14.8 C
València
Dissabte, 6 desembre, 2025

La Generalitat estudia millores en la seguretat i condicions dels bous al carrer

La consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez, ha plantejat la possibilitat d’estudiar-la introducció de canvis al reglament dels bous al carrerper millorar la seguretat de les festes i les condicions dels caps de bestiar respecte a la calor.

Elisa Núñez ha presidit la reunió de la Comissió Consultiva de Bous al carrer de la Comunitat Valenciana en què estan representats tots els agents implicats a la festa, que han agraït l’assistència de la consellera a esta comissió, “després de quatre anys d’absència de l’anterior titular d’este departament”.

La consellera de Justícia ha declarat que “obrem un temps on els bous al carrer seran objecte d’atenció pel Consell, una atenció que volem que siga compartida per tots els sectors de la festa“.

Elisa Núñez aposta perquè “la seguretat es convertisca en un criteri d’actuació integral, que ajude a vetllar en tot moment per l’estricte compliment de la normativa“.

En este sentit, ha plantejat “augmentar la formació per a directors de festejos, experts taurins i col·laboradors-voluntaris, així com la necessitat de continuar revisant l’estat dels elements de seguretat com les barreres“.

Segons la titular de Justícia i Interior, “més de 8.500 festes a l’any i més de 260 municipis organitzadors ens porten a una situació en què creix el nombre de participants i es demostra l’arrelament d’estes festes“.

Però “al mateix temps hem de ser conscients que esta popularitat fa que també s’incrementen el nombre d’incidències, per la qual cosa integrar el concepte de seguretat és una obligació de tots aquells que defensem esta festa“, Ha afegit.

D’altra banda, Elisa Núñez ha manifestat que “els animals han de ser objecte d’atenció com a element principal de la celebració, per la qual cosa també s’ha de vetllar per la salut i l’estada dels bous“.

En este sentit ha plantejat “estudiar la situació dels corrals i nois chiquerosper condicionar-los de manera que minimitzen la calor als animals, així com ajustar o adaptar l’horari d’algunes festes en els moments del dia de màxima calor, principalment a l’època estival”.

Balanç de la temporada 2023

En esta comissió s’han presentat els números de la temporada de festejos de 2023. Este any, mancant dos mesos per finalitzar l’any, s’han autoritzat 8.486 festes.

Per províncies, Castelló ha celebrat 4.426 (52% del total), València 3.043 (36%) i Alacant 1.017 (12%). Pel que fa als municipis, 261 han organitzat bous al carrer, mentre que el 2022 en van ser 259.

Pel que fa als dies de celebració, fins ara hi ha hagut 2.485 dies que s’obtenen de la suma de tots els dies autoritzats als 261 municipis. Fins al desembre del 2022 es van elevar a 2.461. Això vol dir que, mancant dos mesos, ja hi ha hagut més dies autoritzats que durant l’any passat.

Per modalitats de festejos, Les vaquetes suposen 3.243 festes, els bous de rotllana 2.149, el bou embolat 1.456, els tancaments 824, els bous cerrils 581, el bou de corda 109, el bou a la mar 50, els concursos de retalladors 32 i als tancaments amb cavalls 42.

Elisa Núñez ha destacat la fita que al setembre d’este any s’han tornat a celebrar “bous embolats” a les pedanies de València, “després de gairebé huit anys de prohibició de l’alcalde de Compromís, Joan Ribó, i dels seus socis socialistes. Van prohibir la festa, però no han pogut acabar amb l’afició perquè la cultura popular pertany al poble, a tots els ciutadans”.

Quant a incidències, els ferits comunicats ascendeixen a 882 (més del 90% de caràcter lleu) i els morts a dos (estes contratemps mortals van tindre lloc a Almàssera i la Pobla de Farnals).

Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals

La Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals (Bous al Carrer) de la Comunitat Valenciana té entre les seues funcions “informar i assessorar els òrgans de la Generalitat en aquells assumptes que li siguen sotmesos a la seua consideració en matèria de festejos taurins tradicionals“.

Així mateix, pot proposar l’adopció de totes les mesures que considere oportunes per al foment i la protecció d’estes festes.

Està presidida pel titular de la conselleria competent en matèria d’espectacles, i compta amb representació de les conselleries competents en sanitat i ramaderia.

També compta amb tres representants de l’administració local, representants dels col·legis de Metges, Infermeria, Veterinaris, Arquitectes, Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers de l’Edificació, un representant dels ramaders i tres representants de les associacions més representatives del sector de bous al carrer.

Últimes notícies

Thompson guia un gran València Basket per a assaltar el OAKA (79-89)

València Basket va remuntar a Atenes i va véncer 79-89 al Panathinaikos amb un Darius Thompson excel·lent. El triomf li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Thompson lidera l’assalt del València al OAKA: 79-89

El València Basket va remuntar a Atenes amb una segona part excel·lent i es va imposar 79-89 al Panathinaikos, guiat per Darius Thompson i l'encert exterior. El triomf, nové del curs, li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Bernabé reivindica la Constitució com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat

En l'acte pel Dia de la Constitució a València, Pilar Bernabé ha defés la Carta Magna com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat i ha apel·lat a cuidar la democràcia cada dia.

Pilar Bernabé admet fallades del PSOE en atendre les denunciants de Paco Salazar

La secretària d'Igualtat del PSOE reconeix que el partit no va estar a l'altura amb les dones que van denunciar a Paco Salazar i anuncia una revisió del protocol.

Bernabé titlla d’intolerable que Mazón seguisca com a diputat després dels seus missatges amb Pradas en la DANA

La delegada del Govern critica que el expresident mantinga l'escó i l'aforament després de divulgar-se els xats del dia de la DANA amb Salomé Pradas. Assenyala al PP per protegir-lo.

Els Arts estrena Luisa Miller de Verdi amb el debut operístic de sir Mark Elder

El Palau de les Arts presenta el 10 de desembre Luisa Miller de Verdi, amb el debut operístic de sir Mark Elder i direcció escènica de Valentina Carrasco. La producció forma part del 20 aniversari del coliseu valencià.

El sector hoteler de la Comunitat Valenciana preveu una ocupació del 77% en el pont

La Comunitat Valenciana anticipa una ocupació mitjana del 77% en el pont de la Constitució i la Immaculada. València frega el 'ple tècnic' per la Marató i l'interior registra bones xifres.

Jorge Suárez entrega a la jutgessa notes manuscrites seues i de Pradas del Cecopi

El subdirector d'Emergències ha aportat a la instrucció els seus apunts i les notes manuscrites de Salomé Pradas de la reunió del Cecopi del 29 d'octubre. Els documents reflectixen recomanacions considerades per a l'És-Alert que no van arribar a l'avís final.