L’incendi de la Vall d’Uixó continua descontrolat i arrasa 9.300 hectàrees a la Serra d’Espadà

Ejemplo de shortcode con estilo
L’incendi forestal declarat dissabte en la Vall d’Uixó encadena cinc dies sense control, amb 9.300 hectàrees cremades i un perímetre de 81 quilòmetres, més de 10.000 persones evacuades i una situació que les autoritats qualifiquen de molt complexa.

L’incendi forestal declarat dissabte en la Vall d’Uixó, a l’interior de Castelló, complix este dimecres cinc dies actiu i continua sense control, amb focus encara amb flama. El foc ha cremat 9.300 hectàrees dins d’un perímetre d’uns 81 quilòmetres i ha provocat l’evacuació d’aproximadament 10.000 persones d’una quinzena de municipis del voltant de la Serra d’Espadà.

Segons han explicat després de la primera reunió del dia al Punt de Mando Avançat (PMA), el conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, el director del PMA, Fernando Kindelán, i la delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, l’objectiu principal de la jornada és assegurar tot el perímetre i consolidar els fronts actius.

Més d’1.200 professionals treballen coordinats en este incendi, dels quals 352 estan desplegats directament sobre el terreny. A ells se sumen al llarg del dia més de 30 mitjans aeris, gràcies al fet que les condicions meteorològiques permeten ja operar des de l’aire de manera continuada.

Una nit productiva per als mitjans terrestres

El Consorci Provincial de Bombers de Castelló ha destacat que la nit ha sigut productiva per als equips terrestres. Han treballat al voltant de tot el perímetre, calculat inicialment en 75,5 quilòmetres, amb tècniques com el foc tècnic i l’atac directe als fronts més actius.

Estos esforços nocturns han permés millorar la situació en diversos sectors, encara que el balanç global continua sent molt preocupant. El foc ha arrasat des de dissabte unes 10.000 hectàrees segons les estimacions inicials, encara que una revisió posterior ha ajustat la xifra de superfície afectada a 9.300 hectàrees.

Els treballs dels bombers se centren ara especialment en les zones d’Alfondeguilla, Eslida i l’eix Tales–Alcudia de Veo. Ahir de vesprada es van registrar rebrots en estos sectors que no es van poder atacar des de l’aire fins a les 17 hores, per una inversió tèrmica que va impedir l’operativa aèria durant gran part del matí.

Escenari molt complex a la Serra d’Espadà

El director operatiu del PMA, Fernando Kindelán, ha descrit l’escenari com ‘molt complex’. Ha explicat que es troben davant una massa forestal molt espessa, amb moltes zones trencades i una orografia complicada. A més, la meteorologia presenta una doble cara: l’absència de vent dona avantatge en alguns moments, però la gran concentració de fum arriba a impedir l’actuació dels mitjans aeris.

Kindelán ha detallat que els equips intenten ‘consolidar els fronts que estan trencats però encara actius’ i que procuren situar-se ‘un poc per davant de l’incendi’. En algunes àrees no poden accedir físicament i han d’esperar que el foc avance fins a punts més accessibles. On sí que poden entrar, establixen ‘línies d’aigua’ per frenar la propagació.

El flanc esquerre del foc, situat entre Tales i Alfondeguilla, és ara mateix la zona amb un incendi ‘un poc més actiu’. Este dimecres els mitjans aeris poden accedir amb més rapidesa que en dies anteriors, després d’una nit en què hi ha hagut ‘un treball important de consolidació de determinats fronts’, segons el mateix responsable.

L’inici d’una nova ona de calor afegix dificultat, encara que els tècnics esperen que els índexs d’humitat no siguen massa elevats. Això ajudaria a continuar amb la consolidació del perímetre i, si és possible, acostar-se al control de l’incendi, encara que Kindelán ha advertit que ‘és molt difícil establir pronòstics’ i que encara no s’ha arribat a eixe punt.

Evacuacions massives i reallotjaments

El conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, ha indicat que no hi ha canvis en les evacuacions acordades. Es mantenen 14 municipis afectats i unes 10.000 persones continuen desalojades de les seues vivendes.

De les persones evacuades, 310 estan reallotjades en albergs municipals i instal·lacions públiques. Segons Valderrama, hi ha 138 persones a Segorbe, 74 a Onda, 48 a Nules i 50 a Moncófar.

Després de quatre nits fora de casa, les autoritats han decidit traslladar 172 d’estes persones a altres llocs per millorar el seu descans. Entre els destins previstos estan la residència d’estudiants de la UJI, el CAR Penyenta Roja i el balneari de Vilavella.

En les últimes hores també s’han produït canvis en els confinaments preventius. S’ha alçat el tancament als nuclis urbans de la Vilavella, de manera completa, i de Betxí i Onda, encara que en estos dos últims queden algunes urbanitzacions pendents de normalitzar la situació.

Valderrama ha agraït explícitament la faena dels equips d’extinció i ha assenyalat que estan ‘molt motivats i emocionats’ en el seu intent de salvar la Serra d’Espadà de danys majors.

Més de 435 efectius de l’Administració central

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha explicat que s’ha reforçat el desplegament de la Unitat Militar d’Emergències (UME). A partir d’ara, en cada torn hi haurà treballant dues seccions completes.

Bernabé ha destacat que hi ha més de 435 efectius del Govern d’Espanya implicats directament en les tasques d’extinció i suport logístic. Per reforçar la seguretat a les zones evacuades, esta vesprada s’incorporarà personal del Grup de Reserva i Seguretat (GRS) de la Guàrdia Civil de València.

Segons ha indicat, de moment no és possible organitzar acompanyaments a les granges situades dins de les àrees evacuades, per les condicions de seguretat. La delegada ha insistit també en la necessitat d’un ‘pacte institucional per als incendis’, encara que no ha concretat detalls sobre esta proposta.

Coordinació institucional i seguiment constant

A les 9 del matí està convocada una nova reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrat (CECOPI) al PMA de la Vall d’Uixó. Després d’esta trobada, les autoritats tenen previst actualitzar les dades de l’incendi i valorar l’evolució de la jornada.

En la reunió del CECOPI participen representants de totes les administracions implicades. Entre ells, el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i la ministra de Ciència, Diana Morant, que han volgut seguir de prop la gestió de l’emergència.

Les autoritats alerten que, per la superfície cremada i la duració, el foc de la Vall d’Uixó apunta a convertir-se en un dels incendis més greus dels últims anys a la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Sánchez estudiarà el reconeixement de Guillem Agulló com a víctima

El Govern s'ha compromés a estudiar la petició dels pares perquè Guillem Agulló siga reconegut oficialment com a víctima del terrorisme. La família manté esta reivindicació des de l'assassinat del jove, el 1993.

Ayuso reclama un canvi polític i critica Sánchez

En un acte del PP a València, Ayuso ha reclamat traure Sánchez del Govern i ha criticat les seues polítiques. María José Catalá i Juanfran Pérez Llorca també han intervingut.

Ayuso visita el Cabanyal després del míting de Sánchez

Ayuso ha recorregut el Cabanyal i el seu mercat amb l’alcaldessa María José Catalá i el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca.

Els rius d’Oliva i Els Poblets reben obres urgents després de la dana

La CHJ està reparant les lleres d’Oliva i Els Poblets després dels danys causats per la dana Adam d’octubre. Les actuacions inicials precedixen una intervenció d’emergència més completa.

El Levante necessita punts en la visita al Celta a Balaídos

El Celta i el Levante s’enfronten diumenge a Balaídos amb la necessitat de sumar punts. Hugo Sotelo tornarà a l’estadi en un duel amb baixes i rotacions possibles.

Villarreal i Getafe busquen tancar les ferides europees

El Villarreal i el Getafe s’enfronten diumenge a La Cerámica, després de perdre a Europa. Els madrilenys també volen trencar la mala ratxa fora de casa.

El Levante busca punts a Vigo sense confiar-se del triomf anterior

Luís Castro ha advertit que la victòria de la temporada passada no dona punts al Levante en la visita d’este diumenge a Vigo. L’equip arriba després de dues derrotes seguides.

L’Elx busca el primer triomf a casa davant d’un Betis en ratxa

L’Elx rep el Betis el 7 de novembre a les 14.00. Els il·licitans busquen la primera victòria a casa, mentre els visitants defenen la quarta plaça.