16.8 C
València
Dimecres, 3 desembre, 2025

L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L'ús d'Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves | Salud Sin Bulos

L’ús d’Instagram incrementa el risc de patir Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) entre les joves, fins a tal punt que pot existir una relació entre la major utilització de la xarxa social en xiques de menor edat i l’aparició de símptomes més greus d’aquesta patologia.

Així es desprén de les conclusions d’una revisió d’estudis realitzada per professionals del màster en eSalud de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ciències de la Salut de l’Hub eSalud sense Faules.

Aquest treball ha trobat relacions entre l’ús d’Instagram i la insatisfacció amb el propi cos de joves i adolescents que pateixen TCA. Així, busquen publicacions relacionades amb trastorns de l’alimentació amb l’objectiu de mantindre la motivació per a continuar perdent pes o trucs per a ocultar-ho. A més, les xiques amb compte d’Instagram realitzen exercici de manera més estricta i sistematitzada que aquelles que no la tenen.

L’anàlisi realitzada adverteix sobre grups cohesionats i organitzats que promouen el denominat “impuls per la primesa” com un estil de vida. Els qui fan apologia d’aquests TCA utilitzen Instagram per la seua capacitat per a viralitzar imatges i escriuen deliberadament mal etiquetes que han sigut prohibits com #proana #proanorèxia, #promia o #probulímia per a evitar la seua suspensió.

L’infinit nombre de combinacions possibles a l’hora de crear etiquetes fa molt difícil o fins i tot impossible vetar-les al mateix ritme que es creen”, explica Desiré Montes Alamilla, autora d’aquesta revisió.

“D’aquesta manera, resulta imprescindible establir mesures i eines que lluiten contra els moviments que fan apologia a l’extrema primesa i de conductes alimentàries nocives”, afig la investigadora.

Carlos Bocanegra, integrant de l’Hub eSalud sense Faules, iniciativa multidisciplinària creada per #SaludsinBulos basada en la tecnologia per a lluitar contra les faules de salut, afirma que “l’ús d’algorismes d’intel·ligència artificial pot detectar patrons de publicació en les xarxes socials, identificant contingut que comporte algun risc per a l’usuari i reduint el perjudici associat a l’ús d’aquestes”.

Decàleg per a identificar informació fiable sobre els TCA

 

Els usuaris i professionals de l’Hospital de Dia de Trastorns de la Conducta Alimentària de l’Hospital Sant Joan de Deu de Barcelona van elaborar recentment un decàleg per a identificar informació fiable i segura sobre els TCA en l’entorn digital, en col·laboració amb #SaludsinBulos:

 

  • Verifica qui és l’autor i revisa la data de publicació.
  • No et fies dels titulars cridaners.
  • Fixa’t en el format i disseny de la informació.
  • Observa les faltes d’ortografia i el tipus de llenguatge.
  • Investiga la font de la informació (professional acreditat, mitjans de comunicació seriosos, entitats de referència o organismes oficials).
  • Recorda’t que quan parlem de salut, l’evidència científica és la prova de l’eficàcia i seguretat.
  • No et crees tot el que veus.
  • Les fotos solen estar retocades amb filtres o Photoshop.
  • Comprova com et fa sentir el que lliges.
  • Les notícies falses poden condicionar les teues emocions.
  • Desconfia de les receptes miracle i de la informació que et vol vendre alguna cosa.
  • Tingues en compte que les dietes i els medicaments sempre són receptats per professionals col·legiats especialitzats.
  • Assegura’t que la informació s’ha publicat en altres mitjans, i contrasta-la amb fonts oficials.

“Un dels objectius de #SaludsinBulos és conscienciar als joves sobre fonts fiables d’informació en salut i per això organitzarem activitats educatives en col·laboració amb institucions vinculades a l’educació i la protecció a la infància i adolescència”, explica, per a finalitzar, Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos.
Sobre l’Institut #SaludsinBulos.

L’Institut #SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM SALUT en col·laboració amb l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES), que té com a objectiu combatre les faules de salut en internet i les xarxes socials i contribuir al fet que existisca informació veraç i fiable en la xarxa, a través de la informació, l’educació, la tecnologia i la millora de la comunicació clínica. Compta amb la col·laboració de societats científiques pertanyents a quasi totes les especialitats mèdiques. 
 

Últimes notícies

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.