La Fe aplica IA a milions de dades de pacients per a tractar i evitar trastorns de la sang

L’Hospital Universitari i Politècnic La Fe ha compilat i analitzat milions de notes clíniques procedents d’historials mèdics i anàlisis genètiques de pacients amb diferents malalties hematològiques en una iniciativa que combina ‘big data’ i Intel·ligència Artificial.

En aquesta iniciativa participen el servei d’Hematologia i Hemoteràpia i la unitat de Génetica de l’Hospital La Fe, en col·laboració amb la plataforma Big Data, IA, Bioestadística i Bioinformàtica de l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe.

Eixa gran quantitat d’informació, segons ha explicat el cap del servei d’Hematologia, Javier de la Rossa, s’ha estructurat «en matrius de dades normalitzades per a poder analitzar-los amb suport de la Intel·ligència Artificial. La finalitat última és coadjuvar en el desenvolupament de tractaments el més ajustats al diagnòstic i a les necessitats concretes de cada pacient, que és el que es coneix com a medicina personalitzada».

Un altre dels objectius és «reconéixer patrons que servisquen per a alertar sobre situacions potencialment perilloses, i per a evitar l’aparició de malalties a partir de l’anàlisi de les dades històriques i dels models identificats, en altres paraules, fer medicina tant predictiva com preventiva», ha afegit José Vicente Cervera, cap de la unitat de Genètica de l’Hospital La Fe.

En qualsevol dels seus objectius, el projecte situa als i les pacients en el centre del sistema com a actors principals sent, per tant, una medicina participativa. A més, en estar concebuda per a tota la ciutadania, és també poblacional. La suma de totes estes qualitats és el que es coneix com la ‘medicina 5P’ una medicina personalitzada, predictiva, preventiva, participativa i poblacional.

En una primera fase del projecte, s’han integrat dades clíniques i genètiques, «codificats segons estàndards internacionals, per a poder avançar en els abordatges personalitzats dels trastorns de la sang, tant malignes com no malignes», en paraules d’Esperanza Such, responsable del laboratori de Citogenètica i Biologia Molecular Hematològica del servei d’Hematologia i Hemoteràpia de La Fe.

Com ha assenyalat José Luis Poveda, gerent de l’hospital, «disposar d’esta base de dades interoperable és una excel·lent oportunitat per a liderar la investigació en la medicina de precisió i ens permetrà realitzar estudis federats amb altres organitzacions i grups d’investigació internacionals».

Així, el grup d’investigació en Hematologia participa en altres dos projectes amb objectius similars, però amb abast geogràfic i volum de dades majors.

Es tracta del projecte Cimma, que se centra en el mieloma múltiple, un tipus de càncer de medul·la òssia, i el projecte Honeur en el qual està previst que participen 75.000 pacients de nou països europeus i que està enfocat a un millor coneixement de la distribució i característiques de diferents neoplàsies hematològiques.

Últimes notícies

Sueca allarga dos hores el servici de socorrisme en les platges pel eclipsi solar del 12 d’agost

Sueca reforçarà el dispositiu de socorrisme en les seues platges el 12 d’agost, amb dues hores més de vigilància per l’eclipsi solar i la previsió d’una major afluència de banyistes i curiosos.

Puigdemont demana reservar-se la marca ‘Estat del Mon’ per a publicacions a la UE

Carles Puigdemont ha sol·licitat davant la EUIPO, amb seu a Alacant, reservar-se la marca 'Estat del Mon' per a servicis de publicació i periodisme en el mercat de la Unió Europea. La protecció, si s'aprova, abastaria una àmplia gamma d'activitats editorials i digitals durant 10 anys.

Bernabé defensa que els missatges de Miguel Polo en la DANA acrediten que va estar alerta

Pilar Bernabé assegura que els missatges aportats per Miguel Polo al jutjat sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024 demostren que el president de la CHJ va estar alerta i va atendre tots els requeriments, i critica la gestió del Consell i de Carlos Mazón.

Nou oli d’oliva de l’Espadà i la Calderona aconseguix la DOP europea

La Unió Europea ha reconegut amb la Denominació d’Origen Protegida l’oli d’oliva de 28 municipis de les serres d’Espadà i Calderona, a les províncies de Castelló i València.

Metrovalencia reduïx trens en agost i aplica horari de dissabte els laborables

Metrovalencia aplicarà en tot agost la freqüència de dissabte també entre setmana per la menor demanda estival, però mantindrà sense canvis els horaris de diumenges, festius i servici nocturn.

Carlos Espí, el davanter valencià disciplinat que salta al Real Madrid

Carlos Espí, davanter de Tavernes de la Valldigna de 21 anys i estudiant universitari, afronta el repte del Real Madrid després de garantir la permanència del Levante amb 11 gols en mitja temporada a Primera.

Aemet activa l’avís taronja al sud de València per fortes tempestes amb pedra

Aemet ha activat este dissabte l’avís taronja al sud de la província de València per tempestes amb ratxes molt fortes de vent i granís, i manté alertes per calor extrema en l’interior valencià i punts d’Alacant i Castelló.

Més autobusos de l’EMT per a vore l’eclipsi solar del 12 d’agost a València

L’EMT de València reforçarà el servici amb una trentena d’autobusos addicionals el 12 d’agost per l’eclipsi solar, sobretot cap a les platges i les pedanies del sud.
FILMOTECA D'ESTIU