La Generalitat estudia millores en la seguretat i condicions dels bous al carrer

La consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez, ha plantejat la possibilitat d’estudiar-la introducció de canvis al reglament dels bous al carrerper millorar la seguretat de les festes i les condicions dels caps de bestiar respecte a la calor.

Elisa Núñez ha presidit la reunió de la Comissió Consultiva de Bous al carrer de la Comunitat Valenciana en què estan representats tots els agents implicats a la festa, que han agraït l’assistència de la consellera a esta comissió, “després de quatre anys d’absència de l’anterior titular d’este departament”.

La consellera de Justícia ha declarat que “obrem un temps on els bous al carrer seran objecte d’atenció pel Consell, una atenció que volem que siga compartida per tots els sectors de la festa“.

Elisa Núñez aposta perquè “la seguretat es convertisca en un criteri d’actuació integral, que ajude a vetllar en tot moment per l’estricte compliment de la normativa“.

En este sentit, ha plantejat “augmentar la formació per a directors de festejos, experts taurins i col·laboradors-voluntaris, així com la necessitat de continuar revisant l’estat dels elements de seguretat com les barreres“.

Segons la titular de Justícia i Interior, “més de 8.500 festes a l’any i més de 260 municipis organitzadors ens porten a una situació en què creix el nombre de participants i es demostra l’arrelament d’estes festes“.

Però “al mateix temps hem de ser conscients que esta popularitat fa que també s’incrementen el nombre d’incidències, per la qual cosa integrar el concepte de seguretat és una obligació de tots aquells que defensem esta festa“, Ha afegit.

D’altra banda, Elisa Núñez ha manifestat que “els animals han de ser objecte d’atenció com a element principal de la celebració, per la qual cosa també s’ha de vetllar per la salut i l’estada dels bous“.

En este sentit ha plantejat “estudiar la situació dels corrals i nois chiquerosper condicionar-los de manera que minimitzen la calor als animals, així com ajustar o adaptar l’horari d’algunes festes en els moments del dia de màxima calor, principalment a l’època estival”.

Balanç de la temporada 2023

En esta comissió s’han presentat els números de la temporada de festejos de 2023. Este any, mancant dos mesos per finalitzar l’any, s’han autoritzat 8.486 festes.

Per províncies, Castelló ha celebrat 4.426 (52% del total), València 3.043 (36%) i Alacant 1.017 (12%). Pel que fa als municipis, 261 han organitzat bous al carrer, mentre que el 2022 en van ser 259.

Pel que fa als dies de celebració, fins ara hi ha hagut 2.485 dies que s’obtenen de la suma de tots els dies autoritzats als 261 municipis. Fins al desembre del 2022 es van elevar a 2.461. Això vol dir que, mancant dos mesos, ja hi ha hagut més dies autoritzats que durant l’any passat.

Per modalitats de festejos, Les vaquetes suposen 3.243 festes, els bous de rotllana 2.149, el bou embolat 1.456, els tancaments 824, els bous cerrils 581, el bou de corda 109, el bou a la mar 50, els concursos de retalladors 32 i als tancaments amb cavalls 42.

Elisa Núñez ha destacat la fita que al setembre d’este any s’han tornat a celebrar “bous embolats” a les pedanies de València, “després de gairebé huit anys de prohibició de l’alcalde de Compromís, Joan Ribó, i dels seus socis socialistes. Van prohibir la festa, però no han pogut acabar amb l’afició perquè la cultura popular pertany al poble, a tots els ciutadans”.

Quant a incidències, els ferits comunicats ascendeixen a 882 (més del 90% de caràcter lleu) i els morts a dos (estes contratemps mortals van tindre lloc a Almàssera i la Pobla de Farnals).

Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals

La Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals (Bous al Carrer) de la Comunitat Valenciana té entre les seues funcions “informar i assessorar els òrgans de la Generalitat en aquells assumptes que li siguen sotmesos a la seua consideració en matèria de festejos taurins tradicionals“.

Així mateix, pot proposar l’adopció de totes les mesures que considere oportunes per al foment i la protecció d’estes festes.

Està presidida pel titular de la conselleria competent en matèria d’espectacles, i compta amb representació de les conselleries competents en sanitat i ramaderia.

També compta amb tres representants de l’administració local, representants dels col·legis de Metges, Infermeria, Veterinaris, Arquitectes, Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers de l’Edificació, un representant dels ramaders i tres representants de les associacions més representatives del sector de bous al carrer.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís aplaudix que Mazón declare davant la jutgessa per la gestió de la DANA de 2024

Compromís celebra que la jutgessa cite com a testimoni a Carlos Mazón per la gestió de la DANA de 2024 i li recorda que està obligat a dir la veritat quan declare.

Debat en Les Corts per la Setmana Santa de Sagunt: tradició, igualtat i possible pèrdua de festa nacional

El PP defén compatibilitzar arrelament i inclusió en la Setmana Santa de Sagunt mentres PSPV i Compromís exigixen més fermesa per a garantir la igualtat de les dones en la confraria.

Compromís demana al Síndic de Comptes que investigue les irregularitats del bo comercie d’Alacant

Compromís defendrà en Les Corts una iniciativa perquè el Síndic de Comptes revise les presumptes irregularitats del bo comercie d'Alacant, mentres el PSPV reclama una comissió sobre els fons de Revolta.

El sol avança l’ambient de Setmana Santa i plena les platges d’Alacant

El sol i les temperatures suaus animen a molts veïns i visitants a gaudir ja de la platja del Postiguet i del passeig marítim a les portes de la Setmana Santa.

Mor una menor de 17 anys per meningitis a l’hospital de Dénia

Una jove de 17 anys ha mort per meningitis a l'hospital de Dénia després de ser traslladada en ambulància des d'una localitat de la Marina Alta. Sanitat ha activat el protocol de rastreig i quimioprofilaxi als contactes estrets.

El gelat europeu de l’any arriba a Alacant amb sabor de ricotta, mandarina i pistatxo

El nou gelat artesà Melody, triat sabor europeu de 2025 per la patronal de heladeros, combina ricotta cremosa, salsa de mandarina i cruixent de pistatxo i ja se servix a Alacant.

El Síndic de Greuges alerta d’una deriva institucional perillosa en Les Corts Valencianes

El Síndic de Greuges, Ángel Luna, advertix en el seu últim informe d'una greu deterioració en la relació amb Les Corts i d'una deriva institucional perillosa que, al seu juí, debilita les institucions estatutàries i afecta als drets de la ciutadania.

Hillsman fixa l’objectiu: guanyar la Copa de la Reina amb València Basket

Khaalia Hillsman afronta la Copa de la Reina amb València Basket amb l'objectiu declarat de guanyar el títol i convertir la decepció europea en un impuls competitiu.