La Fe aplica IA a milions de dades de pacients per a tractar i evitar trastorns de la sang

L’Hospital Universitari i Politècnic La Fe ha compilat i analitzat milions de notes clíniques procedents d’historials mèdics i anàlisis genètiques de pacients amb diferents malalties hematològiques en una iniciativa que combina ‘big data’ i Intel·ligència Artificial.

En aquesta iniciativa participen el servei d’Hematologia i Hemoteràpia i la unitat de Génetica de l’Hospital La Fe, en col·laboració amb la plataforma Big Data, IA, Bioestadística i Bioinformàtica de l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe.

Eixa gran quantitat d’informació, segons ha explicat el cap del servei d’Hematologia, Javier de la Rossa, s’ha estructurat «en matrius de dades normalitzades per a poder analitzar-los amb suport de la Intel·ligència Artificial. La finalitat última és coadjuvar en el desenvolupament de tractaments el més ajustats al diagnòstic i a les necessitats concretes de cada pacient, que és el que es coneix com a medicina personalitzada».

Un altre dels objectius és «reconéixer patrons que servisquen per a alertar sobre situacions potencialment perilloses, i per a evitar l’aparició de malalties a partir de l’anàlisi de les dades històriques i dels models identificats, en altres paraules, fer medicina tant predictiva com preventiva», ha afegit José Vicente Cervera, cap de la unitat de Genètica de l’Hospital La Fe.

En qualsevol dels seus objectius, el projecte situa als i les pacients en el centre del sistema com a actors principals sent, per tant, una medicina participativa. A més, en estar concebuda per a tota la ciutadania, és també poblacional. La suma de totes estes qualitats és el que es coneix com la ‘medicina 5P’ una medicina personalitzada, predictiva, preventiva, participativa i poblacional.

En una primera fase del projecte, s’han integrat dades clíniques i genètiques, «codificats segons estàndards internacionals, per a poder avançar en els abordatges personalitzats dels trastorns de la sang, tant malignes com no malignes», en paraules d’Esperanza Such, responsable del laboratori de Citogenètica i Biologia Molecular Hematològica del servei d’Hematologia i Hemoteràpia de La Fe.

Com ha assenyalat José Luis Poveda, gerent de l’hospital, «disposar d’esta base de dades interoperable és una excel·lent oportunitat per a liderar la investigació en la medicina de precisió i ens permetrà realitzar estudis federats amb altres organitzacions i grups d’investigació internacionals».

Així, el grup d’investigació en Hematologia participa en altres dos projectes amb objectius similars, però amb abast geogràfic i volum de dades majors.

Es tracta del projecte Cimma, que se centra en el mieloma múltiple, un tipus de càncer de medul·la òssia, i el projecte Honeur en el qual està previst que participen 75.000 pacients de nou països europeus i que està enfocat a un millor coneixement de la distribució i característiques de diferents neoplàsies hematològiques.

Últimes notícies

Oratge estable i més calor lleugera en cap de setmana quasi ras en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana arribarà a la Comunitat Valenciana amb cel poc nuvolós o ras, temperatures sense canvis o en lleu ascens i vent fluix de component este, amb alguns ruixats amb tronada en l'interior diumenge.

Tres generacions fan vacances al Rototom: de l’Alma, de 5 anys, a la iaia Piedad, de 73

El Rototom Sunsplash, que celebra la 31a edició a Benicàssim en agost, s’ha consolidat com un festival familiar on conviuen xiquets, jóvens, pares i avis, com la família Abril, que viatja en autocaravana per gaudir d’una setmana completa d’activitats.

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.