L’Escut d’Or de les Habaneras reconeix Francisco Andréu com a memòria viva del certamen de Torrevieja

Ejemplo de shortcode con estilo
El Certamen Coral Internacional de Habaneras i Polifonia de Torrevieja ha lliurat l’Escut d’Or a Francisco Andréu, participant de la primera edició i nebot del compositor de la popular habanera 'Torrevieja'. La segona vetlada ha reunit sis corals locals i ha servit també per anunciar la creació de dues noves places de jutges al partit judicial de Torrevieja.

El Certamen Coral Internacional de Habaneras i Polifonia de Torrevieja ha lliurat l’Escut d’Or a Francisco Andréu Lafuente per reconéixer-lo com a memòria viva del festival, després d’haver participat en la primera edició fa 72 anys i per ser nebot del compositor de la popular habanera ‘Torrevieja’.

Nebot de Ricardo Lafuente Aguado, autor de ‘Torrevieja’, Francisco Andréu també és una de les veus més reconegudes de la història de les habaneres de la ciutat. Al llarg de dècades ha format part de diverses formacions corals i de grups com ‘Los cinco levantinos’, amb el qual ha obtingut importants èxits artístics i ha ajudat a difondre el gènere.

Trajectòria lligada al certamen

Andréu també ha participat en alguns dels moments clau del Certamen de Habaneras i Polifonia. Entre estos fites destaca la firma del conveni de col·laboració entre el Patronato Municipal de Habaneras i l’Instituto Cervantes, que ha reforçat la projecció internacional del festival.

A més, ha estat present en la presentació històrica del certamen al Parlament Europeu, que va coincidir amb el 60 aniversari del concurs. Estos moments han consolidat la seua figura com a enllaç entre la tradició local de Torrevieja i la difusió exterior de les habaneres.

L’homenatge a Francisco Andréu, anunciat per l’alcalde de Torrevieja, Eduardo Dolón, ha sigut un dels punts centrals de la segona vetlada del certamen. Este reconeixement s’ha integrat en una sessió dedicada especialment a l’arrelament local del gènere.

Sis agrupacions locals sobre l’escenari

En esta segona nit han pujat a l’escenari del Teatro Municipal sis agrupations corals de Torrevieja en format d’exhibició, que representen l’essència i el profund arrelament de la tradició habanera en la ciutat.

El programa musical s’ha centrat sobretot en habaneres amb marcat accent torrevejense. Les interpretacions han corregut a càrrec del coro i orquestra ‘Maestro Ricardo Lafuente’, la masa coral ‘José Hódar’, l’Orfeón de Torrevieja ‘Mario Bustillo’, l’agrupació coral ‘Manuel Barberá’, el coro ‘Maestro Casanovas’ i la coral torrevejense ‘Francisco Vallejos’.

Estas corals han demostrat, en format d’exhibició, el seu paper d’estendard d’un certamen que ha superat diverses generacions de torrevejenses. El concurs també ha canviat d’ubicacions, formats i contextos, però ha continuat com a referent de la cultura autòctona de Torrevieja.

A la vetlada han assistit, entre altres autoritats, la consellera de Justícia, Transparència i Participació, Nuria Martínez, i la delegada del Consell a Alacant, Agustina Esteve. Durant l’acte, Martínez ha anunciat que ‘per a final d’any es crearan dues noves places de jutges per al partit judicial de Torrevieja’.

Arranca la competició coral

Després d’estes jornades d’exhibició local, este dimarts comença la fase de competició del Certamen de Habaneras. En esta primera sessió competitiva participaran quatre corals procedents de tres continents, la qual cosa reforça de nou el caràcter internacional del festival.

El primer cor que interpretarà l’obra obligatòria, ‘Habanera de sal’ de Belén Puente i Antoni Más, serà el Riga Technical University Mixed Choir ‘Vivere’, de Riga (Letònia). A continuació actuarà Anchorus Polyphonic Choir, d’Ankara (Turquia).

El programa es tancarà amb les actuacions del Sortilegio Vocal Ensamble, de Valparaíso (Xile), i de la Beijing Wuzi Riparian Choir, de Pequín (Xina). Estes formacions competiran tant amb l’obra obligada com amb els seus programes lliures d’habaneres i polifonia, buscant el favor del jurat i consolidar el prestigi del certamen torrevejense.

Últimes notícies

L’AVL reclama més recursos per a frenar la minimització del valencià

La presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Maria Àngels Francés, reclama voluntat política i més recursos per a consolidar el llegat dels 25 anys de la institució i frenar la minimització del valencià. En l’acte d’obertura del curs, l’AVL també ha distingit la revista Saó amb la Medalla de 2026.

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno, proclamades falleres majors de València 2027

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno han sigut proclamades fallera major i fallera major infantil de València per a 2027 en un acte solemne a lAjuntament, presidit per lalcaldessa María José Catalá.

Bernabé, Arcadi España i Torró encapçalen la llista del PSPV al Congrés per València

El PSPV-PSOE ha aprovat una llista molt renovada al Congrés per València, encapçalada per Pilar Bernabé, amb Arcadi España de número dos i Rebeca Torró de tres, de cara a les generals del 29 de novembre.

Jutgen nou acusats per un alijo de 32 quilos de cocaïna arribada des de Panamà

Nou persones s’enfronten a penes de fins a nou anys i mig de presó per introduir a Espanya més de 32 quilos de cocaïna ocults en un enviament d’aparells elèctrics cap a Orihuela.

Mompó crida a mobilitzar València per a canviar el rumb d’Espanya el 29N

Vicent Mompó insten el comitè de campanya del PP a València a bolcar-se en les generals del 29 de novembre per a impulsar un canvi polític a Espanya. El líder provincial reclama que la Comunitat Valenciana siga escoltada i tinga el pes que li correspon.

Benidorm Fest 2027 reunix 18 artistes amb Ladilla Rusa, Vicco i Pipiolas al capdavant

La sisena edició del Benidorm Fest se celebrarà del 26 al 30 de gener de 2027 amb 18 artistes seleccionats entre 896 cançons, combinant figures consolidades i noves promeses.

Llibertat provisional per als quatre ultres detinguts en la baralla prop del Ciutat de València

El jutjat d’instrucció de València ha deixat en llibertat provisional quatre ultres del Sevilla detinguts per una baralla multitudinària amb radicales del Levante dilluns passat als voltants del Ciutat de València. Els investigats, que no han declarat, hauran de comparéixer quan els ho requerisca el jutjat i comunicar qualsevol canvi de domicili.

Així afectarà a la Comunitat Valenciana l’avís per fortes pluges des de dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha llançat un avís especial per un episodi de pluges intenses i persistents que podria començar dissabte i concentrar-se diumenge als litorals i prelitorals mediterranis.