta i de “les altres llengües espanyoles”, que diu la Constitució, més enllà de les fronteres físiques de cada una d’estes.

Però, al costat de les bones notícies per a l’enfortiment de les ‘altres llengües hispanes’ oficials, com l’ús en les dos cambres parlamentàries i en els alts tribunals de la judicatura estatal, com hem comentat, ocorre que en alguns casos, algun organisme valencià s’afanya a fer retrocedir esta llengua, per via “reglamentària”, desllavassant i descafeïnant el valor d’este idioma en algun reglament municipal de normalització lingüística. Empar Folgado, diputada de la corporació provincial de València i responsable de l’àrea de Defensa del Valencià del PSPV-PSOE, en un argumentari substanciós i molt ben raonat, en contra del rebaixament del valencià en ninguna norma legal valenciana, diu, encertadament, “El valencià no gaudix de la presència, prestigi i ús que té el castellà. És per això que cal impulsar mesures, iniciatives i accions per a fer efectiva la igualtat, fins que puguem constatar-la“.

”Apel·lar a la cooficialitat (que no és real tampoc en la pràctica) és una maniobra de distracció, de reafirmació ideològica de qui se sent vencedor i vol deixar clar que de normalització, gens ni miqueta. L’efecte envia dos missatges en sentits oposats: un advertiment al valencianoparlant: ‘Tens dret a usar en valencià, però has de comptar amb la primacia del castellà i potser hauràs de cedir els teus drets en pro de la convivència’. Al castellanoparlant, per contra, se li envia el següent missatge: ‘No necessites aprendre valencià, de fet, es garantirà que pugues triar no aprendre’l, no usar-lo o no conéixer-lo’.

”Per això, tals reglaments de normalització lingüística que es posaren en marxa des de la represa de la democràcia i especialment des de l’aprovació de la LUEV, eren precisament per a rescatar i rescabalar el greuge històric amb la nostra llengua. Permetien la convivència en la mesura que els drets lingüístics de tots s’anaven estenent i difonent. Perquè per a complir les lleis i la ‘cooficialitat’, primer cal normalitzar la situació, això és, fer recuperar i ampliar espais, àmbits i usos en els quals el valencià havia deixat de tindre’n… i no per voluntat, sinó per prohibició, censura i persecució”.

Però, a banda de continuar els avanços i aturar els retrocessos, calen també canvis en la legislació estatal de reconeixement de les altres llengües espanyoles. Com déiem, en un altre article, citant una esmena de l’últim congrés del PSPV-PSOE:

“En el marc d’una reforma constitucional, en sentit federal, o per mitjà d’una llei de convivència de llengües, proposem que es considere i s’establisca que les diferents llengües espanyoles, a més del castellà, siguen també oficials en l’Administració General de l’Estat, amb el grau que es determine per llei. I que conéixer eixes llengües és un dret i també un deure dels residents en territoris que posseïxen llengua pròpia, a més del castellà, i especialment dels empleats públics“.

”Eliminar la càrrega de marginalitat que suposa l’article 3 de la Constitució per a les altres llengües espanyoles, en la seua redacció actual, és fonamental per al ple reconeixement de l’Espanya diversa i plurilingüe realment existent. I per a evitar conflictes i col·lisions polítics i judicials”.

I cal activar i potenciar el Consell de les Llengües Oficials, creat en 2008, com a instrument legal d’anàlisi, impuls i coordinació de la política de l’Administració General de l’Estat, en relació amb l’ús de les llengües oficials de les comunitats autònomes, amb l’objectiu de procurar una millor atenció als drets lingüístics dels ciutadans. I des d’eixe marc, proposar al conjunt de partits parlamentaris en canvis constitucionals que reconega la realitat plurilingüística espanyola realment existent. Hi ha una proposta de Llei de Plurilingüisme anunciada des de desembre passat. Esperem les disposicions legals pertinents per al reconeiximent d’eixa realitat.

Últimes notícies

Atzeneta del Maestrat ha registrat ratxes de 63 km/h i Morella de 56 km/h

L'interior de Castelló ha concentrat les ratxes més intenses de la jornada, amb 63 km/h a Atzeneta del Maestrat i 56 km/h a Morella. L'avís groc per vent del nord-oest seguix actiu fins al matí del dijous en diferents punts de la província.

La dana d’octubre va disparar en 2024 la factura per catàstrofes a Espanya fins a 11.330 milions

La factura per catàstrofes a Espanya va ascendir en 2024 a 11.330 milions, més del doble que en 2023, per l'impacte de la dana d'octubre. El cost assegurat es va disparar i el colp econòmic va aconseguir també al PIB i a les emergències.

Controlat l’incendi sense ferits a l’hospital Saint Lucia de Cartagena; demanen auditar la seua façana ventilada

El foc s'ha iniciat en una terrassa, s'ha propagat per la façana pel vent i s'ha controlat en 20 minutos, sense ferits. S'han evacuat 113 pacients i sindicats i PSOE han demanat auditories i retirada de materials inflamables.

El Consorci de Compensació d’Assegurances supera els 4.000 milions en indemnitzacions per la DANA

El Consorci de Compensació d'Assegurances ha superat els 4.000 milions en pagaments per la DANA. Ha gestionat el 98,3% de 250.946 sol·licituds i manté 4.276 pendents.

Robo i trobo

Leo Giménez es lingüista i en el seu article d'esta setmana defensa el valencià viu i tradicional, reivindica paraules autèntiques que alguns sectors han qualificat erròniament de vulgars o castellanitzants, i critica una visió purista que se separa de la parla

Braxton Key evita una lesió greu de genoll i estarà diversos dies al marge

Les proves van descartar danys importants en el genoll de l'ala pivot del València Basket, que seguirà uns dies apartat mentres completa rehabilitació.

Aldaia se suma a un projecte per a atendre les persones sense llar afectades per la DANA

Aldaia s'ha sumat a una iniciativa per a analitzar l'impacte de la DANA en el sensellarisme i orientar respostes públiques. Este dijous 27 hi haurà un recompte nocturn amb l'equip municipal i voluntariat, també en onze municipis pròxims.

Braxton Key evita una lesió greu de genoll però estarà diversos dies apartat

L'ala pivot del València Basket va caure en l'últim quart davant el Bayern i les proves van descartar una lesió de gravetat. Seguirà rehabilitació i el seu retorn dependrà de l'evolució.