Fins al Covid-19, el PIB valencià creixia a pesar de «Gran Madrid»

Muntons de diners amb tiges al capdamunt

El progrés està condicionat al creixement del PIB | Pixabay

 

El Producte Interior Brut (PIB) pot ser definit com la riquesa que es genera en un territori (jornals, beneficis empresarials, etc.) i també el corrent de béns i servicis que es produïx en eixe lloc. El seguiment del creixement del PIB és la primera forma, i la més habitual, de valorar el creixement.

 

Entre l’any 2000 i 2018 hem assistit a tres períodes diferents:

 

  1. Del 2000 a 2008, un període d’expansió basat en el boom de crèdit i immobiliari.
  2. Del 2008 al 2013, un període de crisi profunda.
  3. Del 2013 al 2020, un període de recuperació lenta.

 

En el gràfic següent mostrem el creixement de les tres economies de l’Euroregió comparades amb el conjunt espanyol i la Comunitat de Madrid, que és la que més creix. L’observació general és que, en el conjunt del període, les tres economies de l’Euroregió Mediterrània (València, Catalunya i Balears) han crescut menys que la mitjana espanyola.

 

Gràfica amb el creixement econòmic de Madrid, València, Catalunya i Balears

El creixement econòmic de Madrid perjudica València | Fundació Vincle

 

La principal raó del major creixement de la mitjana espanyola és el creixement que manifesta la Comunitat de Madrid tant en l’època d’expansió com, en menor mesura, en la de recuperació, i especialment la menor caiguda durant l’etapa de crisi. Eixa situació, que ja analitzarem en articles posteriors, s’explica bàsicament perquè ‘el Gran Madrid’ actua com una gran aspiradora de recursos, talent i coneixement en detriment de bona part de la resta de territoris, com detallarem en articles successius.

 

Quant a l’economia valenciana, cal dir que en el moment del boom del crèdit (2000-2008) el seu creixement era un pèl inferior a la mitjana espanyola però superior al creixement de l’economia catalana i balear. En canvi, en el període de crisi (2008-2013) la caiguda de l’economia valenciana va ser superior a la catalana i a la balear a causa de l’impacte de la crisi en el sector constructor i immobiliari.

 

Tota esta informació la podeu trobar, més ampliada, en l’Informe EuroMedi. Es tracta d’una anàlisi de les potencialitats de l’Euroregió Mediterrània i de les limitacions que li són imposades, publicat per la Fundació Vincle i que es pot trobar en les llibreries. Podeu llegir la versió reduïda de l’informe ací.

Últimes notícies

La patronal del transport alerta d’un col·lapse viari a València després de l’estiu

La FVET alerta que les principals carreteres d’accés a l’àrea metropolitana de València estan col·lapsades diàriament i reclama actuacions immediates, inclosa una nova connexió amb el Port per la zona nord.

La jutgessa del cas DANA torna a rebutjar les telefonades de Bernabé del 29 d’octubre

La jutgessa de Catarroja ha desestimat de nou reclamar a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, el registre de cridades i missatges del 29 d’octubre de 2024, clau en la investigació de la gestió de la DANA.

Corberán retreu a Rodri els comentaris sobre el nivell del València

Carlos Corberán ha qualificat de paraules desafortunades els comentaris de Rodri Hernández sobre el nivell del València, encara que dona per bones les disculpes del jugador del Barcelona.

L’Eldense celebra 70 anys del seu debut en Segona mirant a l’entrada de Messi

L’Eldense commemora set dècades del seu primer partit en Segona Divisió mentre espera que es tanque la venda del club a Leo Messi, en plena nova etapa daurada a LaLiga Hypermotion.

Dos veïns d’Alacant rebran 12.000 euros per les molèsties d’una discoteca

El Tribunal de Instancia d’Alacant ha condemnat l’Ajuntament a pagar 12.000 euros per danys morals a dos veïns afectats durant anys pel soroll d’una discoteca situada en el soterrani del seu edifici.

Corberán es reforça abans de visitar el Sevilla: Estic sencer, amb forces i il·lusió

Carlos Corberán assegura que es troba sencer, amb forces, il·lusió i ganes per a revertir la mala arrancada del València CF abans de visitar el Sevilla, després d’haver sumat només un punt en quatre jornades.

Arresten un home per incendiar una vivenda a Vall d’Alba

La Guàrdia Civil ha detingut a Vall d'Alba un home de 49 anys acusat d'entrar en una vivenda i provocar un incendi, que va obligar a desallotjar alguns veïns però no va causar ferits.

Xest concentra este cap de setmana 150 pilots en la recta final de l’ESBK

El Circuit Ricardo Tormo rep este cap de setmana 150 pilots per a disputar la sisena prova del Campionat d'Espanya de Superbike.