Fins al Covid-19, el PIB valencià creixia a pesar de «Gran Madrid»

Muntons de diners amb tiges al capdamunt

El progrés està condicionat al creixement del PIB | Pixabay

 

El Producte Interior Brut (PIB) pot ser definit com la riquesa que es genera en un territori (jornals, beneficis empresarials, etc.) i també el corrent de béns i servicis que es produïx en eixe lloc. El seguiment del creixement del PIB és la primera forma, i la més habitual, de valorar el creixement.

 

Entre l’any 2000 i 2018 hem assistit a tres períodes diferents:

 

  1. Del 2000 a 2008, un període d’expansió basat en el boom de crèdit i immobiliari.
  2. Del 2008 al 2013, un període de crisi profunda.
  3. Del 2013 al 2020, un període de recuperació lenta.

 

En el gràfic següent mostrem el creixement de les tres economies de l’Euroregió comparades amb el conjunt espanyol i la Comunitat de Madrid, que és la que més creix. L’observació general és que, en el conjunt del període, les tres economies de l’Euroregió Mediterrània (València, Catalunya i Balears) han crescut menys que la mitjana espanyola.

 

Gràfica amb el creixement econòmic de Madrid, València, Catalunya i Balears

El creixement econòmic de Madrid perjudica València | Fundació Vincle

 

La principal raó del major creixement de la mitjana espanyola és el creixement que manifesta la Comunitat de Madrid tant en l’època d’expansió com, en menor mesura, en la de recuperació, i especialment la menor caiguda durant l’etapa de crisi. Eixa situació, que ja analitzarem en articles posteriors, s’explica bàsicament perquè ‘el Gran Madrid’ actua com una gran aspiradora de recursos, talent i coneixement en detriment de bona part de la resta de territoris, com detallarem en articles successius.

 

Quant a l’economia valenciana, cal dir que en el moment del boom del crèdit (2000-2008) el seu creixement era un pèl inferior a la mitjana espanyola però superior al creixement de l’economia catalana i balear. En canvi, en el període de crisi (2008-2013) la caiguda de l’economia valenciana va ser superior a la catalana i a la balear a causa de l’impacte de la crisi en el sector constructor i immobiliari.

 

Tota esta informació la podeu trobar, més ampliada, en l’Informe EuroMedi. Es tracta d’una anàlisi de les potencialitats de l’Euroregió Mediterrània i de les limitacions que li són imposades, publicat per la Fundació Vincle i que es pot trobar en les llibreries. Podeu llegir la versió reduïda de l’informe ací.

Últimes notícies

El juliol deixa 234 morts atribuïbles a la calor en la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 2.036 morts atribuïbles a les altes temperatures en Espanya durant juliol, 234 d’elles en la Comunitat Valenciana. La quarta onada de calor ha sigut especialment letal, encara que les temperatures han començat a baixar.

Remuntada del Levante davant l’Albacete en el primer amistós sense Carlos Espí

El Levante ha capgirat un 0-1 inicial i ha vençut l’Albacete per 2-1 en el primer amistós després de la marxa de Carlos Espí, amb gols de Roger Brugué i Etta Eyong a Buñol.

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.

Arresten a Algorfa un fugitiu britànic buscat per tràfic de drogues i armes

La Policia Nacional ha detingut a Algorfa un ciutadà britànic de 27 anys, considerat objectiu criminal prioritari al seu país, reclamat per tràfic de drogues i ús d'armes de foc contra persones.

Els bombers contenen sense mitjans aeris el gran incendi de la Vall d’Uixó

Els bombers han refrescat tota la nit la zona cremada en l’incendi de la Vall d'Uixó, estabilitzat des de la vesprada d’ahir, amb 9.568 hectàrees afectades i sense mitjans aeris incorporats este dissabte.

Una start-up d’Elx crea una IA que automatitza la comunicació amb pacients en clíniques

Healthmate, una empresa d’Elx, ha creat una intel·ligència artificial que automatitza cites, recordatoris i gestions amb pacients en clíniques, fet que reduïx costos i millora l’atenció. La ferramenta ja treballa amb 100 clíniques d’Espanya i ha gestionat 800.000 missatges de 30.000 pacients.

Una IA permet a les clíniques automatitzar cites i recordatoris amb pacients

La startup il·licitana Healthmate ha creat una intel·ligència artificial que gestiona de forma automàtica cites, recordatoris i comunicacions amb pacients, ja operativa en un centenar de clíniques espanyoles.
FILMOTECA D'ESTIU