La Fe aplica IA a milions de dades de pacients per a tractar i evitar trastorns de la sang

L’Hospital Universitari i Politècnic La Fe ha compilat i analitzat milions de notes clíniques procedents d’historials mèdics i anàlisis genètiques de pacients amb diferents malalties hematològiques en una iniciativa que combina ‘big data’ i Intel·ligència Artificial.

En aquesta iniciativa participen el servei d’Hematologia i Hemoteràpia i la unitat de Génetica de l’Hospital La Fe, en col·laboració amb la plataforma Big Data, IA, Bioestadística i Bioinformàtica de l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe.

Eixa gran quantitat d’informació, segons ha explicat el cap del servei d’Hematologia, Javier de la Rossa, s’ha estructurat «en matrius de dades normalitzades per a poder analitzar-los amb suport de la Intel·ligència Artificial. La finalitat última és coadjuvar en el desenvolupament de tractaments el més ajustats al diagnòstic i a les necessitats concretes de cada pacient, que és el que es coneix com a medicina personalitzada».

Un altre dels objectius és «reconéixer patrons que servisquen per a alertar sobre situacions potencialment perilloses, i per a evitar l’aparició de malalties a partir de l’anàlisi de les dades històriques i dels models identificats, en altres paraules, fer medicina tant predictiva com preventiva», ha afegit José Vicente Cervera, cap de la unitat de Genètica de l’Hospital La Fe.

En qualsevol dels seus objectius, el projecte situa als i les pacients en el centre del sistema com a actors principals sent, per tant, una medicina participativa. A més, en estar concebuda per a tota la ciutadania, és també poblacional. La suma de totes estes qualitats és el que es coneix com la ‘medicina 5P’ una medicina personalitzada, predictiva, preventiva, participativa i poblacional.

En una primera fase del projecte, s’han integrat dades clíniques i genètiques, «codificats segons estàndards internacionals, per a poder avançar en els abordatges personalitzats dels trastorns de la sang, tant malignes com no malignes», en paraules d’Esperanza Such, responsable del laboratori de Citogenètica i Biologia Molecular Hematològica del servei d’Hematologia i Hemoteràpia de La Fe.

Com ha assenyalat José Luis Poveda, gerent de l’hospital, «disposar d’esta base de dades interoperable és una excel·lent oportunitat per a liderar la investigació en la medicina de precisió i ens permetrà realitzar estudis federats amb altres organitzacions i grups d’investigació internacionals».

Així, el grup d’investigació en Hematologia participa en altres dos projectes amb objectius similars, però amb abast geogràfic i volum de dades majors.

Es tracta del projecte Cimma, que se centra en el mieloma múltiple, un tipus de càncer de medul·la òssia, i el projecte Honeur en el qual està previst que participen 75.000 pacients de nou països europeus i que està enfocat a un millor coneixement de la distribució i característiques de diferents neoplàsies hematològiques.

Últimes notícies

El Betis s’imposa a Vila-real i reforça la seua candidatura europea

El Betis ha guanyat 1-2 al Vila-real a La Ceràmica amb un gran segon temps, que Manuel Pellegrini ha qualificat de partit de ‘sis punts’, mentre que Iñigo Pérez ha admés que la imatge grogueta després del descans és ‘danyina’ per a l’autoestima de l’equip.

Gerard Moreno admet l’ansietat del Vila-real en les remuntades

Gerard Moreno ha reconegut després de la derrota davant el Betis que al Vila-real li ha pogut l’ansietat quan s’ha vist per darrere en el marcador i que a l’equip li falta contundència per a tancar els partits quan s’avança.

Dani Ceballos torna a jugar amb el Betis nou anys després

Dani Ceballos ha tornat a vestir la samarreta del Betis en partit oficial nou anys després, en la victòria verd-i-blanca al camp del Villarreal. El migcampista d'Utrera ha entrat en la segona part i ha contribuït al triomf que impulsa l'equip a la zona alta.

El Betis remunta a La Ceràmica i afon a un Villarreal sense victòries

El Villarreal s’ha avançat amb un gol de Gerard Moreno, però el Betis ha remuntat abans del descans i ha infligit una nova derrota als groguets, que continuen sense conéixer la victòria en LALIGA EA SPORTS.

Dos detinguts a Benicàssim amb un quilo de càpsules d’amapola adormidera

La Guàrdia Civil ha detingut dos hòmens a Benicàssim després d’intervindre’ls més d’un quilo de càpsules d’amapola adormidera i pols triturada, considerats productes per a fabricar droga.

Real Madrid es juga mantindre el pols a LaLiga al camp d’un Elx obligat a reaccionar

El Real Madrid afronta una eixida clau al Martínez Valero per no despenjar-se del Barça, davant un Elx sense triomfs i amb urgència per puntuar com a local. Martín Anselmi confia en la possessió i en el talent de Buonanotte per frenar el potencial blanc.

Óscar Sánchez assumirà de forma interina la banqueta del València en Primera

Óscar Sánchez, tècnic del València Mestalla, dirigirà dimarts el primer equip en el camp de l’Alavés i es convertirà en el seixanta-cinqué entrenador del club en Primera Divisió, després de la destitució de Carlos Corberán.

Arresten a Gandia un pederasta reincident amb fotos sexuals del seu bebé i de la seua hijastra menor

La Policia Nacional ha detingut a Gandia un home de 39 anys, reincident, que havia produït i distribuït imatges sexuals del seu bebé d’un any i fotos íntimes de la filla menor de la seua parella sense consentiment. L’arrest s’ha produït després d’una investigació de ciberpatrullatge en fòrums pedòfils, i el detingut ja està en presó preventiva.