La Generalitat estudia millores en la seguretat i condicions dels bous al carrer

La consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez, ha plantejat la possibilitat d’estudiar-la introducció de canvis al reglament dels bous al carrerper millorar la seguretat de les festes i les condicions dels caps de bestiar respecte a la calor.

Elisa Núñez ha presidit la reunió de la Comissió Consultiva de Bous al carrer de la Comunitat Valenciana en què estan representats tots els agents implicats a la festa, que han agraït l’assistència de la consellera a esta comissió, «després de quatre anys d’absència de l’anterior titular d’este departament».

La consellera de Justícia ha declarat que “obrem un temps on els bous al carrer seran objecte d’atenció pel Consell, una atenció que volem que siga compartida per tots els sectors de la festa«.

Elisa Núñez aposta perquè “la seguretat es convertisca en un criteri d’actuació integral, que ajude a vetllar en tot moment per l’estricte compliment de la normativa«.

En este sentit, ha plantejat “augmentar la formació per a directors de festejos, experts taurins i col·laboradors-voluntaris, així com la necessitat de continuar revisant l’estat dels elements de seguretat com les barreres«.

Segons la titular de Justícia i Interior, “més de 8.500 festes a l’any i més de 260 municipis organitzadors ens porten a una situació en què creix el nombre de participants i es demostra l’arrelament d’estes festes«.

Però “al mateix temps hem de ser conscients que esta popularitat fa que també s’incrementen el nombre d’incidències, per la qual cosa integrar el concepte de seguretat és una obligació de tots aquells que defensem esta festa«, Ha afegit.

D’altra banda, Elisa Núñez ha manifestat que “els animals han de ser objecte d’atenció com a element principal de la celebració, per la qual cosa també s’ha de vetllar per la salut i l’estada dels bous«.

En este sentit ha plantejat “estudiar la situació dels corrals i nois chiquerosper condicionar-los de manera que minimitzen la calor als animals, així com ajustar o adaptar l’horari d’algunes festes en els moments del dia de màxima calor, principalment a l’època estival”.

Balanç de la temporada 2023

En esta comissió s’han presentat els números de la temporada de festejos de 2023. Este any, mancant dos mesos per finalitzar l’any, s’han autoritzat 8.486 festes.

Per províncies, Castelló ha celebrat 4.426 (52% del total), València 3.043 (36%) i Alacant 1.017 (12%). Pel que fa als municipis, 261 han organitzat bous al carrer, mentre que el 2022 en van ser 259.

Pel que fa als dies de celebració, fins ara hi ha hagut 2.485 dies que s’obtenen de la suma de tots els dies autoritzats als 261 municipis. Fins al desembre del 2022 es van elevar a 2.461. Això vol dir que, mancant dos mesos, ja hi ha hagut més dies autoritzats que durant l’any passat.

Per modalitats de festejos, Les vaquetes suposen 3.243 festes, els bous de rotllana 2.149, el bou embolat 1.456, els tancaments 824, els bous cerrils 581, el bou de corda 109, el bou a la mar 50, els concursos de retalladors 32 i als tancaments amb cavalls 42.

Elisa Núñez ha destacat la fita que al setembre d’este any s’han tornat a celebrar “bous embolats» a les pedanies de València, “després de gairebé huit anys de prohibició de l’alcalde de Compromís, Joan Ribó, i dels seus socis socialistes. Van prohibir la festa, però no han pogut acabar amb l’afició perquè la cultura popular pertany al poble, a tots els ciutadans”.

Quant a incidències, els ferits comunicats ascendeixen a 882 (més del 90% de caràcter lleu) i els morts a dos (estes contratemps mortals van tindre lloc a Almàssera i la Pobla de Farnals).

Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals

La Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals (Bous al Carrer) de la Comunitat Valenciana té entre les seues funcions “informar i assessorar els òrgans de la Generalitat en aquells assumptes que li siguen sotmesos a la seua consideració en matèria de festejos taurins tradicionals«.

Així mateix, pot proposar l’adopció de totes les mesures que considere oportunes per al foment i la protecció d’estes festes.

Està presidida pel titular de la conselleria competent en matèria d’espectacles, i compta amb representació de les conselleries competents en sanitat i ramaderia.

També compta amb tres representants de l’administració local, representants dels col·legis de Metges, Infermeria, Veterinaris, Arquitectes, Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers de l’Edificació, un representant dels ramaders i tres representants de les associacions més representatives del sector de bous al carrer.

Últimes notícies

El nou Valencia Basket de Xavi Albert debuta en pretemporada contra el Casademont Zaragoza

El Valencia Basket d’Xavi Albert disputa dilluns a Benicarló el seu primer amistós oficial de pretemporada contra el Casademont Zaragoza, amb fins a nou fitxatges i algunes baixes destacades.

Cap de setmana amb cels rasos i calor al sud de Castelló i prelitoral de València

El primer cap de setmana de setembre es tanca amb estabilitat, cels poc nuvolosos i temperatures altes a l’interior i prelitoral de València i al sud de Castelló, segons l’Aemet. Les màximes baixen a Castelló però tornen a pujar a València i al sud d’Alacant a l’inici de setmana.

Les obres d’emergència en els col·legis afectats per la dana ja estan acabades

La Generalitat ha conclòs les obres d’emergència en més de 60 centres educatius de la província de València afectats per la dana d’octubre de 2024, amb una inversió superior als 21,5 milions d’euros.

Detingut a Alcoi per empadronar estrangers irregulars per 250 euros

La Policia Nacional ha detingut a Alcoi un home de 59 anys acusat d’empadronar estrangers en situació irregular al seu domicili per 250 euros. L’investigat hauria col·laborat en la permanència il·legal mitjançant empadronaments ficticis per a facilitar tràmits de documentació.

Un avi s’enfronta a 30 anys de presó per abusos sexuals als seus cinc néts a l’Horta Nord

Un home octogenari serà jutjat a València acusat d’abusar sexualment dels seus cinc néts menors durant més d’una dècada. La mateixa setmana, l’Audiència Provincial també jutjarà casos d’agressió sexual, homicidi en grau de temptativa i frau a la Seguretat Social.

Aubameyang remunta a Vila-real i deixa el Villarreal sense victòria

El Deportivo de A Coruña ha remuntat al camp del Villarreal (2-3) amb un Aubameyang decisiu, autor del gol final i de dues assistències.

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.

Uns 200 menors s’ajunten a Elx per a batalles de farmeo d’aura convocades per xarxes socials

Al voltant de 200 jóvens, la majoria menors d’edat, s’han reunit al centre d’Elx per a participar en batalles de farmeo d’aura convocades a través de les xarxes socials. La trobada, difosa en poques hores amb un cartell generat amb IA, ha reunit adolescents que busquen guanyar reputació imitant balls de videojocs.