La Generalitat estudia millores en la seguretat i condicions dels bous al carrer

La consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez, ha plantejat la possibilitat d’estudiar-la introducció de canvis al reglament dels bous al carrer, per millorar la seguretat de les festes i les condicions dels caps de bestiar respecte a la calor.

Elisa Núñez ha presidit la reunió de la Comissió Consultiva de Bous al carrer de la Comunitat Valenciana en què estan representats tots els agents implicats a la festa, que han agraït l’assistència de la consellera a esta comissió, «després de quatre anys d’absència de l’anterior titular d’este departament».

La consellera de Justícia ha declarat que “obrem un temps on els bous al carrer seran objecte d’atenció pel Consell, una atenció que volem que siga compartida per tots els sectors de la festa«.

Elisa Núñez aposta perquè “la seguretat es convertisca en un criteri d’actuació integral, que ajude a vetllar en tot moment per l’estricte compliment de la normativa«.

En este sentit, ha plantejat “augmentar la formació per a directors de festejos, experts taurins i col·laboradors-voluntaris, així com la necessitat de continuar revisant l’estat dels elements de seguretat com les barreres«.

Segons la titular de Justícia i Interior, “més de 8.500 festes a l’any i més de 260 municipis organitzadors ens porten a una situació en què creix el nombre de participants i es demostra l’arrelament d’estes festes«.

Però “al mateix temps hem de ser conscients que esta popularitat fa que també s’incrementen el nombre d’incidències, per la qual cosa integrar el concepte de seguretat és una obligació de tots aquells que defensem esta festa«, Ha afegit.

D’altra banda, Elisa Núñez ha manifestat que “els animals han de ser objecte d’atenció com a element principal de la celebració, per la qual cosa també s’ha de vetllar per la salut i l’estada dels bous«.

En este sentit ha plantejat “estudiar la situació dels corrals i ‘nois ‘chiqueros‘ per condicionar-los de manera que minimitzen la calor als animals, així com ajustar o adaptar l’horari d’algunes festes en els moments del dia de màxima calor, principalment a l’època estival”.

Balanç de la temporada 2023

En esta comissió s’han presentat els números de la temporada de festejos de 2023. Este any, mancant dos mesos per finalitzar l’any, s’han autoritzat 8.486 festes.

Per províncies, Castelló ha celebrat 4.426 (52% del total), València 3.043 (36%) i Alacant 1.017 (12%). Pel que fa als municipis, 261 han organitzat bous al carrer, mentre que el 2022 en van ser 259.

Pel que fa als dies de celebració, fins ara hi ha hagut 2.485 dies que s’obtenen de la suma de tots els dies autoritzats als 261 municipis. Fins al desembre del 2022 es van elevar a 2.461. Això vol dir que, mancant dos mesos, ja hi ha hagut més dies autoritzats que durant l’any passat.

Per modalitats de festejos, Les vaquetes suposen 3.243 festes, els bous de rotllana 2.149, el bou embolat 1.456, els tancaments 824, els bous cerrils 581, el bou de corda 109, el bou a la mar 50, els concursos de retalladors 32 i als tancaments amb cavalls 42.

Elisa Núñez ha destacat la fita que al setembre d’este any s’han tornat a celebrar “bous embolats» a les pedanies de València, “després de gairebé huit anys de prohibició de l’alcalde de Compromís, Joan Ribó, i dels seus socis socialistes. Van prohibir la festa, però no han pogut acabar amb l’afició perquè la cultura popular pertany al poble, a tots els ciutadans”.

Quant a incidències, els ferits comunicats ascendeixen a 882 (més del 90% de caràcter lleu) i els morts a dos (estes contratemps mortals van tindre lloc a Almàssera i la Pobla de Farnals).

Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals

La Comissió Consultiva de Festejos Taurins Tradicionals (Bous al Carrer) de la Comunitat Valenciana té entre les seues funcions “informar i assessorar els òrgans de la Generalitat en aquells assumptes que li siguen sotmesos a la seua consideració en matèria de festejos taurins tradicionals«.

Així mateix, pot proposar l’adopció de totes les mesures que considere oportunes per al foment i la protecció d’estes festes.

Està presidida pel titular de la conselleria competent en matèria d’espectacles, i compta amb representació de les conselleries competents en sanitat i ramaderia.

També compta amb tres representants de l’administració local, representants dels col·legis de Metges, Infermeria, Veterinaris, Arquitectes, Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers de l’Edificació, un representant dels ramaders i tres representants de les associacions més representatives del sector de bous al carrer.

Últimes notícies

L’Atzeneta empata a la Vall d’Uixó amb un gol en el descompte

Un gol d’Ángel Sánchez en el minut 95 ha permés a l’Atzeneta UE sumar un punt al camp del José Mangriñán davant la UD Vall de Uxó, en un duel intens de Tercera Federació grup VI.

Xavi Albert admet la mala entrada als partits tot i el triomf a Saragossa

L’entrenador del Valencia Basket, Xavi Albert, ha reconegut després de guanyar 82-97 a la pista del Casademont Zaragoza que a l’equip li costa iniciar els partits ben connectat. El tècnic ha destacat els ajustos en atac i defensa a la segona mitat i ha demanat paciència amb jugadors com Mo Gueye.

El tram final del Valencia Basket esclafa el Casademont Zaragoza i estrena el caseller en la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha capgirat el marcador al pavelló Príncipe Felipe amb un parcial demolidor de 15-31 en l’últim quart i ha estrenat el seu caseller de triomfs en la Lliga Endesa 2026-27 davant el Casademont Zaragoza.

Mor ofegada una parella jove en una platja amb forts corrents a Guardamar

Dos jóvens de 25 anys, de nacionalitat ucraïnesa i residents a Polònia, han mort ofegats a la platja natural dels Vivers de Guardamar del Segura, una zona amb forts corrents on este dissabte onejava bandera roja.

Cinc detinguts pels avalots després de la marxa per la vivenda a València, dilluns davant el jutge

Les cinc persones detingudes este dissabte a València pels avalots després de la manifestació pel dret a la vivenda passaran dilluns a disposició judicial. Els incidents han deixat nou agents ferits i llançaments de tanques, adoquins i artefactes pirotècnics contra la policia.

Un jove de 18 anys ferit amb arma blanca en un parc de València per robar-li el patinet

Un jove de 18 anys ha hagut de ser hospitalitzat després de rebre un tall de 20 centímetres al costat durant un robatori violent en un parc del districte de Jesús, a València.

Milers es manifesten a València per exigir trencar relacions amb Israel

Una manifestació ha recorregut el centre de València per reclamar un embargament integral d’armes i la ruptura de totes les relacions amb Israel, així com el final de la criminalització del moviment solidari amb Palestina.

La tortilla de La Teulada d’Elx, escollida millor d’Espanya per un sol vot

La chef Celia Clara Correia, del restaurant La Teulada d’Elx, ha guanyat el XIX Concurs d’Espanya de Tortilla de Creïlles en una final molt renyida, decidida per un únic vot. Altres tres establiments, entre ells Nou Pinet d’Alacant, s’han classificat directament per a l’edició de 2027.