Anuncios

Fins al Covid-19, el PIB valencià creixia a pesar de «Gran Madrid»

Muntons de diners amb tiges al capdamunt

El progrés està condicionat al creixement del PIB | Pixabay

 

El Producte Interior Brut (PIB) pot ser definit com la riquesa que es genera en un territori (jornals, beneficis empresarials, etc.) i també el corrent de béns i servicis que es produïx en eixe lloc. El seguiment del creixement del PIB és la primera forma, i la més habitual, de valorar el creixement.

 

Anuncios

Entre l’any 2000 i 2018 hem assistit a tres períodes diferents:

 

  1. Del 2000 a 2008, un període d’expansió basat en el boom de crèdit i immobiliari.
  2. Del 2008 al 2013, un període de crisi profunda.
  3. Del 2013 al 2020, un període de recuperació lenta.

 

En el gràfic següent mostrem el creixement de les tres economies de l’Euroregió comparades amb el conjunt espanyol i la Comunitat de Madrid, que és la que més creix. L’observació general és que, en el conjunt del període, les tres economies de l’Euroregió Mediterrània (València, Catalunya i Balears) han crescut menys que la mitjana espanyola.

 

Gràfica amb el creixement econòmic de Madrid, València, Catalunya i Balears

El creixement econòmic de Madrid perjudica València | Fundació Vincle

 

La principal raó del major creixement de la mitjana espanyola és el creixement que manifesta la Comunitat de Madrid tant en l’època d’expansió com, en menor mesura, en la de recuperació, i especialment la menor caiguda durant l’etapa de crisi. Eixa situació, que ja analitzarem en articles posteriors, s’explica bàsicament perquè ‘el Gran Madrid’ actua com una gran aspiradora de recursos, talent i coneixement en detriment de bona part de la resta de territoris, com detallarem en articles successius.

 

Quant a l’economia valenciana, cal dir que en el moment del boom del crèdit (2000-2008) el seu creixement era un pèl inferior a la mitjana espanyola però superior al creixement de l’economia catalana i balear. En canvi, en el període de crisi (2008-2013) la caiguda de l’economia valenciana va ser superior a la catalana i a la balear a causa de l’impacte de la crisi en el sector constructor i immobiliari.

 

Tota esta informació la podeu trobar, més ampliada, en l’Informe EuroMedi. Es tracta d’una anàlisi de les potencialitats de l’Euroregió Mediterrània i de les limitacions que li són imposades, publicat per la Fundació Vincle i que es pot trobar en les llibreries. Podeu llegir la versió reduïda de l’informe ací.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

La Fiscalia recolza que s’investigue de manera indirecta a Mazón per la gestió de la dana

La Fiscalia Provincial de València recolza que el jutjat de Catarroja practique diligències que puguen aportar dades sobre l'actuació de Carlos Mazón en la gestió de la dana, malgrat la seua condició d'aforat.

Pérez Llorca respecta la vaga docent però s’alinea amb l’alumnat que es juga la EBAU

Pérez Llorca diu respectar la vaga indefinida del professorat, però subratlla que la seua prioritat són els quasi 32.000 alumnes de 2n de Batxillerat que es juguen la EBAU en poques setmanes.

El Festival de Cinema d’Alacant celebra els 40 anys de Matador amb una passada especial en 4K

El Festival Internacional de Cinema d'Alacant celebrarà el 40 aniversari de Matador amb una projecció especial en versió remasteritzada en 4K en el teatre Arniches.

El València Basket s’agarra al factor Roig Arena en un quint partit decisiu davant Panathinaikos

El València Basket es juga en el Roig Arena el passe a la seua primera Final Four de l'Eurolliga en un quint partit marcat pel clar domini històric dels equips locals, però amb el recent avís de les sorpreses de 2024.

El València Basket perseguix el seu quart títol seguit en la seua sexta final de Lliga Femenina

El València Basket es mesura al Casademont Zaragoza en la final de la Lliga Femenina amb el repte d'aconseguir el seu quart títol consecutiu en la seua sexta final seguida en la competició.

El turisme genera ingressos fiscals suficients per a quasi cobrir la sanitat valenciana

El Consell destaca que la recaptació fiscal vinculada al turisme en 2024 va ascendir a 9.263 milions, una xifra que permetria cobrir pràcticament el cost del sistema sanitari valencià.

La Fiscalia recolza que se cite a Barrachina i Rovira en la causa per la gestió de la dana

La Fiscalia Provincial de València demana a la jutgessa que revoque la seua decisió i cite com a testimonis als consellers Miguel Barrachina i José Antonio Rovira en la investigació penal per la gestió de la dana.

Celta i Llevant es juguen la temporada en Balaídos

Celta i Llevant arriben en bon moment a un partit clau en Balaídos: els gallecs busquen afermar la lluita per Europa i els valencians eixir del descens.
Anuncios