La Fe aplica IA a milions de dades de pacients per a tractar i evitar trastorns de la sang

L’Hospital Universitari i Politècnic La Fe ha compilat i analitzat milions de notes clíniques procedents d’historials mèdics i anàlisis genètiques de pacients amb diferents malalties hematològiques en una iniciativa que combina ‘big data’ i Intel·ligència Artificial.

En aquesta iniciativa participen el servei d’Hematologia i Hemoteràpia i la unitat de Génetica de l’Hospital La Fe, en col·laboració amb la plataforma Big Data, IA, Bioestadística i Bioinformàtica de l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe.

Eixa gran quantitat d’informació, segons ha explicat el cap del servei d’Hematologia, Javier de la Rossa, s’ha estructurat «en matrius de dades normalitzades per a poder analitzar-los amb suport de la Intel·ligència Artificial. La finalitat última és coadjuvar en el desenvolupament de tractaments el més ajustats al diagnòstic i a les necessitats concretes de cada pacient, que és el que es coneix com a medicina personalitzada».

Un altre dels objectius és «reconéixer patrons que servisquen per a alertar sobre situacions potencialment perilloses, i per a evitar l’aparició de malalties a partir de l’anàlisi de les dades històriques i dels models identificats, en altres paraules, fer medicina tant predictiva com preventiva», ha afegit José Vicente Cervera, cap de la unitat de Genètica de l’Hospital La Fe.

En qualsevol dels seus objectius, el projecte situa als i les pacients en el centre del sistema com a actors principals sent, per tant, una medicina participativa. A més, en estar concebuda per a tota la ciutadania, és també poblacional. La suma de totes estes qualitats és el que es coneix com la ‘medicina 5P’ una medicina personalitzada, predictiva, preventiva, participativa i poblacional.

En una primera fase del projecte, s’han integrat dades clíniques i genètiques, «codificats segons estàndards internacionals, per a poder avançar en els abordatges personalitzats dels trastorns de la sang, tant malignes com no malignes», en paraules d’Esperanza Such, responsable del laboratori de Citogenètica i Biologia Molecular Hematològica del servei d’Hematologia i Hemoteràpia de La Fe.

Com ha assenyalat José Luis Poveda, gerent de l’hospital, «disposar d’esta base de dades interoperable és una excel·lent oportunitat per a liderar la investigació en la medicina de precisió i ens permetrà realitzar estudis federats amb altres organitzacions i grups d’investigació internacionals».

Així, el grup d’investigació en Hematologia participa en altres dos projectes amb objectius similars, però amb abast geogràfic i volum de dades majors.

Es tracta del projecte Cimma, que se centra en el mieloma múltiple, un tipus de càncer de medul·la òssia, i el projecte Honeur en el qual està previst que participen 75.000 pacients de nou països europeus i que està enfocat a un millor coneixement de la distribució i característiques de diferents neoplàsies hematològiques.

Últimes notícies

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.

Corberán es marca com a repte portar el València a Europa sense perdre de vista els objectius

Carlos Corberán ha aclarit abans del debut a Mestalla que l’objectiu marcat és millorar la temporada passada, encara que admet que somia amb classificar el València CF per a competició europea. El tècnic ha destacat que el vestidor té la il·lusió posada en Europa, però ha remarcat que el que compta són els fets.

Mestalla enceta l’última temporada amb l’estrena de LaLiga entre València i Celta

València i Celta de Vigo debuten este dissabte en LaLiga a Mestalla, en el primer partit de l’última temporada del vell estadi abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027. Tots dos equips arriben amb dubtes i novetats en la plantilla després d’una pretemporada irregular.

Anselmi confia en el bloc de l’Elx per a plantar cara al Barça al Martínez Valero

Martín Anselmi ha explicat que la clau perquè l’Elx competa davant el Barcelona és mantindre la seua essència i actuar com un bloc. El tècnic argentí ha demanat el suport d’un Martínez Valero ple i ha confirmat que Ponce, Buonanotte i Osorio estan llestos per a debutar.

Alzira es recompon després del diluvi amb ratxes de 146 km/h i greus danys materials

Alzira es recupera del fort episodi de pluja i vent registrat el dijous, amb ratxes de fins a 146 km/h que han causat importants destrosses en arbres, vivendes, empreses i en la parròquia de Santa Catalina, però sense danys personals greus.

Els nous trens de Rodalia encenen el debat polític a la Comunitat Valenciana

L’enviament de trens més nous per a Rodalia en la Comunitat Valenciana ha obert una dura pugna política: el PSPV defensa la mesura mentre PP, Compromís i Vox la titllen d’insuficient o de burla.

Íñigo Pérez demana més agressivitat al Villarreal abans de visitar l’Atlético

L’entrenador del Villarreal assegura que l’equip ha de corregir la passivitat defensiva mostrada davant el Racing per competir al Metropolitano contra l’Atlético de Madrid.

L’habitatge del futur es flexiona: noves arquitectes replantegen com volem viure

Tres joves arquitectes plantegen models d’habitatge més flexibles, sostenibles i socials per a afrontar la crisi residencial i adaptar-se a noves formes de vida i treball.