La Generalitat estudia millores en la seguretat i condicions dels bous al carrer

La consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez, ha plantejat la possibilitat d’estudiar-la introducció de canvis al reglament dels bous al carrerper millorar la seguretat de les festes i les condicions dels caps de bestiar respecte a la calor.

Elisa Núñez ha presidit la reunió de la Comissió Consultiva de Bous al carrer de la Comunitat Valenciana en què estan representats tots els agents implicats a la festa, que han agraït l’assistència de la consellera a esta comissió, «després de quatre anys d’absència de l’anterior titular d’este departament».

La consellera de Justícia ha declarat que “obrem un temps on els bous al carrer seran objecte d’atenció pel Consell, una atenció que volem que siga compartida per tots els sectors de la festa«.

Elisa Núñez aposta perquè “la seguretat es convertisca en un criteri d’actuació integral, que ajude a vetllar en tot moment per l’estricte compliment de la normativa«.

En este sentit, ha plantejat “augmentar la formació per a directors de festejos, experts taurins i col·laboradors-voluntaris, així com la necessitat de continuar revisant l’estat dels elements de seguretat com les barreres«.

Segons la titular de Justícia i Interior, “més de 8.500 festes a l’any i més de 260 municipis organitzadors ens porten a una situació en què creix el nombre de participants i es demostra l’arrelament d’estes festes«.

Però “al mateix temps hem de ser conscients que esta popularitat fa que també s’incrementen el nombre d’incidències, per la qual cosa integrar el concepte de seguretat és una obligació de tots aquells que defensem esta festa«, Ha afegit.

D’altra banda, Elisa Núñez ha manifestat que “els animals han de ser objecte d’atenció com a element principal de la celebració, per la qual cosa també s’ha de vetllar per la salut i l’estada dels bous«.

En este sentit ha plantejat “estudiar la situació dels corrals i nois chiquerosper condicionar-los de manera que minimitzen la calor als animals, així com ajustar o adaptar l’horari d’algunes festes en els moments del dia de màxima calor, principalment a l’època estival”.

Balanç de la temporada 2023

En esta comissió s’han presentat els números de la temporada de festejos de 2023. Este any, mancant dos mesos per finalitzar l’any, s’han autoritzat 8.486 festes.

Per províncies, Castelló ha celebrat 4.426 (52% del total), València 3.043 (36%) i Alacant 1.017 (12%). Pel que fa als municipis, 261 han organitzat bous al carrer, mentre que el 2022 en van ser 259.

Pel que fa als dies de celebració, fins ara hi ha hagut 2.485 dies que s’obtenen de la suma de tots els dies autoritzats als 261 municipis. Fins al desembre del 2022 es van elevar a 2.461. Això vol dir que, mancant dos mesos, ja hi ha hagut més dies autoritzats que durant l’any passat.

Per modalitats de festejos, Les vaquetes suposen 3.243 festes, els bous de rotllana 2.149, el bou embolat 1.456, els tancaments 824, els bous cerrils 581, el bou de corda 109, el bou a la mar 50, els concursos de retalladors 32 i als tancaments amb cavalls 42.

Elisa Núñez ha destacat la fita que al setembre d’este any s’han tornat a celebrar “bous embolats» a les pedanies de València, “després de gairebé huit anys de prohibició de l’alcalde de Compromís, Joan Ribó, i dels seus socis socialistes. Van prohibir la festa, però no han pogut acabar amb l’afició perquè la cultura popular pertany al poble, a tots els ciutadans”.

Quant a incidències, els ferits comunicats ascendeixen a 882 (més del 90% de caràcter lleu) i els morts a dos (estes contratemps mortals van tindre lloc a Almàssera i la Pobla de Farnals).

Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals

La Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals (Bous al Carrer) de la Comunitat Valenciana té entre les seues funcions “informar i assessorar els òrgans de la Generalitat en aquells assumptes que li siguen sotmesos a la seua consideració en matèria de festejos taurins tradicionals«.

Així mateix, pot proposar l’adopció de totes les mesures que considere oportunes per al foment i la protecció d’estes festes.

Està presidida pel titular de la conselleria competent en matèria d’espectacles, i compta amb representació de les conselleries competents en sanitat i ramaderia.

També compta amb tres representants de l’administració local, representants dels col·legis de Metges, Infermeria, Veterinaris, Arquitectes, Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers de l’Edificació, un representant dels ramaders i tres representants de les associacions més representatives del sector de bous al carrer.

Últimes notícies

Oltra i Rufián reclamen unitat de l’esquerra a València: ‘És negligent no unir-nos’

Mónica Oltra i Gabriel Rufián han defensat a València que les forces d’esquerra han de ‘ser intel·ligents’ i superar les sigles per a unir-se, perquè ‘és negligent no unir-nos’. L’acte Espai de Trobada ha reunit centenars de persones al Parc de Capçalera.

El PP desvincula el cas González-Amador del Govern de la Comunitat de Madrid

Miguel Tellado ha defensat que la investigació sobre Alberto González-Amador és una qüestió privada i no implica cap administració, i ha aprofitat per atacar Pedro Sánchez i els casos de corrupció que afecten el Govern central.

La vaga de metges deixa més de 404.000 actes mèdics suspesos a la Comunitat Valenciana

Les jornades de vaga de metges i facultatius des de desembre han provocat la suspensió de més de 4.000 operacions i unes 340.000 consultes i proves a Hospitalària i Primària. CESM CV fa una pausa en estiu però adverteix que reprendrà les mobilitzacions en tardor si no hi ha acords ferms.

Dos menors armats irrompen en l’institut de Foios i ferixen una alumna de 13 anys

Dos menors de la localitat veïna d’Albalat dels Sorells han accedit armats a l’institut de Foios amb un matxet i un bat de beisbol i han ferit lleument una alumna de 13 anys. Un dels menors ha quedat detingut i l’altre, inimputable en tindre menys de 14 anys, ha sigut entregat als seus pares.

Educació i sindicats docents es tornaran a reunir el 23 de juny per la bretxa salarial

Educació i els sindicats de docents es veuran el 23 de juny en una nova mesa sectorial per a negociar la proposta sobre bretxa salarial, un dels punts més conflictius del mes de vaga indefinida.

A disposició judicial per agressió sexual l’home amb un cadàver dins la nevera a Castelló

L’home detingut després de trobar-se el cadàver d’un home dins d’una nevera en un pis de Castelló ha passat a disposició del jutjat de Violència sobre la Dona 2, arran de la denúncia per agressió sexual presentada per la seua assistenta.

La primera mascletà del concurs de Fogueres a Alacant queda fora per no arribar al temps mínim

La mascletà de Pirotecnia Crespo, dAlzira, que ha obert el concurs oficial de Fogueres a Alacant, ha sigut descalificada per quedar-se per davall dels 5 minuts exigits.

Milers de persones ompliran València en l’Orgull LGTBIAQ+ per defensar drets davant PP i Vox

Lambda ha convocat per a este dissabte la manifestació de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 al centre de València, amb el lema ‘Pels teus drets, ACTUA!’, per defensar drets que consideren amenaçats per PP i Vox i denunciar problemes de seguretat i accessibilitat en el recorregut.