Anuncios

La Fe aplica IA a milions de dades de pacients per a tractar i evitar trastorns de la sang

L’Hospital Universitari i Politècnic La Fe ha compilat i analitzat milions de notes clíniques procedents d’historials mèdics i anàlisis genètiques de pacients amb diferents malalties hematològiques en una iniciativa que combina ‘big data’ i Intel·ligència Artificial.

En aquesta iniciativa participen el servei d’Hematologia i Hemoteràpia i la unitat de Génetica de l’Hospital La Fe, en col·laboració amb la plataforma Big Data, IA, Bioestadística i Bioinformàtica de l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe.

Anuncios

Eixa gran quantitat d’informació, segons ha explicat el cap del servei d’Hematologia, Javier de la Rossa, s’ha estructurat “en matrius de dades normalitzades per a poder analitzar-los amb suport de la Intel·ligència Artificial. La finalitat última és coadjuvar en el desenvolupament de tractaments el més ajustats al diagnòstic i a les necessitats concretes de cada pacient, que és el que es coneix com a medicina personalitzada”.

Un altre dels objectius és “reconéixer patrons que servisquen per a alertar sobre situacions potencialment perilloses, i per a evitar l’aparició de malalties a partir de l’anàlisi de les dades històriques i dels models identificats, en altres paraules, fer medicina tant predictiva com preventiva”, ha afegit José Vicente Cervera, cap de la unitat de Genètica de l’Hospital La Fe.

En qualsevol dels seus objectius, el projecte situa als i les pacients en el centre del sistema com a actors principals sent, per tant, una medicina participativa. A més, en estar concebuda per a tota la ciutadania, és també poblacional. La suma de totes estes qualitats és el que es coneix com la ‘medicina 5P’ una medicina personalitzada, predictiva, preventiva, participativa i poblacional.

En una primera fase del projecte, s’han integrat dades clíniques i genètiques, “codificats segons estàndards internacionals, per a poder avançar en els abordatges personalitzats dels trastorns de la sang, tant malignes com no malignes”, en paraules d’Esperanza Such, responsable del laboratori de Citogenètica i Biologia Molecular Hematològica del servei d’Hematologia i Hemoteràpia de La Fe.

Com ha assenyalat José Luis Poveda, gerent de l’hospital, “disposar d’esta base de dades interoperable és una excel·lent oportunitat per a liderar la investigació en la medicina de precisió i ens permetrà realitzar estudis federats amb altres organitzacions i grups d’investigació internacionals”.

Així, el grup d’investigació en Hematologia participa en altres dos projectes amb objectius similars, però amb abast geogràfic i volum de dades majors.

Es tracta del projecte Cimma, que se centra en el mieloma múltiple, un tipus de càncer de medul·la òssia, i el projecte Honeur en el qual està previst que participen 75.000 pacients de nou països europeus i que està enfocat a un millor coneixement de la distribució i característiques de diferents neoplàsies hematològiques.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Detinguda a València una parella per forçar el matrimoni de la seua filla de 16 anys

La Policia Nacional ha detingut a València a una parella acusada de tràfic d'éssers humans amb finalitats de matrimoni forçat per intentar enviar a la seua filla de 16 anys al seu país d'origen per a casar-la en contra de la seua voluntat.

Álvaro Rodríguez reforça la fe de l’Elx en la permanència

Álvaro Rodríguez assegura que el vestuari de l'Elx manté intacta la confiança a aconseguir la permanència en Primera Divisió i assumix els pròxims tres partits com a finals.

Residus de palmera per a fabricar taulers d’aglomerat sense cola

Una empresa vinculada a la Universitat Miguel Hernández ha patentat taulers d'aglomerat fabricats amb residus de palmera que no necessiten coles químiques i poden reemplaçar a la fusta convencional.

El comissionat de la DANA autonòmic tanca les compareixences en Les Corts

La comissió d'investigació de Les Corts sobre la DANA del 29 d'octubre de 2024 celebra la seua última sessió de compareixences amb la intervenció del comissionat per a la recuperació i altres dos responsables implicats.

Una empresa alacantina patenta taulers d’aglomerat amb residus de palmera i sense coles

Una spin off de la Universitat Miguel Hernández ha patentat taulers d'aglomerat fabricats amb residus de palmera i sense coles, aprofitant milers de tones que hui acaben en abocadors.

PLD Space ultima el debut del coet Miura 5 entre nervis i ambició global

PLD Space es prepara per al primer vol demostratiu de Miura 5 en el segon semestre de l'any des de Kurú, un examen clau per al seu salt comercial i la seua ambició global.

Les tempestes descarreguen més de 50 litres per metre quadrat a Estubeny i quasi 500 llamps a Alacant

Les tempestes d'este dissabte deixen més de 50 litres per metre quadrat a Estubeny, quasi 500 llamps sobretot a Alacant i diverses incidències ateses pels bombers.

La dona ingressada a Alacant per possible hantavirus dona negatiu en la primera PCR

La primera PCR realitzada a la dona ingressada en un hospital d'Alacant per sospita de hantavirus ha donat resultat negatiu, encara que es manté el protocol amb una segona prova i l'aïllament preventiu.
Anuncios